קומבינה מלאכותית: חזון הכזב של הנביא נתניהו

נתניהו מדבר כמעט בכל הזדמנות על בינה מלאכותית ● בפועל, הקואליציה הנוכחית לא מאפשרת לו להפוך את ישראל למעצמת AI ● כל שנותר לו הוא רק לחפש פוטו־אופים עם דמויות מובילות בתחום ולפזר הבטחות כזב ● את התוצאה נרגיש היטב בעתיד ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואילון מאסק בעת ביקור במפעל טסלה בקליפורניה, ארצות הברית, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואילון מאסק בעת ביקור במפעל טסלה בקליפורניה, ארצות הברית, 18 בספטמבר 2023

לאורך כל כהונתו המקוטעת של בנימין נתניהו כראש ממשלה בשנים האחרונות, הוא לא החמיץ אף הזדמנות כדי להצהיר על הפיכת ישראל למעצמת בינה מלאכותית תחת הנהגתו.

הוא הצהיר על כך לתקשורת השנה כשנפגש עם גורמים בינלאומיים כמו משלחת חברי פרלמנט משוודיה, חברי קונגרס, שר החוץ של אירלנד, ראש ממשלת יוון, מנכ"לית אורקל – ואפילו בפגישה המצולמת שלו עם אילון מאסק אתמול.

בעצם, כמעט כל דרג פוליטי או עסקי שהועיל בטובו להיפגש עימו בימי החרם הנוכחיים, נאלץ לשמוע אודות חזון הבינה המלאכותית של הנביא נתניהו. הבעיה היא שכשבוחנים את פעילותו של נתניהו בתחום, מגלים שמאחורי ההצהרות האלה אין כלום כי לא היה כלום.

בפועל, לנתניהו במהלך השנים האחרונות היו כמה הזדמנויות אמיתיות להפוך את ישראל למעצמת AI אמיתית, אבל הוא לא מימש אותן – והייתה לו כנראה סיבה טובה לכך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפריל 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפריל 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ההזדמנות הראשונה הייתה ב־2018, אז מונו על־ידו פרופסור יצחק בן ישראל ופרופסור אביתר מתניה לעמוד בראש הוועדה לבינה מלאכותית. השניים עשו עבודה רצינית ומורכבת, וכעבור כשנה גיבשו והגישו דוח עב קרס בשם "המיזם הלאומי למערכות נבונות".

השניים המליצו בדוח להשקיע 10 מיליארד שקל בפיתוח מערך הבינה המלאכותית בישראל. בין היתר הם כתבו תוכנית מפורטת על הצעדים הנדרשים להפיכת ישראל למעצמה בתחום.

לנתניהו במהלך השנים האחרונות היו כמה הזדמנויות אמיתיות להפוך את ישראל למעצמת AI אמיתית, אבל הוא לא מימש אותן – והייתה לו כנראה סיבה טובה לכך

אם נתניהו היה רוצה, כל שעליו היה לעשות הוא לקחת את הדוח, להעביר את מסקנותיו בהחלטת ממשלה, לשים את הנושא בראש סדר העדיפות הלאומית, ובסבירות גבוהה ישראל הייתה נמצאת היום במרחק של כמה שנים מלהפוך לחלוצה עולמית בתחום.

כל זה היה קורה עוד הרבה לפני שמישהו הכיר בכלל את ה־ChatGPT. במבחן התוצאה, נתניהו התעלם לחלוטין מהדוח. בתקופה הזו אומנם התחלפו כמה ממשלות, אבל זה רק תרוץ קלוש לחוסר העשייה שלו.

פרופסור יצחק בן־ישראל במשרדו באוניברסיטת תל אביב, 28 בדצמבר 2021 (צילום: שושנה סלומון)
פרופסור יצחק בן־ישראל במשרדו באוניברסיטת תל אביב, 28 בדצמבר 2021 (צילום: שושנה סלומון)

נתניהו לא ביצע אפילו צעדים בסיסיים בכיוון – הוא לא העמיד את הנושא בשום סדר עדיפות שלו ושל הקואליציה. הוא אפילו לא קיים דיון אחד בממשלה על מסקנות הדוח.

למעשה, עושה רושם שהיעד להפוך את ישראל למעצמת AI לא באמת מעניין את נתניהו. הוא יודע שגם אם יפשיל שרוולים ויכנס לזה במלוא הכוח, הוא יראה פירות ראשונים למאמציו רק כאשר גילו יהיה כבר קרוב יותר ל־80 מאשר 70.

עושה רושם שהיעד להפוך את ישראל למעצמת AI לא באמת מעניין את נתניהו. הוא יודע שגם אם יפשיל שרוולים ויכנס לזה במלוא הכוח, הוא יראה פירות ראשונים למאמציו רק כאשר גילו יהיה כבר קרוב יותר ל־80

לנתניהו, שעומד בראש ממשלה קיצונית תחת ענן קודר של משפט מתוקשר, יש מטרה אחת והיא לשרוד את היום הבא בשלטון. קידום אמיתי של מערך ה־AI בישראל לא רק שלא מסייע לו למטרה הזו, הוא עלול להפיל לו את הקואליציה.

לצורך מימוש חזון ה־AI בישראל הוא יצטרך לזנוח את המהפכה המשפטית כדי להכניס מעט יציבות לספינה המטלטלת של ההייטק המקומי, ולהחזיר את המשקיעים לפה. או במילים אחרות – לא יקרה.

מטוס עם שלט מחאה חולף מעל מפעל טסלה בקליפורניה בזמן ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במקום, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Noah Berger)
מטוס עם שלט מחאה חולף מעל מפעל טסלה בקליפורניה בזמן ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במקום, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Noah Berger)

הוא גם יצטרך להקצות תקציב רב לצורך פיתוח תשתיות ומחשב על. הבעיה היא שקופת האוצר מתרוקנת במהירות – תוצאה של דרישות קואליציוניות מופרזות וגרעון הולך וגדל. בקיצור – אין לזה תקציב.

נתניהו יצטרך גם לייצר תוכנית לאומית לפיתוח ההון האנושי במוסדות החינוך והאקדמיה בתחום ה־AI. תחום לימוד שכמעט לא קיים היום. בפועל, נתניהו קיצץ כ־100 מיליון שקל בתקציבי רשות החדשנות, הקפיא קליטה של מאות מדענים חוזרים מחו"ל; ואפילו את מערכת החינוך הממלכתית הרגילה הוא בקושי מצליח להחזיק באוויר עם התקציב שנותר לו. בשורה התחתונה, גם זה לא יהיה.

לצורך מימוש חזון ה־AI בישראל הוא יצטרך לזנוח את המהפכה המשפטית כדי להכניס מעט יציבות לספינה המטלטלת של ההייטק המקומי, ולהחזיר את המשקיעים לפה. או במילים אחרות – לא יקרה

לכן, כל שנותר לנתניהו לעשות זו הצגה אחת גדולה. במסגרתה הוא חוזר שוב ושוב על הצהרות ודיבורים במטרה לייצר תודעה כוזבת כאילו הוא מנהיג ה־AI שלו חיכינו, מבלי שיעשה שום פעולה כדי לקדם את זה. השיא בניסיון מלאכת קיבוע התודעה של נתניהו היה כשסם אלטמן, האיש החשוב ביותר כיום בעולם פיתוח הבינה המלאכותית ומנכ"ל OpenAI הגיע לביקור בארץ ביוני האחרון.

אלטמן לא הסכים להיפגש עם נתניהו, מה שהיווה מקל רציני בגלגלי התעמולה של ראש הממשלה. אבל נתניהו לא איבד את עשתונותיו (או שכן), הוא הרים טלפון לאילון מאסק ולסם אלטמן – שלא סינן אותו, רק כדי שיוכל לפרסם שדיבר איתם בסרטון שהוציא אחר כך.

אבל נתניהו לא הסתפק רק בזה. הוא גם הצהיר בסרטון שיכנס ב"ימים הקרובים צוותי חשיבה כדי לדון על המדיניות הלאומית של מדינת ישראל בנושא הבינה המלאכותית". עד היום אין זכר לאותם צוותים שנתניהו הבטיח לכנס "בימים הקרובים". אולם, בפועל כבר פועלים צוותים כאלה משנת 2022.

האם יתכן שנתניהו לא הכיר את הצוותים האלה? התשובה היא בוודאי שהכיר. הרי ממשלתו תקצבה אותם בתקציבה האחרון בכחצי מיליארד שקל. מדובר בתוכנית הלאומית לבינה מלאכותית מטעם הרשות לחדשנות. התוכנית היא בעצם שרידים קטנים מתוך הדוח של בן ישראל ומתניה – "הסלטים לפני הארוחה".

בניגוד לתוכניות קודמות שהבטיח ליישם, כמו סלילת הרכבת לאילת או חינוך חינם לבני 0–3, פה בכל יום שהתוכנית הגדולה לפיתוח ה־AI בישראל תקועה, נגרם למשק נזק בלתי הפיך לדורות קדימה

אולי הסיבה שבגללה נתניהו התעלם מהתוכנית הייתה שהיא הוקמה בכלל בתקופת ממשלת בנט–לפיד. זה בוודאי הרס לו את הנרטיב שאין עוד מלבדו בכל נושא קידום ה־AI בישראל. נתניהו ידוע בהתנהלותו כאחד שלא מהסס להצהיר על יוזמות ותוכניות שהוא יודע מראש שלא יצאו לפועל.

אבל בניגוד לתוכניות קודמות שהבטיח ליישם, כמו סלילת הרכבת לאילת או חינוך חינם לבני 0–3, פה בכל יום שהתוכנית הגדולה לפיתוח ה־AI בישראל תקועה, נגרם למשק נזק בלתי הפיך לדורות קדימה.

מפגינים נגד ההפיכה המשטרית ליד מפעל טסלה בקליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Noah Berger)
מפגינים נגד ההפיכה המשטרית ליד מפעל טסלה בקליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Noah Berger)

את הנזקים האלה כבר מתחילים להרגיש. כמות ההשקעות בישראל עבור פיתוח AI הייתה השנה קטנה ביחס למדינות המובילות בתחום בעולם, וגם ביחס לגיוסים שהיו פה בישראל בשנה שעברה. מבחינת אסטרטגיה ממשלתית, ישראל מדורגת אי־שם בין העשירון הרביעי לחמישי בעולם. ישראל גם נפלטה השנה מרשימת חמש המדינות הגדולות בדירוג הבינה המלאכותית הגלובלי.

כל יום שעובר – וכל מדינה שמשתלטת על התחום – מרחיקה את ישראל מכיבוש היעד. כמדינה שהמשאב הכי יקר שלה הוא ההון האנושי, המכה הזו עלולה להתברר בעתיד כקשה במיוחד. כשהמכה תבוא, עוד עלול להתברר שההצהרות האופטימיות של נתניהו וההכרזות חסרות הכיסוי שלו היו בעצם קבורת החמור של ההייטק הישראלי.

עוד 950 מילים
סגירה