נשיא איראן אבראהים ראיסי בעצרת האו"ם בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Jason DeCrow)
AP Photo/Jason DeCrow

איראן מאשימה את ארה"ב במלחמה באוקראינה – והדהירה לגרעין נמשכת

אבראהים ראיסי האשים את וושינגטון בנאומו בעצרת האו"ם במניעת הפסקת האש באוקראינה – יממה אחרי הסכם השבויים והפשרת המיליארדים ● במקביל, העיתון המקורב למנהיג העליון קרא לטהרן לנטוש את האמנה לאי־הפצת נשק גרעיני וטען שסין ורוסיה לא מתנגדות למהלך ● בשורה התחתונה, כמו שזה נראה כרגע, הגרעין האיראני לא מעסיק יותר מדי את העולם ● פרשנות

השומרים במלון הילטון בניו יורק חשבו שהם הוזים: אנשי הפמליה של נשיא איראן – שהתאכסן במלון – העבירו במכשירי השיקוף מכשיר מיקרוגל. למי? למה? לא ברור. אבל הסיפור הפיקנטי והלא חשוב הזה תפס כותרות. בעיקר בקרב אנשי האופוזיציה האיראנית.

האופוזיציה האיראנית לא מניחה למבוקש מטהרן, זה שעל ראשו תלוי צו הסגרה בינלאומי, על חלקו בהוצאה להורג של מאות מתנגדי שלטון בשנות ה־80. גם הנציגים הרפובליקאים בקונגרס לא חסכו ביקורת מהנשיא ג'ו ביידן, שאפשר בפעם השנייה ברציפות את כניסת ה"קצב מטהרן".

נאומו של אבראהים ראיסי, מבחינת המערב, לא היה מפתיע, לפחות לא לטובה. הוא חזר על המנטרות הקבועות והצפויות, מאשים את ארה"ב – על אדמת ארה"ב – בחרחור המלחמה באוקראינה והוסיף רמז על מעורבותה במהומות באיראן בשנה האחרונה.

מעניין היה לראות כיצד הוא מנסה לתקוע טריז בין וושינגטון לאירופה, ניסיון גמלוני אבל מעניין. "אין לנו ספק שהמלחמה באוקראינה היא לא אינטרס אירופי אלא אמריקאי – וזו הסיבה שוושינגטון מסרבת להצעות להפסקת האש", אמר ראיסי.

נשיא איראן אבראהים ראיסי בעצרת האו"ם בניו יורק, 19 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
נשיא איראן אבראהים ראיסי בעצרת האו"ם בניו יורק, 19 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

כל זה קרה יממה אחרי שארה"ב ואיראן החליפו ביניהם אסירים בהסכם שקט הכולל הפשרה של שישה מיליארד דולר עבור טהרן. הטנגו המוזר הזה בין וושינגטון לטהרן מעלה כמה סימני שאלה לגבי השלב הבא במגעים בין המדינות.

כינוס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה בשבוע שעבר אומנם לא סיפק גינוי חריף לאיראן על הפריצה השקטה שלה לסף גרעיני, אבל ההחלטה של קבוצת ה־E3, שלא לאפשר את פקיעת סעיף הטילים הבליסטיים בהסכם הגרעין, הוא בבחינת כרטיס צהוב לטהרן.

בשולי העצרת נפגש השליח האיראני לשיחות הגרעין ראני באגרי עם נציגים בכירים של בריטניה, צרפת וגרמניה – פגישה ראשונה מאז ההודעה האיראנית על הרחקת הפקחים

אגב, התגובה האיראנית המיידית בהרחקת שליש מפקחי האו"ם עדיין לא נענתה רשמית על־ידי הממשל האמריקאי. בשולי העצרת נפגש השליח האיראני לשיחות הגרעין ראני באגרי עם נציגים בכירים של בריטניה, צרפת וגרמניה – פגישה ראשונה מאז ההודעה האיראנית על הרחקת הפקחים.

מה שמעניין הוא הטון שכל אחד מהצדדים נתן למפגש. בשורה התחתונה, סתירה מוחלטת בין הצדדים. על פי חשבון הטוויטר של באגרי, האווירה הייתה חיובית ובשיחות דנו הצדדים בהסרת הסנקציות מעל איראן.

מכונות צנטריפוגה במתקן להעשרת אורניום בנתנז במרכז איראן, ב-5 בנובמבר 2019 (צילום: הארגון לאנרגיה אטומית של איראן באמצעות AP)
מכונות צנטריפוגה במתקן להעשרת אורניום בנתנז, 5 בנובמבר 2019 (צילום: הארגון לאנרגיה אטומית של איראן באמצעות AP)

הצד האירופי אומנם לא פרסם הרבה, אבל הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי הפגישה הייתה "קודרת" ולא הושגה שום התקדמות, כל שכן בנושאי הגרעין. מעניין היה גם לראות את הבדלי הטון בתוך המשטר האיראני עצמו.

מצד אחד הנציגים הרשמיים הנמצאים בניו יורק משדרים מסר מפויס של יש עדיין על מה לדבר (באגרי), בזמן שהמנהיג העליון חמינאי שוב מפריח בלון ניסוי – איום מוסווה. העיתון "קייהאן", הנחשב למקורב למנהיג העליון, קרא שלשום לנטוש את האמנה לאי־הפצת נשק גרעיני – NPT.

"אירופה וארה"ב לא ממלאות את ההתחייבויות שלהן בהסכם. איראן לא תעבור לסדר היום על הפרות אמריקאיות. מדוע איראן צריכה להישאר ב־NPT, הסכם שמשרת רק את ארצות הברית"

המשמעות של הצעד הזה הוא שאיראן רואה את עצמה חופשית לפרוץ לגרעין או במקרה הטוב מבחינת המערב, לא לאשר יותר פיקוח על אדמתה. העורך הראשי של העיתון חוסיין שריאטמדרי, לא השאיר מקום לספק באשר למסר: "איראן היא היחידה שמילאה אחר כל  סעיפי הסכם הגרעין – ומעשית הביאה את מתקני הגרעין שלה לסף קריסה.

"זאת בזמן שאירופה וארה"ב לא ממלאות את ההתחייבויות שלהן בהסכם. איראן לא תעבור לסדר היום על הפרות אמריקאיות. מדוע איראן צריכה להישאר ב־NPT, הסכם שמשרת רק את ארה"ב, בעוד שלרוסיה וסין אין התנגדות לכך?"

נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא איראן אבראהים ראיסי בבייג'ינג, 14 בפברואר 2023 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא איראן אבראהים ראיסי בבייג'ינג, 14 בפברואר 2023 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

האמירה האחרונה לגבי סין ורוסיה מחייבת בדיקה. האם מדובר בגחמה איראנית או שמא עורך העיתון, שופרו של המנהיג העליון, חשף הסכמה בחדרי חדרים? סביר להניח שלא, משום שלמרות היחסים החמים בין טהרן למוסקבה ובייג'ין, העמדה העקרונית של שתי המעצמות נשארה לדעת רבים במערב בעינה – למנוע גרעין מאיראן.

המחשבה שעומדת בבסיס הדברים היא החשש שאיראן גרעינית תערער לחלוטין את המצב במזרח התיכון, ותפגע ישירות באינטרסים הכלכליים והמדיניים של סין ורוסיה. לכן, השאלה היא מה מרחב הפעולה שהן יתירו לאיראן, בזמן שכל אחת מהן הופכת בהדרגה תלויה באיראן; סין – בנפט, ורוסיה – בנשק.

המחשבה שעומדת בבסיס הדברים היא החשש שאיראן גרעינית תערער לחלוטין את המצב במזרח התיכון, ותפגע ישירות באינטרסים הכלכליים והמדיניים של סין ורוסיה

באופן שהוא כנראה לחלוטין לא מקרי, ביקר אתמול שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו במפעלי הנשק באיראן, שם הוצגו לו מערכי טילים חדשים שפיתחו האיראנים. זה לא סוד שרוסיה משוועת לנשק, ובמיוחד לטילים וכלי טייס בלתי מאוישים.

הכוחות הקרקעיים שלה באוקראינה שחוקים מאוד וספק אם הם יכולים להביא הכרעה. כרגע הם שם כדי לשמר על המובלעת הרוסית במזרח אוקראינה, ללא כל יוזמה התקפית. לכן, כנראה, לא בכדי בשבוע אחד ולדימיר פוטין פוגש את השליט מקוריאה הצפונית – ושר ההגנה את מקבילו האיראני.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מניף שלט מחאה במהלך נאום נשיא איראן, 19 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מניף שלט מחאה במהלך נאום נשיא איראן, 19 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

כמו שזה נראה, זכויות הנשים באיראן והמלחמה באוקראינה מעסיקות הרבה יותר את העולם – ולא הגרעין האיראני. רוצים הוכחה? אתמול שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן היה היחיד שהביע מחאה – והוצא מהאולם בזמן נאומו של נשיא איראן ראיסי. בחודש מרץ האחרון, כששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נאם באו"ם, 40 נציגים יצאו מהאולם.

עוד 748 מילים
סגירה