אין אופוזיציה שתעמוד מול שלום עם ערב הסעודית

נתניהו לא חושש מהאפשרות שהסכם עם סעודיה לא יעבור בממשלה ובכנסת: אין הסכם מדיני שנדחה אצלנו עד היום ● ועדיין, נתניהו יתחיל כעת במסע חיזורים אחרי בני גנץ והמחנה הממלכתי ● "ראש הממשלה ייתן היום לגנץ מה שירצה", אומר מקורב לנתניהו, "וגנץ יכול רק להרוויח מהמהלך הזה: הוא יוכל להפיל את נתניהו בכל מצב ובכל רגע שרק ירצה" ● פרשנות

בנימין נתניהו ובני גנץ במהלך דיון בפיקוד דרום, 11 במאי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עמוס בן גרשום/לע"מ
בנימין נתניהו ובני גנץ במהלך דיון בפיקוד דרום, 11 במאי 2021

ראש הממשלה בנימין נתניהו ינחת היום בצהריים בישראל אחרי ביקורו המוצלח בארצות הברית. מרגע זה ואילך הוא הולך להשקיע מאמצים גדולים בשני אפיקים עיקריים: ניסיונות גדולים להרגיע את הקואליציה שלו, שנוטה לרתוח אחרי כל מהלך עם ניחוח מתון. וגם: מאמצים בלתי נלאים לצרף לממשלה שלו את בני גנץ והמחנה הממלכתי.

נתניהו ימכור להם כמובן את השותפות המחויבת שלהם בשלום ההיסטורי עם ערב הסעודית, המדינה הערבית החשובה ביותר היום.

הסיפור הקואליציוני הוא מורכב אבל לא בלתי פתיר. הגורמים האידיאולוגים בליכוד ואנשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית חייבים להוכיח את נאמנותם לתושבי יהודה ושומרון, שרבים מהם שלחו אותם לכנסת. נתניהו ימצא את האיזון בין התביעות הסעודיות בעניין הפלסטיני, שלא נראות טוטליות מדי, ובין הדרישות הנגדיות של השותפים מימין.

בהזדמנויות שונות נתניהו הסביר כי הוא מצליח להתמודד היטב עם שותפיו מהציונות הדתית ועוצמה יהודית, גם בשאלות אידיאולוגיות. הדוגמה שהוא נוקט בה היא ההצבעה החשובה בישיבת הקבינט שהתקיימה ב-9 ביולי בשאלת עתידה של הרשות הפלסטינית. איתמר בן גביר הצביע נגד חיזוק הרשות, אבל בצלאל סמוטריץ' נמנע – ועוד בסוגיית הרשות, אותה הוא תובע למוטט אותה כבר שנים.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רוצה לומר: נתניהו משוכנע שיש לשלום עם סעודיה השלכות מדיניות וביטחוניות עצומות, שמאפילות בחשבון הכולל על ויתורים שאפשר לעשות לפלסטינים בשטחים.

מעבר לזה, אף אחד, גם לא הפלסטינים, אינו מדבר היום על ויתורים טריטוריאליים, פינוי התנחלויות או אפילו מאחזים. "אנחנו נסכים לוויתורים שרלוונטיים לאזרחים פלסטינים, כמו היתרי עבודה וכו'", אומר ח"כ בליכוד, "לא נסכים לשום ויתור שנוגע לשטח או לזכויות לאומיות".

אף אחד, גם לא הפלסטינים, אינו מדבר היום על ויתורים טריטוריאליים, פינוי התנחלויות או אפילו מאחזים. "אנחנו נסכים לוויתורים שרלוונטיים לאזרחים פלסטינים, כמו היתרי עבודה וכו'", אומר ח"כ בליכוד

אחד המקורבים לנתניהו טוען כי הוויתורים לפלסטינים לא יצריכו אפילו דיון בקבינט ואנחנו נחזור בסוף על הנוסחה של הסכמי אברהם. "האמירתים לא דרשו יותר מדי, וגם הסעודים לא", אומר המקורב.

צריך תמיד לזכור ולהזכיר כי לפני הסכמי אברהם, במסגרת דיל המאה שרקם הנשיא דונלד טראמפ במהלך 2019, הסכים נתניהו להקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית ולוותר גם על שטחים ושכונות ערביות בשטח הריבוני של ירושלים. שותפיו הנאמנים של נתניהו לדיל הזה היו שר המשפטים יריב לוין והשר רון דרמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסתובב להושיט עט לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית הלבן בוושינגטון, 25 במרץ 2019, לאחר החתימה על הכרה רשמית בריבונותה של ישראל על רמת הגולן. משמאל: יועצו של הנשיא ג'ארד קושנר, השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ומזכיר המדינה מייק פמפאו (צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/סוזן וולש)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסתובב להושיט עט לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית הלבן בוושינגטון, 25 במרץ 2019, לאחר החתימה על הכרה רשמית בריבונותה של ישראל על רמת הגולן. משמאל: יועצו של הנשיא ג'ארד קושנר, השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ומזכיר המדינה מייק פמפאו (צילום: סוכנות הידיעות האמריקאית/סוזן וולש)

ראש הממשלה עצמו אינו חושש מחוסר אפשרות להעביר הסכם עם סעודיה בממשלה ובכנסת. הוא יותר סקפטי בנוגע לסיכוי של הנשיא ביידן לגייס 67 סנטורים מתוך 100 לטובת הסכם הגנה נדרש עם סעודיה. זו נראית לו בעיה של ממש.

בעניין הישראלי, נתניהו צודק. קשה להניח שיש מי שימנע חתימת הסכם שלום עם ערב הסעודית, גם אם יהיו ויתורים משמעותיים לפלסטינים. אין הסכם מדיני שנדחה אצלנו עד היום.

מנחם בגין העביר ברוב עצום את הסכמי קמפ דיוויד עם מצרים בספטמבר 1978 בסיוע קולות האופוזיציה. יצחק רבין העביר כך את הסכם השלום עם ירדן באוקטובר 1994. שניהם גם שמרו על הקואליציה והממשלה שלהם.

ברגע האמת, המחנה הממלכתי, העבודה וגם חלק מיש עתיד יספקו לנתניהו רשת ביטחון לטובת הסכם עם ריאד. כפי שאמר שמעון פרס בנאומו בעת ביקור נשיא מצרים אנואר סאדאת בכנסת בנובמבר 1977: "אנחנו באופוזיציה, אבל אין אצלנו אופוזיציה לשלום".

ברגע האמת, המחנה הממלכתי, העבודה וגם חלק מיש עתיד יספקו לנתניהו רשת ביטחון לטובת הסכם עם ריאד. כפי שאמר פרס בעת ביקור הנשיא סאדאת: "אנחנו באופוזיציה, אבל אין אצלנו אופוזיציה לשלום"

לעת עתה, נוצר כאן חיבור קצת מוזר נגד הסכם השלום עם סעודיה שמובילים יאיר לפיד, מרב מיכאלי ובכירים במערכת הביטחון – והכל סביב אישור לסעודיה להקים כור גרעיני. ההתבטאויות הללו נשמעות כמו אילוץ אופוזיציוני, בעיקר כשאיש לא יודע באמת במה מדובר, מה מטרות הכור ומי יפעיל אותו, ואיך ארצות הברית תפקח עליו.

חברי הכנסת אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי, בני גנץ ויאיר לפיד בתום פגישת ראשי האופוזיציה, 13 במרץ 2023 (צילום: יש עתיד)
חברי הכנסת אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי, בני גנץ ויאיר לפיד בתום פגישת ראשי האופוזיציה, 13 במרץ 2023 (צילום: יש עתיד)

דווקא לח"כ שלום דנינו מהליכוד, חבר בוועדות משנה בוועדת החוץ והביטחון, הייתה התבטאות מסקרנת במיוחד בנושאים הללו. דנינו טען בראיון שהעניק ביום שישי לרשת ב' כי ארצות הברית תציב נשק גרעיני טקטי על אדמת סעודיה כאיום על איראן.

לח"כ דנינו מהליכוד, חבר בוועדות משנה בוועדת החוץ והביטחון, הייתה התבטאות מסקרנת במיוחד: ארה"ב תציב נשק גרעיני טקטי על אדמת סעודיה כאיום על איראן, ומהלך כזה יספק את הסעודים

מהלך כזה יספק את הסעודים במקום ברית ההגנה שהם דורשים. מאוחר יותר החליק נתניהו בנאומו באו"ם, ודיבר גם הוא על איום גרעיני שצריך לעמוד מול איראן.

נתניהו ינוע בכל העוצמה עם ההסכם עם ערב הסעודית, ישמור על סדר היום הזה כל הזמן וינסה להשליך באמצעותו לצד הדרך את הרפורמה המשפטית. יש לו ביד נשק גרעיני פוליטי נגד תומכי הרפורמה המיליטנטיים. "אנחנו עושים עכשיו היסטוריה, חכו עם הרפורמה", הוא יאמר ליריב לוין, דוד אמסלם ולכל האחרים.

הבעיה מבחינתו היא שההפיכה המשפטית על גווניה השליליים נמצאת על סדר היום של בית המשפט העליון, שאמור לקבל כמה החלטות גורליות, וגם המחאה הגדולה לא מפסיקה לרגע גם בגלל ההסכם המתגבש עם סעודיה.

במצב העניינים הזה, נתניהו מחויב להתייחס לדיונים הצפויים בבית המשפט, וכך הוא גם מסתבך בלשונו – כמו בראיון לסי-אן-אן, שם סירב לומר אם יציית להחלטות בג"ץ.

כך או כך, נתניהו יחל מהיום במסע חיזורים אחרי גנץ והמחנה הממלכתי, בעיקר אחרי שבן גביר שוב מאיים לעזוב את הממשלה. נתניהו יציע לגנץ את הכול. אתמול שמעתי מאנשי נתניהו טקסטים שהזכירו את המגעים עם גנץ לפני שהצטרף לממשלה במרץ 2020.

"ראש הממשלה ייתן היום לגנץ מה שירצה", אומר לזמן ישראל מקורב לנתניהו. "זה יהיה גם הצעד הכי טוב של גנץ. הוא הרי אומר כל הזמן שהמדינה מעל הכול, אז יש עכשיו הזדמנות לקדם את המדינה לקראת צעד ענק מול סעודיה.

"זה יהיה הצעד הכי טוב של גנץ. הוא הרי אומר כל הזמן שהמדינה מעל הכול, אז יש עכשיו הזדמנות לקדם את המדינה לקראת צעד ענק מול סעודיה"

"גנץ יכול רק להרוויח מהמהלך הזה. הממשלה תהיה בעצם בידיים שלו והוא יוכל להפיל את נתניהו בכל מצב ובכל רגע שרק ירצה".

עוד 868 מילים
סגירה