איתמר בן גביר מאבד את העשתונות - ואת המנדטים

בן גביר מתעקש לקיים מחר תפילת ערבית בכיכר דיזנגוף, למרות ההתנגדות הגורפת מצד כל חבריו בקואליציה ולחץ מצד ראש הממשלה ● "בן גביר הוא הבעיה הכי גדולה שלנו", אומר מקורב לנתניהו ● "אין אצלו שיטה, אין סדר, הכול מקרי ורנדומלי. הוא נראה כמו מי שטובע בים ולא יודע לשחות", אומר אדם שעבד עם בן גביר ● בסקרים האחרונים ניכר שגם הציבור מרגיש כך ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בישיבת הממשלה, 10 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בישיבת הממשלה, 10 בספטמבר 2023

לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אין שום הרהורי חרטה. הוא לא מתכוון לחזור בו מההחלטה להגיע מחר (חמישי) בערב לכיכר דיזנגוף לתפילת ערבית, למרות כל הלחצים של ראש הממשלה ובכירי הימין, והשמועות שנפוצו אמש על התקפלות. "אני לא מכיר החלטה אחרת", הוא אמר אמש לזמן ישראל.

קשה לנתק את בן גביר מהפרובוקציות. המהומה שתהיה בדיזנגוף עלולה לרשום פרק תקדימי, מלחמת דת אלימה שלא הייתה כמוה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מבין את זה; אחרי אירועי יום הכיפורים בתל אביב ובמקומות אחרים, חייבים להפריד כוחות ולהירגע. אבל אין נתניהו עם מי לדבר. "בן גביר הוא הבעיה הכי גדולה שלנו", אמר לי אתמול מקורב לראש הממשלה.

את בן גביר לא מעניין כלום. אתמול הוא שהה עד חצות הלילה בישיבות במשרד לביטחון לאומי. אנשים שמכירים אותו טוענים שהוא עובד היום מתוך חולשה ואיבוד עשתונות. בן גביר נבחר כדי להגביר את ביטחון הפנים, אבל הכישלון בינתיים זועק לשמיים.

אנשים שמכירים את בן גביר טוענים שהוא עובד היום מתוך חולשה ואיבוד עשתונות. בן גביר נבחר כדי להגביר את ביטחון הפנים, אבל הכישלון בינתיים זועק לשמיים

בסקרים, כולל אלו שהתפרסמו אתמול בשלושת הערוצים, הציונות הדתית ועוצמה יהודית מאבדות ביחד שליש מכוחן. בשלב הקריטי הזה בן גביר חייב לחזור למצער לבסיס המצומצם שלו שמחזיק שלושה מנדטים במקרה הטוב, וזה מה שהוא עושה בשבועות האחרונים.

"ההתפטרות של שלמה בן אליהו היא מכה קשה", אומר אדם שעבד עם בן גביר עד לאחרונה, בהתייחס להודעתו של בן אליהו לפני שבוע כי הוא עוזב את תפקידו כמנכ"ל המשרד לביטחון לאומי "מסיבות אישיות".

"זה מוכיח לכולם שאם בן גביר לא מסתדר עם הבן של הרב מרדכי אליהו, איש ימין שבימין, הוא לא יסתדר עם אף אחד, אולי רק עם בנצי גופשטיין. מתברר שאין אצל בן גביר שיטה, אין סדר, הכול מקרי ורנדומלי. זו מהות הכישלון. עכשיו הוא צריך להתחיל הכול מאפס. זה נראה לי כמו מי שטובע בים ולא יודע לשחות. בכלל לא בטוח שהתפקיד בממשלה מועיל לו או מכשיל אותו".

"אתה לא יכול לריב כדי לתרץ כישלונות", צייץ אתמול בחדות דודו אוואט, שוער הנבחרת הלאומית בעבר ואיש ימין. בן גביר לא מתרץ כישלונות. הוא כנראה משלים איתם וממשיך הלאה, נגד כל העולם. את המתקפות הקשות שיש עליו מימין, כולל מפרובוקטורים גדולים ומתוחכמים ממנו כמו שמחה רוטמן, רואה בן גביר כסימן לחולשה או לקנאה של יריביו. כולם טועים, רק הוא צודק.

את המתקפות הקשות שיש עליו מימין, כולל מפרובוקטורים גדולים ומתוחכמים ממנו כמו שמחה רוטמן, רואה בן גביר כסימן לחולשה או לקנאה של יריביו. כולם טועים, רק הוא צודק

בקואליציה, אגב, מתנגדים לפרובוקציה של בן גביר מסיבה אחת: החשש שהוא יעורר את כוחות המחאה, שנכנסו למצב המתנה ומחכים להכרעות בתי המשפט בעניין הרפורמה. את מקום המאבק המשפטי תופסת כעת מלחמה חדשה על דת וערכי היהדות, ובן גביר רק מתדלק אותה.

עימותים בין אנשי "ראש יהודי" שניסו לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף לבין התושבים החילונים באזור בערב יום הכיפורים, 24 בספטמבר 2023 (צילום: איתי רון/פלאש90)
עימותים בין אנשי "ראש יהודי" שניסו לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף לבין התושבים החילונים באזור בערב יום הכיפורים, 24 בספטמבר 2023 (צילום: איתי רון/פלאש90)

עכשיו זוהי שעתו של נתניהו לעצור את חבית הבנזין הזו שמתגלגלת לידו. ראש הממשלה מתגאה בהזדמנויות שונות בכך שהצליח לרסן את בן גביר ולעצור את הדרישות שלו.

עכשיו זוהי שעתו של נתניהו לעצור את חבית הבנזין הזו שמתגלגלת לידו. ראש הממשלה מתגאה בהזדמנויות שונות בכך שהצליח לרסן את בן גביר ולעצור את הדרישות שלו

כך, למשל, נתניהו מציין כי מנע מבן גביר לעלות להר הבית ביום העצמאות, עצר הריסת בתים במזרח ירושלים שבן גביר דרש, וטרפד את הכוונה של בן גביר להקים את המשמר הלאומי תחת פיקודו הישיר.

אבל אתמול נראה כי נתניהו בעצמו מרים ידיים מול השר הסורר שלו. "מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה", שחרר נתניהו התבטאות פושרת. זו לא השפה שבן גביר מבין, ואם ראש הממשלה לא יטיל וטו – שום דבר כבר לא יעצור את אסון דיזנגוף.

עוד 562 מילים
סגירה