ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
Arie Leib Abrams/Flash90
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023

כרוניקה של מבוי סתום

נתניהו חולם על הסכם נורמליזציה עם ערב הסעודית, הכולל לפי דיווחים שונים ויתורים משמעותיים עבור הפלסטינים, אבל שותפיו לקואליציית הימין עושים הכול כדי לחבל בכך ● מנקודת המבט של סמוטריץ', הוויתורים צריכים להיות מוגבלים לתחום הכלכלי בלבד ● ובאין מתנדבים להחליף את השר ובעלי בריתו מסביב למדורה, נתניהו לא צפוי להגיע ליעדו ● פרשנות

FPמסלול ההכשרה של חיילי סיירת מטכ"ל – שבין יוצאיה נמנה גם ראש הממשלה הנוכחי – כולל סדרה של ניווטי בדד ארוכים. אולם, חלפו 50 שנה מאז שבנימין נתניהו פרש משירות פעיל ביחידת הסיור האגדית – ונראה שהמצפן שלו לקוי.

בזמן שהוא מתווה את המסלול למיסוד הקשרים עם ערב הסעודית, נראה שהוא גם תועה ללא תקנה בחצר האחורית שלו עצמו. בשעה שהוא חולם על שלום אזורי, הקואליציה שלו מתכוננת לחתור תחת תוכניותיו.

הסכם סעודי–ישראלי הוא הפרס הגדול של הדיפלומטיה המזרח תיכונית בת זמננו. גורמים בממשל ג'ו ביידן מדלגים בנחישות הלוך ושוב בין ריאד לירושלים כדי לדון בהסכם שארה"ב תמלא בו תפקיד אינטגרלי – ויניב יתרונות ברורים לכל שלושת הצדדים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ינסה להשיג פריטים מ"רשימת הקניות" שלו – בכלל זאת הסכם ביטחוני עם ארה"ב ויכולת גרעינית אזרחית – ואגב כך לשקם את תדמיתו, שספגה מכה קשה לאחר שקהילת המודיעין האמריקאית קבעה כי הוא "אישר מבצע" שהסתיים ברצח האכזרי של העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י, בעל טור בוושינגטון פוסט, ב־2018.

מפגינים מוחים ליד בית המלון בניו יורק שבו נועדים ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 20 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

עבור נתניהו, הסכם עם ערב הסעודית יהווה נקודת מפנה שתסייע לפתח את הפוטנציאל הכלכלי והדיפלומטי באזורים שהיו בעבר מחוץ להישג ידה של ישראל. הוא גם יוכל למרק את תדמיתו כמדינאי בזמן שתשומת הלב מופנית לתוכניותיה השנויות במחלוקת של ממשלתו ביחס למערכת המשפט.

נשיא ארה"ב ביידן ירשום הישג משמעותי בתחום מדיניות החוץ, יגביר את המעורבות האמריקאית באזור, ואולי חשוב מכך, ישיג ניצחון לפאקס אמריקנה כנגד השפעתה המתרחבת של סין בחצי האי ערב.

ממשל ביידן הבהיר שישראל מצופה לתרום "תוצרים משמעותיים לפלסטינים" בתמורה לנרמול היחסים עם ערב הסעודית

גיוס אופ"ק לקיזוז מחירי האנרגיה מרקיעי השחקים יהיה בונוס נוסף (הוא יוכל לנצל זאת לחיזוק מסע הבחירות המקרטע שלו). אולם, למרות האלגנטיות שלו על הנייר, לא מעט מכשולים עומדים בפני הסכם ישראלי–סעודי.

פתרונות יצירתיים מועלים כדי להתמודד עם כמה מנקודות הקושי. "דרכים טכנולוגיות חשאיות" עשויות להינקט כדי להבטיח שכל תוכנית גרעין סעודית מורשית לא תוסב למטרות צבאיות. הוצע גם שנתניהו יפנה למחוקקים רפובליקאים ידידותיים כדי לסייע לבית הלבן להשיג רוב של שני שלישים בסנאט, שיהיה הכרחי לחתימה על הסכם הגנה עם ערב הסעודית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 20 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

אולם, לא יהיה די בפתרונות האלה כדי לצלוח את קו הסיום, גם אם הסדר כזה יביא תועלת לכל הצדדים. כדי להצליח, על כל אחד מהצדדים לבצע את העבודה הקשה שלו בעצמו בבית. ביידן יצטרך לתת את ברכתו למשטר הסעודי, שבמהלך העימותים הנשיאותיים ב־2019 הוא הבטיח שלא "למכור לו יותר נשק" אלא "לגרום להם לשלם את המחיר ולהפוך אותם, בפועל, למנודים".

יורש העצר יצטרך להכיר בישראל, מדינה ששמה אפילו לא מופיע במפות הרשמיות של הממלכה. וישראל? גם היא לא תקבל ארוחות בחינם. ממשל ביידן הבהיר שישראל מצופה לתרום "תוצרים משמעותיים לפלסטינים" בתמורה לנרמול היחסים עם ערב הסעודית.

כל הסכמה לדרישות הסעודיות כרוחה בוויתורים לפלסטינים, שתובעים לעצמם מדינה עצמאית מזה שנים, ואלה יהיו מכריעים באותה מידה לגיוס תמיכת המפלגה הדמוקרטית בארה"ב

הסעודים, שיורש העצר שלהם לשעבר ומאוחר יותר המלך עבדאללה בן עבד אל־עזיז הציע את היוזמה הסעודית המקורית לשלום עם ישראל ב־2002, לא מתכוונים לוותר על קדימותם בנושא הפלסטיני לטובת איחוד האמירויות הערביות, שהתנתה את החתימה על "הסכמי אברהם" בעצירת הסיפוח.

כל הסכמה לדרישות הסעודיות כרוחה בוויתורים לפלסטינים, שתובעים לעצמם מדינה עצמאית מזה שנים, ואלה יהיו מכריעים באותה מידה לגיוס תמיכת המפלגה הדמוקרטית. המסר האחרון הזה ללא ספק קיבל חיזוק כשביידן נפגש עם נתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק ב־20 בספטמבר.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת ה־G20 בבאלי, אינדונזיה, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Mast Irham/Pool Photo via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת ה־G20 בבאלי, אינדונזיה, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Mast Irham/Pool Photo via AP)

על פי הודעת הבית הלבן אחרי הפגישה, ביידן "קרא לכל הצדדים למלא את ההתחייבויות שנתנו בפגישות שהתקיימו מוקדם יותר השנה בעקבה, בירדן ובשארם א־שייח', מצרים – ולהימנע מצעדים חד־צדדיים נוספים".

(לפי הודעת הסיכום המקורית של פסגת עקבה מ־26 בפברואר 2023, ישראל התחייבה "לעצירת הדיונים על הבנייה בהתנחלויות למשך ארבעה חודשים והקפאת הדיונים על הסדרת המאחזים לחצי שנה". עם זאת, נתניהו מיהר להגיב בהתרסה כי הבנייה וההסדרה בגדה המערבית "יימשכו בהתאם ללו"ז התכנון והבנייה המקורי, ללא שום שינוי").

בשבוע שעבר סמוטריץ', שמפלגת הציונות הדתית שלו מחזיקה בשבעה מתוך 64 מושבי הקואליציה, חזר על הפזמון שלו כי ההתקרבות לסעודיה "לא [צריכה] לכרוך את ערביי יהודה ושומרון, שאין להם שום קשר לתהליך"

הבעיה, שריאד הבינה אותה זה עתה, היא שלנתניהו אין מרחב תמרון כדי לעמוד בדרישות המינימום לתזוזה של ממש מול הפלסטינים. למרות התעקשותו [בריאיון לרשת CBS] ש"אני מחליט על המדיניות העיקרית [של הממשלה]", העובדות מרמזות אחרת.

בשבוע שעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמפלגת הציונות הדתית שלו מחזיקה בשבעה מתוך 64 מושבי הקואליציה, חזר על הפזמון שלו כי ההתקרבות לסעודיה "לא [צריכה] לכרוך את ערביי יהודה ושומרון, שאין להם שום קשר לתהליך" (זו דרכו לומר שגורל הפלסטינים בגדה המערבית נמצא מחוץ למסגרת השיחות עם ערב הסעודית וארה"ב).

השר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת רגע לפני ההצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
השר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת רגע לפני ההצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

סמוטריץ' מנע מהממשלה לקיים התחייבויות רבות להקלת ההגבלות הכלכליות על הרשות הפלסטינית. הזעקה שהשמיע, יחד עם חברי קואליציה אחרים, נגד העברת נשק לפלסטינים – שנתניהו מיתג כ"פייק ניוז" וקבע כי מדובר בהחלטה של שר הביטחון לשעבר בני גנץ – גרמה לראש הממשלה להזדרז ולהורות על בחינת "כל ההחלטות שהתקבלו בממשלה הקודמת ביחס לרשות הפלסטינית".

סמוטריץ' השתמש במינויו המקביל כשר במשרד הביטחון כדי ליזום תנופת בנייה בהתנחלויות ולמנוע כל אפשרות לפשרה ממשית עם הפלסטינים. שום רצף של ניסים לא יוכל לחלץ את נתניהו מהמבוי הסתום האידיאולוגי הזה.

סמוטריץ' השתמש במינויו המקביל כשר במשרד הביטחון כדי ליזום תנופת בנייה בהתנחלויות ולמנוע כל אפשרות לפשרה ממשית עם הפלסטינים

קווי המתאר של ההצעה הסעודית עבור הפלסטינים – הכוללים, לפי התקשורת הישראלית, הסדר ביניים הכולל הפסקת בנייה בהתנחלויות; העברת אזורים מסוימים (שטחי C) לתחום השיפוט הפלסטיני (שטחי A); הכרה בזכות הפלסטינית לבירה במזרח ירושלים; ופתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית לפלסטינים בבירה – אינם קבילים בעיני בסיס הבוחרים של סמוטריץ'.

מנקודת המבט של סמוטריץ', הוויתורים הישראליים צריכים להיות מוגבלים לתחום הכלכלי בלבד, ולא לכלול אף סנטימטר אחד של שטח. הממשלה הנוכחית של נתניהו ופריצת הדרך ההיסטורית עם ערב הסעודית פשוט אינן יכולות לדור בכפיפה אחת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מצטלמים עם חברי הקואליציה לאחר העברת תקציב המדינה. 24 במאי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מצטלמים עם חברי הקואליציה לאחר העברת תקציב המדינה. 24 במאי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

סמוטריץ', ששלח את הימין הישראלי לאופוזיציה ב־2021, כשסירב להשתתפותה של מפלגת רע"ם של מנסור עבאס בקואליציה של נתניהו – ודחף את עבאס לזרועותיהם הפרושות של יריביו של נתניהו, נפתלי בנט ויאיר לפיד – כבר הוכיח שההליכה לאופוזיציה לא מפחידה אותו.

ובאין מתנדבים להחליף את סמוטריץ' ובעלי בריתו מסביב למדורה, נתניהו – אלא אם כן יבחר להישען על תמיכה חיצונית של האופוזיציה ויביא לקריסה מהירה של שלטונו – לא צפוי להגיע ליעדו בקרוב.

ובאין מתנדבים להחליף את סמוטריץ' ובעלי בריתו מסביב למדורה, נתניהו – אלא אם כן יבחר להישען על תמיכה חיצונית של האופוזיציה ויביא לקריסה מהירה של שלטונו – לא צפוי להגיע ליעדו בקרוב

"בכל יום אנחנו מתקרבים" לנורמליזציה עם ישראל, אמר מוחמד בן סלמאן בריאיון לפוקס ניוז ששודר לאחר פגישת ביידן–נתניהו. המסלול החיובי של יחסי סעודיה וישראל הוא אולי בלתי נמנע, אבל הסכם ממשי ככל הנראה יישאר חמקמק בעתיד הנראה לעין – ואולי אף לא יתממש במשמרת של נתניהו.

הכתבה התפרסמה לראשונה במגזין Foreign Policy.
שלום ליפנר הוא עמית אורח בכיר בתוכנית המזרח התיכון של המועצה האטלנטית. מ־1990 ועד 2016 הוא שירת שבעה ראשי ממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים.

עוד 1,063 מילים
סגירה