שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90

במקום לטפל באינפלציה, סמוטריץ' מסמם את המשק

ממשלת ישראל התמכרה ל"משכך כאבים" כלכלי להקלת האינפלציה ● אך שר האוצר יאלץ בקרוב להעביר את המשק תהליך גמילה כואב מהמשכך – ולבטל את סבסוד המס על הדלק ● בינתיים סמוטריץ' החליט לדחות את הגמילה לחודשים הבאים, בתקווה שאולי בעזרת חסדי שמיים המצב פה ישתפר ● פרשנות

ב־5 באפריל 2022 כינס שר האוצר דאז אביגדור ליברמן מסיבת עיתונאים וירטואלית והטיל פצצה: השר הודיע על הפחתת מס הבלו על הדלק לשלושה חודשים. בעקבות המהלך מחיר הדלק ירד באופן מיידי בחצי שקל. אחר כך ליברמן האריך את הסבסוד עוד כמה פעמים עד תום הקדנציה שלו.

לליברמן הייתה סיבה טובה לסבסד את המס על הדלק – עליית מחירי הדלק עשויה הייתה להוביל לעליות מחירים חוצות מגזרים במשק, בחשמל, במים ובכך לתדלק גל אינפלציוני חדש. בין הענפים שהיו צריכים לעלות מחירים בשל עליות המחירים באנרגיה: מזון, הובלה ומוצרי צריכה נוספים כמו ביגוד, ריהוט, מוצרי פלסטיק ותחבורה ציבורית. זה הדבר האחרון ששר אוצר רוצה להתמודד איתו.

כשבצלאל סמוטריץ' החליף את ליברמן במשרד האוצר הוא החליט להמשיך לסבסד את המס. רק שבמשמרת שלו הסבסוד הפך להיות כבר כאב ראש אחד גדול, שקשה לראות איך הוא יוצא ממנו טוב. הכלי של סבסוד מס הבלו משמש כמשכך כאבים לעליות מחירי הדלק.

הבעיה היא שהממשלות פה משתמשות במשכך הזה כבר יותר משנה ללא שום תוכנית מובנית או הוראות שימוש מסודרות. וכמו בכל משכך כאבים שמשתמשים בו לטווח ארוך בצורה פיראטית ולא מבוקרת – הוא בסוף מוביל להתמכרות ולתופעות לוואי קשות. וזה מה שחווה עכשיו האוצר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בתל אביב. 2 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בתל אביב. 2 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

אחת מתופעות הלוואי היא התרוקנות הקופה הציבורית. העלות של המהלך נאמדת בכ־750 מיליון שקל לשלושה חודשים. ההערכה היא שבכל 2023 האוצר יאבד שני מיליארד שקל על המהלך. בסך הכול, קופת האוצר איבדה כבר כשלושה מיליארד שקל מאז שהוחלט על ההקלה במס בתקופת ליברמן.

כל עוד הקופה באוצר נהנתה מהכנסות עודפות כמו בתקופת ליברמן, זה היה פחות מורגש. אבל עתה, כשמאגרי הכסף הציבוריים הולכים ומתרוקנים כתוצאה מירידה חדה בהכנסות ממיסים (בעיקר מענף נדל"ן והשפעות השליליות של המהפכה המשפטית), אין לסמוטריץ' מאיפה להביא את הכסף למימון הסבסוד.

כל עוד הקופה באוצר נהנתה מהכנסות עודפות כמו בתקופת ליברמן, זה היה פחות מורגש. עתה, כשמאגרי הכסף הציבוריים הולכים ומתרוקנים, אין לסמוטריץ' מאיפה להביא את הכסף

הבעיה הגדולה במשכך הכאבים הזה היא שהוא רק משכך את השפעות האינפלציה על המשק – אבל לא מטפל בה. רק גורם לה להראות נמוכה יותר, או במינוח המקצועי של המילה, יוצר "אינפלציה כבושה" – ועל הדרך מדרדר את המשק להתמכר לה.

כמו בכל תהליך התמכרות, גם פה ברגע שמפסיקים בבת אחת את השימוש בכלי הזה חוטפים זעזוע ושוק. במקרה הזה מדובר בשוק אינפלציוני. למעשה, המשק במצב כזה יצטרך לספוג עלייה מיידית של כ־10% ממחיר הדלק היום. לא פשוט.

בעל רכב מתדלק. אילוסטרציה (צילום: Jamal Awad/Flash90)
בעל רכב מתדלק. אילוסטרציה (צילום: Jamal Awad/Flash90)

ההערכות הן שסמוטריץ' יגיע עד לסוף השנה לסוג של מבוי סתום בכל הקשור למציאת מקורות מימון לצורך הקלות המס על הדלק. אז יעמדו בפניו כמה אפשרויות לא מזהירות מבחינתו בלשון המעטה.

האפשרות שיאמץ בסבירות הנמוכה ביותר היא הכרזה על הפסקת תהליך חקיקת המהפכה המשפטית. בכך יביא לייצוב ערך השקל וימנע תנודות חדות במחיר הדלק המושפע ישירות משינויים בערך המטבע. הדלק הרי נרכש בדולרים, וככל שערך השקל נמוך יותר, המחיר בשקלים מתומחר גבוה יותר.

בסבירות גבוהה תתבצע הורדה הדרגתית של הסבסוד עד לסיומו המוחלט. בכל פעימה מחיר הדלק יעלה אבל בצורה מתונה. מדובר במהלך מסוכן כי אם מחיר הדלק יזנק באותה תקופה – העלייה לא תהיה מתונה

נוסף על כך, הודעה כזו תכניס ודאות מסוימת למשק, מה שעשוי להחזיר את אמון המשקיעים ובכך גם להביא לגידול חוזר בהכנסות המדינה.

בסבירות בינונית סמוטריץ' יאמץ את דרישת פקידי האוצר שיבואו ויגידו לו – עד כאן. אין לנו כסף יותר. במקרה כזה אם סמוטריץ' ירצה להמשיך בסבסוד הוא יצטרך למצוא מקור שיממן אותו כמו הגדלת הגרעון, קיצוץ בתקציבי הממשלה או הגדלת מיסים. כל מקור כזה היא צרה בפני עצמה עבור סמוטריץ' ובמידה מסוימת גם עבור הכלכלה.

בצלאל סמוטריץ' ואביגדור ליברמן בטקס חילופי שרים במשרד האוצר, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואביגדור ליברמן בטקס חילופי שרים במשרד האוצר, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

לעומת זאת, בסבירות גבוהה תתבצע הורדה הדרגתית של הסבסוד עד לסיומו המוחלט או החלקי. בכל פעימה מחיר הדלק יעלה אבל בצורה מתונה. מדובר במהלך מסוכן כי אם מחיר הדלק יזנק באותה תקופה – העלייה לא תהיה מתונה. אבל אם הוא יצנח, לא תורגש במקרה כזה עלייה בכלל במחירו.

בינתיים סמוטריץ' בחר שלא להחליט. ביום חמישי הוא הודיע על הארכת הקלות המס על הדלק בעוד חודש, ובכך לגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה לנובמבר, בתקווה שעד אז אולי יקרה נס משמיים שיוציא אותו מכל הבלגן הזה.

עוד 630 מילים
סגירה