האם הנורמליזציה עם סעודיה תהיה על חשבון הפלסטינים וירדן?

מלך ירדן עבדאללה השני ומחמוד עבאס. רמאללה 2017 (צילום: Flash90)
Flash90
מלך ירדן עבדאללה השני ומחמוד עבאס. רמאללה 2017

עבדאללה מלך ירדן מודאג מהאפשרות שהסכם הנורמליזציה בין סעודיה לישראל יבוא על חשבונה של ירדן ומזהיר מפני הדילוג על הבעיה הפלסטינית. במקביל, הרחוב הפלסטיני מעריך שההסכם הזה לא יביא להקמת מדינה פלסטינית וכי הוא משרת את האינטרסים של סעודיה בלבד.

למרות ההסכמה, על פי מקורות בממשל האמריקאי, כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה ישמר את אופציית פתרון שתי המדינות, ירדן מודאגת מאוד מההתפתחויות האחרונות בנושא, ועמדתה משקפת את מה שקורה ברחוב הפלסטיני.

החשש הוא שסעודיה "מכרה" את הנושא הפלסטיני למען האינטרסים שלה, בדיוק כפי שעשו איחוד האמירויות ובחריין כשחתמו על "הסכמי אברהם" עם ישראל.

החשש הוא שסעודיה "מכרה" את הנושא הפלסטיני למען האינטרסים שלה, בדיוק כפי שעשו איחוד האמירויות ובחריין כשחתמו על "הסכמי אברהם" עם ישראל

המלך עבדאללה נתן ביטוי לדאגה הירדנית בהופעה בכינוס של ארגון "אל-מוניטור" בניו יורק ב-23 בספטמבר. הוא הזהיר מפני הזנחת הטיפול בבעיה הפלסטינית במסגרת הסכם הנורמליזציה בין סעודיה לישראל ואמר: "מי שחושב שאפשר יהיה לדלג מעל הפלסטינים, טועה".

גורמים ירדנים אומרים כי למלך עבדאללה יש ביקורת קשה על הסכמי הנורמליזציה שנחתמו עד כה בין ישראל לכמה מדינות ערביות, בגלל שהם לא הביאו להתקדמות כלשהי בפתרון הבעיה הפלסטינית.

זמן קצר לאחר דבריו של המלך עבדאללה בניו יורק, הגיעה התשובה מאיחוד האמירויות. אנוואר קרקאש, יועצו של נשיא איחוד האמירויות, אמר כי הסכמי אברהם הם "מצליחים" והם ימשכו במישור האסטרטגי וכי הם לא נועדו לפתור את הבעיה הפלסטינית.

האמת היא שהמלך עבדאללה דואג הרבה יותר לגורלה של הממלכה ההאשמית מאשר לגורלם של הפלסטינים. הוא מדבר לטובתם של הפלסטינים אך דואג למעשה לירדנים: החשש שלו הוא כי כל דחייה בפתרון הבעיה הפלסטינית תהייה על חשבון ירדן וכי ממשלת ישראל זוממת לספח את בקעת הירדן ודוחפת לעבר הפתרון כי "ירדן היא פלסטין".

המלך עבדאללה קובע למעשה שני עקרונות לפתרון הבעיה הפלסטינית:

  1. הפתרון לא יהיה על חשבונה של ממלכת ירדן.
  2. הפלסטינים ראויים למדינה עצמאית בקווי 67' שבירתה מזרח ירושלים, ולחיים טובים ומכובדים.

המלך עבדאללה שואף להעלים לגמרי את האפשרות שירדן תהיה שותפה פעילה בפתרון הבעיה הפלסטינית, שהרי 70% מתושביה הם פלסטינים, וחושש מאפשרות שהפלסטינים ינסו בעתיד להשתלט על הממלכה ההאשמית, כפי שעשו בספטמבר 1970 שקיבל את הכינוי "ספטמבר השחור".

המלך עבדאללה שואף להעלים לגמרי את האפשרות שירדן תהיה שותפה פעילה בפתרון הבעיה הפלסטינית, שהרי 70% מתושביה הם פלסטינים, וחושש מאפשרות שהפלסטינים ינסו בעתיד להשתלט על הממלכה ההאשמית

המלך הירדני חושש מאוד ממה שקורה בהנהגת הרשות הפלסטינית. הוא סבור שההנהגה חלשה, מחמוד עבאס (אבו מאזן) בן ה-88 סיים למעשה את תפקידו הפוליטי, ושהחבורה מסביבו סובלת מבעיית מנהיגות קשה ואיננה יכולה להוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

בכירים בצמרת פת"ח פנו לאחרונה לארמון המלוכה הירדני בבקשה לקבל תמיכה בקרב הירושה על הנהגת הרש"פ, אך המלך עבדאללה דחה את כל הבקשות. הוא סבור שעבאס צריך לטפל בנושא ולהקים הנהגה צעירה וחדשה שתבוא אחריו ושתהיה מקובלת על הרחוב הפלסטיני.

הנורמליזציה המתקרבת בין סעודיה לישראל היא צעד חסר תקדים במזרח התיכון, המתסכל את הפלסטינים ואת ירדן. הוא מסמל את פריצתה של ישראל ללב הקונסנזוס הערבי והמוסלמי.

היחסים החשאיים בין סעודיה לישראל יהפכו בקרוב לגלויים, והמלך עבדאללה ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חוששים כי הבעיה הפלסטינית תישאר ללא פיתרון וכי ידיהן כבולות. יש הרבה הבטחות וסיסמאות באוויר ועמימות לגבי מה התמורה שיקבלו הפלסטינים מההסכם בין סעודיה לישראל.

החשש הירדני-פלסטיני הוא שיוזמת השלום הערבית מ-2002 – שהחלה כיוזמה של מלך סעודיה דאז   עבדאללה בן עבד אלעזיז – תיעלם בהדרגה, אחרי שעמדה יותר מ-20 שנים כאבן שאין לה הופכין.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 523 מילים
סגירה