פסל של קאסם סולימאני הוצב במגרש באצטדיון הכדורגל באיספהן במשחק בין ערב הסעודית ואיראן, 2 באוקטובר 2023 (צילום: MORTEZA SALEHI / TASNIM NEWS / AFP)
MORTEZA SALEHI / TASNIM NEWS / AFP

עם ההתקדמות במו"מ בין ישראל וסעודיה, איראן הופכת לאגרסיבית יותר

באיראן מודאגים מההתקדמות של ערב הסעודית לכיוון הסכם נורמליזציה עם ישראל, ובטהרן מנסים להעביר לסעודים רמזים עבים בנושא - מפסל של קסאם סולימאני במשחק כדורגל משותף ועד התקפות מצד שלוחותיה של איראן על הסעודים בנושא אל אקצא ● בינתיים זה נשאר בגדר הצהרות, אבל לא מן הנמנע שאיראן תגביר את המאמץ להסלים את המצב ● פרשנות

בשפת הכדורגל קוראים למה שהמשטר האיראני עושה בימים האחרונים – ככל שמתרבים הדיווחים על התקדמות המגעים בין ישראל לסעודיה – "לעלות להתקפה".

באיראן מודאגים ומנסים להעביר לסעודיה רמזים עבים – בכמה מישורים, בכמה דרכים ובכמה שפות. בינתיים נראה שזה לא ממש מסיט את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מנתיב השיחות, אולם עד כה איראן מתמקדת במדיניות רכה בלבד, שכוללת בינתיים רק איומים מוסווים.

אירועי משחק הכדורגל שפוצץ ביום שני בערב בעיר איספהן בין אל-איתיחאד הסעודית לספהן האיראנית במסגרת ליגת האלופות של אסיה, הוא סימפטום של מצב הדברים בין איראן לסעודיה. הצבת הפסל של קאסם סולימאני ביציאה ממנהרת השחקנים לא הייתה תמימה.

במזרח התיכון יש שפה עם ניואנסים ורגישויות שזר במערב אולי יתקשה להבין. הפסל של קאסם סולימאני הוא דוגמא מצוינת לכך: עבור הסעודים, סולימאני הוא דגל אדום.

סולימאני הוא האיש שתכנן את ניסיון ההתנקשות בשגריר הסעודי בוושינגטון ב-2011; הוא האיש שעמד מאחורי הארגון, המימון וההדרכה של צבא המורדים החות'ים בתימן, שתקף את ריאד בטילים בליסטיים.

סולימאני גם היה אחד המוחות מאחורי תקיפת מתקני הנפט של סעודיה ב-2018 – תקיפה שהשביתה את תפוקת הנפט של המדינה ב-50% וגרמה למחסור של 5% בתצרוכת הנפט העולמית.

הסעודים, שהבינו את המסר במגרש באיספהן, לא נותרו חייבים. הם סירבו לעלות למשחק ובנוסף ריאד הורתה לקבוצת כדורגל סעודית נוספת שהגיע לאיראן לעזוב מיידית את המדינה. פיפ"א והתאחדות הכדורגל של אסיה עדיין לא החליטו כיצד להגיב להתגרות המפורשת של האיראנים.

הסעודים, שהבינו את המסר במגרש באיספהן, לא נותרו חייבים. הם סירבו לעלות למשחק ובנוסף ריאד הורתה לקבוצת כדורגל סעודית נוספת שהגיע לאיראן לעזוב מיידית

זו לא פעם ראשונה שהאיראנים עושים שימוש בסולימאני כדי להעביר מסר לסעודים ולעולם הערבי בכלל. כבר בפגישה הראשונה של שרי החוץ של שתי המדינות בטהרן באמצע חודש יוני האחרון, אחרי שבע שנים של נתק מוחלט, האיראנים לא ממש התאפקו ומתחו את החבל.

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן לוחץ ידיים עם שר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן לוחץ ידיים עם שר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

דקות לפני שיצאו שני השרים מהחדר הסגור שבו התכנסו, הבחינו אנשי המשלחת הסעודית כי מאחורי הפודיום של השר הסעודי באולם העיתונות, מופיעה תמונה גדולה של סולימאני כחלק מהפריים הטלוויזיוני. הסעודים הנרעשים הטילו וטו והאיראנים נאלצו להחליף חדר. זה קרה מאחורי הקלעים של מפגש פיוס, כאמור, אחרי שבע שנות מריבה.

בהמשך לבליץ האיראני ובאופן לא מקרי כנראה, גם מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נשא השבוע נאום והפנה אצבע מאשימה לסעודים, כמי שזונחים את העניין הפלסטיני לטובת אינטרס מדינתי צר.

בהמשך לבליץ האיראני ובאופן לא מקרי כנראה, גם מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נשא השבוע נאום והפנה אצבע מאשימה לסעודים, כמי שזונחים את העניין הפלסטיני לטובת אינטרס מדינתי צר

לא בכדי בחר נסראללה להזכיר את אל אקצא – רק כך הוא יצליח ללכד קולות מהמחנה הסוני בנוסף לקול השיעי הבוטה. מבחינתו של מזכ"ל חזבאללה, זו פנייה למכנה המשותף הרחב ביותר, בכדי לבודד ככל הניתן את הסעודים.

יממה אחרי הנאום של נאסראללה, הגיע תורו של המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי לתקוף בעקיפין את הסעודים. בנאום בפני ועידת האחדות האסלאמית שנערכה בטהרן הוא אמר מבלי להזכיר את את סעודיה במפורש כי "מי שיהמר על הסכם נורמליזציה עם ישראל סופו שיפסיד".

בסעודיה בינתיים לא מגיבים, אבל יודעים היטב שהאיראנים ושלוחיהם לא ירפו מהעניין הפלסטיני ואל אקצא.

מתפללים מוסלמים ליד מקדש אל־אקצא, 1 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
מתפללים מוסלמים ליד מקדש אל־אקצא, 1 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

בינתיים זה נשאר בגדר הצהרות, אבל לא מן הנמנע שאיראן תגביר את המאמץ להסלים את המצב סביב אל אקצא ובגדה המערבית. גל טרור משרת היטב את המטרה האיראנית.

ראשית, זו פעולה דרך שליח – שיטת הפעולה החביבה על טהרן. שנית, לחימה ונפגעים פלסטינים יסבכו את ישראל וישימו את סעודיה בנקודה בעייתית – היא מנהלת משא ומתן עם ישראל כשזו הורגת פלסטינים.

לתרחיש המסוכן והלא מופרך הזה ניתן להוסיף התלקחות בהר הבית. או-אז סעודיה תוצג כמי שנותנת לישראל דריסת רגל במקום הקדוש לאסלאם, וכאן מרחב התמרון הסעודי צר עד כדי לא קיים.

לתרחיש המסוכן והלא מופרך הזה ניתן להוסיף התלקחות בהר הבית. או-אז סעודיה תוצג כמי שנותנת לישראל דריסת רגל במקום הקדוש לאסלאם, וכאן מרחב התמרון הסעודי צר עד כדי לא קיים

בישראל מודעים לכך היטב ולכן ההתנהלות היא בהתאם. לצד פעולה מתמדת נגד תשתיות טרור, היא נוקטת בצעדי הקלה לאוכלוסייה הפלסטינית גם בגדה וגם ברצועה.

בשפת הכדורגל קוראים לזה משחק בונקר: לא לתת לצד השני לחדור את מערכי ההגנה.

עוד 629 מילים
סגירה