רכב עולה באש בעקבות נפילת רקטה באשקלון, 7 באוקטובר 2023 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
Yossi Zamir/Flash90
רכב עולה באש בעקבות נפילת רקטה באשקלון, 7 באוקטובר 2023

שנה וחצי אחרי אישור התקציב – כרבע מתושבי אשקלון בלי ממ"ד

מעקב זמן ישראל בסוף 2021 אושר תקציב לבניית ממ"דים לבתים באשקלון ● באוגוסט 2022 אושרה הקמת מנהלת לחלוקת הכסף ● הממשלה התחלפה – והמנהלת לא הוקמה ● רק ביולי השנה, בעקבות עתירה, הממשלה פרסמה נוהל המאפשר את קבלת המענקים ● הנוהל מחייב אישורים בירוקרטיים שאורכים חודשים, ובינתיים אין ממ"דים ● במלחמה הנוכחית התושבים גילו שאסור להם גם לרוץ למקלטים

לימור נעים, פעילה חברתית תושבת שכונת רמת אשכול באשקלון, לא ישנה כבר יומיים. היא ומשפחתה, שיש בה גם ילדים עם צרכים מיוחדים ופעוטות, גרים בבית צמוד קרקע קטן בלי ממ"ד – ושם הם עברו את היומיים האחרונים, שבהם נפלו באשקלון 60 רקטות.

לדבריה: "המיגונית נמצאת די קרוב לכאן, מעבר לחומה שליד החצר שלנו. אבל צריך להקיף את החומה, ואנחנו פשוט לא מספיקים לעשות את זה תוך דקה וחצי. תחשוב, להתעורר באמצע הלילה, כמה פעמים, להתלבש, לקחת את הקטנים על הידיים – ולרוץ שוב ושוב למיגונית או למקלט שנמצא בהמשך הרחוב, הרבה יותר רחוק".

כשהאזעקה תופסת אתכם ערים ולבושים, אתם מספיקים?
"על הנייר כן, בפועל, עם הילדים, לא. לא מנסים, נשארים בבית. חמותי גרה בשכונת 'עתיקות', בבית בלי ממ"ד בבניין ישן בקומה רביעית. כשיש אזעקה היא צריכה לרדת שתי קומות. היא לא תמיד מספיקה".

כרבע מתושבי אשקלון, כ־40 אלף איש, חיים בדירות ללא ממ"ד. במטח הרקטות הכבד על אשקלון אמש (ראשון) שלושה בניינים ספגו פגיעות ישירות; חמישה בני אדם נפצעו בהפצצה, ביניהם ילד בן תשע.

ילדים נכנסים למקלט באשקלון, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg /Flash90)
ילדים נכנסים למקלט באשקלון, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg /Flash90)

במלחמה הנוכחית נוספה לתושבי הבתים הלא מוגנים באשקלון בעיה חדשה: הוראות פיקוד העורף אסרו שלשום על התושבים לצאת מהבית, גם למקלטים. כשבחוץ עלולות להסתובב חוליות חמושות של מחבלים, התושבים צריכים להסתגר בבית, תחת מטחי הרקטות.

"התקשרתי לעירייה, שאלתי מה מצב המקלט, אמרו לי, 'שום מקלט, אסור לצאת'", מספרת נעים, "הגיוני שאסור, אבל מה אנחנו אמורים לעשות?"

"התקשרתי לעירייה, שאלתי מה מצב המקלט, אמרו לי, 'שום מקלט, אסור לצאת'. הגיוני שאסור, אבל מה אנחנו אמורים לעשות?" באשקלון יש כ־12 אלף יחידות דיור לא ממוגנות – רובן בשכונות עניות

באשקלון יש כ־12 אלף יחידות דיור לא ממוגנות. רובן בשכונות עניות – כמו גבעת ציון, רמת אשכול – ובעיקר עתיקות, שכונת העוני בקצה הדרומי של העיר, הקרוב לעזה.

בעיה דומה קיימת גם בחלק מהיישובים באזור הנגב המערבי ("עוטף עזה"): המדינה מיגנה כל בית במרחק של עד שבעה קילומטרים מגבול הרצועה, לפי הוראות פיקוד העורף, אך לא בטווח רחב יותר. במועצה האזורית אשכול מאות בתים עדיין לא מוגנו.

מיגונית בשכונת גבעת ציון באשקלון, במרחק 100 מטרים מבית משפחת מליחי (צילום: באדיבות משפחת מליחי)
מיגונית בשכונת גבעת ציון באשקלון, במרחק 100 מטרים מבית משפחת מליחי (צילום: באדיבות משפחת מליחי)

הוספת ממ"ד קטן של עד 9 מ"ר לדירה עולה כ־150 אלף שקל. זהו סכום שחלק מהמשפחות באזור מתקשות לממן, נוסף על התחושה הרווחת שזוהי אחריותה של המדינה מכיוון שמדובר בעניין ביטחוני. מימון ממ"דים לכל הדירות הללו יחד אמור לעלות כ־180 מיליון שקל – סכום שעיריית אשקלון לא יכולה לממן, והיא דורשת לקבל מהממשלה.

הפתרון הזה מתעכב שנים על גבי שנים בשל מחדלים בירוקרטיים, וטרם יושם.

ממשלת בנט–לפיד אישרה, לראשונה, בתקציב המדינה ל־2022 תוספת של כ־250 מיליון שקל למיגון הבתים באשקלון וביישובים נוספים באזור. אבל גם אחרי שהכסף עבר, התושבים עדיין לא יכלו להוסיף ממ"דים לבתיהם, בהיעדר גוף כלשהו שיבדוק מי זכאי לקבל את הכסף ויחלק אותו לאלה שיבקשו להוסיף לאלתר ממ"ד לדירתם – ולא לחכות לתוכניות פינוי־בינוי שאינן באות.

במרץ 2022 אישרה הממשלה תוכנית למענקים של 160 אלף שקל לתושבים הגרים בדירה לא ממוגנת. אבל הכסף לא עבר, כיוון שהתקציב להקמת המנהלת שתחלק אותו לא היה כתוב בתקציב המדינה

במרץ 2022 אישרה הממשלה את "התוכנית למיגון דירתי מפני ירי תלול מסלול באשקלון". לפי התוכנית, היו אמורים להינתן מענקים של עד 160 אלף שקל לתושבים עם מוגבלויות, פנסיונרים ולתושבים המתגוררים בדירה לא ממוגנת בבעלותם, והייתה אמורה לקום מנהלת ממשלתית שתחלק את המענקים.

עוד הטילה התוכנית על עיריית אשקלון לבנות מסלול לאישורי בנייה מהירים למי שירצה להוסיף ממ"ד לביתו. גם אחרי ההחלטה הזאת, הכסף לא עבר בפועל, כיוון שהתקציב להקמת המנהלת שתחלק אותו – כמיליון שקל – לא היה כתוב בתקציב המדינה.

ילדים נכנסים למקלט באשקלון, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg /Flash90)
ילדים ליד מקלט באשקלון, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg /Flash90)

לשם הוספת הכסף לתקציב והקמת המנהלת נדרש אישור ועדת הכספים, וזה לא עבר כיוון שהאופוזיציה דאז (והממשלה היום) עיכבה את האישור במסגרת החרם שלה על דיוני הוועדות בכנסת, והערימה קשיים על כינוס הוועדה בפגרת הבחירות. התקציב עבר באוגוסט, אבל המנהלת לא קמה: בדצמבר התחלפה הממשלה, והנושא נשכך בכאוס הכללי שבו מתנהלת הממשלה הנוכחית.

רק במאי השנה העירייה הפקידה את תוכנית המתאר למיגון אשקלון הכוללת מסלול לאישורי בנייה מהירים. עו"ד תמר קידר, כיום מועמדת לראשות עיריית אשקלון, הגישה באותו חודש עתירה לבג"ץ, שביקשה לחייב את הממשלה לאשר את חלוקת הכסף, או לפחות הלוואות, גם ללא הקמת מנהלת.

המדינה פרסמה ביולי נוהל שמאפשר לכל תושב לקבל הלוואה בתנאים נוחים, או מענק, למימון המיגון. אלא שכדי לעמוד בתנאים לקבלתו, הדיירים נדרשים לבצע מטלות בירוקרטיות שאורכות חודשים

בתשובה לעתירה, המדינה הגישה לבג"ץ ביולי נוהל שנועד לאפשר לתושבים לקבל הלוואות בתנאים נוחים, או מענק, למימון המיגון. הנוהל, שפורסם בתקשורת המקומית באשקלון, פירט את התנאים לקבלת מענקים והלוואות. הבעיה היא שהתנאים מחייבים את התושבים לבצע מטלות בירוקרטיות שאורכות חודשים שלמים. וכך הם הגיעו למלחמה הנוכחית בלא מיגון.

לפי הנוהל, הדיירים נדרשים לפנות למנהלת ההתחדשות העירונית באשקלון לקבלת היתר בנייה להקמת ממ"ד או מיגון חדר. לאחר קבלת ההיתר, הדיירים צריכים לפנות לאחת מחברות הדיור הציבוריות – אלונים, מלגם, עמיגור או עמידר – ולקבל מהן מענק, או אישור לבנק על זכאות להלוואה. כמו כן, נדרשים הדיירים להציג לבנק או לחברת הדיור הסכם חתום עם קבלן לביצוע המיגון.

פגיעת רקטה מעזה בבית באשקלון, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
פגיעת רקטה מעזה בבית באשקלון, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

לדברי נעים: "פנינו לעמיגור כמה פעמים מאז הפרסום הזה, ולא קיבלנו עדיין אישור לבנייה שיאפשר לנו לקחת את ההלוואה. זה מתעכב חודשים על חודשים, הבירוקרטיה מטרטרת אותנו מכאן לשם. אז אין מיגון – ושוב עפים טילים".

"אף בית לא מוגן במימון ציבורי בשנה וחצי האחרונות, מאז אישור התקציב לכך", אומר איתי סהר, איש עסקים, חבר מועצת העיר אשקלון ומועמד לראשות העירייה, שמנהל מאבק ציבורי ממושך בנושא, "היחידים שמיגנו את בתיהם הן משפחות בודדות שעשו את זה על חשבונן.

"פנינו לעמיגור כמה פעמים, ולא קיבלנו עדיין אישור שיאפשר לקחת את ההלוואה. זה מתעכב חודשים על חודשים, הבירוקרטיה מטרטרת אותנו. אין מיגון – ושוב עפים טילים"

"המענקים האלה הם חרטה ברטה. הם אמורים להיות מחולקים בתנאים שאולי שני תושבים זכאים להם. השאר זה הלוואות, שגם הן בינתיים לא ניתנות. ראש העיר לא דפק על השולחן ולא דרש מהממשלה את הכסף, אז למה שיקבל? בושה וביזיון וזוהמה. בסוף, הציבור עומד 'סבב' אחרי 'סבב' מול המרצחים המנוולים מעזה עירום, חשוף ומופקר".

סהר סבור שהוספת הממ"דים לבנייני דירות קיימים היא פתרון גרוע מבחינה הנדסית. לדבריו: "מדובר בבניינים מטים לנפול שקשה להוסיף להם ממ"דים. אם מוסיפים ממ"ד, חייבים להוסיף בכל הקומות, וחלק מבעלי הדירות, שמשכירים אותם לעובדים זרים, עולים חדשים ומשפחות במצוקה – לא יסכימו. הפתרון
הוא לעודד יזמים, בתקציב ממשלתי, לבצע פינוי־בינוי של השכונות הללו".

מיגונית מוצבת בעוטף עזה, 2014 (צילום: אדי ישראל/פלאש 90)
מיגונית מוצבת בעוטף עזה, 2014 (צילום: אדי ישראל/פלאש 90)

גורם מקצועי בעיריית אשקלון חולק על סהר: "אנחנו לא ממליצים לתושבים לחכות לפינוי־בינוי למיגון בתיהם. לצערנו, הליכי תכנון לוקחים זמן, ובינתיים ארגוני הטרור יורים על העיר שוב ושוב".

כך או כך, עד כה אושרה רק תוכנית אחת לפינוי־בינוי בשכונות העניות והלא ממוגנות של אשקלון, בהיקף של כאלף דירות לא ממוגנות בלבד, וגם היא עדיין לא יצאה לדרך בפועל.

"כשיש אזעקה אני פשוט שוכבת עם כריות על האוזניים. אני עם צמרמורת בכל הגוף, רעידות שלא מפסיקות. תושבים באשקלון נהרגו, יש פצועים, נעדרים. שייגמר כבר, זה בלתי נסבל"

ובינתיים, התושבים רצים למקלטים ולמיגוניות, במקרה הטוב, ונשארים בבתים הלא ממוגנים במקרה הרע, כפי שקורה בזמן המלחמה הנוכחית. כשיש אזעקה אני פשוט שוכבת בבית הלא ממוגן עם כריות על האוזניים", מספרת נעים, "אני עם צמרמורת בכל הגוף, רעידות שלא מפסיקות מהבומים. תושבים באשקלון נהרגו, יש מלא פצועים, נעדרים. שייגמר כבר, זה בלתי נסבל".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: הנושא נמצא באחריות משרד הביטחון.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "תוכנית הממשלה לחיזוק העיר אשקלון, שאושרה בממשלה ב-31 ביולי 2023, משותפת למספר משרדי ממשלה. התוכנית הטילה על משרד הביטחון לקדם תקציב לטובת שיפוץ מקלטים משותפים והמשרד פועל למימוש ההחלטה בלוח הזמנים הקצר ביותר".

עד למועד פרסום הכתבה לא נמסרה תגובה מעיריית אשקלון.

נזק בעקבות נפילת רקטה באשקלון, 7 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
נזק בעקבות נפילת רקטה באשקלון, 7 באוקטובר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,147 מילים ו-1 תגובות
סגירה