מבצע חמאס עוד לא התחיל

.פלסטיני עם שלט של מרואן ברגותי (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)
Issam Rimawi/FLASH90
.פלסטיני עם שלט של מרואן ברגותי

מי היה מאמין למחזה השתלטות פעילי חמאס על ישובים בעוטף עזה ליממה. מי היה מאמין שישראל תתייחד עם מאות מיקיריה בשעת סתיו. מי יכול להאמין שהאסיר עבדאללה ברגותי, שנידון ל-67 מאסרי עולם, ישוחרר מהכלא בעתיד.

בישראל לא חזו את העתיד לבוא, ובמסגרת ההיערכות למלחמה מול איראן וחזבאללה בשנים האחרונות אף המעיטו בערך גדודי אלקסאם, הזרוע הצבאית של החמאס. ראו בארגונים הפלסטיניים לוחמי גרילה המצוידים בנשק קל עם יכולת רקטית מועטה נוכח יעילות כיפת ברזל.

במסגרת ההיערכות למלחמה מול איראן וחזבאללה בשנים האחרונות המעיטו מהערך של גדודי אלקסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, וראו בארגונים הפלסטיניים לוחמי גרילה המצוידים בנשק קל

זרועות המודיעין הארוכות בזירות החיצוניות, הקצאת המשאבים לאיומים הגדולים בצפון ובאיראן, סימאו את עיני ראשי מערכת הביטחון, שאיבדו את היכולת להבחין באיומים "הקטנים" כהגדרתם בתוך שטחי הרשות, וזאת מתוך גישת העליונות המיליטריסטית.

בו זמנית, הביקורת כלפי זרועות המודיעין מצד הדרג המדיני אינה הוגנת. מדובר בדרג האחראי על שיח ההסתה, הגזענות, חילול מקומות קדושים ואף המכשול בפתרון שתי המדינות.

כעת, צה"ל מתקשה להתמודד עם הנחיות הקבינט. הוא מודע לעובדה שהמשחק השתנה. שאין מקום לטעויות, וכל מהלך לא מחושב עלול להביא לכאוס נוסף, לאיבוד תחושת הביטחון בקרב החיילים, ולעידוד הצטרפות זירות נוספות למלחמה.

כניסה קרקעית לרצועת עזה היא הקלף שמנופף בו הדרג המדיני מול ערוצי התיווך הערביים, בכדי להפעיל לחצים על הארגונים הפלסטיניים. אך לאותם ארגונים לא אכפת. מבחינתם זאת נקודת ההתחלה למלחמה הגדולה שהיא "מלחמת שחרור האסירים".

במסגרת מלחמה זו צריכים מבחינתם לנהל מו"מ מורכב לשחרור האסירים, הקלות בשני צדדי הגבול של הרצועה – גם בגבול מצרים, חלק ממאגר הגז, חזרה לסטטוס קוו בירושלים והקלות נוספות. החמאס אינו מחזיק ברשימת אסירים מסוימים, אלא ברשימת כל האסירים.

הדרג המדיני מנופף בקלף כניסה קרקעית לרצועת עזה מול ערוצי התיווך הערביים, כדי להפעיל לחצים על הארגונים הפלסטיניים. אך לאותם ארגונים לא אכפת. מבחינתם זו נקודת התחלה למלחמת שחרור האסירים

המו"מ יתמקד בשמות המורחקים מהגדה ועזה. לישראל יש מספר כלים להתמודד עם המערכה הבאה. בין היתר להמשיך את הלחימה בשטח עד מצב שבו הצד השני יפגין גמישות בנקודת הפתיחה של המו"מ.

האמת היא שהמלחמה התחילה בשבת והסתיימה באותו יום, כללי המשחק השתנו, הארגונים הפלסטינים ערוכים לתרחיש הקיצוני של כניסה קרקעית, חיסול בכירי הארגון, השמדת מתקנים ועוד, אך מודעים לעובדה שהחיים ברצועה אחרי ה-7 לאוקטובר 2023 השתנו לעד, ושהסגר שהוטל על עזה לפני 16 שנה אינו יעיל.

כעת כל העולם מתגייס למען פתרון ברצועה ומניעת זליגת האש לזירה הצפונית. וישראל צריכה להיענות בחיוב ליוזמות הערביות בתיווך האמריקאים ולהכיר בהנהגת חמאס. לארגון יש את היכולת להשליט סדר ברצועה ובגדה ולקדם יוזמות בחסות קטארית מפרצתית.

מחמוד עבאס ויורשיו אינם כשירים לנהל את המדינה. מסע הדה-לגיטימציה בקרב הצעירים נמשך כלפיהם בג'נין, שכם וחברון. כיום אין שום ערך או השפעה לרשות ואין לה לגיטימציה ברחוב הפלסטיני.

המלחמה התחילה בשבת והסתיימה באותו יום. כללי המשחק השתנו, הארגונים הפלסטינים ערוכים לתרחיש הקיצוני של כניסה קרקעית, אך מודעים לעובדה שהחיים ברצועה אחרי ה-7 לאוקטובר 2023 השתנו לעד

כמו כן, אם חמאס יצליח להביא לשחרורו של מרואן ברגותי, הנשיא המיועד מבחינת הרחוב הפלסטיני, שרואה בו את יורשו של יאסר ערפאת, ברגותי יהיה אסיר תודה לחמאס אך גם כבול אליהם באזיקים.

בהא שחאדה הוא קריין חדשות בערבית במכאן, עורך תוכן ותסריטאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 481 מילים
סגירה