הקורא בקלפי
הקורא בקלפי
תקשורת, פוליטיקה ושקרים אחרים

דרושים זבנים להנהגת המדינה

ההשוואות למלחמת יום הכיפורים מזמינות השוואות גם בין ראשי הממשלה ● בניגוד לגולדה מאיר, נתניהו עדיין לא התעשת ● במקום מנהיגות, הוא הפגין אתמול היבריס ושלח את מנכ"ל משרדו להשיב במקומו על הקריסה וההפקרות בכל המערכות ● התוצאה היא עַם יתום שמחפש את הנהגתו בין ההריסות ● פרשנות

מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי בריאיון לחדשות 12, 9 באוקטובר 2023 (צילום: ערוץ 12, צילום מסך)
ערוץ 12, צילום מסך
מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי בריאיון לחדשות 12, 9 באוקטובר 2023

בתסכול שלא ניתן להסתיר הטיח אתמול אמנון אברמוביץ' את זעמו אחרי עוד הופעה שחצנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"לא האמנתי שאגיע למצב שאגן על גולדה ועל דיין", אמר אברמוביץ' הרותח, שנפצע קשה במלחמת יום הכיפורים, והזכיר לציבור איך גולדה מאיר שקלה להתאבד ומשה דיין התמוטט בגלל חרדתם משקיעת החלום הציוני והכאב העצום על הדיווחים מהחזית, "ולא בגלל חשש משלושה חודשים במעשיהו", כהגדרתו.

ההשוואה בין התנהלות האישים העומדים בראש ההנהגה אז והיום מתבקשת, גם אם רחוק היום שבו יפתחו הארכיונים. מהלומת אוקטובר 2023 היא מבחינות רבות קשה ומדכאת יותר מזו שהתרחשה בדיוק לפני 50 שנה, בגלל חוסר האונים והאכזריות כלפי האוכלוסייה אזרחית – ובגלל שנפגעו יותר מוסכמות מאז.

גם התקשורת השתנתה בינתיים ב־180 מעלות, ואיתה הגיע ראש הממשלה הטלוויזיוני ביותר שהכרנו.

גולדה הייתה הרבה פחות טלוויזיונית מנתניהו. אבל דווקא הופעתה השפופה, המקומטת, חפוית הראש והענווה, בלוויית בדל סיגריה תמידית בזווית הפה (וכמו שהתברר בדיעבד, כשהיא יוצאת ונכנסת מטיפולים כימותרפיים), עוררה אמון שעם כל הפשלה, להנהגה לפחות אכפת מהחיילים בחזית ומהאזרחים בעורף.

נתניהו סירב לנצל את השעות הראשונות של המלחמה כדי לשדר מסר של שליטה, איפוק ואחדות כפי שעשתה גולדה. במקום זאת הוא הופיע בתחילה בהודעה מוקלטת קצרצרה שבה ציין, "אנחנו במלחמה, לא סבבים, מלחמה" – בלי להסביר מה המשמעות ובלי לתת כל מידע.

בהמשך הוא הופיע מבוהל בנאום כתוב שבו הבטיח "לנקום", אך לא אמר מילה אחת של נוחם או התחשבות בתושבים של חבל שלם ובקהילות שלמות שהופקרו לטבח

בהמשך הוא הופיע מבוהל בנאום כתוב שבו הבטיח "לנקום", אך לא אמר מילה אחת של נוחם או התחשבות בתושבים של חבל שלם ובקהילות שלמות שהופקרו לטבח. האיש שמתגאה בהשכלתו ההיסטורית הנרחבת, בנו של היסטוריון דגול, כשל לראות את גודל השעה.

אתמול הנאום שלו התרחב, וכלל לראשונה התייחסות לטרגדיה האיומה ולקורבנות שבמרכזה. אבל אפילו עכשיו, אחרי שנחשף כיצד ביישובי הספר על הגדר ניהלו קיבוצניקים ומושבניקים מלחמה הרואית בגופם, לעיתים בציפורניהם, כדי לבלום את המחבלים, בעוד הצבא מפקיר אותם לנפשם – נתניהו לא הצליח לדבר עליהם ואליהם. הוא פשוט לא מסוגל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה, 9 באוקטובר 2023 (צילום: פייסבוק)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה, 9 באוקטובר 2023 (צילום: פייסבוק, צילום מסך)

במקום להופיע שוב מאופר בכבדות, כאילו הוא באודישן קבלה לתוכנית "מנהיג נולד", ולברבר שוב על הנקמה הצפויה לאויב, יכול היה ראש הממשלה להוציא פתק ולהקריא את שמות היישובים שנפלו בידיהם של המחבלים והקריבו את טובי בניהם ובנותיהם למען מדינת ישראל, בזה אחר זה.

הוא יכול היה לדבר על גבורתם העצומה של הגברים והנשים שהופקרו בשטח להילחם במקום הצבא; להבטיח את תגבור כיתות הכוננות שרוקנו מנשקים בהחלטות מבישות של פיקוד דרום; להתחייב בפני שרידי המשפחות שנלחמו על גבולות המדינה, שהמדינה שהפקירה אותם לא תחסוך במשאבים ותחזור להקים את הקיבוצים והמושבים שנחרבו.

אבל נתניהו כמו נתניהו, לא מסוגל להתעלות על עצמו אפילו בשעה הקשה ביותר שידענו. הוא בכלל לא מסוגל להוציא מפיו את המילה המשוקצת "קיבוצים". אולי כי הם לא חלק מהבייס שמצביע לו

זאת הרי "נקמה ציונית" גדולה לא פחות מהשטחת שכונת רימל בעזה. אבל נתניהו כמו נתניהו, לא מסוגל להתעלות על עצמו אפילו בשעה הקשה ביותר שידענו. הוא בכלל לא מסוגל להוציא מפיו את המילה המשוקצת "קיבוצים".

אולי כי הם לא חלק מהבייס שמצביע לו, אולי כי הם אינם מתנחלים בשטחים. אולי כי בניהם ובנותיהם – שנאלצו להסתיר תינוקות בבוידעם בניסיון נואש להציל את חייהם – התרגלו שהמדינה בעידן נתניהו מצפצפת עליהם בלאו הכי.

משפחות החטופים והנעדרים במסיבת עיתונאים, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
משפחות החטופים והנעדרים במסיבת עיתונאים, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

התור לסופר מלא בנעדרים

אחרי נתניהו (שכרגיל לא העז להשיב על שאלות עיתונאים) הגיע תורו של יוסי שלי, מנכ"ל משרדו שהגיע לאולפן חדשות 12. באומללותו, נאלץ שלי להשיב לא רק בשם הבוס, אלא גם בשם 33 הנעדרים חברי הממשלה, שמקום מילוטם טרם נודע לציבור, ושרובם המכריע (להוציא בודדים) לא טרח אפילו לבקר בבתי החולים, בהלוויות או בישובים הקורסים.

שלי ניסה לשדר התעשתות של המערכת, אך מהר מאד קרס בעצמו מול מטח שאלות כמו כיצד אומת הייטק מתקדמת מתנהלת באמצעות ערוצי טלוויזיה לתאם בין מערכות, ובאמצעות קצינים קשישים שצריכים ברכבם הפרטי לנסוע ולהציל אזרחים מציפורני האויב. גם הוא, במצוות אדוניו, לא טרח לרגע להראות מעט ענווה, צער, חרטה או אפילו הפקת לקחים מינימלית.

תשובתו (שנאמרה בחופזה, מתוך מצוקה) על משפחות שעומדות בתור לקבל מידע על נעדרים ונרצחים "כמו תור בסופר, כשאין מספיק זבנים", תיכנס לפנתיאון ההופעות המביכות בהיסטוריה הישראלית

באבסורד שבו אין למדינת ישראל הגדולה שר רווחה, שר אוצר, שר חינוך או אפילו מסבירן רשמי (למרות שרת ההסברה שממשיכה לבקש בחוצפתה משאבים) שינחה ציבור נדהם והלום קרב למי פונים כדי לקבל מידע על נעדר – מצא עצמו שלי לבדו בקרב, הודף את דיוויזיית השאלות של יונית לוי וירון אברהם בתירוצים מגוחכים וכושל בלשונו.

תשובתו (שנאמרה בחופזה, מתוך מצוקה) על משפחות שעומדות בתור לקבל מידע על נעדרים ונרצחים "כמו תור בסופר, כשאין מספיק זבנים", תיכנס לפנתיאון ההופעות המביכות בהיסטוריה הישראלית.

למרבה האירוניה, פליטת הפה הזאת באה שעה קלה אחרי הפשלה של פיקוד העורף שקרא לציבור "לאגור מזון ומים ל־72 שעות", מה שיצר בהלה מיותרת לחלוטין (ההודעה הזאת אוחזרה אחרי כשעה, לא לפני שהחלה פשיטה על הסופרים).

אבל גם בלי פליטת הפה הזאת, הופעתו של שלי רק העצימה את גודל ההפקרות. ראש הממשלה שלו לא שולט במצב, ולא מוכן לענות על שאלות – אז הוא שולח את הפקיד הבכיר במשרדו שנאלץ להסביר עניינים פוליטיים כמו "מה הם התנאים לכניסתו של בני גנץ" ו"למה שרים לא נותנים תשובות לציבור" – שאלות שכלל אינן בתחום סמכותו.

גם בלי פליטת הפה הזאת, הופעתו של שלי רק העצימה את גודל ההפקרות. ראש הממשלה שלו לא שולט במצב, ולא מוכן לענות על שאלות – אז הוא שולח את הפקיד הבכיר במשרדו לענות על שאלות שאינן בתחום סמכותו

"לא צריך לרוץ לתקשורת", השיב בשמם של השרים הבטלנים האיש שמייצג ראש ממשלה שמנהל כבר למעלה ממחצית היובל את סדר היום שלו בספינים תקשורתיים ותכסיסים ברשתות החברתיות.

קונספציות רבות נזנחו בהתנהלות המופקרת של משבר שמחת תורה 2023. הציבור שהתגייס במסירות מדהימה, נדרש לארגן הכול בעצמו – מאפודים ומזון לחיילים, ועד הסעות למילואימניקים. המערכות האזרחיות קרסו לחלוטין, ועימן גם ההנהגה והעומד בראשה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים בהר הרצל, ירושלים, 26 בספטמבר 2023 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים בהר הרצל, ירושלים, 26 בספטמבר 2023 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

"זה הזמן להתאחד!" זעק האיש שעסוק למעלה מעשור בפירוד, פילוג, הסתה ושיסוי כאמצעי להישרדות פוליטית. "להיזהר מפייק ניוז", הכריז האיש שמהדהד שקרים למחייתו מדי יום ביומו. הצופים בבית קיבלו את המסר: לפחות במערכה האזרחית, התחלנו לבד ונישאר לבד.

עוד 935 מילים
סגירה