דגלי חמאס ופלסטין מונפים בקשמיר, יולי 2014 (צילום: Tauseef MUSTAFA / AFP)
Tauseef MUSTAFA / AFP
דגלי חמאס ופלסטין מונפים בקשמיר, יולי 2014

תהליך הדאעשיזציה של חמאס הושלם

חמאס תמיד ניסה לבדל את עצמו מארגונו של אבו בכר אל־בגדאדי, אך מרגע שנבחר יחיא סנוואר לראשות הנהגת חמאס בעזה היה צריך להיות ברור לכל שהארגון עובר תהליך הסלמה ● בניגוד לדימוי שנבנה לו בישראל, סנוואר הוא קיצוני, אלים ומסוכן – ואינו שונה ברטוריקה שלו מאנשי דאעש ● והמראות שמתגלים בימים האחרונים מעידים כי עזה הפכה לדאעשיסטן ● פרשנות

אנשי חמאס שפרצו אל תוך הקיבוצים הישראלים ברכבים הלבנים שכבר מזמן הפכו לסימן היכר של דאעש; קריאות "שפחות" ביחס לנערות ונשים ישראליות שנשבו, כפי שנעשה לנשים חטופות על ידי דאעש; ובעיקר אכזריות בלתי נתפסת ביחס לנשים, ילדים וזקנים – ואיומים בהוצאות להורג.

האם הסימנים הללו מעידים שחמאס בעצם הפך לדאעש, כפי שכבר הגדיר ראש הממשלה בנימין נתניהו? כיצד התובנה הזאת תשפיע על המערכה הקרובה, על היחס של העולם אליה ועל עתיד היחסים בין ישראל לעזה ולפלסטינים בכלל?

לפני כמעט עשור, כשמחבלי דאעש בבגדים שחורים ורכובים על רכבי טויוטה שעטו ברחבי עיראק וסוריה, ההנהגה של חמאס בעזה נדרכה מאוד. הפופולריות של דאעש הייתה בשיאה, ובחמאס חששו מזליגה של אנשיהם לשורות הארגון – כלומר נטישה פיזית לסוריה ועיראק; מתחרות על פופולריות בתוך עזה; ומזיהוי מערבי וערבי בין חמאס לדאעש.

מבחינה אידאולוגית, שתי התנועות אינן רחוקות זו מזו מרחק שנות אור: שתיהן נשענות על הכתבים של האידאולוג של האסלאם הרדיקלי סעיד קוטב, שתיהן חולמות על הקמת הח'ליפות כאידאל אסלאמי ועל פירוק של המדינות הערביות החילוניות המודרניות.

דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)
דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)

אולם, במהרה התברר שאין התעניינות גדולה בקרב העזתים במעבר לסוריה ועיראק – אחרי הכול, גם בעזה קיים מבחר של תנועות אסלאמיסטיות שמספקות אקשן בשדה הקרב. נוסף על כך, בזירה הביתית, חמאס עשה לתומכי דאעש את כל מה שהוא עשה קודם לסלפים הג'יהאדיים, לאנשי פת"ח ולכל מתחרה אחר שפעל בזירה ללא רשותו ואישורו.

בשנת 2017, מחבל מקרב אנשי דאעש ברצועה ביצע פיגוע במעבר רפיח, מה שחיזק את העוינות כלפי דאעש בקרב הנהגת חמאס שטענה אז כי "צורת החשיבה של הסלפים ודאעש משרתת רק את ישראל".

על פי הפרסומים בתקשורת הזרה והערבית, אחד מבכירי דאעש במחוז סיני ביקר בעזה בשנת 2015. גם בהמשך נרשמו שיתופי פעולה בין אלמנטים בכירים בתוך הפלג הצבאי של חמאס לבין אנשי המדינה האסלאמית

חמאס תמיד ניסה לבדל את עצמו באופן מוחלט מארגונו של אבו בכר אל־בגדאדי, בין השאר מחשש מתגובת מצרים, שנלחמה בתומכי המדינה האסלאמית עד חורמה בחצי האי סיני. אך המידע על שיתופי הפעולה בין הצמרת הצבאית של חמאס לבין דאעש בחצי האי סיני זלג בכל זאת.

על פי הפרסומים בתקשורת הזרה והערבית, אחד מבכירי דאעש במחוז סיני, שאדי אל־מנאעי, ביקר בעזה בשנת 2015. גם בהמשך נרשמו שיתופי פעולה בין אלמנטים בכירים בתוך הפלג הצבאי של חמאס, גדודי עז א־דין אל־קסאם, לבין אנשי המדינה האסלאמית בסיני.

חמושי דאעש במחוז סלאח א־דין בעיראק, 2014 (צילום: WELAYAT SALAHUDDIN / AFP)
חמושי דאעש במחוז סלאח א־דין בעיראק, 2014 (צילום: WELAYAT SALAHUDDIN / AFP)

בשנת 2017 נבחר יחיא סנוואר לתפקיד של מנהיג חמאס ברצועת עזה. האיש, שהגיע משורות הפלג הצבאי ונחשב לקיצוני מאוד, ריצה מאסר עולם בישראל ושוחרר בעסקת שליט.

לרגע היו מי שחשבו שהנמר שינה את חברבורותיו, כאשר חמאס שינה את אמנתו (באופן חיצוני ושטחי בלבד), אך בשנת 2022, בעת "נאום הגרזנים" של סנוואר, כבר היה ברור לכולם ומעבר לכל ספק שמדובר באיש קיצוני, אלים ומסוכן שברטוריקה שלו לא שונה מאוד מאנשי המדינה האסלאמית.

סרטוני האימה של דאעש שפורסמו בכל כלי התקשורת לפני כעשור השיגו את מטרתם: מפלס האלימות והסאדיזם עלה, והקיצון הפך לנורמה. מכאן גם השבי של קשישים, נשים ילדים וטף על־ידי המחבלים

כשהתפרסמו הסרטונים של המחבלים עם הסרטים הירוקים על מצחם פורצים את הגבול הישראלי ודוהרים פנימה בפיק־אפים שהזכירו מייד את תמונות הזוועה מסוריה ועיראק, המחשבה הראשונה שחלפה בראשי הייתה הדמיון המדהים לדאעש – גם באופי הפעולה המתוכננת בקפידה, גם מבחינה חיצונית.

לאחר שפורסמו הפרטים המזוויעים על הצתות הבתים וההוצאה להורג של האזרחים שניסו להימלט מהם, חשבתי על ההשפעה הדאעשית. סרטוני האימה של דאעש שפורסמו בכל כלי התקשורת לפני כעשור השיגו את מטרתם: מפלס האלימות והסאדיזם עלה, והקיצון הפך לנורמה. מכאן גם השבי של קשישים, נשים ילדים וטף על־ידי המחבלים.

בית שנשרף בכפר עזה על ידי מחבלים של חמאס, 10 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
בית שנשרף בכפר עזה על ידי מחבלים של חמאס, 10 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

אנשי המדינה האסלאמית מעולם לא בחלו בכך: מבחינתם כולם היו כופרים. מבחינתם החמאס – כולם "מתנחלים", גם התינוקות הרכים. אך עולם המושגים הללו לא נוצר עם בואה של המדינה האסלאמית לעולם, זה היה שם גם קודם.

כשראיינתי את אחמד יאסין בעזה בפברואר 2004, הוא ענה לי שמבחינתו אין אזרחים בישראל; כולם חיילים – בהווה, בעבר או בעתיד. אך יחד עם זאת, ההנהגה הפוליטית תמיד ניסתה לכסות על הפשעים הללו וטענה שהיא אינה מטרגטת את האזרחים ומנהלת מלחמה שאין צודקת ממנה נגד הכיבוש.

בזכות הסרטונים שצילמו והפיצו אנשי חמאס בעת הקטל בדרום – וגם החומרים שמתקבלים כעת ממצלמות האבטחה במקומות השונים – אף טענה כבר לא תעזור לחמאס להתנער מזיהוי עם הארגון הכי רצחני

ערמות הגופות של משתתפי פסטיבל "נובה" ברעים; גופות של נשים, ילדים וקשישים בבארי, נחל עוז וכפר עזה; חטופה בת 85 הרכובה על קלנועית; וילד קטן שמצא את עצמו במרכז עזה – כל התמונות הבלתי נתפסות הללו הן עדות לתהליך הדאעשיזציה של חמאס.

דוברים של חמאס מנסים להתנער מהתדמית הזאת ומסבירים לכל העולם שהם לא טבחו באזרחים חפים מפשע. אך דווקא בזכות הסרטונים שצילמו והפיצו אנשי חמאס עצמם בעת הקטל בדרום – וגם החומרים שמתקבלים כעת ממצלמות האבטחה במקומות השונים – הטענה המופרכת הזאת כבר לא תעזור לחמאס להתנער מזיהוי עם ארגון הטרור הכי רצחני, מסוכן וסאדיסטי שקם עד כה.

פעילי חמאס בתהלוכה צבאית בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
פעילי חמאס בתהלוכה צבאית בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

ספק אם זה ישפיע על שיתוף הפעולה בין חמאס לבין המדינות שתומכות בו – קטאר, איראן, טורקיה או רוסיה (שם מנהיגים אזוריים כגון רמזן קדירוב, המנהיג הצ'צ'ני, הכריזו על תמיכה גלויה בעזה). אך בעולם המערבי, התמונות והסרטונים בזיכרון וההסברה הכושלת כבר לא תעזור לחמאס.

ישראל עומדת לנהל מלחמה ארוכה נגד חמאס בעזה. זאת תהיה מלחמה קשה מנשוא, אך היום כבר אין כל דרך למנוע אותה. ההנהגה הישראלית בראשות בנימין נתניהו ניסתה להכיל את חמאס בטענה שהוא חלש ומורתע. התברר שלא זה ולא זה נכון: עזה הפכה לדאעשיסטן מעבר לפינה.

ההנהגה הישראלית בראשות בנימין נתניהו ניסתה להכיל את חמאס בטענה שהוא חלש ומורתע. התברר שלא זה ולא זה נכון: עזה הפכה לדאעשיסטן

לאחר שהמלחמה תסתיים, עזה צריכה להשתקם ולהצמיח הנהגה אחרת, בלי שלחמאס יהיה חלק כלשהו בה. המערב התגייס למלחמה נגד דעאש בסוריה ועיראק, כך גם הוא צריך להתגייס עכשיו למאמץ הישראלי לסיים את שלטונו ונוכחותו של משטר החמאס בעזה.

עוד 891 מילים ו-1 תגובות
סגירה