בני גנץ, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

פורום מקבלי ההחלטות החשוב ביותר מאז קום המדינה יוצא לדרך. אסור לו לפשל

ההתייצבות המשולשת אמש של נתניהו, גלנט וגנץ מול המצלמות שידרה מסר חשוב לאין ערוך: ישראל משלבת כוחות בימי מצוקה, גם בין היריבים המרים ביותר שהתגבשו כאן בשנים האחרונות ● שלושת הדוברים דיברו על חיסול טוטאלי של חמאס ועל שנים ארוכות של שקט ובטחה בעתיד ● מי כמו גנץ ("שדות כלניות יהיו פה להרבה שנים קדימה") צריך לדעת שבמזרח התיכון אסור להתחייב ● פרשנות

בני גנץ נכנס לאירוע ברגל ימין, ממלכתי ואמיץ. בשבוע האחרון, מאז פרצה מלחמת הזוועות בשבת בבוקר, הוא התנהל עם אפס טעויות. הוא העמיד את עצמו ואת חבריו המנוסים לרשות ממשלת נתניהו, ללא התניות של תיקים וסעיפים קואליציוניים, והקרין את האחדות הנדרשת דווקא בימים הגורליים והכואבים האלה, שבהם החברה הישראלית מוכת הלם ומפורקת.

גנץ מחל על כבודו והסכים לשבת בממשלה תחת בנימין נתניהו למרות ניסיונו המר מימי השותפות הקואליציונית האחרונה ביניהם, במאי 2020. גנץ גם הסכים להיכנס לממשלה הזו בידיעה שזו ממשלה מוגבלת רק לימי המלחמה ואם חלילה יהיה כשלון, הוא ייזקף לחובתו. העיתונאי נחום ברנע הציע לו שלא לעשות זאת, אבל גנץ התעלם מכל שיקול פוליטי.

"זו לא שותפות פוליטית – זו שותפות גורל", שחרר אתמול גנץ מכתם חדש מבית מדרשו של חילי טרופר, שעוד יהדהד לאורך החודשים הבאים שבהם הוא ייבחן, יחד עם קבינט המלחמה שאליו הוא נכנס.

"זו לא שותפות פוליטית – זו שותפות גורל", שחרר אתמול גנץ מכתם חדש מבית מדרשו של חילי טרופר, שעוד יהדהד לאורך החודשים הבאים שבהם הוא ייבחן, יחד עם קבינט המלחמה שאליו הוא נכנס

הקבינט המלחמתי חסר התקדים הזה הופיע אתמול בפני הצופים במלוא הדרו, בשעת לילה מאוחרת, זמן קצר אחרי שהוקם: ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרכש החדש, שר הביטחון לשעבר בני גנץ.

בפורום המצומצם הזה יהיו גם שני משקיפים, רון דרמר הבלתי נמנע מצידו של נתניהו, והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שנכנס לממשלה עם גנץ ועם עוד שלושה שרים בלי תיק מהמחנה הממלכתי: גדעון סער, חילי טרופר ויפעת שאשא-ביטון.

ההתייצבות המשולשת הזו אמש מול המצלמות נכפתה על נתניהו, שעיכב אותה ככל שיכל, אבל בסופו של דבר שידרה מסר פנימי וחיצוני חשוב לאין ערוך: ישראל משלבת כוחות בימי מצוקה ומלחמה גם בין היריבים המרים ביותר שהתגבשו כאן בשנים האחרונות. אין לתאר את עוצמת האיבה בין נתניהו וסער, למשל, או בין סער ושרי הליכוד האחרים – שעכשיו יושבים באותה הממשלה. כבוד.

גנץ הצליח בנאום המצוין שלו אתמול להבהיר את תמונת השותפות הזו. שוב ושוב הוא חזר על מוטיבים ומטבעות לשון מימי מלחמת השחרור, שכנראה נוגעים עדיין בכל אחד מאיתנו: "שכם אל שכם", "אחדות שורות", "מסר ברור לאויבנו", כולנו יחד", "כולנו מתגייסים", "כולנו חיילים של מדינת ישראל" וכמובן "שותפות גורל ולא שותפות פוליטית", הצירוף שעליו חזר כמה פעמים בנאומו.

גנץ הצליח בנאום המצוין שלו להבהיר את תמונת השותפות הזו. שוב ושוב הוא חזר על מוטיבים ומטבעות לשון מימי מלחמת השחרור, שכנראה נוגעים עדיין בכל אחד מאיתנו

גם נתניהו נאם אתמול וגם גלנט. אחרי שחטף ביקורת על הופעותיו האחרונות בפני הציבור (שדרן הרדיו והח"כ לשעבר יגאל גואטה טען ש"נתניהו הוא לא ראש ממשלה – הוא בינה מלאכותית"), ניסה נתניהו להחדיר נימה רגשית לדברים שנשא אתמול.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל בהערכת מצב בקריה בתל אביב, 9 באוקטובר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל בהערכת מצב בקריה בתל אביב, 9 באוקטובר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

אך האם ביקש נתניהו כבר אתמול לגמד את השותפות של גנץ, ולכן קטע את שידור הפייסבוק-לייב שלו לפני הנאום של השותף החדש? מי יודע. בהודעה לתקשורת שהוציאה לשכת ראש הממשלה אחרי האירוע, צומצם הטקסט של גנץ בצורה דרסטית – מנאום באורך 400 מילה, בקושי 80 נכללו בהודעה. אולי גם זה קשור.

בהודעה לתקשורת שהוציאה לשכת ראש הממשלה אחרי האירוע, צומצם הטקסט של גנץ בצורה דרסטית – מנאום באורך 400 מילה, בקושי 80 נכללו בהודעה

כך או כך, זהו פורום מקבלי ההחלטות החשוב ביותר שהוקם בתולדות המדינה, ואסור לו לפשל.

שלושת הדוברים דיברו על חיסול טוטאלי של חמאס ("נמחה אותו מעל פני האדמה", הבטיח גלנט), ועל שנים ארוכות של שקט ובטחה בעתיד. אלה מסרים חשובים, אבל במזרח התיכון אסור להתחייב. מי כמו גנץ צריך לדעת זאת: הוא עצמו כבר הבטיח בימיו כרמטכ"ל, אחרי מבצע "צוק איתן", שעוטף עזה יהפוך ל"שדות כלניות שיהיו פה להרבה שנים קדימה" – עד שהפך לשדה הקטל של תושבים חפים מפשע.

היום בערב תתכנס הכנסת ותצביע על צירוף השרים החדשים של המחנה הממלכתי. אם יאיר לפיד ואביגדור ליברמן יצביעו בעד ממשלת נתניהו יירשם כאן עוד תקדים היסטורי. שניהם, אגב, נקראים להצטרף לממשלה בלי תנאים מוקדמים. עושה רושם שליברמן כבר בדרך לשם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
המסר שהם משדרים הוא שנתניהו אף פעם לא יקח אחריות וימשיך להאחז בשלטון, ושגנץ ימשיך לתמוך בו בכל פעם שהוא מגיע לסף. בכך המחנה הממלכתי משלים את החלפת מפלגת העבודה ז"ל שבמשך שנים הצטרפה לממ... המשך קריאה

המסר שהם משדרים הוא שנתניהו אף פעם לא יקח אחריות וימשיך להאחז בשלטון, ושגנץ ימשיך לתמוך בו בכל פעם שהוא מגיע לסף. בכך המחנה הממלכתי משלים את החלפת מפלגת העבודה ז"ל שבמשך שנים הצטרפה לממשלות ימין כדי להשפיע מבפנים, עד שנמחקה ונשארנו עם ימין-על-ריק.

עוד 602 מילים ו-1 תגובות
סגירה