שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90

העסקים קורסים אבל בממשלה עסוקים בחלוקת תווי שי לעובדי מדינה

אחרי יותר משבוע של לחימה, עדיין לא נמצא בממשלה מי שיטפל בנזקים הכבדים שנגרמים למשק ● נתניהו עסוק בהצלת המדינה ועצמו, סמוטריץ' עסוק בהנחיות לחלוקת תווי שי ב־200 שקלים – ולעשרות אלפי עסקים, עצמאים ושכירים שמתחננים לעזרה בעקבות המצב, אין כתובת ● פרשנות

אלפי עסקים בישראל – מתחום ההסעדה, התיירות, הפנאי, החינוך ועוד רבים אחרים – הפסיקו או הפחיתו דרמטית את פעילותם מאז תחילת המלחמה. חלקם בגלל שנאסר עליהם לעבוד, חלקם בגלל מיעוט לקוחות החושש מאי־הוודאות בחוץ או מחסור בעובדים שגויסו בצו 8.

מאחר שמדובר במלחמה ארוכה – רבים מהם ייקלעו לקשיים רציניים כבר בקרוב ללא סיוע דחוף מהממשלה. בעלי עסקים פנו בשבוע האחרון לזמן ישראל בדאגה שהרזרבות שלהם בבנק הולכות ואוזלות, וספק אם ישרדו מעבר לשבועיים ללא סיוע ממשי מצד הממשלה.

לדבריהם, הם הופקרו במצב בלתי אפשרי שבו אין להם הכנסות בגלל פעולות הממשלה אבל ההוצאות שלהם ממשיכות לתקתק כמו שעון. זה נכון למשכורות, עלויות של שכירויות, ארנונות, רכבים, תשלומי חובות לבנקים ולספקים ועוד.

גם שכירים או עצמאים שמצאו את עצמם חסרי עבודה בבית נותרו בינתיים חסרי אונים. גם עבורם טרם הוחלט על סיוע או פיצוי כלשהו מצד הממשלה. הבעיה שכל הזעקות האלה נבלעות עמוק בתוך הטרגדיה הענקית שהתרחשה בדרום ובאנדרלמוסיה השוררת בפעילות הממשלה.

חייל ישראלי מחזיק פרח, 12 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
חייל ישראלי עם פרח, 12 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

כל זה לא מפחית מאחריות הממשלה להתערב, בדיוק כמו בקורונה, מהר ובאופן נרחב. אלא שנכון לרגע זה, לוועדת הכספים בכנסת – שבימי פגרת הקיץ דאגה להעביר בבהילות מיליארדים מתקציב המדינה לחינוך החרדי – יש זמן. היא לא ממהרת לשום מקום ולא התכנסה עד כה כדי לאשר העברות כספים לטובת העסקים והעובדים.

הוועדה מתכננת לדון בנושא הזה בפעם הראשונה רק השבוע וכמעט 10 ימים אחרי פרוץ המלחמה. מי שיהיה בישיבה הזו הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. סמוטריץ' מסרב בימים אלה לעצור את העברות התקציביות החריגות לשותפות הקואליציוניות שלו ולהפנות את הכספים לעסקים הנזקקים.

סמוטריץ' מסרב בימים אלה לעצור את העברות התקציביות החריגות לשותפות הקואליציוניות שלו ולהפנות את הכספים לעסקים הנזקקים. השר היה בעיקר עסוק השבוע בלהתגאות בשורת הצעות הזויות

שר האוצר היה בעיקר עסוק השבוע בלהתגאות בשורת הצעות הזויות במטרה "לסייע" לעסקים ולעובדים. כך, למשל, ביום שלישי הוא הוציא הודעה כי החליט "לחבק את עובדי המדינה שהתגייסו למילואים". איך הוא יחבק? הוא למעשה הורה לחשב הכללי לגבש הנחיה מסודרת למשרדי הממשלה להענקת שי למתנדבי המילואים הנמנים על עובדי המדינה.

מבדיקה מתברר שמדובר בתו קניות דיגיטלי בסכום של 200 שקלים. לא בדיוק משהו להתגאות בו. ואם כבר נותנים את הכסף הזה, היה כדאי להעביר אותו דווקא למילואימניקים שבעקבות המצב איבדו את הביטחון התעסוקתי שלהם – בניגוד לעובדי מדינה שלרובם יש מקום עבודה בטוח ויציב לחזור אליו.

טנקים ישראליים לאורך הגבול עם רצועת עזה, 13 באוקטובר 2023 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
טנקים ישראליים לאורך הגבול עם רצועת עזה, 13 באוקטובר 2023 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

ואם כבר אנחנו בענייני חיבוק חיילים, במקום שסמוטריץ' יפנה תקציבים כדי לספק לחיילים את כל מבוקשם כפי שמצופה מהמדינה, הוא דווקא התגאה בהסכם שהתווה מול רשות המיסים ומשרד הביטחון לשחרור תרומות לחיילי צה"ל מצד יהודי התפוצות. קשה להאמין אבל המתווה מטפל גם בתרומות הכוללות כלי לחימה.

גם לגבי בעלי העסקים הייתה לסמוטריץ' "בשורה" – או יותר נכון בדיחה – נוספת השבוע. הוא דחה את מועד הגשת הדוחות השוטפים שלהם למס הכנסה ב… שלושה ימים. מי שירצה דחייה ליותר זמן, יוכל לעשות את זה אבל יצטרך לשלם "קנס" בדמות ריבית יפה, אלא אם מדובר במשרתי מילואים.

גם לגבי בעלי העסקים הייתה לסמוטריץ' "בשורה" – או יותר נכון בדיחה – נוספת השבוע. הוא דחה את מועד הגשת הדוחות השוטפים שלהם למס הכנסה ב… שלושה ימים

לא מדובר בפתרון האידיאלי, בלשון המעטה, לבעל עסק שיישאר בחודשים הקרובים עם קופה ריקה וללא יכולת לשלם מיסים בכלל במהלך חודשי הלחימה. החלם לא נעצר רק באוצר. הוא נמשך גם בביטוח הלאומי. שם החליטו שרק מעסיקים הנמצאים ברדיוס של 40 קילומטר מעזה יקבלו דחייה ללא קנסות והצמדות על פיגור בתשלומים לאורך הלחימה.

את שאר מאות אלפי העסקים הפקירו להתמודד עם המצב הבלתי אפשרי לבד. זאת למרות שהמצב המיוחד קיים בכל המדינה והשפעת המלחמה על המשק לא נוגעת רק לישובים הסמוכים לעזה אלא פוגעת גם בעסקים לאורך כל רחבי הארץ.

בתי עסק סגורים בירושלים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אילוסטרציה: בתי עסק סגורים בירושלים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

ואולי זה מסכם יותר מכל את הבעייתיות הגדולה בהתנהלות של הממשלה הנוכחית. אין ניהול אמיתי של האירוע. אין מנהל לאירוע. אף שעסקים רבים חווים מבחינה כלכלית את אותו אפקט הסגר של הקורונה, בממשלה עדיין לא אישרו להם מענקים משמעותיים לפי פרמטר של אובדן הכנסה.

לא אושר מתווה חל"ת לעובדים בחברות מושבתות, לא הוצעו הנחות בארנונות, לא הוקמו קרנות הלוואה בערבות מדינה עם ריבית נוחה כדי שאפשר יהיה לעבור את התקופה עם הראש מעל המים. ובכלל, אין אף תוכנית מסודרת בעלות של מיליארדים רבים עם מענה אמיתי לצרכי בעלי העסקים והעובדים שלא עובדים.

אף שעסקים רבים חווים מבחינה כלכלית את אותו אפקט הסגר של הקורונה, בממשלה עדיין לא אישרו להם מענקים משמעותיים לפי פרמטר של אובדן הכנסה

הכול פלסטרים ובעיקר כותרות שאין מאחוריהן כלום. כל שניתן הוא רק לקוות שמישהו (בנימין נתניהו? סמוטריץ'?) בממשלה יתעשת על עצמו מהר וייקח את ניהול האירוע לפני שיהיה מאוחר מדי.

עוד 706 מילים
סגירה