המחדל הישראלי הוא קריאת השכמה לנאט"ו

שבוע לפני מתקפת הפתע של חמאס, יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו סייר לאורך הגבול הדרומי וקיבל סקירה על מערכות ההגנה ● עתה בכירים בארגון חוששים מהסתמכות היתר על הטכנולוגיה: "לא הייתה שום התרעה" ● כפי שהוכיחה המתקפה, פתרונות לואו־טק יכולים להכשיל גם צבאות הייטק משוכללים

הרמטכ"ל הרצי הלוי לצד יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו האדמירל רוב באואר, ספטמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי לצד יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו האדמירל רוב באואר, ספטמבר 2023

FPשבוע בלבד לפני שמחבלי חמאס פרצו את גדר הגבול של עזה, תת־אלוף בצה"ל תדרך את קצין הצבא הבכיר ביותר בנאט"ו על מערכות ההגנה החדישות לכאורה של ישראל.

בסיור במחנה רעים שבדרום הארץ, הכוחות הישראליים תדרכו את אדמירל רוב באואר, יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו, על כל מה שנפרס לאורך הגבול כדי למנוע חדירה: רחפנים, מצלמות, בינה מלאכותית, רובוטים, חומה גבוהה שבסיסה עמוק מתחת לאדמה – וחיישנים סיסמיים להתרעה על חפירת מנהרות.

אוגדת עזה של צה"ל החזיקה פעם את כל רצועת האדמה שבין ישראל למצרים – 365 קילומטרים רבועים. היא התאמנה לקראת חדירה של חמאס וציפתה לה. אך כמה ימים בלבד לאחר שאותם כוחות ישראליים תדרכו את האדמירל ההולנדי, הם נלחמו על חייהם.

באואר נראה מזועזע מהאופן שבו חמאס הצליח לחמוק ממערכת המעקב המוצקה של ישראל. לדבריו, כדי להכין את הרחפנים שהתעופפו מעל החומה המסיבית של ישראל, חמאס היה צריך להציב אותם בשטח הפתוח לפני השיגור. גם את מערכות הרקטות הוא היה צריך להציב בשטח מראש.

פלסטינים חוצים את הגדר מעזה לישראל באזור חאן יונס. 7 באוקטובר 2023 (צילום: Yousef Mohammed/FLASH90)
פלסטינים חוצים את הגדר מעזה לישראל באזור חאן יונס. 7 באוקטובר 2023 (צילום: Yousef Mohammed/FLASH90)

עבור נאט"ו, שמגבירה את ההשקעה שלה בבינה מלאכותית, בהגנת סייבר ובטכנולוגיה חדשה שיכולה לקשר בין מפקדי הברית בבלגיה לחיילים הפרוסים במזרח אירופה לאורך הגבול עם רוסיה – ההתקפות האלה הן בבחינת קריאת השכמה.

"לא הייתה שום התרעה", אמר באואר בריאיון שנערך איתו ביום חמישי, בין פגישות שרי ההגנה של מדינות נאט"ו. "מה זה אומר אם אתה סומך על אוטומציה, על מערכות אוטונומיות או בינה מלאכותית – או שילוב של כל אלה – ועדיין כולם היו מופתעים?"

הזעזוע מהתמונות המחרידות שהופיעו על מסכי הטלוויזיה ברחבי הבניין והכישלון של גופי המודיעין האמריקאיים והישראליים לזהות את הסימנים להתקפה המתוכננת עוררו חשבון נפש קולקטיבי במטה נאט"ו

אף אחד מהגורמים בנאט"ו ומהדיפלומטים האמריקאים והאירופאים ששוחחנו איתם לא קופץ למסקנות בנוגע לשאלה כיצד זה התאפשר. אבל הזעזוע מהתמונות המחרידות שהופיעו על מסכי הטלוויזיה ברחבי הבניין והכישלון של גופי המודיעין האמריקאיים והישראליים לזהות את הסימנים להתקפה המתוכננת עוררו חשבון נפש קולקטיבי במטה נאט"ו.

המלחמה שאבה את כל החמצן מהחדר בשבוע שבו חברות נאט"ו התכנסו בבריסל כדי לסייע בחימוש אוקראינה ולקדם את צירופה של שוודיה לברית. "הפוקוס השתנה", אמר גורם צבאי סקנדינבי שדיבר בעילום שם, בזמן שערוצי החדשות המרעישים ברקע עוברים מתמונות של נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי צועד במטה נאט"ו לכיסוי נרחב של מלחמת ישראל–חמאס.

יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו רוב באואר משוחח עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג במדריד, 30 ביוני 2022 (צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו רוב באואר משוחח עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג במדריד, 30 ביוני 2022 (צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)

ובשעה שנאט"ו מנסה להמריץ את תעשיית ההגנה הטרנס־אטלנטית, לייצר עוד תחמושת ופצצות חכמות ולאטום את עצמה מפני דיסאינפורמציה והתקפות סייבר מצד רוסיה, ההתקפות של חמאס, שחדר את חומת הגבול הישראלית בכ־20 נקודות באמצעות מכוניות תופת ורוכבי אופנועים נושאי חומרי נפץ, עוררו דאגה בקרב כמה גורמים בברית בנוגע להסתמכות רבה מדי על בינה מלאכותית.

"איך אפשר לחבר בין בני אדם לתוכנה כדי ליצור אפקט מוגבר מבלי לאבד שליטה על המצב?" שאל בכיר בנאט"ו שדיבר בעילום שם בהתאם לכללי היסוד שקבעה הברית. נאט"ו משקיעה משאבים רבים להשגת טכנולוגיות מתקדמות, ונעזרת בחברות הזנק ובמגזר הפרטי כדי לחזק את יכולותיה בתחומים כמו בינה מלאכותית, מחשוב קוונטי, מערכות חישה ומעקב.

"אנחנו תמיד מוכנים לבחון את הביצועים שלנו, והסיבה לכך היא שאם ניכשל, הרבה אנשים ימותו. זו חובתנו כלפי החיילים ההרוגים והפצועים והמשפחות שלהם"

אולם, כפי שהוכיחה מתקפת הפתע על ישראל, פתרונות לואו־טק יכולים להכשיל גם צבאות הייטק. חמאס משתמש בטקטיקות בלתי שגרתיות, כגון הוצאת צינורות מים מהאדמה והפיכתם לרקטות, חפירת מנהרות ורכישת רחפנים מהמדף.

"הרבה מהטכנולוגיות שהם משתמשים בהן הן לא חדשות או פורצות דרך", אמר הגורם הבכיר מנאט"ו. "זה מה שיש לאנשים במגירות המטבח שלהם, שהם קונים מעליבאבא".

חייל צה"ל עומד לצד המכשול הביטחוני החדש העוטף את רצועת עזה, 7 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
ארכיון: חייל צה"ל עומד לצד המכשול הביטחוני שעוטף את רצועת עזה, 7 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

אולי מוקדם מדי להפיק לקחים ממלחמה שהחלה לפני קצת יותר משבוע. אבל באואר אומר כי הגופים הלוחמים יצטרכו להודות בטעותם. "אנחנו תמיד מוכנים לבחון את הביצועים שלנו, והסיבה לכך היא שאם ניכשל, הרבה אנשים ימותו. זו חובתנו כלפי החיילים ההרוגים והפצועים והמשפחות שלהם לבחון את מה שקרה, מדוע זה השתבש – ומה ניתן היה לעשות טוב יותר".

ג'ק דטש הוא כתב לענייני הפנטגון וביטחון לאומי ב־Foreign Policy. רישי איינגאר הוא כתב ב־Foreign Policy.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הצבא התאהב בלא לעשות כלום ולהסתמך על טכנולוגיה במקום על אנשים, וגם יוהרה שהם יודעים הכל, אי אפשר היה לדבר עם הצבא על תפיסה אחרת כול היו שבויים בתפיסה שהאמצעים הטכנולוגים מספיקים ואין צו... המשך קריאה

הצבא התאהב בלא לעשות כלום ולהסתמך על טכנולוגיה במקום על אנשים, וגם יוהרה שהם יודעים הכל, אי אפשר היה לדבר עם הצבא על תפיסה אחרת כול היו שבויים בתפיסה שהאמצעים הטכנולוגים מספיקים ואין צורך בהרבה כח אדם שם, ובאמת אין לאף אחד כרגע תשובה לאן נעלמו כל האמצעים שכבה אחר שכבה ושעות הראשונות של התקיפה החמאסים ממש לא מובן איפה חיל האויר, איפה הטנקים, איפה החיילים…..איך לא גילו כלום לפני.

עוד 594 מילים ו-1 תגובות
סגירה