"שישה מיליון? מי קבע את המספרים האלה?"

ראש ממשלת מלזיה, מאהטאיר מוחמד, ידוע בדעותיו האנטישמיות ובהתבטאויותיו נגד יהודים ● השבוע הוא הוזמן לשאת דברים באוניברסיטת קולומביה, למרות מחאה חריפה ● כתב "טיימס אוף יזראל" נכח בהרצאה שלו, ושוחח עם הסטודנטית היהודיה שהתווכחה איתו במהלכה

מאהאטיר מוחמד (צילום: AP Photo/Yam G-Jun)
AP Photo/Yam G-Jun
מאהאטיר מוחמד

כשראש ממשלת מלזיה, מאהאטיר מוחמד, הגיע השבוע לאוניברסיטת קולומביה, הוא ללא ספק היה מודע לחלוטין לכך שהדברים שלו ייצרו מחלוקת.

ארגונים יהודיים מרכזיים, בהם הליגה נגד השמצה והוועד היהודי-אמריקאי, גינו את אוניברסיטת היוקרה על כך שנתנה פלטפורמה למי שקראו ליהודים "בעלי אף נשרי", אמר שהם "שולטים בעולם מרחוק" והטיל ספק במספר היהודים שנרצחו בשואה. באחד המקרים אמר כי הוא "היה שמח אם היו מתייגים כאנטישמי".

אבל כשקיבל הזדמנות להתנצל או להביע חרטה – במוסד אקדמי עם יותר מ-10,000 סטודנטים יהודים – המנהיג המלזי בחר להתריס.

על רקע עימות טעון רגשית עם סטודנטית יהודייה במהלך מושב שאלות-ותשובות בפורום המנהיגים העולמיים, למוחמד הייתה הצדקה פשוטה לדברים האנטישמיים הנאלחים שלו: יש לו את הזכות להגיד מה שהוא רוצה.

כ-40 דקות לאחר תחילת האירוע, רומי רונן, סטודנטית בקולומביה, ביקשה ממנו "להתייחס ולהבהיר" את ההערות האחרונות שלו על יהודים והשואה.

"אני מנצל את זכותי לחופש הביטוי", אמר לה. "למה אני לא יכול משהו נגד יהודים, כשהרבה אנשים אומרים דברים מרושעים עליי, על מלזיה? אני לא מוחה, אני לא מפגין".אנחנו צריכים להיות מוכנים להקשיב לדעות שלא מתאימות לנו בעקבות חופש הביטוי. חופש הביטוי הוא על חופש הביטוי. כשאומרים 'לא, אתה לא יכול להגיד את זה, אתה לא יכול להיות אנטישמי', אז אין כבר חופש ביטוי".

מוחמד גם דיבר על כך שהכחיש כי הנאצים הרגו 6 מיליון יהודים. "לא ביטלתי את הדברים, אבל אמרתי 'מי קבע את המספרים האלו?' אם זה מישהו בדעה אחת, אתה מקבל מספר אחד. אם זה מישהו בדעה מנוגדת, אתה מקבל מספר אחר. אז אני מקבל את זה שהייתה שואה, יהודים רבים נהרגו, ולמעשה פעם הייתי מאוד אוהד כלפיהם במהלך המלחמה, כשאת לא היית, אבל אני הייתי בסביבה".

בנקודה זו, הסטודנטית התפרצה לדבריו. "סבתא שלי שרדה את השואה", אמרה רונן. "היא הייתה בסביבה". "אוקיי, לדעתי אמרתי מספיק", הגיב מוחמד, בחיוך.

במהלך כל דבריו של מוחמד, לא היו תגובות או קריאות בוז או כל הפגנה של חשש מהקהל. "זו אנטישמיות בוטה – והסטודנטים לא הגיבו, באופן ברור מאוד", אמרה לי רונן בכעס זמן קצר לאחר סיום האירוע.

סטודנטית יהודייה נוספת שנכחה במקום אמרה כי היא נדהמה מהתגובה של מנחה האירוע, ליאן-האנג טי. נוין, פרופסורית להיסטוריה בקולומביה.

"היא פשוט ישבה שם ונתנה לזה לקרות", אומרת אווה ויינר, סטודנטית מפילדלפיה. "היא שמה את ידה על החזה בהבנה שמשהו מתרחש, אבל הייתה לה את הבמה להגיד משהו והיא לא אמרה כלום".

"כאשר רק יהודים מגנים על עצמם – משום שהוא למעשה הכחיש את השואה ולא חזר מאף אחת מהטענות האנטישמיות שלו והגדיר זאת בתור חופש הביטוי – זה גורם לסטודנטים יהודים להגיד לא בטוחים".

הערות מעליבות על יהודים

מוחמד, 94, הפך לראש הממשלה של המדינה בדרום-מזרח אסיה בשנה שעברה, לאחר ששימש בתפקיד גם בין השנים 1981 ל-2003. כהונתו בתפקיד אופיינה בהערות מעליבות על יהודים.

קולומביה הזמינה אותו לדבר בקמפוס בזמן שהוא הגיע עיר לטובת העצרת הכללית של האו"ם. מנהיגים יהודים, לעומת זאת, שאלו מדוע הוא התבקש להשתתף בדיון כאשר מאות מנהיגים עולמיים נוספים היו בניו יורק.

"במשך עשרות שנים, מאהאטיר מוחמד האשים את היהודים בבעיות של מלזיה והעולם, לאחרונה באוניברסיטאות כמו אוקספורד וקיימברידג'", צייץ ג'ונתן גרינבלט, ראש הליגה נגד השמצה. "בין 200 ראשי המדינות הנמצאים בניו יורק השבוע, חבל שהקהילה של קולומביה בחרה להציג אותו על הבמה שלה".

רונן, החברה ב-Students Supporting Israel, קבוצה פרו-ישראלית הפועלת בקמפוס, אמרה כי הארגון שלה שלח מכתב לנשיא אוניברסיטת קולומביה, לי בולינגר, המביע חשש מכך שההופעה של מוחמד תנרמל את דעותיו האנטישמיות.

בולינגר הגיב להם בדוא"ל ואמר כי הדברים של מוחמד הם "מתועבים", והבטיח להם כי הוא מחויב "לביטחונם ולבריאותם" של הסטודנטים היהודים.

האוניברסיטה גם פרסמה הצהרה שהכירה בגזענות של מאהאטיר, אבל אמרה כי מחובתה בתור מוסד של השכלה גבוהה לבוא איתו באינטראקציה- ולא לסגור בפניו את השער.

"צורה כזו של שמעורבות פתוחה יכולה להיות קשה לפעמים, אפילו כואבת", כתב בולינגר. "אבל נטישת הפעילות תגביל באופן חמור את היכולת שלנו להבין ולהתעמת עם העולם כמו שהוא, משימה מרכזית ורצינית עבור כל מוסד אקדמי".

מאהאטיר מוחמד (במרכז) מציין את סיום חודש הרמדאן, 2019 (צילום: AP)
מאהאטיר מוחמד (במרכז) מציין את סיום חודש הרמדאן, 2019 (צילום: AP)

סנקציות בתחום הספורט

לפני תחילת האירוע, נציגה מטעם האוניברסיטה, וישאקה דסאי, הקריאה מהצהרתו של בולינגר וציינה כי מלזיה אסרה על השתתפות ישראלים באליפות העולם בשחייה פאראלימפית ב-2019. המדינה איבדה את הזכות לארח את האירוע כתוצאה מכך. "בבירור, גישות שכאלו מנוגדות לחלוטין למה שאנחנו עומדים מאחוריו", הוא אמרה לקהל.

"זה טוב שההערות שלו מגונות בתחילה, אבל הדברים שאמר עדיין גרמו לסטודנטים להרגיש לא בטוחים", אמרה רונן. "זה הראה בדיוק איך הוא מרגיש בנוגע לאנטישמיות. זה מראה שהוא גאה להיות אנטישמי",

לאחר האירוע, נשאלו האם הוטרדו מהדברים של מוחמד, אחד הסטודנטים, ג'רלד לי, אמר כי "אני לא יודע. אני צריך לחשוב על זה". סטודנט אחר, שון אנג, היה פחות אמביוולנטי. "למען האמת, לא ממש הוטרדתי. הוא לא אמר הרבה בשורה התחתונה".

עוד 717 מילים
סגירה