אימון של מחבלי חמאס בעזה, 2 באוגוסט 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
SAID KHATIB / AFP
אימון של מחבלי חמאס בעזה, 2 באוגוסט 2023

"ראיתי את יום כיפור שוב מגיע – ובצבא לא הקשיבו"

חשיפה הקשב ומומחה הלוויינים מנחם גידה, ביחד עם "מערך המודיעין הגלוי" הפרטי שלו, תיעד במשך ארבע שנים תרגילים של חמאס הכוללים את כל מה שהתרחש בשבת שעברה: חדירה לגדר, כיבוש יישובים, פגיעה בחיילים, חטיפת אזרחים והתקדמות מאתר הריגה אחד למשנהו ● ההבדל היחידי – בתרגילים של חמאס הם זכו להתנגדות צה"ל. "בצבא סגרו לנו את ההאזנות ולקחו ציוד, היו זחוחים"

ב־9 במאי, לפני חצי שנה, העביר הקשב והמומחה לשידור לווייני מנחם גידה – המיקי גורדוס של אזור הדרום, שרואה ושומע הכול מסביב לשעון – דיווח לחברתו יפעת בן־שושן, שמתגוררת סמוך לגדר הרצועה במושב נתיב העשרה.

"(חמאס) מדברים (בקשר) שינסו לבצע פעילות אקטיבית של חדירה לשטח ישראל. לא ברור אם למטרת חטיפה או ניסיון פגיעה. נראה שינסו גם דרך הים, אף שיש לי ספק אם יש להם דרך לעבור את הסנסורים שהתקנו שם".

חצי שנה אחר כך, ב־12 בספטמבר, הסיפור חזר על עצמו. גידה מבחין ושומע ברשתות הקשר של חמאס פעילות מובהקת ומעדכן:

"בתרנגול (הכינוי בשפת הקשר ל"תרגיל", א"ה), חוליית קומנדו ימית תוקפת שלוש מטרות ימיות וחופיות בליווי כיסוי אש אינטנסיבי, עם מטחי טילים חזקים ונוגדי טילים בשיתוף עם יחידות העילית הקרקעית הנעות לעבר שמונה מטרות יבשתיות. [זאת] בליווי וכיסוי אש עם מרגמות ומטענים מתוצרת בית, נוסף על טילי קרקע־קרקע, קרקע־אוויר ואר.פי.ג'י".

אימון של מחבלי חמאס בעזה, 2 באוגוסט 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
אימון של מחבלי חמאס בעזה, 2 באוגוסט 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

גידה – שכבר מתריע קרוב לארבע שנים באוזני כל מי שרוצה לשמוע, וגם בפני מי שפחות מעוניין (בעיקר בצבא) כי רשתות הקשר של חמאס עמוסות בתיאורים גרפיים מפורטים של אימוני פלישה לגבולות ישראל, כניסה ליישובים, חטיפה של אזרחים ועוד – מקריא את ההתכתבויות האלה וצועק:

"ממאי ועד אוקטובר. זה מזכיר לי את מה שקרה ב־73! חצי שנה קודם לכן היה לנו מידע שלא עשינו איתו כלום ואז באוקטובר יום הדין. אני תיעדתי ודיווחתי לצבא על הכול: תרגילים של פלישה ליישובים שבמסגרתם הורגים אזרחים כולל קשישים, כובשים מקומות, משתלטים ומתקדמים הלאה. שום דבר לא הפתיע אותי".

"אני תיעדתי ודיווחתי לצבא על הכול: תרגילים של פלישה ליישובים שבמסגרתם הורגים אזרחים כולל קשישים, כובשים מקומות, משתלטים ומתקדמים הלאה. שום דבר לא הפתיע אותי"

שמענו וראינו סרטי מלחמה במציאות

את ה"קונספציה" שכשלה בשבת שעברה בבת אחת והטביעה את ישראל בדם וביגון, גידה מכיר מקרוב. לטענתו, כל מי שהאזין ונחשף לחומרים שהוא (ביחד עם רפאל חיון, המאזין הראשי שאסף מודיעין גלוי בעזרת קבוצה של 26 אנשים נוספים בהתנדבות) סיפק, היה צריך לדעת שהסיפור של הכלת חמאס והפקרת הגדר ייגמר בבום.

"שתבין, כוחות צה"ל קיבלו מאיתנו המון תמונות של מחבלים מתאמנים – וצה"ל לא ידע מה לעשות עם החומרים שנתנו לו כי הם היו זחוחים, חשבו שהם הכי חכמים בעולם, אתה מבין?" מביתו בדרום הארץ מנהל גידה, שכבר כונה בעבר "האיש שרואה הכול", מערכת האזנה וצפייה לכ־7,000 רשתות קשר ולוויין.

מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)

ביחד עם חבריו לרשת הוא הצליח להעריך כבר לפני כמה שנים – כשבצה"ל עוד נשמו לרווחה מגילוי וחיסול מנהרות חמאס – שתרחיש של פלישה מאורגנת וגלויה של מחבלים דרך הגדר ישר ליישובים הסמוכים לה, הוא חלק בלתי נפרד מתורת הלחימה של חמאס – ושהמחבלים מתאמנים עליה מדי יום.

"יש לנו מערכת בווטסאפ שנקראת 'מעקב מבצעי ביטחון שדה'. זאת קבוצה שמספקת מידע ביטחוני לאנשי צבא ולרבש"צים בשטח. דיווחנו לקמ"נים ולרבש"צים על כל דבר שזז, כל ציוץ ששמענו. צה"ל לצערי חלש במעקב אחרי התקשורת הגלויה, הוא פירק את יחידת חצב, ולא מתייחס לנושא ברצינות.

"היינו העיניים והאוזניים של הצבא והיישובים בשטח – והזרמנו מידע שחמאס מתאמן, במיוחד בשנתיים האחרונות, על כיבוש השטח הישראלי, על פעילות מעבר לקו ועל חטיפות"

"אנחנו היינו העיניים והאוזניים של הצבא והיישובים בשטח – והזרמנו מידע שחמאס מתאמן, במיוחד בשנתיים האחרונות, על כיבוש השטח הישראלי, על פעילות מעבר לקו ועל חטיפות".

חיון, שאנשיו החזיקו עד לפני חצי שנה ציוד המאפשר האזנה לרשת הקשר החמאסית עד שמשרד התקשורת ביטל את האישור שלו לאחזקת והפעלת ציוד האזנה לבקשת גורם בכיר בצבא, מספר כי התריע בפני כל מי שרק רצה לשמוע. "דיברתי עם בכירים במערכת הצבאית והעברתי את ההתרעות לחדירות של חמאס ואירועי פלישה ליישובים וחטיפה.

מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)
מחבלי חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)

"אבל הגורמים עימם דיברתי בצבא אמרו לי, 'מה פתאום, חמאס בחיים לא יעז לעשות דבר כזה'. הם התייחסו לתרחיש כזה בתור סיוט שהוא יותר פנטזיה הזויה. התחושה הייתה, 'מה אתה מבלבל את המוח'".

גידה אומר שההתעלמות מהאימונים של חמאס הייתה יותר מסתם קונספציה; מדובר באדישות תמוהה. "כל יום שמענו ברשת על אימון של חמאס, כל יום תיעדנו. למשל, כוחות קומנדו פושטים על זיקים, לוקחים עשרות בני ערובה, צה"ל מפציץ בחזרה, ואז המחבלים פושטים על נתיב העשרה.

כעת גידה אוסף את החומר לוועדות החקירה. לדבריו, "החבר'ה בקריה כבר רודפים אחריי, הם רוצים את החומר. אני הבטחתי למשפחות השכולות שאני אתן הכול"

"הם יצרו סרטי מלחמה והתכוננו לפלישה מהציר של זיקים ועד הציר של נחל עוז ובאזורים הסמוכים לו. הרבש"צים היו מקושרים אלינו ברמה שכל נפיחה מהחמאס דיווחנו להם". כעת גידה אוסף את החומר לוועדות החקירה. לדבריו, "החבר'ה בקריה כבר רודפים אחריי, הם רוצים את החומר. אני הבטחתי למשפחות השכולות שאני אתן הכול".

היות שאת התכתובות עם הצבא הוא שומר לחקירות שיתקיימו בהמשך, הוא הסכים לפתוח בפנינו את ההתכתבויות בזמן אמת עם האנשים שיושבים על הגדר.

יפעת בן־שושן, מארגנת סיורי תיירות בעוטף עזה בימי שגרה (צילום: נתיב העשרה – תיירות עד הקצה)
יפעת בן־שושן, מארגנת סיורי תיירות בעוטף עזה בימי שגרה (צילום: נתיב העשרה – תיירות עד הקצה)

למשל עם יפעת בן־שושן, מראשונות התושבים בנתיב העשרה, שביתה משקיף אל מעבר לגדר, ושהתריעה בפני הצבא ובתקשורת לא מעט על הסכנה האורבת לציבור בנתיב העשרה מהפעילות הגוברת בצפון הרצועה. כך, למשל, כתב גידה לבן־שושן כבר ב־10 בנובמבר 2021:

"הבוקר תרגיל רקטי לעוטף של חמאס. בתגובה צה"ל מפציץ ברצועה בתים ומפעלים. כוח של חמאס פועל בשטח העוטף. התרגיל נמשך, אוף דה רקורד. האם העליתם תרחיש שכוח של חמאס נכנס לנתיב העשרה באחד הימים ומה אתם עושים? הם עובדים על תרחיש שכוח שלהם מעזה פועל בישראל… 10 חיילים הרוגים בתרגיל של החמאס".

וגידה ממשיך לתאר תרגיל שנראה כמו תחזית מצמררת של המציאות העתידית:

"במסגרת התרגיל, מסוק מפנה פצועים לברזילי. החיילים (הישראלים) מכונים (בקשר) חזירים. קריאות 'אללה הוא אכבר' בזמן ההודעה על מספר ההרוגים".

בן־שושן מעדכנת את גידה שמנהל מעבר ארז חושב אחרת:

"תשמע, זה לא מרגיע כל התרגיל הזה שלהם. אתמול הייתי בביקור במעבר ארז עם מנהל המעבר. מבחינתו חמאס מאוד מוחלש ומנסה לעשות רעש גדול ולייצר פרובוקציות. הוא טוען שפני חמאס להסדרה".

ההרס בקיבוץ בארי אחרי הטבח של חמאס, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
ההרס בקיבוץ בארי אחרי הטבח של חמאס, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

חודשיים אחר כך, ב־6 בינואר, מעדכן גידה שוב:

"לפני יומיים החמאס עשה תרגיל מלחמה שבו יורים רקטות על העוטף, פושטים על הגזרה שלכם מעבר לקו, יורים טילי נ"ט ורקטות על תל אביב. הם דימו גם פשיטות של צה"ל מהים ותקיפות של חיל האוויר".

בן־שושן מגיבה: "הופה… מתאמנים עלינו".

בהתכתבות אחרת תיאר גידה בפירוט מצמרר מגה־תרגיל חמאסניקי רב כוחות, שלב אחר שלב. מעין מגרש משחקים טרוריסטי מחריד מהסוג שפעם נשמע כמו פנטזיה מופרעת, ומאז שבת הוא חלק בלתי נפרד ממציאות חיינו. ההבדל היחידי הוא שבניגוד למציאות, בתרגיל של חמאס, המחבלים לפחות זוכים להתנגדות כלשהי מצד צבא ההגנה לישראל, שמחכה להם מעבר לגדר:

"אתמול ערך חמאס אימונים שבמסגרתם כוח קומנדו שלהם פושט על הבסיס הצבאי בזיקים, כשמחבלי החמאס מבצעים ירי RPG, במהלכו נפגעים חיילים שמפונים על־ידי מסוק לבית החולים.

"ירי רקטי לעבר קריית מלאכי עם פגיעות מדויקות בבתים ויש נפגעים. גל שיגורי רקטות לעבר העוטף. נחל עוז חילופי ירי מול חיילי צה"ל. הרוגים בקרב 'החזירים בני ציון'. מסוק מסייע לכוחות צה"ל בתקרית. המחבלים פוגעים בירי טיל בספינת חיל הים ממרחק שלושה מייל. הספינה עולה באש, יש נפגעים בקרב חיילי צה"ל.

מבט על קיבוץ בארי אחרי הטבח של חמאס, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
מבט על קיבוץ בארי אחרי הטבח של חמאס, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

"המחבלים פוגעים בירי טיל בדבור ממרחק שני מייל, הדבור עולה באש. ירי טיל RPG על ג'יפ דוד בגדר הגבול. חיל האוויר תוקף רכב עם חוליית מחבלים. חיל האוויר עושה סיכול ממוקד בביתו של מפקד בכיר בחמאס, שנהרג בשכונת זייתון.

"חיל הים יורה טילים ופוגע במתקן של חמאס בדרום מערב הרצועה. המחבלים מיירטים בטיל כלי טייס מזל"ט מעל הרצועה. ירי טיל מהדגם הכבד לעבר נמל התעופה בן גוריון. ירי מרגמות של צה"ל לעבר חוליית מחבלים שהסתתרו מאחורי תלולית עפר. אין נפגעים".

רק שלא יעשו לנו הפתעה

בן־שושן, שבימי שגרה מארגנת סיורי תיירות בעוטף, הייתה צופה בתמרוני השטח מחלון ביתה כל פעם שגידה שלח לה התרעה. "היינו עושים הצלבות מידע. ראיתי אותם מתאמנים ארבע שנים ואני יודעת שהצבא קיבל את המידע.

"אני רואה הכול מהבית שלי, כל תרגיל שלהם. הם מדמים פשיטות והם משגרים רקטות לים, והיו ימים שלמים של תמרונים ורעש אדיר מעבר לגדר. ניסיתי גם אני להעביר מידע לצבא, אבל זרקו אותנו לכל הרוחות, התייחסו אלינו כמו הזויים ואמרו, 'יאללה יאללה, אלה מדברים שטויות'.

פרחים על קברים של חיילים שנהרגו במלחמת סוכות, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
פרחים על קברים של חיילים שנהרגו במלחמת סוכות, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

"עכשיו מתקשרים אלי אנשים שהיו בסיורים שלי ומזכירים לי איך הייתי מספרת להם על גן העדן שיש לנו שם בנתיב העשרה, אבל גם על האיום המפלצתי מעבר לגדר שיום אחד יתפוצץ לנו בפרצוף".

בן־שושן מציגה בפניי התכתבות מיוני 2021. גידה מדווח לה:

"השכנים שלך מעבר לגבול בגדודי אל קאסם מתאמנים במרץ ביומיים האחרונים. התנהגות מוזרה שלהם בקשר… רק שלא יעשו לנו הפתעה תרגיל רטוב מחר או מוחרתיים".

בן־שושן:

"האם הבחור שנשלח אתמול (לגדר) היה כדי לבדוק ערנות".

גידה מציין:

"תמיד".

"השכנים שלך מעבר לגבול בגדודי אל קאסם מתאמנים במרץ ביומיים האחרונים. התנהגות מוזרה שלהם בקשר… רק שלא יעשו לנו הפתעה תרגיל רטוב מחר או מוחרתיים"

"התרעתי, שאלתי גם מפקדים בשטח, חקרתי, התראיינתי בלי סוף. כולם הבהירו: צה"ל יודע ועוקב, צה"ל מספק לכם את הביטחון. הסירו דאגה מליבכם".

כמה ימים לפני שמחת תורה העביר גידה לבן־שושן התרעות על אימוני חמאס נמרצים. "היה תמרון מטורף שמחבלים ביצעו בדופן הדרומית של נתיב העשרה, ודיווחתי עליו בקבוצת הדיווחים שלנו. כתב כאן רשת ב אסף פוזיילוב שוחח איתי וברדיו עשו על זה אייטם.

חיילי צה"ל בהריסות כפר עזה, 15 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיילי צה"ל בהריסות כפר עזה, 15 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

"לפני השידור אמרתי למפיקה ששוחחה איתי, 'שמעי, אני מקווה שלא מכינים לנו יום כיפור שני פה'. זה היה ביום שלישי. ארבעה ימים אחר כך הכול התחיל".

גידה מאשים את הצבא בחבלה מכוונת בעבודתו. "ב־3 באפריל נפל דבר, והודיעו לי מביטחון שדה של צה"ל שסוגרים לי את הגישה לרשת הקשר של חמאס. עניינים של חוק ורישיון. הם החליטו שאסור לנו להאזין יותר באופן רשמי והתחלנו לחפש מקורות האזנה משניים. לקחו לנו את המכשיר הדומיננטי להאזנות המרכזיות לרשת".

"לפני השידור אמרתי למפיקה ששוחחה איתי, 'שמעי, אני מקווה שלא מכינים לנו יום כיפור שני פה'. זה היה ביום שלישי. ארבעה ימים אחר כך הכול התחיל"

חיון, שהחזיק באישור לאחזקת הציוד, אומר שכשהתחילו ההתקפות הוא היה מנוטרל ולא יכול היה לתת התרעה בגלל המחסור בציוד. "נאלצתי להפקיד את הציוד במשרד התקשורת, כי הצבא הבהיר: 'אנחנו לא צריכים עוד גורם שיאזין פה, כל מחסור במידע שיש אנחנו נשלים בעצמנו'.

"הנימוק היה שצה"ל הוא מספר אחד או שתיים בעולם בסיגינט – והוא ממש לא צריך אותנו. אפילו שמענו שאולי עצם ההאזנה שלנו מסכנת את הכוחות. באירועים של שבת איבדתי אישית 37 חברים וקשה לי לחשוב על כך שאפשר היה למנוע את זה.

נגמ"שים ישראליים ליד עזה, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Aris MESSINIS / AFP)
נגמ"שים ישראליים ליד עזה, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Aris MESSINIS / AFP)

"ביקשנו, התחננו שלא יגעו לנו ברשת הקשר", מספר גידה. "איך זה קשור לרשת הצה"לית? מה זה מפריע לפעילות המודיעין? הצבא לא טוב בהאזנות למקורות גלויים, ואנחנו השלמנו לו מידע וגם סיפקנו לרבש"צים ולכיתות הכוננות מידע.

"בשלב מסוים שקלנו אפילו לבצע האזנות דרך קפריסין, אבל אנחנו אזרחים שומרי חוק. התחלנו להאזין לרשת הקשר דרך טלגרמים, אבל זה כבר לא היה מאובטח. אולי אם לא היו ממדרים אותנו והיו מקשיבים להתרעות, היה אפשר למנוע את האסון הנורא הזה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לא נתייחס לדברים".

"התחננו שלא יגעו לנו ברשת הקשר. איך זה קשור לרשת הצה"לית? מה זה מפריע לפעילות המודיעין? הצבא לא טוב בהאזנות למקורות גלויים, ואנחנו השלמנו לו מידע וגם סיפקנו לרבש"צים ולכיתות הכוננות מידע"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
16
יהירות, זלזול, טפשות, תחושת עליונות ושימוש ב"יהיה בסדר" "נשבור להם את העצמות" 'נכתוש אותם" "נשמיד אותם" זה התחיל לפני עשרות שנים! כנראה שבמדינה לא הפנימו שממזמן תמה תקופת הפלאחים ממלח... המשך קריאה

יהירות, זלזול, טפשות, תחושת עליונות ושימוש ב"יהיה בסדר" "נשבור להם את העצמות" 'נכתוש אותם" "נשמיד אותם"
זה התחיל לפני עשרות שנים! כנראה שבמדינה לא הפנימו שממזמן תמה תקופת הפלאחים ממלחמת סיני, זוכרים איך זלזלנו בלבנון" ? " אם לבנון תיתערבבמלחמה -נשלח להם את הגדנ"ע ! איפה הראש היהודי איפה השכל ? איך ארגון "טפשי" וארור כחמס עושה לנו בית ספר??? הלב והראש מסרבים להאמין ! כ"כ מתסכל עצוב כואב ודואב!

ככה השקר הממסדי מקבל במה. זה לא שהם לא ידעו אלא הם תיכננו ואיפשרו את זה בכוונה. מדובר בדגל כוזב, אירוע מתוכן על ידי הממסד ליצור פאניקה ולתרץ את הקמת הדיקטטורה המקומית. מאמר מבזה ורוו... המשך קריאה

ככה השקר הממסדי מקבל במה. זה לא שהם לא ידעו אלא הם תיכננו ואיפשרו את זה בכוונה. מדובר בדגל כוזב, אירוע מתוכן על ידי הממסד ליצור פאניקה ולתרץ את הקמת הדיקטטורה המקומית. מאמר מבזה ורווי שקרים ממסדיים ללא שום הוכחה ובסתירה מוחלטת לעובדות.

צבא מפונק ועצלן, שכל מה שמעניין את קציניו זה לטוס לארה"ב ולעבור קורסים פרוגרסיביים בחינם עם כל הפינוקים. כל צמרת הביטחון צריכה להכנס לכלא! כולם! ראש אמ"ן, ראש המוסד, ראש השב"כ, הרמטכ"ל!... המשך קריאה

צבא מפונק ועצלן, שכל מה שמעניין את קציניו זה לטוס לארה"ב ולעבור קורסים פרוגרסיביים בחינם עם כל הפינוקים. כל צמרת הביטחון צריכה להכנס לכלא! כולם! ראש אמ"ן, ראש המוסד, ראש השב"כ, הרמטכ"ל! כולם!

אם עד לפני חודש ראיתם כמה אוזלת יד של הממשלה, שלא מצליחים להזיז מנהל מחוז בתל אביב, בגלל החונטה המשפטית ההומנית, איך בעת כישלון, מאשימים את ראש הממשלה ?????????????????????????? איפה המ... המשך קריאה

אם עד לפני חודש ראיתם כמה אוזלת יד של הממשלה, שלא מצליחים להזיז מנהל מחוז בתל אביב, בגלל החונטה המשפטית ההומנית, איך בעת כישלון, מאשימים את ראש הממשלה ?????????????????????????? איפה המשפטיזציה והפקידות הציבורית בורחת מהרדאר הביקורתי ???

לא פחות ממדהים. היהירות, המצ'ואיות הזו שלא השתנתה מ-67', גם אחרי 73'. שדרת הפיקוד כולה תצטרך ללכת הביתה. בדיוק כמו הממשלה ההזויה הזו, ובעיקר מי עומד בראשה, שכפי הנראה עוד לא ממש נכנס לא... המשך קריאה

לא פחות ממדהים. היהירות, המצ'ואיות הזו שלא השתנתה מ-67', גם אחרי 73'. שדרת הפיקוד כולה תצטרך ללכת הביתה. בדיוק כמו הממשלה ההזויה הזו, ובעיקר מי עומד בראשה, שכפי הנראה עוד לא ממש נכנס לאירוע. ביידן, אגב, כן.

עוד 1,651 מילים ו-16 תגובות
סגירה