הנאום שנשאר יתום

ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה בשידור חי בשישי בערב, 13 באוקטובר 2023 (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
צילום מסך, יוטיוב
ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה בשידור חי בשישי בערב, 13 באוקטובר 2023

אם בנימין נתניהו היה בנאדם, אם היה בו קמצוץ אנושיות, זה הנאום שהיה נושא יום או יומיים אחרי פרוץ המלחמה. לצערנו, הוא לא.

אזרחי ישראל,

מאז יום שבת הנורא בבוקר לא עצמתי עין. אני מסתובב כשליבי כבד עלי, גרוני ניחר ואיני מוצא מנוח לנשמתי. למעלה מאלף אזרחים ישראלים נטבחו בשעות ספורות, במיטותיהם, בדירותיהם, בחצרות ובשדות. עוד כ-500 חיילי צה"ל נהרגו בקרבות גבורה כשהם מנסים לגונן, מעטים מול רבים, על אזרחי מדינת ישראל.

אזרחי ישראל, מאז יום שבת הנורא בבוקר לא עצמתי עין. אני מסתובב כשליבי כבד עלי, גרוני ניחר ואיני מוצא מנוח לנשמתי. למעלה מאלף אזרחים ישראלים נטבחו בשעות ספורות, במיטותיהם, בדירותיהם, בחצרות ובשדות

הם נלחמו בקיבוצים ובישובים בעוטף עזה, בגבורה שעוד יסופר עליה רבות, גבורה שהיא חולייה נוספת בתרומתם של הקיבוצים למדינת ישראל על פני הדורות.

לצערי 220 ויותר מטובי בנינו ובנותינו נחטפו ונמצאים כעת בשבי ארגון הטרור חמאס. ביניהם ילדים, תינוקות וקשישים. זוהי שבת שתחקק בזכרונו של כל יהודי וישראלי, זוהי שבת שאחריה שום דבר במדינת ישראל או בעולם, לא יהיה אותו הדבר.

על מנת למנוע את מחול השמועות ומחול השדים ועל מנת לחזק את צה"ל, כי יש לנו רק צה"ל אחד, אני מבקש להגיד פה באופן חד וברור: אני אחראי, אני אשם.

אנא, אל תטילו אשמה על הצבא, על כוחות הביטחון והמודיעין. בשוך הקרבות יהיה זמן מספיק לבדוק האם טעו, האם כשלו והיכן. יש למערכת הביטחון הישראלית מפקדים מצוינים, אני עצמי מיניתי את רובם המוחלט לתפקידם, ועל כן, אם כשלו ואם טעו, האחריות היא עלי, רק עלי.

אזרחי ישראל,

כ-17 שנה אני משמש בתפקיד ראש ממשלת ישראל. אני יודע שלא כולכם תומכים בי, אני גם יודע שעבור חלקכם אני נחשב כמנהיג לא טוב. זה כואב לי ועל כן, לעיתים, תקפתי אתכם על לא עוול בכפכם.

אנא, אל תטילו אשמה על כוחות הביטחון והמודיעין. בשוך הקרבות יהיה זמן לבדוק אם כשלו והיכן. יש למערכת הביטחון הישראלית מפקדים מצוינים, אני עצמי מיניתי את רובם המוחלט, ולכן אם כשלו האחריות היא עלי

אני רוצה להגיד היום, אני מבין אתכם ומכבד אתכם. תמיד רציתי לעשות טוב לעם ישראל,  תמיד רציתי להוביל את המדינה לשיאים ולהישגים. אם טעיתי, טעיתי בתום לב, אם כשלתי, כשלתי ללא כוונת זדון.

אני מרכין ראש היום בפניכם, חציו השני של העם שלא תומך בי ואומר: אחים אנחנו, ולאחים מותר לבקר אחד את השני. אני אומר לכל תושבי המדינה, אין היום ימין או שמאל, אין חילונים או דתיים, יש עם ישראל אחד וכולם תורמים למדינה, איש איש לפי יכולותיו.

אזרחי ישראל,

אני מודיע היום, דווקא היום, על התפטרותי מתפקיד ראש הממשלה. הממשלה אותה בניתי כשלה בהגנה על אזרחי ישראל. ייתכן, אני מבין זאת היום, כי הגורמים הקיצוניים ששילבתי בתוכה, הדהרה למהפכה המשפטית בה תמכתי ואני תומך עד היום, קרעו את העם ואפשרו לאויבנו להכות בנו ללא רחם.

זו הייתה טעות. אין מקום בממשלת ישראלים לקיצוניים, ואת המחיר אנו משלמים כעת. זו אשמתי ואני מצר על כך. על כן אני לוקח אחריות ומתפטר מתפקידי.

אין זה זמן לבחירות, לכן אני ממליץ ל-119 חבריי בכנסת ישראל להקים ממשלה חלופית ובבסיסה שתי המפלגות הגדולות בכנסת, הליכוד ויש עתיד. ביחד עם כוחות טובים מסביבם, ניתן להקים ממשלה שתציל את המדינה מהמצב הקשה שנקלענו אליו. ואכן, לא אסתיר זאת מכם, המצב קשה. ממשלת ישראל תצטרך לקבל בימים הקרובים החלטות קשות, קשות מאוד, ואני איני נהנה מאמון העם על מנת לקבל החלטות אלה.

ניתן להקים ממשלה שתציל את המדינה מהמצב הקשה שנקלענו אליו. ואכן, לא אסתיר מכם, המצב קשה. ממשלת ישראל תצטרך לקבל בימים הקרובים החלטות קשות, ואני איני נהנה מאמון העם על מנת לקבלן

עד להשבעת ממשלה חלופית, בראשות מי שיבחרו חברי הכנסת, אני מעמיד את עצמי לשירות הצבא והמלחמה. בכוונתי להקים קבינט מלחמה ובו יכהנו אנוכי ושר הביטחון מטעם סיעת הליכוד.

אני פונה לידידי, ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד, ולידידי שר הביטחון לשעבר בני גנץ, ומציע להם להצטרף ללא דיחוי לקבינט המלחמה. אני מבקש להושיט יד לחברי וידידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, ולקרוא גם לו להצטרף לקבינט.

זהו לא הזמן למחלוקת, זהו לא הזמן לפוליטיקה, זוהי העת לאחד כוחות, לא במילים אלא במעשים, ולהביא את טובי המוחות בישראל לקבינט המלחמה.

אני אנהל את הקבינט הזה ורק אותו, עד להשבעת ממשלה חלופית. אני פונה לחברי הכנסת, אל תתמהמהו, זוהי לא העת לפוליטיקה קטנה.

שבו והחליטו עוד היום מי ראוי לכהן כראש ממשלת ישראל, בנו ממשלה מצומצמת וקבינט איכותי והחלו במלאכת השיקום. יום לאחר השבעת הממשלה, אני אסיים את כל תפקידי ואפרוש לביתי. זהו הזמן לחשבון נפש עבורי.

אני פונה לח"כים, אל תתמהמהו, שבו והחליטו עוד היום מי ראוי לכהן כרה"מ, בנו ממשלה מצומצמת וקבינט איכותי והחלו במלאכת השיקום. יום לאחר השבעת הממשלה, אסיים את תפקידי

פניתי ליוסי כהן, מראשי המוסד המוצלחים שהיו לנו, איש בעל מהלכים רבים בעולם הערבי, וביקשתי ממנו לרכז את נושא השבויים והנעדרים. כמו כן בכוונתי להקים קבינט אזרחי מצומצם שמטרתו לנהל את העורף, לסייע לנזקקים ולמפונים ולמצוא פתרונות כלכליים לימים שעוד יבואו.

אני מבקש לחבק את משפחות החטופים והנעדרים ולחזק ולחבק את משפחות ההרוגים והנופלים הרבים. לאחר שאסיים את תפקידי אעבור משפחה משפחה ואבקש ממנה סליחה באופן אישי. תפקידנו לוודא שקורבנם לא היה לשווא ולשים סוף לפעילותו האלימה והברברית של חמאס.

אני קורא מכאן למנהיגי העולם, ובראשם מנהיגי העולם הערבי המתון, מנהיגי המפרץ, מנהיגי ירדן ומצרים. אני יודע שבקרוב יהיו מראות קשים גם מעזה. אל תתבלבלו, זוהי תוצאה של הפעילות הברברית של חמאס ביום שבת השחור, תוצאה של ארגון טרור שפועל בשיטות שחובתנו להעלים מהעולם.

כולי תקווה שמניו יורק ועד אבו דאבי, מקהיר ועד לונדון, מקנברה ועד ריאד, תצא קריאה ברורה, לא לטרור, לא לאלימות. זוהי העת של העולם להתאחד, לתת גב לישראל, להכות בטרור ולאחר מכן למצוא פתרון מדיני לעתידה של רצועת עזה.

אני מבקש לסיים בפסוק מהכתובים ולהתפלל יחד עמכם כי הוא יתגשם כלשונו:

"ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום".

אני מבקש לחבק את משפחות החטופים והנעדרים ולחזק ולחבק את משפחות ההרוגים והנופלים הרבים. לאחר שאסיים את תפקידי אעבור משפחה משפחה ואבקש ממנה סליחה באופן אישי

אנחנו, אחי אזרחי ישראל, זקוקים גם לעוז על מנת לצאת לקרב ובמיוחד לברכה על מנת לסיים את הקרב במעשה השלום.

 

יעוז סבר, איש עסקים, סופר, מנכ״ל MyTeam Group, יו"ר לשכת המסחר ישראל-המפרץ, לשעבר עיתונאי, דובר עיריית רעננה וראש יחידת התקשורת במשרד הביטחון. ישראלי שאכפת לו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 933 מילים
סגירה