האוצר מונע העברת תקציבים – ומתקני חירום בצפון נותרו ללא גנרטורים

פרסום ראשון מרכזים לשעת חירום, מרפאות וחמ"לים בגבול הצפון ייאלצו להעביר את המלחמה הקרובה ללא גיבוי במקרה של הפסקות חשמל ● זה יקרה אם משרד האוצר לא יתעשת כבר בקרוב ויבטל את ההחלטה לעצור העברה של כ־10 מיליון שקל לצורך רכישה של כ־100 גנרטורים מצילי חיים לאזור ● באוצר העדיפו שלא להגיב

פעילי חזבאללה בלבנון מפגינים מול מטולה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש90)
אייל מרגולין, פלאש90
פעילי חזבאללה בלבנון מפגינים מול מטולה, 7 באוקטובר 2023

כלקח מ־7 באוקטובר, מדינת ישראל הפנימה שהיא חייבת להבטיח את אספקת החשמל הסדירה במתקנים הקריטיים על הגבולות בכל תרחיש – ולאפשר שהות ארוכה במקום בעת חירום.

לפיכך, לפני כשבועיים התקבלה החלטה מהירה, שבמסגרתה הוחלט כי משרד האנרגיה יספק לתושבי גבול הצפון וגבול עזה גנרטורים במספרים גדלים במבצע בזק. מדובר בגנרטורים המסוגלים לשמש מבנים בגדלים שונים.

לאחרונה נפתח במשרד האנרגיה והתשתיות "חמ"ל גנרטורים". למשימה נרתמו גם משרד הפנים, פיקוד העורף, רח"ל (רשת חירום לאומית), מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי בישראל.

מבדיקת זמן ישראל מתברר שבאוצר החליטו לעצור את התקציב לצורך המשימה – והעבירו את האחריות על נושא הגנרטורים ממשרד האנרגיה למשרד הפנים. במשרד הפנים מנגד טוענים כי לא קיבלו תקציב לצורך המשימה

במסגרת החמ"ל סופקו גנרטורים בין השאר לחמ"לים בדרום, למרכזי הפעלה (מרכזים המאפשרים מערך שליטה ובקרה על אירועים בחרום ובשגרה) – ולמרכזי קליטה המיועדים לקלוט אוכלוסייה בשעת חירום, ביישובים המרוחקים עד 35 קילומטר מגבול עזה.

.טנקים ישראליים באזור מטולה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
.טנקים ישראליים באזור מטולה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

במסגרת אותו מבצע תושבי גבול הצפון היו אמורים להיות הבאים לקבל את הגנרטורים. הגנרטורים שיועדו להם נועדו – בדיוק כמו בדרום – לדאוג לקיום רצף תפקודי של הרשויות המקומיות בזמן הפסקת חשמל או חירום.

חלק מאותם יישובים אומנם דאגו כבר לרכוש גנרטורים מתקציביהם מבעוד מועד, אולם הרבה מהמתקנים הקריטיים באזור עדיין נותרו בסכנת השבתה אם וכאשר תשתיות החשמל שלהם ייפגעו בעת המלחמה.

עד המלחמה באוקטובר, הממשלה התעלמה מפניות של ראשי היישובים בצפון בנושא, אך התעוררה לכאורה אחרי שקרה אסון – או ככה לפחות חשבו התושבים עד השבוע. עתה הם גילו שלמרות ההבטחות, הגנרטורים לא הגיעו

עד המלחמה באוקטובר, הממשלה התעלמה מפניות של ראשי היישובים בצפון בנושא, אך התעוררה לכאורה אחרי שקרה אסון – או ככה לפחות חשבו התושבים עד השבוע. עתה הם גילו שלמרות ההבטחות, הגנרטורים לא הגיעו.

מבדיקת זמן ישראל מתברר שבאוצר החליטו לעצור את התקציב לצורך המשימה – והעבירו את האחריות על נושא הגנרטורים ממשרד האנרגיה למשרד הפנים. במשרד הפנים מנגד טוענים כי לא קיבלו תקציב לצורך ביצוע המשימה – וממילא אין להם את ההתמחות הדרושה ברכש ובאספקה של גנרטורים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במשרד האוצר בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: נעם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במשרד האוצר בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: נעם ריבקין פנטון / פלאש 90)

רק לפני שבוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיח בקולו: "יש לנו כסף, ואנחנו נשתמש בו עכשיו לכל מה שצריך ביד רחבה". אולם, דיבורים לחוד ומעשים לחוד. באוצר מעריכים שתקציב רכישת הגנרטורים ליישובי גבול הצפון עומד בסך הכול על כ־10 מיליון שקל בלבד.

הכסף הזה אמור להספיק לרכש של כ־100 גנרטורים מצילי חיים שיותקנו באזור. מדובר בתקציב המהווה פחות מאחוז מכל התקציב של המשרד המיותר לחוסן לאומי. למרות זאת, באוצר מתעקשים לא להעביר אותו.

קשה לדמיין מצב שבו בזמן מלחמה החמ"ל שאמור להיות קו ההגנה הראשון על היישוב יוותר בלי חשמל וכתוצאה מזה גם בלי תאורה ובלי גישה למצלמות ההיקפיות של היישוב

קשה לדמיין מצב שבו בזמן מלחמה החמ"ל שאמור להיות קו ההגנה הראשון על היישוב יוותר בלי חשמל וכתוצאה מזה גם בלי תאורה ובלי גישה למצלמות ההיקפיות של היישוב. קשה לדמיין כיצד מרפאות שאמורות לטפל בפצועים ובחולים אנושים בחירום ימשיכו בטיפול בחושך.

קשה גם לתאר איך באזורי קליטה בשעת חירום ינהלו אוכלוסייה שלמה ללא חשמל. כמו שזה נראה כרגע, כמו תמיד, כולם מחכים לאסון הגדול כדי לשחרר תקציב זעום באיחור – ובמחיר של חיי אדם.

במשרד האוצר העדיפו שלא להגיב לטענות בכתבה.

עוד 485 מילים
סגירה