חמאס נכשל בכל מטרות המלחמה חוץ מזיהוי הפרצה שפרץ לו נתניהו

ודאח חנפר, צילום מסך מווידאו של Al Sharq Youth
ודאח חנפר, צילום מסך מווידאו של Al Sharq Youth

בשבוע שעבר הופיע בקטאר בכיר חמאס, ודאח חנפר, שמוצאו משכם. חנפר, עיתונאי פלסטיני, לשעבר מנכ"ל רשת אל-ג'זירה וכעת ממלא תפקידי מפתח בהסברה של האחים המוסלמים, היה אחראי על התכנים הפלסטיניים באל-ג'זירה.

חנפר למעשה פותר בדבריו את הוויכוח הפנימי בישראל לגבי השאלה – מה גרם לחמאס לבחור את עיתוי הפוגרום, ממשלת בנימין נתניהו או המחאה. על פי חנפר זה היה נתניהו.

חנפר למעשה פותר בדבריו את הוויכוח הפנימי בישראל לגבי השאלה – מה גרם לחמאס לבחור את עיתוי הפוגרום, ממשלת בנימין נתניהו או המחאה. על פי חנפר זה היה נתניהו

וכך אמר:

"היישות (ישראל) נמצאה בשפל שלא הייתה בו מעולם מאז שנוסדה. החברה הייתה קרועה והצבא התחיל להתפורר, ומי שגרם לכך הייתה ממשלת נתניהו".

חנפר נמצא "בצ'ופצ'יק של הקומקום" של מקבלי ההחלטות בחמאס, ואולי הוא לא מקבל החלטות בעצמו, אבל הוא נמצא בחוג הגבוה ביותר. על פי מה שהוא אומר, הנהגת חמאס זיהתה בנתניהו את מי שנתן להם את הזדמנות הפעולה, וזאת בזכות הקרעים שהוא קורע בחברה ובצבא.

צר לומר, אבל תהליך ההתפוררות נמשך תוך כדי הלחימה. לא רק שיש 2 קבינטים הסותרים אלה את אלה, אלא שהקודקודים המנהלים את המלחמה מקימים לעצמם קבינטים משל עצמם. כך למשל שר הביטחון יואב גלנט הקים לו קבינט של אנשים מצויינים ללא ספק, אבל זה כמו הבעת אי אמון בשיקול דעתו של הצבא.

גם לנתניהו יש קבינט משל עצמו, היועצים "הממלכתיים" הנמצאים במשרד ראש הממשלה, והיועצים הפרטיים שלו, אבל יש לזכור את המוטו של בכיר היועצים של נתניהו, יעקב ברדוגו, אשר בימי האימים של גלי צה"ל ביטא את האמת הצרופה של נתניהו: "הכל אישי, הכל פוליטי".

צר לומר, אבל תהליך ההתפוררות נמשך תוך כדי הלחימה. לא רק שיש 2 קבינטים הסותרים אלה את אלה, אלא שהקודקודים המנהלים את המלחמה מקימים לעצמם קבינטים משל עצמם

יעקב ברדוגו נצפה בלשכת ראש הממשלה בדרכו  אל משרדו של רוה"מ,  יחד עם יועצו הפוליטי יונתן אוריך. אם יעקב "הכל אישי, הכל פוליטי" ברדוגו קרוב לאוזנו של נתניהו, או שנתניהו קרוב לאוזנו של ברדוגו, המסר לחמאס הוא שישראל ממשיכה להתפורר תוך כדי לחימה. שאין לישראל מטרות מלחמה ממלכתיות, אלא אישיות.

לנתניהו מטרה אחת, לגלנט מטרה אחרת, לקבינט המורחב מטרה שלישית – לחזור לגוש קטיף, והרמטכ"ל המרוט חייב לפלס לו דרך משלו, כדי להציל את ישראל מעצמה.

על החשיבות המיוחדת שמעניק נתניהו לדפי המסרים ניתן ללמוד מחיזוק מערך דוברות החוץ שגסס, וכעת מונה הדובר הישן, מארק רגב, לדובר העיתונות הזרה, ויש לקוות שרגב לא ישתלב ב"הכל אישי, הכל פוליטי", וידברר את ישראל, לא את נתניהו.

אם לחמאס הייתה הצלחה מסחררת, להוותנו, להיכנס לפרצה שפתח לו נתניהו, הרי שבכל שאר מטרות המלחמה הוא נחל כישלון מחפיר.

בכיר חמאס בעזה גאזי חמאד הודה כי חזבאללה אכזב אותם. הם קיוו כי יצטרף למלחמה, אבל חוץ מהתנגשויות כדי לצאת ידי חובה, הוא לא פתח בינתיים חזית של ממש נגד ישראל.

בכיר חמאס בעזה גאזי חמאד הודה כי חזבאללה אכזב אותם. הם קיוו כי יצטרף למלחמה, אבל חוץ מהתנגשויות כדי לצאת ידי חובה, הוא לא פתח בינתיים חזית של ממש נגד ישראל

גם ערביי ישראל שקטים, מהומות 2021 לא חזרו, חרף מאמצי איתמר בן גביר לשחזר את אותן מהומות, והכי הפתיעו הבדואים בנגב, שמהם התחילו המהומות ההן, וכעת הם מזדהים עם ישראל יותר משאר ערביי ישראל, שבהם יש איים בעייתיים של תמיכה בחמאס.

אשר לפלסטינים בגדה – גם מהם חמאס מאוכזב. חבר הפוליטבירו של חמאס, חוסאם בדראן, קרא אתמול לגדתים לצאת עם נשק להתנגש עם ישראל, והבהיר כי זה הזמן. אבל הם לא יוצאים. הם רואים מה קורה לעזה, והם לא רוצים שזה יקרה גם להם. העובדה שהפלסטינים בגדה לא יוצאים לעימותים מקלה על צה"ל לסכל את תאי חמאס בגדה.

לסיכום: חמאס נכשל בכל מטרות המלחמה חוץ מזיהוי הפרצה שפרץ לו נתניהו. זה היה מספיק להנחיל לנו טראומה לדורות.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 573 מילים
סגירה