נתניהו מסרב לרדת לקרקע המציאות

ההתנגשות בין הדימוי של נתניהו בעיני עצמו כמנהיג העל הכול-יכול, והאסון הנורא בתולדות המדינה, במשמרת שלו - ערער את ראש הממשלה לחלוטין ● בשבוע הראשון אחרי הטבח בעוטף עזה הוא היה בהלם, כך לפחות מעידים שרים בקבינט ● נתניהו עדיין לא מבין את הסיטואציה שבה הוא נמצא, אבל פעילים בליכוד כבר לא חוששים לומר בקול ובשמם - זמנו תם ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
AP Photo/Maya Alleruzzo
ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 באוקטובר 2023

נתניהו אף פעם לא טועה. לפחות בתפיסת העולם שלו, הוא מנהיג-על ייחודי שיש לו את המשקל הסגולי שלא נתון בידי אחרים להוביל מדינה בסדר גודל של ארצות הברית לפחות. נתניהו קורא לזה ערך מוסף, עוד קומה או שתיים של תכונות בלעדיות, מעבר למה שמצוי אצל בני אנוש אחרים.

מתחם ההערכה העצמית הזו של נתניהו אינו חדש. כבר לפני 30 שנה שמעתי ממנו הרצאות אישיות ארוכות, מלוות בתנועות ידיים עולות ויורדות על מקומו של המנהיג בימינו, ועל יכולות העילוי שלו, שאין אותן לאף אחד אחר.

המודעות הפנימית הזו הלכה והתגברה לאורך השנים. ככל שנתניהו ניצח במערכות הבחירות הוא הוסיף לעצמו גובה, עד כדי איבוד קשר עם הסביבה המיידית. במידה רבה נתניהו ראה את עצמו כמו משיח חילוני, שמחזיק בכוחות העל שלו את המדינה, וגורלה תלוי בו. אם יעזוב אותה היא תיפול. אם יישאר – היא תשגשג ותשרוד.

ככל שנתניהו ניצח במערכות הבחירות הוא הוסיף לעצמו גובה, עד כדי איבוד קשר עם הסביבה המיידית. במידה רבה נתניהו ראה את עצמו כמו משיח חילוני, שמחזיק בכוחות העל שלו את המדינה, וגורלה תלוי בו

נתניהו לא הסתיר את מחשבותיו: הוא ישמור על שלום ילדינו; הוא ישמור על ביטחוננו; הוא יציל את מדינת ישראל, כפי שעדיין העז לחשוב (ולומר) במסיבת העיתונאים במוצאי שבת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: DANA KOPEL/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: DANA KOPEL/POOL)

ראיתי את נתניהו באירועים רבים, גדולים ומצומצמים, בצמתים לפני החלטות גורליות שעמד לקבל. בימים כאלה הוא ריחף לספירות אחרות. אחד השיאים נרשם בינואר 2020. נתניהו ישב בבלייר האוס אחרי טקס ההשקה של "עסקת המאה", שאותו חגג יחד עם הנשיא דאז דונלד טראמפ.

באותם רגעים של התגלות נתניהו סיפח את השטחים, החיל ריבונות על היישובים היהודיים, חילק את ירושלים, העביר כפרים ושכונות לרשות הפלסטינית ופתר את בעיות המזרח התיכון בסוג של הזיה מהירה שהתנפצה מהר מאוד בידי מארחיו בבית הלבן.

את דמות המושיע הבלעדי, טיפחו ועודדו גם האנשים בסביבה – בעיקר בני המשפחה הקרובים. מבחינתם, נתניהו עושה חסד גדול עם עם ישראל בכך שהוא ניאות להנהיג אותו. הרב עובדיה יוסף כינה את נתניהו עזה עיוורת, אבל בעיני עצמו נתניהו הוא אריה שואג, אחד המנהיגים הגדולים בעולם המערבי לדורותיו.

את דמות המושיע הבלעדי, טיפחו ועודדו גם האנשים בסביבה – בעיקר בני המשפחה הקרובים. מבחינתם, נתניהו עושה חסד גדול עם עם ישראל בכך שהוא ניאות להנהיג אותו

אחרי הבחירות בנובמבר 2022, התפאר נתניהו בשיחה פרטית כי הוא המנהיג השלישי בעולם המערבי במאה השנים האחרונות שחוזר לתפקיד ראש הממשלה בפעם השלישית. עד כדי כך הוא יחיד ומיוחד.

הליכוד חוגגים את תוצאות המדגמים בבנייני האומה, 2 בנומבר 2022 (צילום: אוליביי פיטוסי/פלאש90)
הליכוד חוגגים את תוצאות המדגמים בבנייני האומה, 2 בנומבר 2022 (צילום: אוליביי פיטוסי/פלאש90)

ואכן, אין דבר שיותר חשוב לנתניהו מאשר מקומו בהיסטוריה. בשנים האחרונות, ככל שהוא הלך והצטייר בעיני עצמו וסביבתו בדמות הגואל, כך הוא גימד את חלקם של האחרים.

בשנים האחרונות הוא נוהג לזלזל גם בדוד בן-גוריון, לפחות בכל מה שקשור בהבנה הבינלאומית שלו. מבחינת נתניהו, הוא מכיר טוב יותר את דינמיקת הזרמים בממשל ובחברה האמריקאית ולכן הצליח לרתום אותם טוב יותר מבן-גוריון לטובת ישראל במהלכי מלחמה ושלום.

גם שלשום, במוצאי שבת, בשיאה של הקטסטרופה הגדולה ביותר בתולדות המדינה – שהוא אחראי לה – ניסה נתניהו לצרוב את המיתוס באמצעות המניפולציה הנוחה לו על מצבנו הלאומי.

גם שלשום, במוצאי שבת, בשיאה של הקטסטרופה הגדולה ביותר בתולדות המדינה, ניסה נתניהו לצרוב את המיתוס באמצעות המניפולציה הנוחה לו על מצבנו הלאומי

ישראל במלחמת העצמאות השנייה שלה, אמר נתניהו, למרות שאנחנו לא בסכנה קיומית היום, תודה לאל. נתניהו הוסיף, כמו בנאומיו הקודמים, שהוא בא להציל אותנו וזוהי משימת חייו הגדולה ביותר, למרות שרבים היו מוותרים בשמחה ובמהירות על המנהיגות הזו, שהמיטה עלינו אסון נוראי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם משפחות נעדרים וחטופים, 28 באוקטובר 2023 (צילום: לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם משפחות נעדרים וחטופים, 28 באוקטובר 2023 (צילום: לע"מ)

בשנים האחרונות התיק הפלילי של נתניהו הפחיד אותו עד אימה. הוא הפך את המדינה על פניה בשנה האחרונה, רק שלא יידבק הכתם הזה במורשת שלו. המדינה כמעט התפרקה על רקע המהפכה המשפטית, אבל נתניהו המשיך בשלו – ובסוף נאלץ להיכנע מול מאות אלפי המפגינים.

עכשיו נתניהו נחרד לחשוב שהוא בעצם האיש שהביא על ישראל את השואה הקטנה, כפי שהיא נקראת כבר בכמה מקומות.

ההתנגשות הזו בין מנהיג העל הכול-יכול, המשיח בעיני עצמו, מול האסון הנורא בתולדות המדינה, במשמרת שלו – ערער את נתניהו לחלוטין. בשבוע הראשון אחרי הטבח בעוטף עזה הוא היה בהלם, כך לפחות מעידים שרים בקבינט.

התכתבות של פעיל הליכוד ברוך חסן עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי אחרי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר
התכתבות של פעיל הליכוד ברוך חסן עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי אחרי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר

נתניהו דואג בעיקר לדבר אחד, המורשת שלו. מהיום הראשון הוא ניסה לשדר שידו לא הייתה במעל, והצבא וגורמי הביטחון בעצם הכשילו אותו. זה היה גם המסר של אנשיו. מישהו שאל בשבעה באוקטובר את מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי איך קרה ומה קורה וקיבל את התשובה, "תשאל את הצבא".

נתניהו לא נטש את הקרב על הנרטיב הזה גם בהמשך. פעם הוא האשים את שר הביטחון יואב גלנט, פעם את הרמטכ"ל הרצי הלוי.

גם כאשר כולם לקחו אחריות על עצמם, נתניהו הרחיק מעצמו את האשמה הנדרשת למחדל הנורא. אתמול, בריאיון לעמרי אסנהיים ב"כאן 11", קרא ד"ר עדו נתניהו – אחיו של ראש הממשלה – דווקא לבני גנץ להתפטר מתפקידו.

גם כאשר כולם לקחו אחריות על עצמם, נתניהו הרחיק מעצמו את האשמה הנדרשת למחדל. אתמול קרא ד"ר עדו נתניהו – אחיו של ראש הממשלה – דווקא לגנץ להתפטר מתפקידו

זה גם מה שקרה שלשום בערב. נתניהו נשאל במסיבת העיתונאים עם גלנט וגנץ האם הוא לוקח אחריות והאם תקום ועדת חקירה ממלכתית. ראש הממשלה התחמק פעמיים.

בהמשך הלילה, כאשר היה נדמה לו ולאנשיו כי המחדל נדבק בו, אחרי שהוזכר כי גורמי מודיעין התריעו בפניו על מצב מלחמה אפשרי, נתניהו צייץ ונכנס בהם בכל הכוח. העסק הזה סיכן את הערך ההיסטורי שלו והטריד אותו ואת סובביו גם באמצע הפלישה הקרקעית לרצועה ומשבר מאות החטופים.

אבל זה כבר היה יותר מדי. העימות מול ראשי הצבא באמצע מערכה, שנתניהו בעצמו מגדיר שוות ערך למלחמת הקוממיות – נתפסה בלתי קבילה ובלתי נסלחת, מהצמרת המדינית והביטחונית ועד הטפחות הפוליטיים, גם אצל פעילי הליכוד.

פעיל תולה שלט של הליכוד בשוק מחנה יהודה בירושלים, 31 באוקטובר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פעיל תולה שלט של הליכוד בשוק מחנה יהודה בירושלים, 31 באוקטובר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ברוך חסן, חבר מרכז הליכוד ופעיל מרכזי במפלגה מנתניה, יצא אתמול (ראשון) בבוקר בביקורת נוקבת על נתניהו בעקבות הציוץ שפרסם נגד ראשי מערכת הביטחון. בהודעה קולית ששלח לזמן ישראל, כמו גם לשרים וחברי כנסת בליכוד, אמר חסן:

"אתה יכול להגיד לביבי בצורה המפורשת ביותר: אם הוא עוד פעם מצייץ נגד הצבא, הוא לא יהיה בליכוד. הבנת? זה מסר מהבייס של הבייס של הבייס של אמא שלו. שישחרר את הצבא!"

ההקלטה ששלח ברוך חסן לשלום ירושלמי בבוקר ה-29 באוקטובר 2023

חסן אישר לזמן ישראל לפרסם את ההקלטה והוסיף: "הערכים שגדלנו עליהם הם שבשעת מלחמה מאוחדים והצבא מעל הכול. הציוץ שלו הלילה היה בעיניי בגידה בכל הערכים שחונכתי עליהם. צבא העם מעל הכול – ובמיוחד בזמן מלחמה. הם מסכנים את חייהם ומשלמים בדמים, והפוליטיקאים ואנחנו מחויבים להם בנשמה".

"הערכים שגדלנו עליהם הם שבשעת מלחמה מאוחדים והצבא מעל הכול. הציוץ שלו היה בעיניי בגידה בכל הערכים שחונכתי עליהם. צבא העם מעל הכול – ובמיוחד בזמן מלחמה"

הזעם הכללי איים להתפרץ כבר עכשיו על נתניהו. הוא נאלץ למחוק את הציוץ, ואחר כך הודה בציוץ נוסף: "טעיתי, אני מתנצל".

מנהיג העל התקפל, וזו פאזה חדשה בחייו של נתניהו, תחילת הדרך שלו החוצה, שתהיה עמוסה בהתנצלויות כאלה והכאה על חטא. הפעם לא תהיה לו ברירה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שוב מאמר, בפעם המאה, של קטילת האיש נתניהו הרואה עצמו כגאון נבחר ,יחיד בדורו, רואה הכל וכו' ולכן המביא קטסטרופה על ארץ ישראל, ועל עם ישראל. הכל נכון, אלא שפחות חשוב. כשהחשוב הוא שנתח דו... המשך קריאה

שוב מאמר, בפעם המאה, של קטילת האיש נתניהו הרואה עצמו כגאון נבחר ,יחיד בדורו, רואה הכל וכו' ולכן המביא קטסטרופה על ארץ ישראל, ועל עם ישראל. הכל נכון, אלא שפחות חשוב.
כשהחשוב הוא שנתח דומיננטי בעם ראה ,ועדיין רואה בו, יחיד במינו, מושיע, גאון, והיחיד לשלוט כאן.
הדבר דומה לטורקיה, שם לא ארדואן הוא הבעיה אלא רוב העם הדומיננטי שבוחר בו שוב ושוב. כמושיע וגואל העם.
לכן להוותנו, בעיתנו עמוקה פי אלף מקיסר נתניהו ומשפחתו הנערצת.
והיא לא תפתר גם כשהוא יעלם. העם ברובו כיום ימני ,ורוצה אליל, מלך . האחרים חרדים באמונתם, ומענין אותם דברים אחרים לגמרי מ"אחדות האומה" וקשקושים אלו.

הליכוד זה אוסף של גמדי גינה. כולם ישמרו על התחת שלהם אחרי המלחמה. הם ישקרו לנו שרק הם יכולים לתקן. דיכטר הליצן שמאשים את הממשלה הקודמת ניר ברקת האידיוט עידית סילמן הנוכלת שהפילה את הממש... המשך קריאה

הליכוד זה אוסף של גמדי גינה. כולם ישמרו על התחת שלהם אחרי המלחמה. הם ישקרו לנו שרק הם יכולים לתקן.
דיכטר הליצן שמאשים את הממשלה הקודמת
ניר ברקת האידיוט
עידית סילמן הנוכלת שהפילה את הממשלה הקודמת על קרקרים בפסח
עם ישראל חייב להתאחד מול המפלגה המושחתת ביותר שכבר מזמן הפכה למפא"י
יש יותר מידי אפסים לכתוב עליהם כרגע

עוד 1,051 מילים ו-2 תגובות
סגירה