שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90

התעקשות סמוטריץ' לעצור את העברת הכספים לרשות הפלסטינית מסכנת את ישראל

הרשות היא גורם משמעותי ומייצב של המצב בעת הזו, והעברת כספי המיסים אליה היא חלק חשוב בארגז הכלים במלחמה הנוכחית, לא פחות מפצצה חודרת בונקרים. את החלק הזה במערכה סמוטריץ, כמו בן גביר, מתקשה להבין ● וגם: ארצות הברית צוברת באזור כוח צבאי חסר תקדים בגודלו, כשאיראן מבחינתה מעלה כל העת את גובה ההימור ● פרשנות

במסיבת העיתונאים אמש חשף שר הביטחון יואב גלנט עד כמה עמוקה המחלוקת בממשלה בניהול המלחמה.

בתשובה לאחת השאלות אמר השר גלנט במפורש כי העברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית היא הכרח ביטחוני. הדברים הללו נוגדים את כוונתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לעצור את העברת הכספים לרמאללה, כחלק מצעדי ענישה של ישראל.

כספי המיסים הם רק קצה קרחון בתהום הפעורה בין סמוטריץ ושותפו האידאולוגי איתמר בן גביר לבין חברי קבינט המלחמה המצומצם. התרעומת של שני השרים אינה מוסתרת על כך שדה פקטו, הקבינט המדיני-ביטחוני הרחב הפך לגוף מיודע ולא גוף מחליט. ויש שיגידו טוב שכך.

כספי המיסים לרשות הפלסטינית הם המשך ישיר להכנסת הסיוע ההומניטרי לדרום הרצועה וההיענות לדרישות האמריקאיות בעניין הזה. מבחינת ישראל, זה חלק חשוב בארגז הכלים במלחמה הנוכחית, לא פחות מפצצה חודרת בונקרים שמקריסה רובע שלם במחנה הפליטים ג'באליה על מאות מחבלים.

כספי המיסים לרשות הפלסטינית הם המשך ישיר להכנסת הסיוע ההומניטרי לדרום הרצועה וההיענות לדרישות האמריקאיות בעניין הזה. מבחינת ישראל, זה חלק חשוב בארגז הכלים במלחמה הנוכחית

את החלק הזה במערכה בן גביר וסמוטריץ מתקשים להבין. מבחינתם האו"ם תמיד שמום, וישראל חייבת לקבל החלטות כאילו שאין להן גלי הדף מדיניים. כך זה היה לפני השבעה באוקטובר, ודבר לא השתנה בגישתם אחרי. אם בכלל, הם רק הקשיחו והקצינו עמדות – ככל שניתן להקצין אותן אף יותר.

המצוקה הזו של גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו נפתרה בחלקה על ידי הרחבת הממשלה עם כניסת המחנה הממלכתי, ובתבהלה שאחזה בשרי הממשלה האחרים בשבעה באוקטובר. ההתיישרות שלהם אחרי הקבינט המצוצמם היא בחלקה ניסיון לחלוק אחריות על המחדל, ביודעם מה יקרה  ציבורית ביום שאחרי.

אמש היטיב להגדיר את האינטרס הישראלי האלוף (מיל.) ישראל זיו באחת מהופעותיו באולפן חדשות 12. הרשות הפלסטינית היא גורם חשוב ומייצב של המצב בעת הזו ולא להיפך. היא מאפשרת לישראל להתמקד במאמץ העיקרי ברצועה מבלי לעסוק בשאלה מי יפנה זבל ברחובות שכם וחברון.

הרשות הפלסטינית היא גורם חשוב ומייצב של המצב בעת הזו ולא להיפך. היא מאפשרת לישראל להתמקד במאמץ העיקרי ברצועה מבלי לעסוק בשאלה מי יפנה זבל ברחובות שכם וחברון

הדברים הללו של זיו מבטאים את הלך הרוח במערכת הביטחון. הרושם שמתקבל בצד הישראלי הוא שגם ברמאללה נבהלו מהטבח של השבעה באוקטובר, בהבינם שמראות העוטף יכולים בקלות להיות מתורגמים גם לערי הגדה, אם חמאס יצליח להרים ראש תחת שליטת הרשות.

מאז ניתן לומר – בעדינות ובזהירות המתבקשת – ששיתוף הפעולה הישראלי פלסטיני הלך והתהדק. מאז תחילת המלחמה, צה"ל ושב"כ עצרו 1180 מבוקשים בגדה המערבית – מהם 740 אנשי חמאס מכלל קשת הזרועות של הארגון.

פעילות חיילי צה"ל בג'נין, 30 באוקטובר 2023 (וידיאו: דובר צה"ל)

היה מי שהגדיר את זה כאנחת רווחה של הרשות הפלסטינית. בחלק גדול מהעצורים, הרשות לא העזה לגעת. בעניין הזה, גורמים ישראלים נזהרים מאוד שלא להביך את השותפים שהפכו ממסויגים למבוהלים.

שובו של בלינקן

מחר (שישי) אמור להגיע לישראל בפעם השלישית מאז פרוץ המלחמה שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן. בתחילת השבוע הגן בלינקן באופן נחרץ בפני הקונגרס על צדקת הפעולה הישראלית בעזה. ביום שישי הוא יגיע כדי לוודא שאף אחד בישראל לא מפתיע אותו בעניין הזה.

בינתיים, מלבד ההתעקשות על המסדרון ההומניטרי והאספקה הקבועה, ארצות הברית לא הגבילה את הצעדים הצבאיים של ישראל, אבל אף אחד לא משלה את עצמו שהקרדיט האמריקאי הוא בלתי מוגבל.

בינתיים, מלבד ההתעקשות על המסדרון ההומניטרי והאספקה הקבועה, ארצות הברית לא הגבילה את הצעדים הצבאיים של ישראל, אבל אף אחד לא משלה את עצמו שהקרדיט האמריקאי הוא בלתי מוגבל

את החשש הישראלי ניתן היה לראות בהצהרת ראש הממשלה שלשום במהלך התדרוך לעיתונות הזרה. לא בכדי נתניהו בחר בשתי דוגמאות מהדהדות מההיסטוריה האמריקאית כדי להדגיש את הצורך של ישראל בתמיכה בינלואמית רחבה בפעולה בעזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 12 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 12 באוקטובר 2023 (צילום: חיים צח / לע"מ)

"אף אחד לא משלה את עצמו שמישהו היה דורש מארצות הברית הפסקת אש אחרי פרל הארבור או אסון התאומים", אמר נתניהו. בוושינגטון, הרגישה מאוד לאמירותיו ומעשיו של ראש הממשלה בימים כתיקונים – וכל שכן בימים אלה – ללא ספק הקשיבו לזה. בינתיים, כאמור, הגב האמריקאי מוחלט.

פן נוסף בביקורו של בלינקן בישראל הוא נאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה שצפוי אף הוא מחר.  בלבנון עושים לנאום הזה בילד-אפ גדול ונסראללה מבין שיש כאן הזדמנות לעוד הכרזה מכוננת מבחינתו, כזו שתהיה המשך ישיר לנאום קורי העכביש ממאי 2000.

ארצות הברית וישראל רגישות מאוד לזירה הלבנונית, שהיא נייר לקמוס לכוונות האיראניות. בזמן הנאום צפוי כוח התקיפה של חיל הים האמריקאי – הכולל את נושאת המטוסים אייזנהאור – להתמקם באזור, אם כי עדיין לא ברור היכן: האם בפתחו של המפרת הפרסי מול חופי תימן, או לצד כוח התקיפה שכולל את נושאת המטוסים פורד במזרח הים התיכון.

האמריקאים, כמו ישראל, מודאגים מהירי של הח'ותים מתימן לעבר ישראל, ולכן העבירו לאזור מהמפרץ הפרסי את כוח ההתערבות המהירה שלהם, הכולל אלפי נחתים ונושאת מסוקים.

האמריקאים מודאגים מהירי של הח'ותים מתימן לעבר ישראל, ולכן העבירו לאזור מהמפרץ הפרסי את כוח ההתערבות המהירה שלהם, הכולל אלפי נחתים ונושאת מסוקים

המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)
המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)

בינתיים נראה שהשרירים הללו של ארצות הברית לא ממש מרתיעים את איראן, שממשיכה לשחק על כל המגרש. היא יורה על ישראל מתימן, לבנון וסוריה, ועל הכוחות האמריקאים בעיראק ודרום סוריה.

גורם במשרד ההגנה האמריקאי אמר שלשום כי וושינגטון מבינה היטב שאיראן עומדת מאחורי הירי הזה – אמירה שעד כה האמריקאים נמנעו ממנה, וזה יכול אולי להעיד על הכוונות להמשך.

גורם במשרד ההגנה האמריקאי אמר שלשום כי וושינגטון מבינה היטב שאיראן עומדת מאחורי הירי הזה – אמירה שעד כה האמריקאים נמנעו ממנה, וזה יכול אולי להעיד על הכוונות להמשך

ארצות הברית צוברת באזור כוח צבאי חסר תקדים בגודלו, כשאיראן מבחינתה מעלה כל העת את גובה ההימור. לכן, הדילמה האמריקאית כאן עצומה: איפוק יתפרש כחולשה, תגובה יכולה להצית מלחמה אזורית.

עוד 856 מילים
סגירה