שיר שפרן וגילוי הדעת של הרבנים נגד כלים חד פעמיים

סטודנטית גייסה עשרות רבנים בקריאה להפסיק שימוש בחד״פים

שיר שפרן, סטודנטית למדעי המוח, הצליחה לגייס את בכירי הרבנים, ביניהם הרב שלמה אבינר והרב יובל שרלו, לחתום על מכתב הקורא לציבור המאמינים להפחית את השימוש בכלים חד-פעמיים במהלך החגים ● "אנו מרגישים חובה תורנית, דתית ומוסרית, להשמיע קול" ● מדינת ישראל מייצרת כמיליון טון פסולת פלסטיק בשנה והישראלים מוציאים כ-2 מיליארד ש״ח כל שנה על כלים חד פעמיים

אל ארוחת החג תגיע שיר שפרן מותשת – אבל מרוצה מאוד. שפרן, בת 27, סטודנטית למדעי המוח באוניברסיטת בן גוריון, ניצחה בימים האחרונים על חמ"ל קטן שגייס רבנים מכל רחבי הארץ לפנות לציבור ולהפציר בו להפסיק או לפחות להפחית את השימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים.

וזה עבד: על 'מכתב הרבנים' חתומים 30 רבנים אורתודוכסים, ביניהם הרב שלמה אבינר, הרב יובל שרלו, הרב אבי גיסר מעופרה, ודוד דודקביץ' רב היישוב יצהר. בנוסף, חתום על המכתב ארגון רבני ורבניות בית הלל, המונה כ-160 רבניות ורבנים מהזרמים הליברליים בציבור הדתי-לאומי.

"בל תשחית": מכתב הרבנים הקוראים להפחית השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים (לחצו להגדלה)

תחת הכותרת "בל תשחית", כותבים הרבנים: "אנו מרגישים חובה תורנית, דתית ומוסרית, להשמיע קול ולקרוא לציבור להפחית את השימוש בכלים החד-פעמיים בחגי תשרי הבאים עלינו לטובה". הרבנים מצטטים ממדרש קהלת בו נכתב, "אמר בורא עולם לאדם הראשון: 'תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי! שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך!'"

בשנים האחרונות התפרסמו כמה גילויי דעת של רבנים בנושאי סביבה וצער בעלי חיים – למשל בכל הנוגע לצמצום המדורות וזיהום האוויר בל"ג בעומר, או הפסקת השימוש בתרנגולות למנהג הכפרות. שפרן מספרת שהרעיון לרתום את הרבנים למאבק במגיפת החד"פים (כלים חד-פעמיים) התבשל אצלה זמן רב.

"נושאי סביבה ובעיקר בעיית הפלסטיק יושבים אצלי מאוד עמוק, אני גם פעילה ב'מגמה ירוקה'", שפרן אומרת. "אני לא אוהבת את האצבע המאשימה שהרבה פעמים מפנים כלפי הציבור הדתי, כאילו הוא היחיד שמזהם ולא איכפת לו מהסביבה. גם החילוניים לא בדיוק טלית שכולה תכלת.

"אני אמנם לא שומרת שבת אבל למדתי במדרשת עין פרת והשותפה שלי לדירה דתייה, כך שאני מחוברת לעולם הזה וכבר מזמן חשבתי שפנייה של רבנים מכל זרמי הציונות הדתית אל הציבור יכולה לייצר אימפקט משמעותי. בערב החג הקרוב הארץ הולכת להתמלא בהרים של פסולת פלסטיק והרגשתי שאני חייבת לעשות משהו".

"מזמן חשבתי שפנייה של רבנים מכל זרמי הציונות הדתית אל הציבור יכולה לייצר אימפקט משמעותי. בערב החג הקרוב הארץ הולכת להתמלא בהרים של פסולת פלסטיק והרגשתי שאני חייבת לעשות משהו"

בסביבות פסח האחרון נתקלה בפרסום של רבני בית הלל בעניין זיהום הפלסטיק, יצרה קשר עם הרב רונן לוביץ, נשיא ארגון "נאמני תורה ועבודה" והוא סייע לה לנסח את מכתב הרבנים.

"שמתי דגש על ההשלכות הבריאותיות", היא אומרת, "כי הרבה אנשים חיים בתחושה שהפלסטיק זו בעיה של צבים ומשהו שמאוד מרוחק מאיתנו. היה חשוב לי להדגיש שמה שאנחנו פולטים אל הטבע הוא מקיא בחזרה אלינו. במחקרים מהשנים האחרונות נמצאו חלקיקי מיקרופלסטיק בצואה של בני אדם וגם בחלב אם".

שיר שפרן
שיר שפרן

אחרי גיבוש נוסח המכתב הגיע השלב הלוגיסטי: באמצעות הרשתות החברתיות נאספו פרטי הקשר של רבנים מכל רחבי הארץ, ומתנדבים לקחו על עצמם לפנות לרבנים מהזרם שלהם. "זה היה מאוד מרגש", אומרת שפרן, "המון אנשים פנו מיוזמתם והציעו לעזור לקדם את זה, וככה התחלנו לאסוף עוד חתימה ועוד חתימה.

"הייתי סקפטית לגבי מידת ההסכמה של הרבנים, אבל לשמחתי גילינו שלרובם זה מאוד חשוב. חלק מהרבנים אמרו שהם כבר מקפידים על הפחתת החד"פים בישיבה ובבית, אחרים הבטיחו לעשות בדק בית ולוודא שזה יקרה מכאן והלאה. אם זה העיר משהו והדליק איזה ניצוץ – מבחינתי עשיתי את שלי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 466 מילים ו-2 תגובות
סגירה