חיילי צה"ל מתעמתים עם מתנחלים בניסיון למנוע מהם להיכנס לכפר דיר שרף, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
Jaafar ASHTIYEH / AFP

בחסות המלחמה בעזה, אלימות המתנחלים משתוללת בגדה המערבית

בצה"ל אישרו כי פעילי ימין קיצוני ירו למוות בשבעה פלסטינים בגדה המערבית מאז 7 באוקטובר, אך רק שני מקרים נחקרים כעת ● במהלך השבועות האחרונים אירעו ברחבי הגדה עשרות פשעי שנאה ● ביידן אף הביע את דאגתו בפני נתניהו ● כל זה קורה בזמן שצה"ל מגביר את הפעילות בצפון הגדה כדי להפעיל לחץ על חמאס ● פרשנות

בעוד שמרב תשומת הלב הציבורית, הצבאית והתקשורתית בישראל מופנית לרצועת עזה ולדרום לבנון, גזרת הגדה המערבית רועשת וגועשת. השילוב של תקופת המסיק עם אירועי 7 באוקטובר, יצרו מרקחת מסוכנת מאוד, שמנוצלת על־ידי פעילי ימין קיצוני לאירועי אלימות, שצה"ל מגדיר כאירועים חמורים ביותר.

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, נהרגו בגדה המערבית על פי משרד הבריאות הפלסטיני שבעה פלסטינים מירי שלא במסגרת פעילות של צה"ל. בצה"ל אישרו את המספר הזה. מבדיקת זמן ישראל עולה שרק שני מקרים נחקרים כרגע – הירי בכפר קוסרא והירי הסמוך ליישוב רחלים.

המקרה ברחלים נחקר על־ידי המשטרה הצבאית משום שמדובר בירי של חייל שהיה בחופשה. הירי השני על־ידי משטרת ישראל. חמישה מקרים אחרים לא נבדקים בכלל, כנראה בגלל העובדה שלא הוגשו תלונות – לא על־ידי הפלסטינים ולא על־ידי מנגנוני הקישור הפלסטיניים.

בסרטונים שהופצו על־ידי תושבים מקוסרא נראים בבירור מספר רעולי פנים חמושים יורים בפאתי הכפר, אם כי לא ניתן לקבוע בוודאות האם מדובר בירי שהרג לטענת הפלסטינים שלושה מתושבי הכפר. גם בדיקה שערכנו מול ארגון "יש דין", שמרכז את התלונות הפלסטיניות על פעולות "תג מחיר", לא הצליחה לשפוך אור על אירועי קוסרא, מלבד התיעוד שרץ ברשתות החברתיות.

בצלאל סמוטריץ', השר במשרד הביטחון האחראי על ההתיישבות ביהודה ושומרון, נשאל על־ידי לגבי האירועים וענה כי הוא לא מכיר את הפרטים. גורמים ביטחוניים ששוחחנו איתם הביעו דאגה רבה מסדרת האירועים הללו.

מתברר שבמהלך השבועות האחרונים אירעו בשטח עשרות מקרים של פשעי שנאה. באחד מהם הוקפץ כוח של משמר הגבול שמנע מעשרות פעילים מיצהר להגיע לציר חווארה, אחרי שבמקום צוירו צלבי קרס. הכוח הזה הוקם אחרי הרצח של הלל ויגל יניב, שגרר התפרעות של המוני פעילי ימין קיצוני ששרפו בתים ומכוניות בכפר. הכוח מופעל על־ידי המשטרה, צה"ל והחטיבה היהודית בשב"כ.

סדרת האירועים הזו לא נעלמה מעיני הממשל האמריקאי, וזו הסיבה שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן העלה אותה בכל אחת מהפגישות האחרונות שלו עם הצמרת הישראלית

נדבך נוסף של המתח הגואה הוא הקריאה של הנהגת המתנחלים להרחיק את הפלסטינים מסביבת היישובים, כאשר לעיתים מדובר בשטחים חקלאיים הנושקים ליישובים עצמם. כך, למשל, ישראל גנץ, ראש מועצת בינימין, כתב בעמוד הפייסבוק של המועצה: "לא נקבל מסיק זיתים שיסכן אותנו בקרבת היישובים והתושבים".

יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, כתב דברים ברוח דומה אחרי אירוע ירי של מתנחל לעבר פלסטינים במהלך תקרית אלימה ליד רחלים. זה המקרה שנחקר עכשיו על־ידי מצ"ח, כשהחייל טוען כי הוא ומשפחתו הותקפו על־ידי המוני פלסטינים בשעה שהגיעו לחלקה החקלאית שלהם.

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

סדרת האירועים הזו לא נעלמה מעיני הממשל האמריקאי, וזו הסיבה שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן העלה אותה בכל אחת מהפגישות האחרונות שלו עם הצמרת הישראלית. בממשל – שסולד משרים כמו איתמר בן גביר וסמוטריץ' – חוששים מאוד מהמדרון החלקלק, בעקבות הפרשנות שנתנו בעבר שני השרים לאלימות המתנחלים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אף שוחח הלילה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי וושינגטון מודאגת מפעילות גורמי הימין הקיצוני בגדה, והדגיש כי הגורמים הקיצונים צריכים לשאת באחריות למעשים האלימים שהם מבצעים.

מאז תחילת הלחימה נעצרו בגדה המערבית בלבד כ־800 פלסטינים. לא מן הנמנע שחלק מהמדיניות הישראלית היא מעצרים המוניים כדי ליצור לחץ על חמאס להגיע לעסקת שבויים

וכל זה קורה בזמן שצה"ל מגביר באופן משמעותי את הפעילות שלו בצפון הגדה. אתמול (שני), בכניסה למחנה הפליטים של טולכרם, סוכלה חוליית מחבלים שעמדה לבצע פיגוע ירי. נוסף על כך צה"ל עורך לאחרונה סדרת מעצרים ופעולות בלב מחנה הפליטים של ג'נין, פעילות שמלווה לא אחת בהפעלת אש מהאוויר.

מטרת הפעילות הזו היא סיכול עמוק של תשתיות ג'יהאד אסלאמי וחמאס. מאז תחילת הלחימה נעצרו בגדה המערבית בלבד כ־800 פלסטינים. לא מן הנמנע שחלק מהמדיניות הישראלית היא מעצרים המוניים כדי ליצור לחץ על חמאס בעזה להגיע לעסקת שבויים.

מבנה שנפגע בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין, 30 באוקטובר 2023 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
מבנה שנפגע בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין, 30 באוקטובר 2023 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)

ישראל נקטה בצעד דומה אחרי חטיפת הנערים ב־2014, אז נעצר חלק גדול ממשוחררי עסקת שליט, פעולה שהפעילה לחץ כבד מאוד על חמאס מצד המשפחות. במצב הדברים הנוכחי לא ברור מה בדיוק רוצה יחיא סנוואר, לנוכח העובדה שצה"ל מתקרב בכל יום יותר למרכז השליטה של חמאס ברצועה.

כמו כן, לא ברור עד כמה הוא קשוב או חלוק על הנהגת חמאס היושבת בחו"ל ונמצאת בלחץ מתמיד של קטאר. סנוואר, שמשווע להפסקת אש כדי להתארגן מחדש, מעביר מסרים שהוא מוכן לשחרר את הזרים (כפי שרמזה ממשלת תאילנד שנפגשה עם נציגי חמאס באיראן שלשום וראתה סרטונים של החטופים החיים).

ישראל מסרבת בכל תוקף לדרישה הזו מחשש לאבד מומנטום מבצעי. לכן המשא והמתן לשחרור בני הערובה תקוע – והפעולה הקרקעית מעמיקה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אם לא נהיה "אלימים", טבח שמחת ץןרה יחזור על עצמו בכמה וכמה מוקדים ביהודה ושומרון. הימצאות של ערבים בשטחים חקלאיים בסמיכות ליישובים יהודיים משמשת כבר שנים ככיסוי ועזר לפעולות טרור (כמו ש... המשך קריאה

אם לא נהיה "אלימים", טבח שמחת ץןרה יחזור על עצמו בכמה וכמה מוקדים ביהודה ושומרון. הימצאות של ערבים בשטחים חקלאיים בסמיכות ליישובים יהודיים משמשת כבר שנים ככיסוי ועזר לפעולות טרור (כמו שקרה עם החקלאים ליד הגדר בעזה), ואנחנו מתנגדים בכל תוקף לנוכחות ערבית ליד הבית שלנו! בטח בתקופה הזאת, אחרי הטבח בעוטף ישראל, וכשרוב הגברים שגרים ביישובים נמצאים במילואים והנשים והילדים נשארים בבית, והצבא מתיר לפועלים מהרשות הפלסטינית להיכנס ליישובים ולהימצא לידם. לא למדתם כלום? הדם שלנו פחות אדום משל תושבי העוטף? הרשות הפלסטינית והחמאס לא חלוקים על הצורך בהשמדת מדינת ישראל, רק על הדרך בה הם ישמידו אותה! תראו את הנאומים של אבו מאזן ושותפיו לשלטון באתר: "מבט לתקשורת הפלסטינית" ובאתר של מכון MEMRI, או בערוצי היוטיוב שלהם. זה אנחנו או הערבים, מה אתם מעדיפים?

עוד 668 מילים ו-1 תגובות
סגירה