איציק שמולי מבקר בבית שרוף אחרי מתקפת חמאס ביישובי העוטף (צילום: UJA)
UJA
איציק שמולי מבקר בבית שרוף אחרי מתקפת חמאס ביישובי העוטף

"פילנתרופיה לא צריכה להחליף את הממשלה"

ריאיון הפדרציה היהודית של ניו יורק הודיעה על גיוס חסר תקדים של 150 מיליון דולר בשלושה שבועות ● מנכ"ל הפדרציה בארץ איציק שמולי מספר בריאיון לזמן ישראל כי מטרת הכספים היא לספק מענה מיידי לקהילות וליישובים המפונים, שנותרו בלי כלום: "אנחנו ממוקדים במעני החירום כי אנחנו מבינים שלוקח לממשלה זמן להתארגן ולהיכנס עם מענה מקיף ורציני"

חודש לתוך המלחמה בעזה והפילנתרופיה האמריקאית נמצאת בהילוך גבוה. אתמול (שני) הפדרציה היהודית של ניו יורק, ה־UJA, הודיעה על גיוס חסר תקדים של 150 מיליון דולרים בתוך שלושה שבועות. כ־40 מיליון דולר מתוכם כבר עברו למיזמים שונים ברחבי ישראל, בדגש על סיוע למפונים מהדרום והצפון, סיוע במיגון בתי חולים ותמיכה בארגוני מתנדבים ישראלים.

הציבור היהודי באזור ניו יורק הגיב במהירות ובנחרצות לאירועי "השבת השחורה". הזעזוע הגדול הוביל לבהילות ולמחויבות עמוקה כלפי הישראלים הנראים כשוקעים לתוך מלחמה קשה וארוכה. במשרדי הפדרציה בניו יורק הגיעו למצב שהיה עליהם לגייס באופן מיידי טלפנים ועובדי מנהלה נוספים כדי להתמודד עם כמות התרומות.

איציק שמולי משמש כמנכ"ל פדרציית ניו יורק בישראל. בריאיון לזמן ישראל הוא מספר על פעילות הפדרציה בחודש האחרון. לדבריו, גם בארה"ב הקהילות היהודיות הניחו בצד את המחלוקות הפנימיות (גם להם יש כאלה, אם כי שונות ופחותות מאשר בישראל) והתאחדו למטרה המשותפת – לעזור לישראלים.

הפדרציה מתמקדת בגיוס תמיכת אנשי ממשל, בהובלת משלחות של נבחרי ציבור לישראל, בהשפעה על מושלים, סנטורים וראשי ערים. הפדרציה אף מארגנת ומשתתפת בעצרות תמיכה בישראל. אחת מהן התקיימה אתמול בלילה. במקביל, נערכו ברחבי ארה"ב גם הפגנות גדולות פרו־פלסטיניות ונגד ישראל. מוקד נוסף של פעילות הוא מאבק בגל האנטישמי השוטף את ארה"ב בעקבות המלחמה.

מחאת פעילי "קול יהודי לשלום" ברחבת פסל החירות בניו יורק נגד המלחמה בעזה, 6 בנובמבר 2023 (צילום: STEPHANIE KEITH / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
פעילי "קול יהודי לשלום" מפגינים נגד המלחמה בעזה ברחבת פסל החירות בניו יורק, 6 בנובמבר 2023 (צילום: STEPHANIE KEITH / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

שמולי אחראי על הגדרת הצרכים בישראל, להעביר מידע באופן מסודר לפדרציה בניו יורק ולייעץ לוועד החירום המקצה את הכסף. לדבריו, מדי יום הוא מסייר ברחבי הארץ ומאפיין את הצרכים המידיים של הרשויות, בתי החולים והקהילות המפונות.

אחד הדברים שהפדרציה זיהתה בשלבים הראשונים הוא הצורך במיגון בתי החולים בצפון, כך שיותר חדרי ניתוח ויותר מרחבים בבתי החולים בנהריה, טבריה ובצפת יהיו חסיני ירי. הפדרציה אומנם לא יכולה לבצע את רכישת ציוד המגן – שכן בימים אלה יש גם חוסרים באספקה של מבנים מוגנים – אבל הם תרמו כספי חירום מידיים לבתי החולים כדי להתמודד עם הרכש.

"הוחלט להשקיע את התרומות המהירות במיגון, במוכנות, בהצטיידות – הן בצפון והן בדרום. זיהינו גם שהרשויות הערביות בצפון ערוכות הרבה פחות מאשר היהודיות בתחום המיגון – וגם שם נכנסנו"

במקביל, הם זיהו את הצורך בציוד התגוננות עבור כיתות הכוננות ביישובים השונים. "החלק הזה של התרומות המידיות נכנס תחת צרכי החירום. הוחלט בוועד החירום של הפדרציה להשקיע את התרומות המהירות במיגון, במוכנות, בהצטיידות – הן בצפון והן בדרום. זיהינו גם שהרשויות הערביות בצפון ערוכות הרבה פחות מאשר היהודיות בתחום המיגון – וגם שם נכנסנו", מסביר שמולי.

מה הצורך הגדול ביותר שזיהיתם?
"אחד הנושאים המרכזיים הוא המעטפת של התושבים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום. הפעילות שלנו היא גם בתוך מרכזי המלונות. המדינה מספקת את המזון והלינה, ואנחנו מחפשים לתת מענה בפרויקטים של תמיכה במשפחות. למשל, במימון מסגרות לנוער באילת ובים המלח, או בתחום של חינוך מיוחד וטיפול בטראומה – ואפילו ברמה של חלוקת כרטיסי מזומן שיאפשרו לבצע רכישות".

מנכ"ל הפדרציה היהודית של ניו יורק בישראל איציק שמולי לצד ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני בעוטף עזה (צילום: UJA)
מנכ"ל הפדרציה היהודית של ניו יורק בישראל איציק שמולי לצד ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני בעוטף עזה (צילום: UJA)

איך אתם עובדים מבחינת תהליך העברת התרומות?
"אנחנו עושים סיורים בשטח וכל הזמן ממפים צרכים. הצוותים שלנו בישראל מגבשים את ההמלצות ומדי יום מעבירים מסמך הכולל יעדים שונים, שמות של קהילות וגם של ארגוני מתנדבים הפועלים בשטח ושבהם אנחנו יכולים לתמוך.

"המסמך שלנו כולל נתונים על הצרכים, כמה כסף גוף מסוים קיבל עד עכשיו והמלצה סופית לגבי ההמשך. במקביל, בניו יורק יש ועד חירום המורכב מארבעה–חמישה  אנשים, מראשי ה־UJA. הם עושים דיון כמעט יום־יומי ומזרימים את הכסף".

"בבארי זיהינו את הצורך בהחזרת הפעילות המסחרית של המפעל כי אחרת הקיבוץ יישאר ללא הכנסות. היה צריך לשקם שם את ההגנה על המפעל"

אתה יכול לתת דוגמאות?
"למשל, בקהיליות שנפגעו נתנו מענקי חירום, כדי שהם יוכלו לנהל שגרת חירום. יש צרכים עצומים לקהיליות שפונו מהקיבוצים, אז הכסף מממן דברים כמו הסעות, הקמת מסגרות לנוער, לילדים קטנים.

"בבארי זיהינו את הצורך בהחזרת הפעילות המסחרית של המפעל כי אחרת הקיבוץ יישאר ללא הכנסות. היה צריך לשקם שם את ההגנה על המפעל.

מבנה בקיבוץ בארי שנחרב במתקפה של חמאס על היישוב, 22 באוקטובר 2023 (צילום: Jack GUEZ / AFP)
מבנה בקיבוץ בארי שנחרב במתקפה של חמאס על היישוב, 22 באוקטובר 2023 (צילום: Jack GUEZ / AFP)

"בים המלח ובאילת אנחנו תומכים כספית בתנועות הנוער כדי שיארגנו פעולות לצעירים. בקריית שמונה יש כ־4,000 אנשים שנותרו מאחור. חלקם אנשים עם מוגבלויות, אחרים קשישים או בודדים, אז אנחנו תומכים בארגוני חלוקת מזון, ארגוני הצלה או חב"ד המסייע במקום".

מה אתם מזהים מבחינת צרכים עתידיים?
"יש מגמה בתוך המלונות, אנשים אומרים שהם חיים שם בתוך סיר לחץ ושהם לא יוכלו להמשיך לשהות שם וגם לשקם את עצמם. אז יש התחלה של מחשבה על מעבר לדיור זמני סמוך לקיבוצים הקיימים, ו/או להסדיר לקהילות מסוימות מעבר לבנייני קומות ביחד.

"אנחנו יודעים שחלק מהקהילות יצטרכו רכש של רכבים, ריהוט, כפי שהיה קודם לכן. הם זקוקים לדברים אלמנטריים וכל התחום של פעילות הממשלה ופרויקט תקומה ייקח זמן. אנחנו נמצאים במקומות שצריך מענה מיידי"

"אנחנו יודעים שחלק מהקהילות יצטרכו רכש של רכבים, ריהוט, כפי שהיה קודם לכן בקיבוץ. הם זקוקים לדברים אלמנטריים וכל התחום של פעילות הממשלה ופרויקט תקומה ייקח זמן. אנחנו נמצאים במקומות שצריך מענה מיידי. בקיצור, כל דבר שהממשלה לא תדע לממן ולא תתמודד – הפילנתרופיה תצטרך לשים כסף".

זה לא בעייתי שנוצר מצב שכל הזמן צריך לעזור למדינה?
"בטוח הקצר – ברור שאנחנו מממנים דברים שהם באחריות הממשלה. את צודקת, הפילנתרופיה נושאת כאן בעול אדיר ונמתחת עד לקצה גבול היכולת מבחינת מענה לצרכי חירום בכל כך הרבה מקומות בעת ובעונה אחת.

חיילי צה"ל בהריסות כפר עזה, 15 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיילי צה"ל בהריסות כפר עזה, 15 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

"אנחנו מאוד ממוקדים במעני החירום כי אנחנו מבינים שלוקח לממשלה זמן להתארגן ולהיכנס עם מענה מקיף ורציני באזורים מסוימים. ברור שזה מייצר דילמות. אבל במקומות שבהם מדובר בהצלת חיים אנחנו מתייצבים ומסייעים.

"זו לא אסטרטגיה שצריכה ויכולה להחזיק לאורך זמן. בסוף הצרכים הם אדירים והפילנתרופיה צריכה להשלים את פעולות הממשלה באזורים לא מכוסים – ולא להחליף אותה".

"זו לא אסטרטגיה שיכולה להחזיק לאורך זמן. בסוף הצרכים הם אדירים והפילנתרופיה צריכה להשלים את פעולות הממשלה באזורים לא מכוסים – ולא להחליף אותה"

היקף התרומות העצום שאתם מגייסים, בזמן ממש קצר, עלול לפחות בקרוב. איך תוכלו לעמוד בפרויקטים האדירים עבור המפונים בהמשך הדרך? 
"אני צופה שההתגייסות והתמיכה בישראל במובן הכלכלי תימשך בעוצמה גדולה. אנחנו כפדרציה הוצאנו אמירה מאוד משמעותית שאנחנו ממשיכים עם הסיוע כולל לשלב השיקום.

"זה נכון שבחודש האחרון מי שנשא בעול הייתה החברה האזרחית והפילנתרופיה, כי לציבור היהודי בארה"ב היה ברור מייד שיש כאן מלחמה על הבית.

הפגנה פרו־ישראלית בניו יורק (צילום: UJA)
הפגנה פרו־ישראלית בניו יורק (צילום: UJA)

"הפדרציה מגיעה לזה בגישה צנועה, של שיתוף פעולה עם משרדי הממשלה, עם מחשבות על הצורך בסיוע עתידי במקרה של פינוי ערים ויישובים שלמים – וגם במקרה שהמלחמה תתדרדר בהמשך".

אתמול, כאמור, ארגנה הפדרציה של ניו יורק עצרת תמיכה בישראל בסנטרל פארק. המטרה הייתה להמשיך את גיוס התרומות וגם אמירה מפורשת נגד גל האנטישמיות הגואה והמדאיג ברחבי העולם.

עוד 972 מילים
סגירה