המשוואות של חסן נסראללה

המסר בנאומו אתמול של מזכ"ל חזבאללה היה ברור: הארגון משלם מחיר יקר על השתתפותו בלחימה הנוכחית ● בישראל מדווחים על כ-70 הרוגים של הארגון הלבנוני עד כה, רובם מצוותי הנ"ט ● כאן נסראללה מגיע בדרכו המיוחדת למשוואות, כשהוא מזכיר כי בימים האחרונים הכניס ללחימה את מערך המל"טים המתאבדים שלו ● כך, בעיניו, הוא מאזן את המערכה ● פרשנות

לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 11 בנובמבר 2023 (צילום: ANWAR AMRO / AFP)
ANWAR AMRO / AFP
לבנונים צופים בנאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה בביירות, 11 בנובמבר 2023

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה אוהב משוואות. זו דרכו מאז ומתמיד לייצב את מאזן ההרתעה מול ישראל. בנאום שלו אתמול (שבת) היו כרגיל הרבה מאוד ניואנסים מעניינים. אחד מהם הוא השימוש במל"טים.

נסראללה, שלא כדרכו, ציין שהמל"טים הישראלים גורמים לארגון נזק רב, במיוחד כשמדובר במשימות ירי של טילי נ"ט לעבר מטרות ישראליות. הסאבטקסט של הדברים היה ברור: חזבאללה משלם מחיר יקר על השתתפותו בלחימה הנוכחית.

בישראל מדווחים על כ-70 הרוגים של הארגון הלבנוני עד כה, רובם מצוותי הנ"ט. וכאן נסראללה מגיע בדרכו המיוחדת למשוואות, כשהוא מזכיר כי הכניס בימים האחרונים ללחימה את מערך המל"טים המתאבדים שלו. כך, בעיניו, הוא מאזן את המערכה ומעביר מסר כפול – לישראל, וגם למעגל הפנימי בלבנון שמביט בדאגה על ההימור שלוקח חזבאללה על חשבון המדינה.

בישראל מדווחים על כ-70 הרוגים של הארגון הלבנוני עד כה, רובם מצוותי הנ"ט. וכאן נסראללה מגיע בדרכו המיוחדת למשוואות, כשהוא מזכיר כי הכניס בימים האחרונים ללחימה את מערך המל"טים המתאבדים שלו

נקודה מעניינת נוספת היא העובדה שנסראללה התעלם באופן לא ברור מתקיפת העומק שמיוחסת לישראל אתמול לפנות בוקר, עם השמדת משגר טילי נ"מ. המטרה הזו הותקפה במרחק של 40 ק"מ מהגבול, לאחר שנורה ממנה טיל לעבר כלי טיס של חיל האוויר.

במשוואת שהתגבשו בין ישראל לחזבאללה מדובר בחריגה מהתחום. העובדה שנסראללה לא הזכיר את זה בנאום יכולה להתפרש כשימור מרחב הכחשה. כלומר, נסראללה לא כולא את עצמו בקווים אדומים שיצטרך להקפיד עליהם בהמשך.

אמהות של לוחמי חזבאללה שנהרגו צופות בנאומו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בביירות, 11 בנובמבר 2023 (צילום: ANWAR AMRO / AFP)
אמהות של לוחמי חזבאללה שנהרגו צופות בנאומו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בביירות, 11 בנובמבר 2023 (צילום: ANWAR AMRO / AFP)

אבל לצד זאת, בישראל מתגברים הקולות לגבי היום שאחרי בזירה הצפונית. אחרי ההבטחה החד-משמעית של הדרג המדיני כי חמאס לא יישאר בעזה והישובים בדרום יהיו מוגנים ברצועת ביטחון רחבה שתרחיק מהם כל איום, נשאלת השאלה מה יקרה בגבול עם לבנון. האם הישובים הישראלים יחיו לצד כוח רדואן, יחידת העילית של חזבאללה שנמצאת פיזית על הגדר?

במספר דיונים באולפני הטלוויזיה נשמעו בימים האחרונים הצהרות מדוברים שונים על כך שהמצב הזה לא יאפשר חזרה של התושבים ואסור להשלים איתו. זו אמירה נכונה, צודקת והכרחית, אבל עם כוכבית לצידה: איך מאפשרים את זה מבלי להיכנס למלחמה כוללת עם חזבאללה. סעיף ה"מה לא" ברור והגיוני, סעיף "מה כן" נשאר כל העת פתוח – והוא החשוב כאן.

בשלב הנוכחי של הלחימה, כל הדרג הצבאי הבכיר תמים דעים כי יש להתמקד כרגע במערכה בעזה, וכך גם הדרג המדיני. הטעמים לכך רבים. מה שיקרה ברצועת עזה יקרין באופן טבעי על לבנון, והתקווה היא כי הוא ירסן פעולות עתידיות של חזבאללה אחרי שתמונות ההרס והעקורים יציפו את העולם.

מעבר לכך, כוחות הסדיר מושקעים כולם במשימה בעזה במטרה לסיים אותה מהר ככל הניתן, בהתחשב בשעון החול המדיני שאוזל. הסטה של המאמץ לצפון תשאיר את עזה ללא הכרעה ברורה ותכניס את ישראל לעימות קשה יותר מול צבא מאורגן ואיום רקטי משמעותי בעשרות מונים על העורף.

כוחות הסדיר מושקעים כולם במשימה בעזה במטרה לסיים אותה מהר ככל הניתן, בהתחשב בשעון החול המדיני שאוזל. הסטה של המאמץ לצפון תשאיר את עזה ללא הכרעה ברורה

בנוסף, לא בטוח שהגיבוי האמריקאי החד-משמעי ייפרע בדמות הצטרפות של כוחות אמריקאיים לתקיפות בלבנון.

התקפת חיל האוויר בדרום לבנון, 4 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
התקפת חיל האוויר בדרום לבנון, 4 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

המסקנה המיידית היא להתחיל בבליץ מדיני בכדי לנסות לחדש את החלטה 1701 שלא מתירה נוכחות של חזבאללה מדרום לליטני. ההחלטה הזו מוסמסה לחלוטין במהלך השנים, עד כדי הפיכת כוח יוניפי"ל לקישוט מגוחך. גם אם המערכה הזו לא תצלח – וסביר להניח שהיא לא תצלח – ישראל חייבת לנצל את הלחימה הנוכחית על הגבול כדי להעיר ולהאיר את תשומת הלב העולמית.

וזה מביא אותנו לנוכחות האמריקאית שהולכת ומתגברת באזור. תמונת המצב כרגע היא שהצי האמריקאי מחזיק שתי קבוצות תקיפה משמעותיות באזור, בסדר גודל המזכיר את מערך הכוחות במלחמת המפרץ השנייה.

נושאת המטוסים ג'רלד פורד עם ארבע ספינות טילים, ספינת מכ"מ עם מערכות יירוט טילים בליסטיים ממוקמת מדרום לקפריסין. נושאת המטוסים אייזנהאואר עם ארבע ספינות טילים הגיעה לפני כמה ימים לים האדום והתמקמה מול תימן בואכה המפרץ הפרסי.

פיקוד המרכז האמריקאי קיבל הצבת חירום של ארבע טייסות קרב שנפרסו ביוון וקפריסין, בהן שתי טייסות חמקנים מדגם F35. בנוסף, כוח פשיטה אמפיבי הכולל אלפי נחתים ונושאת מסוקים מוצב במפרץ הפרסי באזור מצרי באב אל-מנדב. השבוע הצטרפה לכוח גם צוללת גרעינית המצויידת בעשרות טילי שיוט.

איראן, לבנון, חזבאללה, סין ורוסיה, כולן מבינות את עוצמת הכוח שנפרס כאן בכדי להרתיע את איראן ושלוחותיה מהימור מסוכן. אלא שבינתיים יש מי שממשיך לאתגר את האמריקאים בסוריה ועיראק.

איראן, לבנון, חזבאללה, סין ורוסיה, כולן מבינות את עוצמת הכוח שנפרס כאן בכדי להרתיע את איראן ושלוחותיה מהימור מסוכן. אלא שבינתיים יש מי שממשיך לאתגר את האמריקאים בסוריה ועיראק

צוללת גרעינית מסוג אוהיו שארצות הברית שלחה למזרח התיכון ב-5 בנובמבר 2023 (צילום: חיל הים האמריקאי)
צוללת גרעינית מסוג אוהיו שארצות הברית שלחה למזרח התיכון ב-5 בנובמבר 2023 (צילום: חיל הים האמריקאי)

שלשום הותקף בסיס אמריקאי נוסף בסוריה, בפעם ה-46 מאז שבעה באוקטובר. בתקיפה הזו, בנוסף לירי הרקטי, פשטו על המקום גם כוחות חי"ר. האמריקאים טרם הגיבו לכך, אבל גם הם מבינים שזו עליית מדרגה בתעוזה וקריאת תיגר על הנוכחות הגוברת שלהם באזור.

לכן, אם האקדח הדרוך לא יירה לאורך זמן, הקרנת הכוח האמריקאית תיחשק משמעותית. וזה יתפרש רע מאוד לא רק בישראל, אלא גם ובעיקר בסעודיה ובקרב המועמדות האחרות לברית האזורית.

עוד 748 מילים
סגירה