פרופ' רות גביזון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90

סערת גביזון "יש תקשורת בהרבה תיקים, אבל בסוף הראיות מנצחות"

משפטנים דוחים את דברי רות גביזון, לפיהם "לנתניהו אין סיכוי למשפט צדק" ● "העיסוק התקשורתי יכול להשפיע בצורה מסוימת, אבל הדרך לטענה שלא יכול להיות צדק היא רחוקה מאוד" ● בדברים המלאים של גביזון, שבמקרה (או שלא) לא הובלטו על ידי ראש הממשלה והתקשורת, יש גם לא מעט ביקורת על נתניהו

במערכת המשפטית מותחים ביקורת חריפה על הפרופסור רות גביזון, שכתבה בפייסבוק כי היא חוששת ש"לנתניהו אין סיכוי למשפט צדק, היה כבר יותר מדי משפט עיתונות". זאת לאחר שראש הממשלה שיתף את דבריה של גביזון בעמוד הפייסבוק שלו, והם צוטטו בכלי תקשורת המזוהים עם הימין, כמו ישראל היום.

גביזון כתבה את הדברים מעוררי המחלוקת הבאים בפייסבוק, כתגובה לתגובות שקיבלה על פוסט שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה על תוצאות הבחירות:

"הייתי שמחה מאוד אם אפשר היה למצוא מסלול שיסלק את התביעות הפליליות (של נתניהו), אבל זה בהחלט לא פשוט. עכשיו קשה מאוד לסיים את זה…זו טרגדיה לביבי אבל דבר מאוד לא טוב למדינה ולחברה. ברוב המדינות אין מצב שבו רשויות אכיפת חוק מנהלות לבדן הדחה של פוליטיקאים. הדחה היא עניין פוליטי".

משפטן בכיר מאוד בדימוס, שסירב להיות מצוטט בשמו, כינה את דבריה של גביזון כ"לא פחות ממדהימים" בשיחה עם זמן ישראל.

עורכת הדין שוש חיון, מתמחה במשפט פלילי, אמרה: "אני לא מסכימה עם האמירה שאתה מייחס לגביזון. נתניהו הוא לא ראש הממשלה הראשון בישראל שעמד לדין ולא החשוד הראשון שהתקשורת מתעניינת בתיק שלו".

לדברי חיון, "יש תקשורת בהרבה תיקים, מאייל גולן ועד נוחי דנקנר, אבל בסופו של יום יש בישראל שופטים מקצועיים שסוגרים את הדלתות ועושים משפט צדק. בסוף הראיות מנצחות ומה שיקבע מה יעלה בגורל התיק זה חומר הראיות".

שופטים הם לא חלק מהחברה הישראלית והאנושית? הם לא מושפעים מהפרסומים בתקשורת?

חיון: "שופטים הם בשר ודם והם קוראים ורואים כתבות, אבל הם קודם כל שופטים שברגע האמת רואים רק את הראיות. מה גם שהלחץ התקשורתי ממילא הופעל כאן משני הצדדים, כך שעדיף לא ללכת למקומות הללו, לא בשביל לתקוף את נתניהו ולא בשביל להיטיב איתו ולגונן עליו. אין בזה שום צורך".

האם אמירות מהסוג של גביזון עלולות להוריד את האמון במערכת המשפט?

"אני לא מומחית ליח"צ ולפוליטיקה. לי יש אמון מלא במערכת, גם אם נעשות בה טעויות וגם אם נאמרים עליה דברים, ואני מקווה שזה גם היחס הציבורי".

אז המשפט של נתניהו אינו "משפט תקשורתי" כפי שגביזון הגדירה אותו?

"מבחינתו של נתניהו הוא תקשורתי, מבחינתו המטרה העיקרית היא לשכנע את הציבור, ולכן הוא מנהל את כל המערכה התקשורתית. גם השימוע שהוא עורך הוא יותר ניסיון להשפיע על הציבור מאשר על המשפט עצמו. אבל המערכה התקשורתית שנתניהו מנהל ושמתנהלת נגדו היא לא המשפט".

חיון, אגב, סבורה שנתניהו לא יורשע במרבית העבירות בהן הוא חשוד. "לפי מה שפורסם על חקירות נתניהו, אלה לא תיקים רציניים של שוחד ואני מאמינה שנתניהו יזוכה מההאשמות בשוחד ויורשע לכל היותר במרמה והפרת אמונים. אך בין אם נתניהו יזוכה או יורשע – אני לא מאמינה שזה בגלל הרעש התקשורתי".

עורכת הדין שוש חיון (צילום: רונן מחלב)
עורכת הדין שוש חיון (צילום: רונן מחלב)

עורך הדין אילן יונש, מנהל הקליניקה המשפטית של המרכז הבינתחומי הרצליה המתמחה בין השאר בתיקים ציבוריים, אמר כי: "אף אם נניח שיש מידה של אמת בטענתה, יש לזכור שהמנצח על הקרקס התקשורתי הוא ראש הממשלה עצמו".

לדברי יונש, "מרגע שראש הממשלה בחר לנהל את המאבק לחפותו בעודו מכהן בתפקידו זה, אין לו מה להלין על עיסוק תקשורתי מסיבי בפרשות בהן הוא חשוד. זאת חוצפה לעורר מהומה תקשורתית ואז להלין שזה פוגע במשפט. מי שטוען לפגיעה, שיזכור שנתניהו עצמו גרם אותו.

עורך הדין אילן יונש (צילום: רפאל מזרחי, סטודיו עדי ברקן)
עורך הדין אילן יונש (צילום: רפאל מזרחי, סטודיו עדי ברקן)

"העיסוק התקשורתי יכול להשפיע בצורה מסוימת על המשפט, אבל מכאן ועד הטענה שלא יכול להיות צדק במשפט הדרך רחוקה מאוד. אני שולל לחלוטין את האמירה שהעיסוק התקשורתי משמעו שהמשפט לא יהיה משפט צדק. מקצועיות של שופט נמדדת גם ביכולת שלו לנטרל את רעשי הרקע, זה נכון לכל העולם".

עורך הדין תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, הגיב גם הוא בחריפות על דבריה של גביזון. נאור מסר לזמן ישראל: "צר לנו מאוד שהפרופ' המכובדת והמוערכת מטילה דופי ביכולתה של מערכת המשפט הישראלית לנתק עצמה מההמולה התקשורתית ולנהל הליך משפטי הוגן, ראוי ולפי כללי המשפט הפלילי הנהוגים במדינת ישראל".

לדברי נאור: "נציין כי בדבריה של פרופ' גביזון טמונה סכנה של ממש לפיה כל נבחר ציבור (ואף ידוען או בעל הון) אשר ישכילו להסיט את השיח הציבורי בעניינם למקומות אותם לקח את השיח ראש הממשלה נתניהו יוכל לטעון כי ההליך שלו זוהם 'במשפט העיתונות" ועל כן יש למצוא 'מסלול שיסלק את התביעות הפליליות'. עיתונות חופשית וזרימת מידע להציבור הן נשמת אפה של הדמוקרטיה ואסור שיהיה ולו חשוד אחד שיעמוד מעל השיטה".

המצטטים של גביזון, המצדדים בנתניהו, העדיפו להתעלם ממשפטים נוספים שכתבה גביזון באותו דיון. בין היתר כתבה שם גביזון – פעילת זכויות אדם, ממייסדות האגודה לזכויות האזרח ויו"ר מרכז מסיל"ה – את הדברים הבאים:

"כל הנושא מזוהם בשנים של משפט על ידי העיתונות, משני הצדדים…נכון שאם נתניהו יעשה שימוש בזמן השאול (של המשך כהונתו) כדי להמשיך לאיים ולסכן זה יהיה נורא. ויכול להיות שהוא ירצה. אבל עכשיו אין לו כוח לעשות זאת".

עוד 711 מילים
סגירה