למרות קריאות הזעם, התקציב לא יוביל לפירוק הממשלה

גנץ ואנשיו כועסים על התקציב שהממשלה עומדת לאשר היום ● בסביבת נתניהו טוענים שקיצצו 70% מהכספים הקואליציוניים - המיועדים בעיקר לטובת הציבור החרדי והמתנחלים ● אנשי גנץ, לעומת זאת, מכנים את נתניהו וסמוטריץ' "שקרנים חסרי בושה" ● בזמן אחר, המחלוקת הייתה מובילה למשבר של ממש ● בתנאי מלחמה, אין סיכוי שגנץ יפוצץ את העסק ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד השר בני גנץ המסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
Abir Sultan/Pool Photo via AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד השר בני גנץ המסיבת עיתונאים בקריה. 28 באוקטובר 2023

ישיבת הממשלה שתתכנס היום תעביר את התקציב המוצע, בסך 30 מיליארד שקל, בלי בעיות מיוחדות. קריאות הזעם של בני גנץ והשותפים לממשלת החירום מוצדקות, ובנסיבות אחרות היה פורץ משבר של ממש על רקע ההשקפות השונות בין הצדדים על סכומי המיליארדים הללו.

במצב שנוצר היום, בתנאי מלחמה, על רקע המשימות האדירות בעזה וההתרגשות הכללית בציבור נוכח מראות חטופים השבים הביתה, אין שום סיכוי שמשהו יקרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', החרדים והמתנחלים יכולים להתחיל לחגוג את הזכייה במיליארדים לשנה הזו ולשנים הבאות. גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער וחבריהם יכולים רק לנשוך שיניים ולסנן קללות חרישיות. ככה זה להיות מיעוט בקואליציה. מיעוט שדעתו אמנם נחשבת, אבל רק בענייני ביטחון.

גנץ, איזנקוט, סער וחבריהם יכולים רק לנשוך שיניים ולסנן קללות חרישיות. ככה זה להיות מיעוט בקואליציה. מיעוט שדעתו אמנם נחשבת, אבל רק בענייני ביטחון

בגדול, תקציב 2023/24 עבר כבר בכנסת, אבל כאשר המחנה הממלכתי נכנס לממשלה באמצע אוקטובר החליטו להקפיא הכול ולייעד מה שצריך לפי צרכי המלחמה. היום תחליט הממשלה בעצם להפשיר את התקציב. לפי הודעת ראש הממשלה, הוא יביא לאישור תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקל לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה.

בני גנץ וגדי איזנקוט במפגש עם משפחות חטופים, 17 באוקטובר 2023 (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)
בני גנץ וגדי איזנקוט במפגש עם משפחות חטופים, 17 באוקטובר 2023 (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)

17 מיליארד שקל מתוך התקציב הזה מיועד ישירות לצרכי ביטחון. על כך אין ויכוח. 13 מיליארד מיועדים לצרכים אזרחיים שקשורים במלחמה, וכאן מגיע העימות בין הצדדים.

5.3 מיליארד הם כספים קואליציוניים, שנועדו בעיקר למטרות של הציבור החרדי והמתנחלים. נתניהו ואנשי לשכתו טוענים שקיצצו מהסכום הזה 70% לטובת המלחמה. גנץ ואנשיו מכנים את נתניהו, סמוטריץ' ואנשיהם "שקרנים חסרי בושה".

"הם לא קיצצו 70%. בקושי 25%", אומר לזמן ישראל גורם המקורב לגנץ.

סמוטריץ' לא מוכן לוותר על כלום. בכספים הקואליציוניים הללו יש תקציבים אדירים למרכזי חוסן ביו"ש (200 מיליון שקל), חיזוק הגירה יהודית לערים מעורבות, תגבור שיעורי תורה וכו'.

סמוטריץ' לא מוכן לוותר על כלום. בכספים הקואליציוניים הללו יש תקציבים אדירים למרכזי חוסן ביו"ש, חיזוק הגירה יהודית לערים מעורבות, תגבור שיעורי תורה וכו'

לטענת אנשי גנץ, סמוטריץ' חייב לאשר כספים קואליציוניים גם לחרדים, אחרת יו"ר ועדת הכספים משה גפני יתקע לו את התקציבים המיועדים למטרות הציונות הדתית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לוועדת הכספים של הכנסת לדיון על תקציב המדינה, 16 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לוועדת הכספים של הכנסת לדיון על תקציב המדינה, 16 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הכסף הקואליציוני של החרדים מיועד למורים בתוכנית "אופק חדש", שיקבלו תוספות שכר גדולות (177 מיליון ב-2023 ו-900 מיליון שקל שמשוריין ל-2024). נתניהו טוען בהודעה שהוציא כי המשכורות הללו לא קשורות לשימוש פוליטי. מקורבי גנץ טוענים ש"אי אפשר לשלם מיליארדים למורים חרדים שלא מלמדים לימודי ליבה. זה פוליטי ועוד איך".

מעבר לזה, כל הממשלות האחרונות העבירו 1.2 מיליארד בערך לתלמידי הישיבות מתקציב המדינה. בתקציב 2023 הוסיפו עוד 900 מיליון. עכשיו מורידים את התוספת ל-500 מיליון. גם בעניין הזה אין הסכמות בין הצדדים.

כל הממשלות האחרונות העבירו 1.2 מיליארד בערך לתלמידי הישיבות מתקציב המדינה. בתקציב 2023 הוסיפו עוד 900 מיליון. עכשיו מורידים את התוספת ל-500 מיליון. גם בעניין הזה אין הסכמות בין הצדדים

הקרבות המילוליים בין הצדדים יימשכו עד לישיבת הממשלה בצהריים, אבל למחנה הממלכתי אין סיכוי, כאמור. גנץ ואיזנקוט לא יעזבו את הממשלה וישאירו את ניהול המלחמה בידי שני האחראים למחדל השבת השחורה, נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

גנץ ומקורביו בונים על שרי ליכוד שיתנגדו, אבל אין לכך הרבה סיכוי. "הם מבינים את החוצפה, את השערורייה, את שיבוש המטרות כאילו שאין כאן מלחמה", כפי שאומר אחד מהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט בקריה. 24 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט בקריה. 24 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)

גורמים חרדיים טוענים מנגד כי השר חילי טרופר מהמחנה הממלכתי הוא אנטי חרדי ולכן מוביל את ההתנגדות לאישור התאמות התקציב. "מה אתה כבר מצפה מטרופר, שהיה יו"ר הלשכה של שר החינוך בממשלת לפיד, שי פירון", צייץ העיתונאי החרדי יעקב ריבלין.

והעיתונאי החרדי יוחאי דנינו הוסיף: "כאשר מדברים על ההתנגדות הנחרצת של גנץ ומפלגתו לתשלומי המשכורות הדלות של המורים והמורות החרדיים, צריך להזכיר את ההתאבדות שלו ושל מפלגתו להגדיל את הפנסיות החזיריות של בכירי צה"ל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אני מחבב את כתיבתו של ירושלמי אבל הוא עושה לגנץ הנחות חצופות. אם גנץ לא יעשה כל מה שהוא יכול כדי לעצור את המחדל הזה, כולל איום לפרוש מהממשלה על הבזבוז הבלתי נתפס הזה בכספי ציבור לבקשיש ... המשך קריאה

אני מחבב את כתיבתו של ירושלמי אבל הוא עושה לגנץ הנחות חצופות.
אם גנץ לא יעשה כל מה שהוא יכול כדי לעצור את המחדל הזה, כולל איום לפרוש מהממשלה על הבזבוז הבלתי נתפס הזה בכספי ציבור לבקשיש פוליטי (בזמן מלחמה!) אז הוא פשוט לא ראוי להיות ראש ממשלה. זה טירוף מוחלט.

עוד 562 מילים ו-3 תגובות
סגירה