מלחמת "המבול" – מטרות ודרכי פעולה אפשריות

אזור החיץ של גבול לבנון וישראל בעיירה נאקורה בדרום לבנון, 14 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
AP Photo/Bilal Hussein
אזור החיץ של גבול לבנון וישראל בעיירה נאקורה בדרום לבנון, 14 באוקטובר 2020

אנחנו נמצאים עכשיו במשבר בשתי חזיתות: בדרום – מלחמת "מבול עזה", מלחמה עוצמתית ברצועת עזה נגד חמאס; ובצפון, בלבנון – מלחמת "מבול חזבאללה", מלחמה נגד ארגון חזבאללה, שבשלב זה היא בעצימות נמוכה, אבל נדרש שינוי מצב מוחלט וחיסול האיום שלו עלינו מלבנון, ומלחמה זו עלולה להתפתח למלחמה בעצימות גבוהה מאוד.

אציג כאן חזונות לשלום שראוי לישראל לדבוק בהם, הן כלפי הפלסטינים והן כלפי לבנון, מטרות מלחמה של ישראל למלחמות לעת הזאת הנכפות על ישראל בדרום ובצפון, ולסיום דרכי פעולה אפשריות (דפ"אות): לפעולה מדינית; הסברה לדעת הקהל בעולם; ופנייה ישירה לאוכלוסייה הלא מעורבת ברצועת עזה ובלבנון.

אציג כאן חזונות לשלום שראוי לישראל לדבוק בהם, הן כלפי הפלסטינים והן כלפי לבנון, מטרות מלחמה של ישראל למלחמות לעת הזאת הנכפות על ישראל בדרום ובצפון, ולסיום דרכי פעולה אפשריות

חזונות ישראל לשלום וביטחון:

החזון של ישראל לזירת ישראל-פלסטין

על ישראל לאמץ חזון של שלום בינה לבין פלסטינים היושבים בשטחי ארץ ישראל שמחוץ למדינת ישראל המוכרת. להלן טיוטה של חזון אפשרי לישראל לפתרון של הסכסוך בינה לעם הפלסטיני:

  • ישראל שואפת להסכם שלום יציב ובר-קיימא עם העם הפלסטיני המבוסס על חלוקת ארץ ישראל לפי העיקרון "שתי מדינות לשני עמים". הבסיס לגבולות בין המדינות יהיו קווי ה-4 ביוני 1967, ושינוי הגבול בהסכמה לתביעה של אחד הצדדים יהיה עם פיצוי מתאים בשטח לטובת הצד השני. זוהי שאיפת העם בישראל. כדי להשיג פתרון זה – על הפלסטינים מוטלת החובה לשכנע את ישראל שגם על פי כוונתם וגם על פי ההסדרים שיוסכמו לא יהיו צפויים סיכונים ביטחוניים לישראל מהקמת מדינה פלסטינית לצידה.
  • כדי להבטיח בעתיד מחויבות של המדינה הפלסטינית לביטחונה של מדינת ישראל לא ישותפו בשלטון המדינה הפלסטינית אישים ותנועות (למשל חמאס והג'יהאד האסלאמי פלסטיני) הקוראות להשמדת ישראל. בעניין זה תהיה הדדיות, וגם בישראל לא יורשו אישים ותנועות הקוראים לשינוי הגבולות בין ישראל לפלסטין בכוח להתמודד בבחירות לכנסת ולהיות שותפים לשלטון.

החזון של ישראל לזירת ישראל-לבנון-איראן

לעניין החזון מול לבנון, כנראה שבניגוד לעניין הפלסטיני אין מחלוקת בעם. כולם יכולים להסכים למשאלות החזון:

  • הלוואי שהאמצעים המדיניים ופעולות אזרחי לבנון יבטיחו את שלום ישראל וימנעו את המלחמה.
  • הסרת האיום הצבאי והטרוריסטי מלבנון על ישראל וקימום יחסי שלום בין המדינות.
  • והלוואי שבמקום מלחמה נמצא אפשרות להתקרב אל איראן ולקדם יחסי שלום איתה.

כדי להבטיח בעתיד מחויבות של המדינה הפלסטינית לביטחונה של מדינת ישראל לא ישותפו בשלטון המדינה הפלסטינית אישים ותנועות הקוראות להשמדת ישראל. בעניין זה תהיה הדדיות

מטרות ישראל ל"מלחמות המבול":

מטרות ישראל למלחמת "מבול עזה"

הכוונה:

לאפשר לישראל ותושביה לקיים שגרה של חיים אזרחיים בחבל הארץ שבקרבת רצועת עזה.

המטרות:

  1. חיסול יכולותיהם הצבאיות-מבצעיות של ארגון חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה.
  2. שלילה מוחלטת של יכולתו השלטונית של חמאס ברצועת עזה.
  3. פירוז מנשק של רצועת עזה כולה.
  4. כל מנהיגי חמאס שהיה להם חלק בתכנון וביצוע הטבח, ואנשי חמאס וארגוני הטרור שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר 2023 יעזבו את רצועת עזה (אם לא יהרגו/יחוסלו קודם במלחמה).
  5. השבה של כל החטופים שבידי ארגוני הטרור בעזה מיום הטבח בעוטף עזה, ה-7 באוקטובר, ושבויינו וגופות חללינו ממלחמה זו ומתקופות קודמות. למטרה זו קדימות רבה, ועל אף דחיפותה (והיא דחופה!), יתכן שנכון לשלב אותה עם מטרות המלחמה האחרות, בהתאם לדרכי הפעולה שישראל תבחר לבצע.
  6. מיד לאחר השגת מטרות המלחמה הצבאיות במלחמת "מבול עזה" ישראל תשאף לרשות שלטונית פלסטינית אחת על שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה.

מיד לאחר השגת מטרות המלחמה הצבאיות במלחמת "מבול עזה" ישראל תשאף לרשות שלטונית פלסטינית אחת על שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה

מטרות ישראל למלחמת "מבול חיזבאללה"

לאחר הטבח והחטיפה של אזרחיה בדרום ב-7 באוקטובר 2023 על-ידי ארגון הטרור חמאס, ישראל אינה מוכנה להשלים עם נוכחות על גבולה הצפוני של חזבאללה – ארגון טרור רב-עוצמה וחמוש, שבמוצהר ובגלוי פועל לפגיעה בישראל ולהשמדתה.

הכוונה:

לאפשר לישראל ותושביה לקיים שגרה של חיים אזרחיים בחבלי הארץ בצפון המדינה.

המטרות:

  1. פירוק יכולותיו הצבאיות של ארגון חזבאללה.
  2. הרחקה של ארגון חזבאללה וארגונים דומים לו ממוקדי השלטון ומוסדות השלטון בלבנון. תנועת חזבאללה ואנשיה יהיו מנועים להתמודד בבחירות בלבנון.
  3. צבא לבנון יהיה הארגון היחיד בלבנון שיחזיק בנשק התקפי.
  4. פירוז דרום לבנון מנשק התקפי. לבנון וישראל יסכמו על השטח שיהיה מפורז.

לאחר הטבח והחטיפה של אזרחיה בדרום ב-7 באוקטובר ע"י חמאס, ישראל אינה מוכנה להשלים עם נוכחות על גבולה הצפוני של החיזבאללה – ארגון טרור רב-עוצמה וחמוש, שפועל לפגיעה בישראל ולהשמדתה

דפ"אות ישראל למלחמות "המבול"

דפ"אות ישראל למלחמת "מבול עזה"

על ממשלת ישראל לפנות לממשלות האומות ולדעת הקהל ברחבי העולם, ולהציג ולהסביר את עמדתה ביחס לסכסוך עם הפלסטינים וביחס למלחמת "מבול עזה" המתחוללת עתה:

  • הצגת חזון של ישראל לשלום בר קיימא עם העם הפלסטיני.
  • הנגשה לכול של הזוועות במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר על אזרחים בישראל.
  • הצגת מטרות המלחמה הצבאיות של צה"ל במלחמתו בחמאס ובארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה.
  • הבעת אמפתיה וצער לסבל שנגרם לכלל האוכלוסייה בעזה ולפגיעה באנשים לא מעורבים בטרור, ולהסביר שהאשמה והאחריות לכך מוטלת על חמאס וארגוני הטרור שמבצעים פשעי מלחמה ופועלים בתוך אוכלוסייה של לא מעורבים (וזה נכון!).
  • קריאה לממשלות ולדעת הקהל ברחבי העולם לפעול באמצעים לא מלחמתיים – מדיניים וכלכליים – כדי להביא לשינוי המיוחל ברצועת עזה שיאפשר לעשות צעד משמעותי בדרך לפתרון של "שתי מדינות לשני עמים בארץ ישראל" – שתי מדינות, ישראל ופלסטין, שיחיו בשלום וביטחון זו לצידה של זו.
  • ולפנות ישירות לתושבי רצועת עזה.
    על ישראל לעודד את האוכלוסייה המקומית ברצועת עזה לנקוט פעולה כנגד חמאס וארגוני הטרור האחרים המובילים להרס וחורבן ברצועת עזה ולסבל ומוות לתושביה. להלן חלק מהנושאים שראוי לעסוק בהם בפנייה אל תושבי רצועת עזה:

א. חזון ישראל לחיים בשלום בר קיימא של מדינה פלסטינית לצידה של מדינת ישראל לפי העיקרון "שתי מדינות לשני עמים בארץ ישראל".

ב. הצגה של הזוועות שחמאס ביצע בהתקפתו על ישראל ב-7 באוקטובר 2023 שפתחה את המלחמה.

ג. פשעי חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה: ירי על אזרחים בישראל והסתתרות ומחסה של מנהיגיהם ואנשיהם אחרי האוכלוסייה האזרחית הלא מעורבת בעזה. חמאס וארגוני הטרור האחרים הם שאחראים על הסבל, ההרס והחורבן שמלחמה זו ממיטה על תושבי רצועת עזה שאינם מעורבים בטרור.

ד. הבעת אמפתיה וצער לסבל האוכלוסייה במלחמה בגלל אופי המלחמה שחמאס וארגוני הטרור האחרים כופים עלינו.

ה. עד עכשיו נגרם הרס גדול ברצועת עזה וסבל רב נגרם לאוכלוסייה. אם המלחמה תמשך, אז צפוי עוד הרס, חורבן, מוות וסבל.

ו. קריאה לאנשים הישרים והאמיצים ברצועת עזה: קחו את גורלכם בידכם. קומו על מחוללי האסון. סלקו מקרבכם את אנשי הטרור. אסור שאנשי חמאס וארגוני הטרור האחרים ימשיכו להיות ביניכם.

אנא, עשו מעשה, והמלחמה תיפסק.

על ממשלת ישראל לפנות לממשלות האומות ולדעת הקהל ברחבי העולם, ולהציג ולהסביר את עמדתה ביחס לסכסוך עם הפלסטינים וביחס למלחמת "מבול עזה" המתחוללת עתה

דפ"אות ישראל למלחמת "מבול חזבאללה"

על ממשלת ישראל לפנות לממשלות האומות ולדעת הקהל ברחבי העולם, ולהציג ולהסביר את עמדתה ביחס לאיום המוחשי עליה מחזבאללה בלבנון וביחס למלחמת "מבול חזבאללה", שמתחוללת עתה בעצימות נמוכה, ואשר אם לא ישתנה המצב, כנראה תהפוך למלחמה על אדמת לבנון בעצימות גבוהה מאוד.

  • הצגת חזון של ישראל לשלום בר קיימא עם לבנון ועמה (ועם תקווה לשלום גם עם איראן).
  • הצגת האיום המוחשי של חזבאללה על ישראל:

א. ארגון חזבאללה הינו ארגון צבאי חמוש הפועל בלבנון. חזבאללה מפר את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם 1559 ו-1701, שקוראות לפירוק מנשקן של המיליציות החמושות בלבנון, ולפירוז השטח של דרום לבנון. הארגון פועל בהדרכה ובהשראה איראנית, ובמוצהר מבקש להשמיד את ישראל.

ב. ברשות חזבאללה יותר מ-100,000 טילים המכסים את כל שטח מדינת ישראל ומכוונים אל יעדים אזרחיים בישראל. חזבאללה חפר מנהרות חודרות לתוך שטח ישראל כדי להחדיר את צבאו לתוך שטח ישראל ולכבוש את צפון ישראל.

ג. מאז תקף חמאס מרצועת עזה את ישראל, חזבאללה פתח למעשה במלחמה כנגד ישראל, ומדי יום תוקף את ישראל, חודר למרחב שלה עם כוחות קרקעיים וכלי טייס, וגורם לפגיעות בנפש בקרב אזרחים וחיילים.

  • הצגת מטרות המלחמה הצבאיות של צה"ל במלחמתו בחזבאללה.
  • חזבאללה מסכן את לבנון ועלול להמיט עליה אסון.
  • הבעת אמפתיה וצער לסבל הרב שעלול להיגרם לאוכלוסייה בלבנון ולפגיעה בבלתי מעורבים במלחמה של צה"ל בחזבאללה. זוהי מלחמת מגן של ישראל, אבל צה"ל יתקוף את חזבאללה, והמלחמה תתנהל על אדמת לבנון.
  • קריאה לממשלות ולדעת הקהל ברחבי העולם לפעול באמצעים לא מלחמתיים – מדיניים וכלכליים – כדי להביא לשינוי המיוחל בלבנון שיאפשר להשכין שלום בין ישראל ולבנון, שיתרום לשלום וביטחון באזור כולו.
  • ופנייה ישירה של ישראל לממשלת לבנון ולתושבי לבנון.
    על ישראל לעודד את אנשי השלטון בלבנון ואוכלוסיית לבנון לנקוט פעולה כנגד חזבאללה ולמנוע מלחמה שתביא הרס, חורבן, מוות וסבל לכל מי שייקח חלק בה, ויותר מכול לתושבי לבנון הלא מעורבים. להלן חלק מהנושאים שראוי לעסוק בהם בפנייה אל ממשלת לבנון ותושביה:

א. חזון ישראל לחיים בשלום בר קיימא בין ישראל ולבנון בו אף אחת משתי המדינות לא תאיים על שכנתה.

ב. ארגון חזבאללה מהווה איום מוחשי על וביטחון מדינת ישראל ותושביה:
– חזבאללה מפר את החלטות מועצת הביטחון – הוא לא פרק עצמו מנשקו, להיפך הוא מחמש עצמו כולל ברקטות וטילים המיועדים לירי על ישראל, ולוחמי חזבאללה נמצאים בקרבת הגבול עם ישראל.
– חזבאללה מבצע פשעי מלחמה: הוא ממקם משגרי טילים המכוונים לישראל בבתי אזרחים לבנוניים, ומתקניו ומחנותיו מצויים בקרב אוכלוסייה אזרחית לבנונית.
– לאחרונה ארגון חזבאללה פתח במלחמה כנגד ישראל. מלחמה זו שמתנהלת בעצימות נמוכה גורמת לנפגעים ישראלים – אזרחים וחיילים.

ג. ארגון חזבאללה עומד להמיט אסון על לבנון: ישראל לא תוכל ואינה מתכוונת להבליג לאורך זמן על פעילות חזבאללה הפוגעת באזרחי ישראל ומסכנת את ביטחונה של מדינת ישראל. אם מצב זה יימשך ישראל תשיב מלחמה. צה"ל יפנה את מירב כוחו כנגד חזבאללה, יכה אותו מכה אנושה, ויפרוק אותו מנשקו.

ד. מלחמת המגן של ישראל בחזבאללה תהיה אסון. המלחמה תהיה אמנם קשה לישראל, אבל תהיה שבעתיים קשה לחזבאללה, תביא להרס וחורבן בלבנון, כולל פגיעה בבלתי מעורבים וסבל רב לאוכלוסיית לבנון בכלל. גורל בֵּירוּת עלול להיות כגורל עזה (עזה חַרְבָה במלחמת צה"ל כנגד ארגוני הטרור ברצועת עזה).

ה. קריאה לאנשים הישרים והאמיצים שבלבנון, הן בממשלת לבנון והן באוכלוסייה שוחרת השלום בלבנון: קחו את גורלכם בידכם. קומו על מחוללי האסון. סלקו מקרבכם את אנשי חזבאללה – אנשי הטרור. אסור שאנשי חזבאללה ימשיכו להיות ביניכם.
אנא, עשו מעשה, ומנעו את המלחמה.

על ממשלת ישראל לפנות לממשלות האומות ולדעת הקהל ברחבי העולם, ולהציג ולהסביר את עמדתה ביחס לאיום המוחשי עליה מחזבאללה בלבנון וביחס למלחמת "מבול חזבאללה"

לאורו של החזון לשלום וביטחון, ביום אחרי שנשיג את מטרות מלחמות המגן שנכפו עלינו בדרום ובצפון, נקבע את המציאות, ויחד עם פעולה מדינית נחושה בזירה הבינלאומית, ובעיקר עם הצדדים עימם אנו בסכסוך, נוכל לסלול את הדרך ולהגיע אל ה"שלום וביטחון" שיבטיח את השתלבותנו באזור בנחלה ומנוחה.

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,593 מילים ו-2 תגובות
סגירה