חייל משמרות המהפכה עומד ליד טיל בסיז' בתהלוכת תמיכה בפלסטינים בטהרן, איראן, 24 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi

דאגה בישראל: איראן מנצלת את המלחמה כדי להתקדם בקצב מסחרר לפצצה גרעינית

איראן מעורבת בכל החזיתות - עזה, הגדה המערבית, לבנון, תימן וסוריה - ובכך מצליחה להסיט את המיקוד הבינלאומי מתוכנית הגרעין שלה ● לפי דוח עדכני של סבא"א, איראן מחזיקה כיום ב-128.3 ק"ג ברמה הגבוהה ביותר של ההעשרה ל-60% וקרובה לייצור כמות היכולה להספיק ל-3.5 פצצות גרעין ● גורם ישראלי בכיר: "הסוגיה האיראנית נמצאת כיום במקום הגרוע אי פעם" ● פרשנות

ביום ראשון בלילה נכנס כוח התקיפה האמריקאי בראשות נושאת המטוסים אייזנהאואר למפרץ הפרסי. בשעות הבוקר החלו מל"טים איראניים ועשרות כלי שיט להקיף את הכוח.

אחד המל"טים התקרב לנושאת המטוסים ולא אפשר המראות ממנה. האמריקאים ניסו לקרוא לאיראנים להתרחק אבל הם התעלמו.

רק אתמול, שלושה ימים אחרי התקרית, ארצות הברית הגיבה בהודעה של פיקוד המרכז שלה שיושב בבחריין:

"המל"ט האיראני סיכן את נושאת המטוסים בניגוד לכללי הטיסה הבינלאומיים, ומצופה מאיראן שתכבד אותם. ארצות הברית תמשיך לפעול באזור כדי להבטיח חופש וביטחון שייט".

במילים אחרות, במבחן הראשון שלהם מול איראן, הכוחות האמריקאים ניגפו. לא בכדי זה קרה מייד אחרי שנושאת המטוסים חצתה את מצר הורמוז: האיראנים הבינו שצריך לקבוע עובדות בשטח, והם הצליחו.

במבחן הראשון שלהם מול איראן, הכוחות האמריקאים ניגפו. לא בכדי זה קרה מייד אחרי שנושאת המטוסים חצתה את מצר הורמוז: האיראנים הבינו שצריך לקבוע עובדות בשטח, והם הצליחו

קשה מאוד לנתק את האירוע הזה מההשתוללות של המורדים החות'ים במצר באב אל-מנדב. למעט מקרה אחד של שחרור המכלית "סנטרל פארק", האמריקאים לא התערבו עד כה. יותר מכך, הם הבליגו על ירי של שני טילים לעבר ספינה אמריקאית מהחוף התימני.

מכלית "סנטרל פארק" (צילום: Zodiac Maritime via AP)
מכלית "סנטרל פארק" (צילום: Zodiac Maritime via AP)

גם במבחן הזה נראה שהאיראנים, דרך החות'ים, הצליחו להעביר מסר. "צים" הישראלית הודיעה כי היא מעתיקה את קווי השיט שלה מהמפרץ הפרסי בשל כך, וזה קורה כשארצות הברית ו-34 מדינות נוספות מחזיקות שם כוח ימי גדול בדיוק למטרה הזו – אבטחת נתיבי שיט.

בעבר הכוח הזה היה הרבה יותר נחוש כשהיה מדובר בפיראטים הסומאלים, אז לא היססו גם לפתוח באש. ירי לעבר החות'ים, משמעו לפגוע באיראן, ומזה העולם כנראה חושש.

לא בכדי ערב הסעודית הציעה אתמול (רביעי) לאיראן שקט תמורת כסף. הסעודים הציעו להגדיל משמעותית את ההשקעות שלהם באיראן הקורסת בתמורה לריסון עד כדי עצירת התמיכה האיראנית בכוחות זרים במזרח התיכון. מבחינת האיראנים זו הצעה בעייתית, שכן ההתבססות על כוחות אזוריים כפרוקסי היא רגל חשובה בתפיסת הביטחון האיראנית.

לא מן הנמנע שאחת הסיבות לרהב של טהרן הוא חידוש מערך מטוסי הקרב של חיל האוויר האיראני. שלשום הודיע משרד ההגנה של איראן כי רוסיה החלה לספק לה את מטוסי הקרב מדגם סוחוי 35. בנוסף לטייסת קרב ראשונה שנמצאת "בדרכה" לאיראן לפי ההודעה, רוסיה תספק גם מסוקי תקיפה ומטוסי אימון חדשים.

שלשום הודיע משרד ההגנה של איראן כי רוסיה החלה לספק לה את מטוסי הקרב מדגם סוחוי 35. בנוסף לטייסת קרב ראשונה שנמצאת "בדרכה" לאיראן לפי ההודעה, רוסיה תספק גם מסוקי תקיפה ומטוסי אימון חדשים

לשינוי הזה יש משמעויות אסטרטגיות אזוריות. עד היום חיל האוויר האיראני התבסס על מטוסים משנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, ומבצעית כלל לא היה קיים. מעכשיו כל מדינה שתתקוף את איראן או תפעל בסביבתה תצטרך לקחת בחשבון את האיום הזה.

מטוס קרב סוחוי 35 (צילום: Russian Air Force)
מטוס קרב סוחוי 35 (צילום: Russian Air Force)

מעבר לכך, בצל הלחימה בעזה והמתיחות במפרץ הפרסי, איראן ממשיכה להתבסס בבטחה במרחב הגרעיני, ומתקרבת לפצצה ללא כל הפרעה. דוח רבעוני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שנחשף לפני שבועיים על ידי סוכנות הידיעות איי-פי הצביע על עלייה עקבית בכמויות האורניום המועשר.

על פי הדוח, איראן מחזיקה כיום ב-128.3 ק"ג ברמה הגבוהה ביותר של ההעשרה ל-60% – עלייה של כמעט 7 ק"ג מהדוח הקודם שפורסם בחודש ספטמבר. משמעות המספר הזה היא שבהעשרה נוספת לרמה צבאית של 90%, תיווצר כמות היכולה להספיק ל-3.5 פצצות גרעין.

"הסוגיה האיראנית נמצאת כיום במקום הגרוע אי פעם", אומר לזמן ישראל מקור ישראלי בכיר בעקבות פרסום הדוח. בשיחה איתו מצטיירת תמונה מדאיגה מאוד בהיבט הישראלי.

"הסוגיה האיראנית נמצאת כיום במקום הגרוע אי פעם", אומר לזמן ישראל מקור ישראלי בכיר בעקבות פרסום הדוח. בשיחה איתו מצטיירת תמונה מדאיגה מאוד בהיבט הישראלי

מתברר שבספטמבר האחרון – אחרי עסקת חילופי האסירים בין איראן לארצות הברית והפשרת חלק מהכספים האיראניים שהיו מוקפאים בקוריאה הדרומית – ערך יו"ר סבב"א רפאל גרוסי סבב שיחות בטהרן, שבמהלכו סוכם כי איראן תאפשר פיקוח הדוק יותר במתקנים, תתיר הכנסת פקחים נוספים ותאפשר הצבת מצלמות באתרים מהם הן הוסרו.

איראן לא עמדה באף סיכום, והפקחים היחידים שכרגע מגיעים למתקנים הם פקחים לא מנוסים, בעיקר רוסים או סינים. כל שאר הפקחים ממדינות ה-E3 – גרמניה, צרפת ובריטניה – לא מורשים כלל להיכנס לאיראן.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי, נואם במהלך ישיבת מועצת הנגידים של סבא"א בווינה, אוסטריה, 6 בפברואר 2023. (צילום: AP Photo/Heinz-Peter Bader)
ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי, נואם במהלך ישיבת מועצת הנגידים של סבא"א בווינה, אוסטריה, 6 בפברואר 2023. (צילום: AP Photo/Heinz-Peter Bader)

גרוסי, שבדרך כלל נוקט בלשון דיפלומטית, כינה זאת "מכה קשה מאוד… זה לא הגיוני". הוא הדגיש כי הסירוב האיראני בעניין הפקחים לא מקרי: מדובר בפקחים המנוסים ביותר של הארגון, שמכירים היטב את מתקני הגרעין והנהלים המחמירים. איראן, מצידה, מסבירה את הסירוב הגורף בכך שארצות הברית ומדינות ה-E3 מערבות "שיקולים זרים" במדיניות שלהן.

גרוסי כינה זאת "מכה קשה מאוד… זה לא הגיוני". הוא הדגיש כי הסירוב האיראני בעניין הפקחים לא מקרי: מדובר בפקחים המנוסים ביותר של הארגון

במצב הדברים הנוכחי, בשעה שישראל מתמקדת במאמץ צבאי ומדיני אינטנסיבי בעזה, הדאגה בהקשר האיראני גוברת, במיוחד לנוכח העובדה שאף גורם אמריקאי בכיר לא עוסק כרגע בעניין. לארצות הברית אין כרגע קשב להפרות האיראניות. מצב הדברים הזה מוביל לכך שאין מי שיניע מהלך במועצת הנגידים של סבא"א לדיון בהפרות של איראן.

דיון כזה יכול להביא בעקבותיו דוח חריף והחלטה להעביר את ההפרות האיראניות לטיפול במועצת הביטחון של האו"ם. איראן חוששת מאוד מההליך הזה, שיכול להחזיר אותה למשטר סנקציות חריף, בדומה לזה שהסתיים השנה ומנע ממנה להתקדם בתעשיית הטילים.

וכאן למעשה נכנסת שוב לתמונה המערכה בעזה. איראן מעורבת בכל החזיתות – עזה, הגדה המערבית, לבנון, תימן וסוריה – ובכך מצליחה להסיט את המיקוד הבינלאומי מתוכנית הגרעין שלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 806 מילים ו-1 תגובות
סגירה