גלנט וגנץ מתרחקים מנתניהו

מסיבות עיתונאים נפרדות, נזיפה בטוויטר, עקיצות בישיבת הסיעה ומלחמה על התקציב: הסדקים מתגלעים בין ראש הממשלה, שר הביטחון ושרי המחנה הממלכתי - והדרך סלולה לפירוק החבילה ● מתי זה יקרה? האמריקאים יחליטו ● פרשנות

בני גנץ, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
בני גנץ, בנימין נתניהו, יואב גלנט

במצב התודעה של שר הביטחון יואב גלנט, הוא לא חייב לראש הממשלה בנימין נתניהו כלום. להיפך, נתניהו חייב לו את חייו הפוליטיים.

גלנט, אדם בעל ביטחון עצמי עודף, חוזר מדי פעם לימים הסוערים של חודש מרץ האחרון, שעה שנתניהו הדיח אותו מתפקידו כשר הביטחון אחרי שהתריע על המצב הביטחוני על רקע המהפכה המשטרית. אחרי ימים ספורים, נתניהו נאלץ לחזור בו ולהשאיר את גלנט בתפקידו, בעקבות הלחץ הציבורי האדיר.

מנקודת ההשקפה של גלנט, הוא עשה לנתניהו טובה גדולה בכך שהסכים להישאר בתפקיד – ולא התפטר בעצמו ופינה את הדרך לגל הציבורי שהיה שוטף את נתניהו. "אני הצלתי את נתניהו", אמר גלנט לא מזמן למישהו, "אם אני לא הייתי – היו כבר מפילים אותו".

מנקודת ההשקפה של גלנט, הוא עשה לנתניהו טובה גדולה בכך שהסכים להישאר בתפקיד – ולא התפטר בעצמו ופינה את הדרך לגל הציבורי שהיה שוטף את נתניהו. "אני הצלתי את נתניהו", אמר גלנט לא מזמן

עכשיו התהפכו היוצרות, כמו שקורה במערכת הטרגית המטורפת שמלווה אותנו מאז 7 באוקטובר. גלנט חושב שנתניהו רוצה להפיל אותו ולהפיל עליו את התיק הכי כבד בתולדות המדינה. הוא משוכנע כנראה שנתניהו מנסה לתייג אותו כשותף לרמטכ"ל הרצי הלוי במחדל, אחרי ששניהם כבר לקחו אחריות מלאה על מתקפת הפתע הרצחנית (ונתניהו לא).

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי בקריה. 24 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי בקריה. 24 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)

מה שגלנט עושה היום זו התנתקות שקטה. בשבת הוא קיים מסיבת עיתונאים נפרדת מזו של ראש הממשלה, ונתניהו הודה כי גלנט סירב להופיע יחד איתו, למרות שהציע לו. גלנט לא השתתף גם בישיבת סיעת הליכוד אתמול, וח"כ נסים ואטורי שאל אם הוא עדיין חבר בליכוד.

"אנחנו מנהלים את המלחמה ביחד", הרגיע נתניהו. במדע המדינה קוראים לזה שיתוף פעולה תחת קונפליקט. אפשר להוסיף שגם תחת ענן של חשדות הדדיים.

גם בני גנץ וגדי איזנקוט מתנתקים מנתניהו. אתמול רשמו הצדדים שיא נוסף על רקע פרשת הירי ביובל קסטלמן ז"ל. זו לא שותפות פוליטית, זו שותפות גורל – כפי שהגדיר זאת גנץ כאשר הצטרף לממשלת החירום ולקבינט המלחמה ב-11 באוקטובר.

גם גנץ קיים מסיבת עיתונאים נפרדת משלו, ביום חמישי שעבר. מקורביו אומרים שאם היה בוחר פרטנר למסיבת העיתונאים, הוא היה בוחר בגלנט ולא בנתניהו. היחסים בין שר הביטחון וקודמו מצוינים בימים אלה.

גם גנץ קיים מסיבת עיתונאים נפרדת משלו, ביום חמישי שעבר. מקורביו אומרים שאם היה בוחר פרטנר למסיבת העיתונאים, הוא היה בוחר בגלנט ולא בנתניהו. היחסים בין שר הביטחון וקודמו מצוינים בימים אלה

בכל מקרה, ההסכם הקואליציוני בין נתניהו וראשי המחנה הממלכתי תחום לימי המלחמה בלבד. מקורבי גנץ אומרים כי את קו הסיום של הממשלה הנוכחית יסמן בסופו של דבר הממשל האמריקאי. "כאשר הם יעצרו את המלחמה, גנץ ואיזנקוט יפרשו", אומר מקורב לשניים.

השרים בני גנץ וגדי איזנקוט בפגישה עם ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, 29 בנובמבר 2023
השרים בני גנץ וגדי איזנקוט בפגישה עם ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, 29 בנובמבר 2023

מה שיקל על הפרישה יהיה המבנה המיוחד של הממשלה הזו והחיבור הרופף עם השותפים החדשים. שרי המחנה הממלכתי לא אוחזים במשרדים ותיקים, ואינם שותפים של ממש בעבודת הממשלה ובתוכניותיה.

מאז שפרצה המלחמה, הממשלה התכנסה פעמיים או שלוש בסך הכול, וגם אלו היו ישיבות לפרוטוקול, למעט הישיבה הסוערת האחרונה בשבוע שעבר על אישור תקציב המלחמה.

הקבינט המורחב מתכנס פעם בשבוע. הקבינט המצומצם מתכנס 3-4 פעמים בשבוע ושם מתרכזת עיקר הפעילות של גנץ ואיזנקוט בניהול המערכה. "אני נמצא שם גם כדי שלא ייכנסו לשם גורמים קיצוניים", אומר גנץ.

הקבינט המורחב מתכנס פעם בשבוע. הקבינט המצומצם מתכנס 3-4 פעמים בשבוע ושם מתרכזת עיקר הפעילות של גנץ ואיזנקוט בניהול המערכה. "אני נמצא שם גם כדי שלא ייכנסו לשם גורמים קיצוניים", אומר גנץ

בינתיים גנץ ואיזנקוט רושמים לדבריהם הישגים שיציגו בהמשך. במסיבת העיתונאים שלשום התגאה נתניהו בעשרות החטופים שהוא שחרר, למרות שאיש לא האמין שזה יקרה.  "נתניהו התנגד בהתחלה למתווה השחרור, ואם גנץ ובעיקר איזנקוט לא היו שם – זה לא היה קורה", אומר מקורב לגנץ.

זו כמובן לא המחלוקת היחידה בין חברי קבינט המלחמה. הכול נעשה כאמור תחת עימות, אבל ההחלטות מתקבלות אחרי דיון רציני עם ראשי זרועות הביטחון, על כך לפחות מעידים כולם.

השר בני גנץ, שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 11 בנובמבר 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
השר בני גנץ, שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 11 בנובמבר 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

מעבר לסוגיית האחריות על המחדל, נתניהו וגלנט היו חלוקים סביב המתקפה על חזבאללה. בעניין הזה נעזר נתניהו בגנץ ואיזנקוט, והשלושה – בנוסף על הלחץ האמריקאי – בלמו מתקפה כזו מייד עם כניסתם לקבינט ב-11 באוקטובר.

נתניהו וגנץ מנוגדים בעמדתם לגבי היום שאחרי. נתניהו לא רוצה לראות בעזה את הרשות הפלסטינית, גנץ ואיזנקוט תומכים בהחזרת הרשות לעזה.

ואתמול נוסף עימות גדול בין הצדדים על רקע פרשת הירי הנורא בעו"ד יובל קסטלמן, במהלך הפיגוע ביום חמישי בבוקר בירושלים, אחרי שחיסל את אחד המחבלים. אחד החיילים במקום ירה בקסטלמן למרות שכרע על ברכיו, הרים ידיים, זרק את ארנקו והזדהה כישראלי.

נתניהו, שלא רצה כנראה להסתבך עם המדיניות המתירנית של איתמר בן גביר לחלוקת נשקים, הסביר במסיבת העיתונאים שכינס במוצאי שבת כי זו הדרך למנוע אסונות גדולים, ואולי נשלם על כך מחירים. "אלה החיים", נאנח נתניהו, בלי לומר מילה אחת בשבחו או לזכרו של קסטלמן.

נתניהו, שלא רצה כנראה להסתבך עם בן גביר, הסביר כי חלוקת הנשקים זו הדרך למנוע אסונות גדולים, ואולי נשלם על כך מחירים. "אלה החיים", נאנח, בלי לומר מילה אחת בשבחו או לזכרו של קסטלמן

זוהי פרשת אלאור אזריה בריבוע. במקרה הזה קסטלמן עשה הכול מול החיילים שעמדו מולו, ונורה למוות בשל פזיזות והפקרות קשים.

תיעוד של תיעוד של יובל קסטלמן מרים ידיים לפני שנורה בידי החיילים בפיגוע בירושלים, 30 בנובמבר 2023 מרים ידיים לפני שנורה בידי החיילים בפיגוע בירושלים, 30 בנובמבר 2023 (צילום: צילום מסך ממצלמות האבטחה במקום)
תיעוד של תיעוד של יובל קסטלמן מרים ידיים לפני שנורה בידי החיילים בפיגוע בירושלים, 30 בנובמבר 2023 מרים ידיים לפני שנורה בידי החיילים בפיגוע בירושלים, 30 בנובמבר 2023 (צילום: צילום מסך ממצלמות האבטחה במקום)

מבחינת נתניהו, דפוס התגובה היה דומה. אחרי שאזריה ירה במחבל במצב אנוש נתניהו, יחד עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, גינה את המעשה. כאשר התברר לו כי רבים בימין מזדהים עם אזריה הוא התהפך, התקשר לאביו של היורה ועודד אותו. על הדרך נתניהו הפקיר את שר הביטחון שלו שהתפטר בהמשך.

הפעם, נתניהו כלל לא התייחס לאירוע הטרגי, ורק אחרי שגנץ ואיזנקוט (הרמטכ"ל בימי פרשת אזריה) שיבחו את קסטלמן, קראו לחקור את הירי עד תום – וגנץ אף הוסיף נזיפה פומבית בנתניהו על אמירת "אלה החיים" שלו – ראש הממשלה טלפן לאביו של קסטלמן ואחר כך פרסם סרט וידיאו שחזר על הטקסטים של גנץ ואיזנקוט.

רק אחרי שגנץ ואיזנקוט שיבחו את קסטלמן – וגנף אף הוסיף נזיפה פומבית בנתניהו על אמירת "אלה החיים" שלו – ראש הממשלה טלפן לאביו של קסטלמן ואחר כך פרסם סרט וידיאו שחזר על הטקסטים של גנץ ואיזנקוט

רק שהיוזמה המאוחרת והמאולצת לא ניחמה את בני משפחת קסטלמן . "איפה הוא היה מיום חמישי?" שאלו אתמול קרובות המשפחה, תמי ונגה.

"אנחנו יושבים בממשלה הזו בחירוק שיניים", נהג לומר יצחק שמיר על השותפות עם מפלגת העבודה בממשלת הרוטציה שכיהנה כאן בראשית שנות ה-80. הממשלה ההיא כיהנה ארבע שנים. השותפות הרעועה הזו תחזיק ארבעה שבועות, אולי קצת יותר. תלוי בהתפתחויות המלחמה ובאמריקאים.

עוד 969 מילים
סגירה