כל מושגי המלחמה בעזה - חלק ראשון

עצרת לזכר הנרצחים בטבח חמאס ביישובי עוטף עזה שהתקיימה בדיזנגוף סנטר בתל אביב, 29 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
עצרת לזכר הנרצחים בטבח חמאס ביישובי עוטף עזה שהתקיימה בדיזנגוף סנטר בתל אביב, 29 באוקטובר 2023

הידעתם שיחיא סנוואר עבר בכלא בישראל ניתוח להסרת גידול סרטני? שקיבוץ בארי נקרא ע"ש ברל כצנלסון? שדובר צה"ל דניאל הגרי היה מפקד שייטת 13? הא'-ב' של מונחי המלחמה בעזה.

א'

אביגיל עידן – ילדה בת 4 שנחטפה מביתה בעוטף עזה בשבת השחורה לאחר שהוריה רועי וסמדר נרצחו ע"י מפלצות החמאס. שני אחיה הגדולים מיכאל (9) ועמליה (6) ניצלו מהטבח לאחר שהתחבאו בארון. שמה זכה לפרסום עולמי משום שהנשיא ג'ו ביידן התעניין בשלומה והביע שמחה על שחרורה.

אביגיל עידן – ילדה בת 4 שנחטפה מביתה בעוטף עזה בשבת השחורה לאחר שהוריה רועי וסמדר נרצחו ע"י מפלצות החמאס. שני אחיה הגדולים מיכאל (9) ועמליה (6) ניצלו מהטבח לאחר שהתחבאו בארון

אזעקות – מתקן מחריש אוזניים שמופעל כדי להתריע מפני טילים העומדים לנחות באזור מגורים מסוים. בעת שהאזעקה מופעלת קיימת חובה להיכנס לממ"ד, מקלט או מרחב מוגן אחר כדי שלא להיפגע מהטיל ומרסיסיו המתפזרים לכל עבר. ההוראות מחייבות להישאר בממ"ד לפחות 10 דקות לאחר נפילת הטיל.

איזנקוט גדי – שר בלי תיק וח"כ מטעם המחנה הממלכתי. היה הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל. צורף כשר לקבינט החרום בתחילת המלחמה מטעם המחנה הממלכתי יחד עם בני גנץ.

איזנקוט גל – בנו של הרמטכ"ל לשעבר וחבר קבינט המלחמה גבי אייזנקוט. גל (25) נפל בלחימה בצפון רצועת עזה במהלך סריקות בפאתי ג'באליה. גל שירת כחובש ולוחם בחטיבת המילואים 551.

איראן – המדינה האסלאמית העומדת מאחורי ארגון החמאס בעזה והחזבאללה בלבנון.

אשקלון – עיר חוף במישור החוף הדרומי. מתגוררים בה כ-164 אף תושבים. בימים הראשונים של הלחימה נורו לעברה 884 רקטות, מתוכן 126 נפלו בשטחי העיר.

ב'

בארי – קיבוץ בנגב המערבי, כ-4 ק"מ מזרחית לרצועת עזה. הוקם ב-1946 והוא נקרא ע"ש ברל כצנלסון – שבארי היה שמו העברי. ב-7 באוקטובר חדרו לקיבוץ יותר ממאה מחבלים חמושים של חמאס וערכו טבח בקיבוץ. הם רצחו שם כ-130 איש ועשרות נחטפו לרצועת עזה.

בארי – קיבוץ בנגב המערבי, כ-4 ק"מ מזרחית לרצועה. הוקם ב-1946 ונקרא ע"ש ברל כצנלסון – שבארי היה שמו העברי. ב-7 באוקטובר חדרו לקיבוץ יותר ממאה מחבלי חמאס, ערכו טבח בכ-130 איש ועשרות נחטפו

ביידן ג'ו – נשיא ארה"ב עוקב מקרוב אחרי המלחמה, מושיט סיוע נדיב של נשק ותחמושת לצה"ל ושיגר שתי נושאות מטוסים לאזור. אמר כי אסור שעזה תשוב אי פעם להיות בסיס טרור.

ברנע דדי – ראש המוסד לתפקידים מיוחדים מיוני 2021. הוא בן 58. נולד באשקלון וגדל בראשל"צ. בצה"ל שירת כלוחם בסיירת מטכ"ל. ב-1996 הצטרף למוסד תחת פיקודו של יוסי כהן וזכה עמו בפרס בטחון ישראל על מבצע ייחודי.

ג'

גבעתי – חטיבת חיל רגלים בצה"ל שהוקמה ב-1983 ונקראה ע"ש חטיבה בשם זה שפעלה במלחמת העצמאות. חיילי החטיבה השתתפו במספר רב של קרבות והייתה בין היחידות שהדפו את התקפת הפתע של החמאס ב-7 באוקטובר. במהלך הקרבות השתלטו על ג'בליה ושאטי. עשרות מחייליה נהרגו. לחטיבה יש גם סיירת איכותית.

גולני – חטיבת חיל רגלים בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל וממלאת תפקיד חשוב במלחמה ברצועת עזה. חיילי גולני חובשים כומתה חומה. ביום הראשון של המלחמה איבדה החטיבה 71 חיילים.

גלנט יואב – שר הביטחון מ-2022. סיים את שירותו בצה"ל בדרגת אלוף. ב-2010 אישרה הממשלה מינויו לרמטכ"ל, אולם המינוי בוטל בשל חשדות שהיו נגדו בפרשת רכישת קרקעות.

גלנט יואב – שר הביטחון מ-2022. סיים את שירותו בצה"ל בדרגת אלוף. ב-2010 אישרה הממשלה מינויו לרמטכ"ל, אולם המינוי בוטל בשל חשדות שהיו נגדו בפרשת רכישת קרקעות

גנץ בני – שר ללא תיק בממשלת בנימין נתניהו. נענה לפניית נתניהו להצטרף לממשלה יחד עם גדי אייזנקוט בשל המלחמה ברצועת עזה. עומד בראש המחנה הממלכתי. היה הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל. לפי הסקרים הוא המועמד בעל הסיכויים הרבים ביותר לעמוד בראש הממשלה הבאה.

ד'

דבורי ניר – הכתב והפרשן הצבאי של ערוץ 12. יליד קיבוץ אילון (51). מהכתבים הצבאיים הבולטים במלחמה שהביא מידע עדכני ומהימן לציבור הצופים.

דניאל הגרי – דובר צה"ל. בן 47. יליד תל אביב. התגייס ב-1995. מכהן בתפקיד זה ממרץ 2023. מעדכן מדי ערב את הציבור בטלוויזיה בהתפתחויות בשדה המערכה ומשיב על שאלות עיתונאים. קודם לכן היה במשך כשנתיים מפקד שייטת 13 בדרגת תת אלוף. על פעילות השייטת בפיקודו הוענק לה אות הערכה מטעם הרמטכ"ל ופרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות.

ה'

הג'יהאד האסלאמי – ארגון טרור אסלאמי שהוקם במצרים בסוף שנות השבעים. הוקם ע"י פלג צעיר של האחים המוסלמים. אנשי הארגון יזמו יחד עם חמאס את המתקפה על יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר וחלק מהחטופים נמצאים בידיהם.

הלוי הרצי – הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. נכנס לתפקידו בינואר 2023. בן 56. נולד וגדל בירושלים. שמו ניתן לו ע"ש דודו הרצל שנהרג בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים. למד בביה"ס הדתי הימלפרב. התגייס לצה"ל ב-1985 ומילא תפקידי שונים. ב-1993 עבר לסיירת מטכ"ל והשתתף במבצעים רבים.

דניאל הגרי – דובר צה"ל. בן 47. יליד תל אביב.  קודם לכן היה במשך כשנתיים מפקד שייטת 13 בדרגת תת אלוף. על פעילות השייטת בפיקודו הוענק לה אות הערכה מטעם הרמטכ"ל ופרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות

הנגבי צחי – בן 66. ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) מונה ע"י נתניהו בינואר 2023. קודם לכן היה שר במשרדי ממשלה רבים מטעם הליכוד וקדימה. נבחר לראשונה לכנסת ב-1988.

הפוגה – שלב בעימות צבאי בו שני הצדדים מסכימים על הפסקה זמנית בקרבות למשך כמה ימים. במלחמת השבעה באוקטובר הוכרזה הפוגה למשך ארבעה ימים לצורך החזרת חטופים תמורת העברת מים וסולר לחמאס, והיא הוארכה בכמה ימים נוספים תמורת שחרור חטופים.

הפסקת אש – שלב במלחמה שבו שני הצדדים מחליטים להפסיק את הלוחמה ביניהם כדי לנהל מו"מ לסיום הקרבות. בדרך כלל הפסקת אש נוצרת בהסכמת הצדדים ולעתים היא נכפית עליהם ע"י גורמים בינלאומיים.

הצלב האדום – ארגון בינלאומי העוסק בסיוע רפואי והומניטרי. בשנים הראשונות לקיומו עסק בסיוע רפואי לפצועי מלחמה. אנשי הארגון סייעו בהעברת החטופים מעזה למעבר רפיח. בישראל נמתחה במהלך המלחמה ביקורת על הארגון משום שלא דרש מחמאס לאפשר לאנשיו לבקר את החטופים.

השבת השחורה – הכינוי שניתן ליום שבת ה-7 באוקטובר, בה ציינו את שמחת תורה ובו ביצע ארגון הטרור חמאס את המתקפה על יישובי עוטף עזה, רצח כ-1200 איש וחטף כ-250 אנשים.

השבת השחורה – הכינוי שניתן ליום שבת ה-7 באוקטובר, בה ציינו את שמחת תורה ובו ביצע ארגון הטרור חמאס את המתקפה על יישובי עוטף עזה, רצח כ-1200 איש וחטף כ-250 אנשים

ו'

ועדת חקירה ממלכתית – הממשלה אמורה להקים בתום המלחמה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט בביהמ"ש העליון, שתחקור את הסיבות למחדלים החמורים שנחשפו במלחמה ותוציא מסקנות אישיות נגד האחראים לכך במישור המדיני והצבאי.

וייס אילן – אחד החטופים מקיבוץ בארי. רעייתו שירי וייס ובתו נוגה וייס שוחררו בפעימה השנייה. הוא עדיין נמצא בעזה.

ז'

זילבר יובל, בן 25, קצין מילואים בדרגת סרן מרמת גן, שהיה מפקד מחלקה בגדוד חי"ר 7007 של חטיבת הראל ונפל בקרב בצפון רצועת עזה ב-1 בנובמבר.

ח'

חאן יונס – העיר השנייה בגודלה ברצועת עזה. מתגוררים בה 186 אלף נפש כולל מחנה הפליטים. נכבשה ע"י ישראל במבצע קדש 1956 ולאחר מכן במלחמת ששת הימים ב-1967. במלחמת חרבות ברזל החל צה"ל לתקוף את העיר בתחילת דצמבר. 50 מטרות הותקפו ע"י חיל האוויר ולאחר מכן כוחות קרקע נכנסו לעיר בה נמצאים ככל הנראה ראשי החמאס ובהם יחיא סנוואר.

ועדת חקירה ממלכתית – הממשלה אמורה להקים בתום המלחמה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט ביהמ"ש העליון, שתחקור את מחדלי המלחמה החמורים ותוציא מסקנות אישיות נגד האחראים

חות'ים – ארגון שיעי הפועל בצפון תימן ובחצי האי ערב. צמח מתוך שבט התות'ים, שהם פלג של מוסלמים המהווים 30 אחוז מהאוכלוסייה של תימן. הם בקשרי ידידות עם איראן והחזבאללה. ב-19 באוקטובר הם שיגרו טילים בליסטים וכטב"מים לעבר ישראל, שיורטו ע"י משחתת צי ארה"ב. ב-31 באוקטובר שיגרו כטב"ם נוסף שיורט מעל הים האדום. ב-14 בנובמבר איימו לפגוע בספינות ישראליות השטות בים האדום כדי לפגוע בסחר הישראלי, וחמישה ימים לאחר מכן מימשו את איומם וחטפו ספינה שהיא בבעלות חלקית של איש העסקים הישראלי רמי אונגר.

חטופים – כ-250 איש נחטפו מיישובי עוטף עזה וממסיבת הטבע ברעים ביום הראשון של המלחמה ע"י אנשי חמאס והג'יהאד האסלאמי. בין החטופים היו תינוק בן שלושה חודשים וקשישים בני 85 שנה. הם נלקחו באכזריות על אופנועים, ג'יפים וברגל מביתם לתוך עזה. עד תחילת דצמבר הוחזרו 113 חטופים ונותרו בידי החמאס 137 חטופים.

חזבאללה – ארגון שיעי שהוקם ע"י העדה השיעית בלבנון ב-1982 ע"י עימאד מורנייה ועבאס מוסאווי כמיליצית גרילה וטרור. הארגון נתמך ע"י איראן. בראש הארגון עומד חסן נסראללה והוא עוסק בפעולות טרור וגרילה נגד ישראל. עפ"י הערכות יש לארגון כ-100 אלף אנשים חמושים. הארגון פתח במלחמה באש על ישובים ישראלים בצפון כדי לסייע לחמאס. צה"ל השיב באש. רבים מתושבי הישובים לאורך הגבול פינו את בתיהם. 6 ישראלים נהרגו ו-40 אנשי חזבאללה נהרגו מאש של צה"ל.

חות'ים – ארגון שיעי הפועל בצפון תימן ובחצי האי ערב. צמח מתוך שבט התות'ים, שהם פלג של מוסלמים המהווים 30 אחוז מהאוכלוסייה של תימן. הם בקשרי ידידות עם איראן והחזבאללה

חליוה אהרון – ראש אמ"ן בצה"ל בדרגת אלוף. בן 56. כשל בכך שלא התריע על היוזמה של חמאס להסתער על יישובי עוטף עזה ולא ייחס שום חשיבות למידע שהגיע אליו בבוקרו של ה-7 באוקטובר. לפני המלחמה אמר כי "חמאס מורתע". ימים ספורים אחרי פרוץ המלחמה הודה כי "אמ"ן תחת פיקודי כשל ולא עמד במשימה החשובה ביותר".

חמו אוהד – הכתב לענייני השטחים של ערוץ 12. מצטיין בכתבות ותחקירים מעניינים. החל את הקריירה שלו כקשב בדסק הערבי של הערוץ הראשון. מ-2010 עובד בחברת החדשות. ב-2020 פרסם את ספרו "פני השטח".

ח'מנאי עלי – מנהיג איראן המעודד את חמאס לפעול נגד ישראל והכריז אחרי ההתקפה "מנשקים את ידי חמאס. המשטר הציוני הובס צבאית".

חממי אסף – בן 41. קצין בדרגת אל"מ. היה מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה. נפל ביום הראשון של המלחמה. גופתו נשארה בעזה. חממי ושניים מחייליו נתקלו במחבלים וחיסלו אותם. הם הגיעו לקיבוץ נירים, חממי ניהל לחימה מול מחבלי הנוח'בה עד שנפצע קשה ונהרג.

חרבות ברזל – השם הרשמי של המלחמה בעזה, שניתן לה בתחילתה ע"י צה"ל. עדיין מוקדם להעריך אם השם הזה ייזכר כשמה של המלחמה, בה נרצחו ביום הראשון 1144 ישראלים וזרים או שהיא תוכתר בשם אחר.

ח'מנאי עלי – מנהיג איראן המעודד את חמאס לפעול נגד ישראל והכריז אחרי ההתקפה "מנשקים את ידי חמאס. המשטר הציוני הובס צבאית"

ט'

טיברג אברהם גלעד (24) מפתח תקווה, אחד ממאות הנרצחים במסיבה ברעים שהייתה ב-7 באוקטובר.

י'

ידלין עמוס – אלוף במיל. הפרשן הצבאי של ערוץ 12 שמנתח ומסביר בצורה בהירה את מהלכי המלחמה. היה ראש אמ"ן וטייס בחיל האוויר. היה בין הטייסים שהשתתפו בתקיפת הכור בעיראק ב-1981 .

כ'

כח רדואן – יחידת העלית של ארגון החזבאללה. חסן נסראללה מתכנן שכח זה יכבוש ישובים ישראלים בגליל העליון במלחמה הבאה. יחידה זו הייתה אחראית לחטיפתם של אלדד רגב ואהוד גולדווסר ב-2006, שהביאה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.

כיסופים – קיבוץ במערב הנגב הצפוני, כ-2 ק"מ מרצועת עזה. עשרות מחבלים חדרו לישוב ב-7 באוקטובר, 10 מחבריו נרצחו ו-3 נחטפו וכן 6 עובדים תאילנדים. במקביל התנהל קרב במוצב כיסופים בין מחבלים וחיילי גדוד 51 של גולני.

כיפת ברזל – מערכת הגנה אווירית אקטיבית וניידת ליירוט רקטות קצרות טווח, פצצות מרגמה שפותחה ומיוצרת בישראל מ-2011. המערכת פותחה ומיוצרת ע"י חברת "רפאל", וחברת "אלתא" יוצרת את המכ"ם. עלות סוללה כ-100 מיליון דולר ועלות כל טיל כ-50 אלף דולר. במלחמת חרבות ברזל נעשה שימוש רב בכיפת ברזל והיא מנעה נפגעים רבים.

כפר עזה – קיבוץ בנגב הצפוני כשני ק"מ מזרחית לגבול רצועת עזה. ממוקם סמוך לשדרות. בקיבוץ הוקם ב-1951 ע"י התנועה הקיבוצית. במלחמה ספג מהלומה קשה מאד. 72 מתושבי הקיבוץ נרצחו בשבת השחורה חלקם בני משפחה אחת. 18 נחטפו לעזה. המחבלים שרפו ובזזו בתים רבים והתעללו בתושביו ובגופות.

כח רדואן – יחידת העלית של חזבאללה. נסראללה מתכנן שכח זה יכבוש ישובים ישראלים בגליל העליון במלחמה הבאה. היחידה הייתה אחראית לחטיפת רגב והביאה לפרוץ מלחמת לבנון ה-2

כתב"ם – כלי טיס בלתי מאויש או כלי טיס מאויש מרחוק. הכטב"מים מבצעים משימות תצפית וסיור לאיסוף מודיעין, לוחמה אלקטרונית ותקיפה אווירית כירורגית. החזבאללה עשה בהם שימוש כמה פעמים במהלך המלחמה והם יורטו ע"י צה"ל.

גדעון אלון הוא עיתונאי. הוא עבד 35 שנים כעתונאי ב״הארץ״, מתוכן 17 שנים ככתב פרלמנטרי של הארץ, ולאחר מכן 14 שנים ב״ישראל היום״. הוא הגיש תכניות בערוץ הכנסת, הפיק סרט תיעודי על תפקוד ועדת חוץ ובטחון ופירסם שלושה ספרים. האחרון שבהם הוא: ״מתחככים״, ובו סיכום 40 שנות עבודתו העיתונאית. בסוף אפריל 2021 יצא לגימלאות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,810 מילים
סגירה