מפגינים פרו־פלסטינים בפריז דורשים הפסקת אש מיידית בעזה, 11 בנובמבר 2023 (צילום: Dimitar DILKOFF / AFP)
Dimitar DILKOFF / AFP

המלחמה בחמאס מטלטלת את מפלגות השמאל באירופה

המלחמה בחמאס היא תפוח אדמה פוליטי לוהט שחורך את ידיהם של פרוגרסיבים בכל היבשת, ומעצים מחלוקות הנוגעות לנושאי הגירה ואסלאם ● המלחמה והדרישה להפסקת האש לא רק מפלגות את השמאל – אלא גם מחזקות את הימין, שמנצל את הגמגום הרפה של יריביו כדי להצטייר כמי שראוי לכהן בשלטון

FP המלחמה בין ישראל וחמאס מבעיתה את רוב העולם, אבל למנהיגי השמאל באירופה יש סיבה נוספת לקוות ששפיכות הדמים יסתיימו מוקדם ככל האפשר: העימות מתגלה כתפוח אדמה פוליטי לוהט שמחריף שסעים פנימיים, מעמיד בסכנה בריתות שבריריות ממילא – ומאיים לגבות מחיר כבד בבחירות הבאות.

כשציבור הבוחרים הפרוגרסיבי במדינות כמו צרפת, בריטניה וספרד נקרע בין הזעזוע לנוכח הטבח של מחבלי חמאס בעוטף עזה – הטבח הגדול ביותר שבוצע ביהודים מאז השואה – ובין הזעם לנוכח הרג אלפי האזרחים הפלסטינים בהפצצות הישראליות, מפלגות השמאל מוצאות את עצמן שקועות במריבות בסוגיות כמו כיצד לכנות את מעשי חמאס – ובאיזו עוצמה ישראל רשאית להגיב.

העימות "מדגיש את הפערים בין השמאל הרדיקלי ובין הסוציאל־דמוקרטים", אומר לוק רובאן, חוקר מדע המדינה מאוניברסיטת סיאנס פו בפריז. "זה מפוצץ את השמאל", הוא אומר.

אין מקום שבו הפרוגרסיבים מפולגים יותר מאשר בצרפת. שם, מפלגת השמאל הקיצוני "צרפת בלתי־כנועה" – שבשנה שעברה חברה לקואליציה גועשת עם מפלגות מתונות יותר (וקטנות בהרבה) כמו הסוציאליסטים והירוקים – הכעיסה את בעלות בריתה כשתיארה את מעשי חמאס כ"מתקפה מזוינת" ודיברה על "פשעי מלחמה" מצד החמושים, אבל סירבה לתאר את הארגון כארגון טרור.

הפגנה נגד תקיפות צה"ל בעזה, פריז, צרפת, 18 בנובמבר 2023 (צילום: Bertrand GUAY / AFP)
הפגנה נגד תקיפות צה"ל בעזה, פריז, צרפת, 18 בנובמבר 2023 (צילום: Bertrand GUAY / AFP)

ואז, כשמניין המתים בעזה המשיך לעלות, מנהיג "צרפת בלתי־כנועה" ז'אן לוק מלנשון משך עוד ביקורת, כשהשתמש בשפה שבעיני רבים נגועה באנטישמיות – כל זה במדינה שמאז תחילת העימות חוותה זינוק בתקריות אנטישמיות, בכלל זאת יותר מאלף תקיפות ומאות מעצרים.

מלנשון דחה בתוקף את ההאשמות נגדו, אבל בעקבות המריבות הללו ברית השמאל הוקפאה, ומעטים מאמינים שאפשר יהיה להחיותה. מלנשון מנסה לחזק את תדמיתו כנושא הדגל של המדוכאים, כשעינו שלוחה אל אוכלוסייתה המוסלמית הגדולה, ולעיתים קרובות הענייה, של צרפת, אומר רובאן.

במציאות, מפלגתו "דוחקת את עצמה לשולי השדה הפוליטי. הסקרים מראים שהפופולריות של מלנשון צונחת. "אני לא רואה איך הוא עדיין יכול לקוות לנצח בבחירות לנשיאות אחרי זה"

אולם, במציאות, מפלגתו "דוחקת את עצמה לשולי השדה הפוליטי [ומצטיירת] כקבוצה רדיקלית שלא מהססת לעסוק בפרובוקציות שונות", הוא אומר. הסקרים מראים שהפופולריות של מלנשון צונחת. "אני לא רואה איך הוא עדיין יכול לקוות לנצח בבחירות לנשיאות אחרי זה", אומר רובאן.

צרפת היא לא המקום היחיד שבו השמאל בצרות. בבריטניה, מנהיג הלייבור קיר סטארמר עורר סערה במפלגתו כאשר אמר שלישראל יש זכות למנוע חשמל ומים מעזה במסגרת התגובה שלה למתקפת חמאס. חודש לאחר מכן קרא סטארמר להפוגות הומניטריות זמניות, אך עדיין לא תמך בהפסקת אש ארוכת טווח, בטענה כי הדבר "יחזק" את חמאס.

מנהיג הלייבור הבריטי קיר סטארמר (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
מנהיג הלייבור הבריטי קיר סטארמר (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

בכירים בלייבור קראו תיגר על סטארמר בפומבי בשל מה שהם רואים כעמדה פרו־ישראלית מוגזמת, ועשרות חברי מועצות עירוניות מטעם הלייבור התפטרו.  עמדתו של סטארמר קשורה בחלקה לצלקות שהותירו שערוריות האנטישמיות שרדפו את הלייבור לפני כמה שנים.

סטארמר מציג את עצמו מזה שנים כידיד נאמן של ישראל, ומנסה להבליט את ההבדלים בינו לבין קודמו, ג'רמי קורבין, שהואשם על־ידי רבים כי לא עשה מספיק כדי להתמודד עם האנטישמיות במפלגתו. כעת עליו להיות עקבי עם התדמית הזאת, אומר ריצ'רד ג'ונסון, מרצה בכיר באוניברסיטת קווין מרי בלונדון.

בשבועות האחרונים בריטניה ידעה כמה מההפגנות הפרו־פלסטיניות הגדולות ביותר באירופה, כשעשרות אלפים יצאו לרחובות כדי לתבוע את עצירת התקיפות על עזה

אולם, היות שמספר המוסלמים החיים בבריטניה גבוה פי 14 מזה של היהודים, ההגנה של סטארמר על ישראל טומנת בחובה "מחיר אלקטורלי עבור הלייבור", אומר ג'ונסון. בשבועות האחרונים בריטניה ידעה כמה מההפגנות הפרו־פלסטיניות הגדולות ביותר באירופה, כאשר עשרות אלפי אנשים יצאו לרחובות כדי לתבוע את עצירת התקיפות על עזה.

בינתיים, בספרד, ראש הממשלה הסוציאליסטי פדרו סנצ'ס נאלץ לבצע בקרת נזקים לאחר שאחת השרות שלו, מנהיגת מפלגת השמאל הקיצוני "פודמוס" איונה בלארה, אמרה כי המערכה הצבאית של ישראל היא "רצח עם"; כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך לעמוד לדין על פשעי מלחמה; וכי ספרד צריכה לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל ולהטיל עליה סנקציות כלכליות.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס וראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה־קרו נואמים במעבר רפיח לפני הפעימה הראשונה של שחרור בני ערובה מעזה, 24 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס וראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה־קרו נואמים במעבר רפיח לפני הפעימה הראשונה של שחרור בני ערובה מעזה, 24 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)

ההתבטאויות הללו הציתו תגובה נזעמת מצד שגרירות ישראל במדריד, מה שאילץ את שר החוץ הספרדי להבהיר כי בלארה אינה מייצגת את עמדתה הרשמית של הממשלה בענייני מדיניות החוץ וכי ספרד מכירה בזכותה של ישראל להגן על עצמה במסגרת החוק הבינלאומי.

החיכוך הזה התרחש ברגע עדין עבור סנצ'ס, שנאבק להרכבת קואליציה גדולה מספיק כדי להמשיך לשלוט אחרי הבחירות ביולי, שתוצאותיהן לא היו חד־משמעיות.

בגרמניה, מפלגת "די לינקה" (Die Linke), שמשתייכת לאותה קבוצה כמו "צרפת בלתי־כנועה" בפרלמנט האירופי, התיישרה במידה רבה עם קואליציית המרכז־שמאל

"אני לא חושב שאפשר למצוא חברי ממשלה במדינות אחרות של האיחוד האירופי שאומרים את מה ש'פודמוס' אומרים על ישראל", אומר חוסה איגנסיו טורבלנקה, מנהל משרד המועצה האירופית ליחסי חוץ במדריד. "זו עמדה מאוד לא נוחה עבור סנצ'ס", הוא אומר.

ולא מדובר רק באירופה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהביע תמיכה חזקה במערכה של ישראל לריסוק חמאס, הולך גם הוא על חבל דק, בזמן שחברים ליברלים במפלגה הדמוקרטית שלו – לצד מצביעים מוסלמים דמוקרטים – דורשים הפסקת אש וסקרים מראים שהפופולריות שלו בקרב ערביי ארה"ב כבר פוחתת.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, 18 באוקטובר2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, 18 באוקטובר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

עמדת הממשל האמריקאי גם עוררה חוסר נוחות והתנגדות חריפה מצד אנשי הסגל הדיפלומטי.

עם זאת, המלחמה בין ישראל וחמאס לא מפלגת את השמאל בכל מקום. בגרמניה, מפלגת "די לינקה" (Die Linke), שמשתייכת לאותה קבוצה כמו "צרפת בלתי־כנועה" בפרלמנט האירופי, התיישרה במידה רבה הן עם קואליציית המרכז־שמאל שבשלטון והן עם האופוזיציה השמרנית בברלין, וגינתה באופן חד־משמעי את "התקפות הטרור המחרידות של חמאס".

מנהיגים לאומנים ברחבי אירופה מציינים את האכזריות של חמאס כתימוכין להשקפותיהם הניציות על האסלאם וההגירה, בעודם מנצלים את העמימות של יריביהם ומחזקים את אמינותם שלהם

אולם, גם היכן שהשסעים עמוקים, נראה שהם מהווים בעיה פחותה מכפי שנדמה. בבריטניה, להוציא יותר מתריסר מחוזות בחירה בעלי אוכלוסייה מוסלמית גדולה, "החישוב של לשכת יו"ר הלייבור הוא שזה לא יהווה נושא מרכזי בבחירות הקרובות", אומר ג'ונסון.

בספרד, "פודמוס" מרבה להתכתש עם סנצ'ס בענייני מדיניות חוץ, דוגמת הסיוע הצבאי לאוקראינה, אך עד כה המפלגה נמנעה מלהצית משבר ממשלתי בשל חילוקי הדעות הללו. "הם נובחים הרבה, אבל אני לא חושב שהם ינשכו", אומר טורבלנקה.

הפגנה פרו־ישראלית בפריז למען שחרור החטופים המחוזקים ע"י חמאס, 17 בנובמבר 2023 (צילום: Alain JOCARD / AFP)
הפגנה פרו־ישראלית בפריז למען שחרור החטופים המחוזקים ע"י חמאס, 17 בנובמבר 2023 (צילום: Alain JOCARD / AFP)

בד בבד, המלחמה לא רק מפלגת את השמאל – היא גם מחזקת את הימין. מנהיגים לאומנים ברחבי אירופה מציינים את האכזריות של חמאס כתימוכין להשקפותיהם הניציות על האסלאם וההגירה, בעודם מנצלים את העמימות של יריביהם ומחזקים את אמינותם שלהם כמי שראויים לכהן בשלטון.

מנהיג הימין הקיצוני בספרד סנטיאגו אבסקל מנסה לצייר את הממשלה כמי שמכותרת על־ידי שמאלנים קיצונים, ואילו בעצרת למען "ערכים מערביים וקיומה של ישראל" שהתקיימה במילאנו, מתאו סלביני, סגן ראש ממשלת איטליה הפוסט־פשיסטית ג'ורג'ה מלוני, השתלח בשמאל ה"מבולבל" ש"מגן על טרוריסטים".

בצרפת, מפלגת "האיחוד הלאומי" של מארין לה פן הביעה תמיכה במערכה הצבאית של ישראל, וניצלה את המשבר כדי להמשיך ולהרחיק את עצמה מעברה האנטישמי

בצרפת, מפלגת "האיחוד הלאומי" של מארין לה פן הביעה תמיכה במערכה הצבאית של ישראל, וניצלה את המשבר כדי להמשיך ולהרחיק את עצמה מעברה האנטישמי – שהתגלם בדמותו של מייסד המפלגה ואביה של מארין, ז'אן־מארי לה פן, שטען כי תאי הגזים היו "פרט שולי" בהיסטוריה.

בעוד שמלנשון הפרובוקטיבי לכוד בתפקידו כמרדן, "האיחוד הלאומי" עשה עוד צעד גדול לקראת "נרמול", אומר רובאן. "פעם היו בצרפת שני גורמים פופוליסטיים. עכשיו יש רק אחד, והוא בשמאל", הוא אומר.

מיקלה ברברו הוא עיתונאי איטלקי הממוקם בפריז.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,068 מילים ו-1 תגובות
סגירה