עקרב

נתניהו בביקור בגדס"ר הבדואי, 13 בנובמבר 2023 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
קובי גדעון /לע"מ
נתניהו בביקור בגדס"ר הבדואי, 13 בנובמבר 2023

מדובר בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. בטבעו יש קווי אופי רעים שמטביעים בו דפוסי התנהגות קבועים וחוזרים על עצמם.

כיצד נתניהו, שאהדת הציבור חשובה לו, וחשוב לו הדימוי ההיסטורי שלו, לא נגמל מלהשית את הוצאותיו האישיות למחייה ולאחזקת נכסיו הפרטיים על הציבור? התשובה – עקרב. יצר הרע שבו גובר על הכול.

כיצד נתניהו, שאהדת הציבור חשובה לו, וחשוב לו הדימוי ההיסטורי שלו, לא נגמל מלהשית את הוצאותיו האישיות למחייה ולאחזקת נכסיו הפרטיים על הציבור? התשובה – עקרב. יצר הרע שבו גובר על הכול

כיצד אדם זה, שמכיר את הכתוב "שונא מתנות יחיה", לא מפסיק לבקש ולקבל טובות שוות כסף מאנשים (עשירים), שנדבקים אליו בגלל תוארו הרם, כשכל זה כרוך בעבירות על החוק, ולא מפסיק מנוהגו זה אפילו בעת מלחמה? והתשובה לכך שוב – עקרב.

כיצד אדם זה, שנתפס בניסיון להעביר לרשותו האישית מתנות שקיבל בעת כהונתו הראשונה, ורק הודות לחסד של היועץ המשפטי באותה העת לא מקפיד להקים חומת ברזל בין מה שניתן לו כראש ממשלה לבין מה ששייך לו? ושוב – עקרב.

ואפשר להוסיף לשאלות ולתהיות: למה הוא משקר בכלל?, ולחדד את התהייה: ולמה הוא לעיתים משקר סתם, כשהתועלת בשקר כל כך קטנה, וגם כשסופו להתגלות? עקרב!

נתניהו לא מסוגל להשתחרר מדפוסי ההתנהגות השליליים שלו. התוצאה היא שפעולותיו מביאות לתוצאות הרות אסון לחזונו ולטובתו האישיים. הוא העקרב במשל הידוע על העקרב והצפרדע.

*  *  *

יש מקרים בתקופת המלחמה בהם העקרב שבנתניהו פועל, והם חמורים מאוד.

נתניהו לא מסוגל להשתחרר מדפוסי ההתנהגות השליליים שלו. התוצאה: פעולותיו מביאות לתוצאות הרות אסון לחזונו ולטובתו האישיים. יש מקרים בתקופת המלחמה בהם העקרב שבנתניהו פועל, והם חמורים מאוד

המלחמה פרצה בעת שלפחות כמחצית מהעם איבדה את אמונה בראש הממשלה. אי-האמון בראש הממשלה נתניהו, נבע בעיקר מזה שרבים זיהו (ומזהים) בהתנהלות שלו העדפה של ענייניו האישיים על טובת המדינה, וזהו לא מצב שמאפשר לראש הממשלה להוביל ולהנהיג את העם במלחמה.

הייתה לממשלה ולראש הממשלה ישועה! נמצאה צפרדע. מפלגת המחנה הממלכתי הצטרפה לממשלת נתניהו. עצם היותם של גדי איזנקוט ובני גנץ בליבת קבלת ההחלטות, העבירה את הממשלה מעל משוכת האֵמון.

מנתניהו היה מצופה לשמור על הנכס הזה. מפלגת המחנה הממלכתי דרשה מעט מאוד דברים בהצטרפה לממשלה. בין הדברים שדרשה היה המשכיות תפקודית של  בכירים, והדגש היה על המשך כהונתו של נגיד של בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, שתקופת כהונתו עמדה לפני סיום ונדרש להאריכה.

אז מה עשה נתניהו? קרא לנגיד והודיע לו על המשך כהונתו? לא. הוציא לו את הנשמה. דחה את ההחלטה על המשך מינויו במספר שבועות, והוסיף לאי-יציבות ובלבול המשק ולבחישה הפוליטית בעת מלחמה. למה? עקרב.

בניהול המלחמה נדרש לקבל החלטות קשות. לכך נדרש לקיים דיונים ענייניים, בהם המשתתפים פורשים את מחשבותיהם ולבטיהם בגילוי לב, ולא כדי להשיג באמצעות הדלפה רווח פוליטי.

הייתה לממשלה ולראש הממשלה ישועה! נמצאה צפרדע. מפלגת המחנה הממלכתי הצטרפה לממשלת נתניהו. עצם היותם של גדי איזנקוט ובני גנץ בליבת קבלת ההחלטות, העבירה את הממשלה מעל משוכת האֵמון

כדי להיחלץ מהטרללת של הממשלה ואנשיה, הוחלט לקיים את הדיונים המהותיים בקבינט חדש "קבינט ניהול המלחמה" (הקבינט המצומצם, מטבחון) שבו התקבלו ההחלטות.

החלטות להן נדרשת על פי החוק החלטת קבינט – יביא ראש הממשלה ל"קבינט הביטחוני" (הקבינט המורחב, הכולל רבים ובהם אנשי טרללת), שיאשר אותן, וייתן להן תוקף. אין חשיבות להגיגיהם ומחשבותיהם של המשתתפים בקבינט הביטחוני, אלא רק חשוב שיאשרו בהצבעתם את ההחלטות שקיבל קבינט ניהול המלחמה.

והינה לפני מספר ימים, ביום שני ה-4 בדצמבר, ראש הממשלה החליט להעביר את הדיון בהחלטה על הרחבת הסיוע לעזה לקבינט הביטחוני (הקבינט המורחב – בו משתתפים רבים, ובהם אנשי הטרללת). כשבוחנים את מניעי נתניהו – נתקלים בעקרב. עדיין זה כל כך משונה, שמתעורר החשד (אין לי מושג), שהיה מעורב פה גם איזשהו לחץ פנימי בתוך המחנה הממלכתי. לך תדע.

*  *  *

אופי העקרב של בנימין נתניהו לא בא לידי ביטוי רק בהתאמה עם משל העקרב והצפרדע. הוא מומחש גם בעקיצותיו הארסיות וההרסניות בעת המלחמה, הפוגעות בחוסן העם והצבא. פני מפקדי הצבא וארגוני הביטחון האחרים החוצה במלחמתם נגד האויב, ומבפנים, מתוך הממשלה, תוקעים להם סכין בגב. נתניהו, ממשיך בזמן המלחמה להשקיע את מרצו בניסיון לנקות את עצמו ולהכפיש אחרים, ומחבל במאמץ המלחמתי של ישראל.

אופי העקרב של נתניהו מומחש גם בעקיצותיו הארסיות בעת המלחמה, הפוגעות בחוסן הלאומי. פני מפקדי הצבא וארגוני הביטחון האחרים החוצה במלחמתם נגד האויב, ומבפנים, מהממשלה, תוקעים להם סכין בגב

בליל 29-28 באוקטובר ראש הממשלה, נתניהו, פרסם בפייסבוק הודעה בה האשים את ראש אמ"ן וראש השב"כ, שבתקופה לפני המלחמה מסרו לו ולקבינט הערכה שחמאס מורתע ופניו להסדרה.

בעקבות ביקורת בתקשורת ובציבור על הפרחת האשמות תוך כדי המלחמה נתניהו מחק את הפוסט. אבל היה בזה סימן ואות ל"בייס" ולאנשיו על המגמה והעמדה בה יש לאחוז ואותה נדרש להפיץ. עקרב.

במסיבת עיתונאים שקיים נתניהו ב-2 בדצמבר הוא נשאל על ידי כתב הארץ, מיכאל האוזר טוב, אם בכוונתו להזים את הקונספירציה, בה מחזיקים רבים מתומכיו, שגורמים במערכת הביטחון ידעו על מתקפת חמאס הרצחנית מראש ואף היו מעורבים בה.

ראש הממשלה לא הזים את הקונספירציה, אלא אמר "אין שום קונספירציה". מכאן לא נותר אלא להסיק – הדברים נכונים. מעשה נבלה בישראל של ראש הממשלה. ראש הממשלה נותן יד ולשון להאשמה (אשמת שווא – זה ידוע לו) בבגידה של אנשי מערכת הביטחון המחרפים נפשם בהגנת המדינה. מעשה זה של נתניהו הוא חבלה במאמץ המלחמה של ישראל. חבלה במולדת! עקרב.

ראש הממשלה נותן יד ולשון להאשמה (אשמת שווא – זה ידוע לו) בבגידה של אנשי מערכת הביטחון המחרפים נפשם בהגנת המדינה. מעשה זה של נתניהו הוא חבלה במאמץ המלחמה של ישראל. עקרב

לאחרונה פורסם, שלפני מספר ימים בכניסה לקבינט ניהול המלחמה, מאבטחת של משרד ראש הממשלה (לא שב"כ) דרשה לחפש בחפציו של הרמטכ"ל, ולוודא שאין בהם מכשיר הקלטה. חוצפה שאין שנייה לה לנהוג כך במפקד הצבא במלחמה, שזוכה לאמון מלא מהלוחמים. זה נראה כמו עקיצה של עקרב.

טוב לא יצָא לעקרב וטוב לא יצֵא לנתניהו כשהוא נכנע לעקרב שבו.

נתניהו הוא דמות טרגית שפועל בה מנגנון עצמי של השמדת ערך. זה מקרה עצוב. אבל יותר מכך, זה מקרה נורא, כי נתניהו האנוכי מסכן את עם ישראל ומדינת ישראל.

היה טוב לוּ נתניהו היה מתעשת. שיניח לנו. שיברר את עניינו בבית המשפט מהר ככל הניתן, יְרָצֵה את עונשו אם ייגזר עליו, ויתייצב מולנו נינוח, ולא כעבריין נמלט שיורה בשומרי החוק ובעוברי אורח. ובבית הפרטי שלו, שיחיה בשקט עד מאה ועשרים.

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 961 מילים
סגירה