ארה"ב הטילה סנקציות חדשות על החות'ים

משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על 13 אישים וגופים האחראים על העברת כספים ממכירה ומשלוח של סחורות איראניות למורדים החות'ים בתימן ● ארה"ב שוקלת להכריז מחדש על החות'ים כארגון טרור, אחרי שב־2021 הארגון הוצא מהרשימה בגלל הצורך בסיוע הומניטרי ● אולם, ספק אם הסנקציות החדשות יספיקו בלי עיצומים דומים באירופה ובריטניה ● פרשנות

ארגון החות'ים פרסם תמונות המתעדות לטענתם שיגור רחפנים לעבר ישראל, 6 בנובמבר 2023.  (צילום: רשתות ערביות, Houthi Media Center)
רשתות ערביות, Houthi Media Center
ארגון החות'ים פרסם תמונות המתעדות לטענתם שיגור רחפנים לעבר ישראל, 6 בנובמבר 2023. 

משרד האוצר האמריקאי הודיע על סנקציות חדשות הנוגעות למימון ארגון החות'ים בתימן – הפעם, בגלל המתקפה על ישראל. עד היום החות'ים ספגו סנקציות – ברקע קשריהם עם משמרות המהפכה של איראן, שמממנים אותם – בשל המתקפות על ערב הסעודית והאיומים על איחוד האמירויות.

אולם, מאז מתקפת הטרור על ישראל ב־7 באוקטובר וההתקפות הנוספות על ישראל מכיוון לבנון, סוריה ותימן – ארגון החות'ים נמצא על הכוונת הבינלאומית כמי ששיגרו לכיוון גבול ישראל–מצרים טילי שיוט ועשרות מל"טים בכחמישה אירועים נפרדים לפחות. חלקי טילים ושיירים התרסקו בחופי נואיבה ובטאבה.

באחת התקיפות המשחתת האמריקאית "קרני" יירטה את האיום; במקרה אחר הסעודים יירטו טיל שיוט שחדר למרחב האווירי שלהם בדרכו לישראל – וגם חיל הים הישראלי ומערכת חץ יירטו בהצלחה חלק מהטילים שנורו לעבר ישראל מתימן. היירוט האחרון היה לפני כמה ימים.

הקהילייה הבינלאומית כולה רואה את איומי החות'ים על ספינות הסחר וההתקפות שלהם במיצר באב אל־מנדב – גם כשהספינות לא קשורות לישראל  – ומבינה שקיים צורך בשיתוף פעולה בינלאומי נרחב.

חמושים בתימן בהפגנת סולידריות עם תושבי עזה, 24 בנובמבר 2023 (צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
חמושים בתימן בהפגנת סולידריות עם תושבי עזה, 24 בנובמבר 2023 (צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)

ארגון החות'ים לא מסווג כארגון טרור ברשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקאית, ה־FTO List. במהלך השנים הושתו סנקציות מטעם משרד האוצר האמריקאי על הארגון, אך רק בינואר 2021 החליט ממשל דונלד טראמפ להכריז על החות'ים כארגון טרור.

ההחלטה לוותה בביקורת ציבורית נרחבת, לרבות מצד חברי קונגרס רפובליקאים. הסיבה לכך הייתה שאזרחי תימן הם אחת מהקבוצות הבולטות של מקבלי הסיוע ההומניטרי – מהאו"ם ומארגונים אחרים. לכן, ההכרזה הזאת הופכת את העבודה של העמותות ההומניטריות בתימן לכמעט בלתי אפשרית.

לפני כשבועיים אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי כי אחרי השתלטות החות'ים על ספינת ה"גלקסי" – הנמצאת בבעלות איש העסקים רמי אונגר – הם שוקלים להכניס אותם מחדש לרשימת ארגוני הטרור

כעבור חודש, בפברואר 2021 עם תחילת כהונת ג'ו ביידן, אחת ההחלטות הראשונות שלו הייתה להסיר את הסיווג של החות'ים כארגון טרור. אולם, גם ממשל ביידן כבר מתחרט על ההחלטה.

לפני כשבועיים אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי כי אחרי השתלטות החות'ים על ספינת ה"גלקסי" – הנמצאת בבעלות איש העסקים רמי אונגר – הם שוקלים להכניס אותם מחדש לרשימת ארגוני הטרור.

צילום לוויין מראה את ספינת הסוחר "גלקסי לידר", בבעלות הישראל רמי אונגר, עשרה ימים אחרי שנחטפה בידי המורדים החות'ים בתימן, 28 בנובמבר 2023 (צילום: Maxar Technologies / AFP)
ספינת "גלקסי לידר", בבעלות הישראל רמי אונגר, עשרה ימים אחרי שנחטפה בידי המורדים החות'ים בתימן, 28 בנובמבר 2023 (צילום: Maxar Technologies / AFP)

הקושי המקורי שהיה לממשל ביידן עם סיווג החות'ים עומד בעינו. בינתיים, הם הכריזו על סנקציות חדשות נגד הארגון, והפעם גם בגלל מתקפות הטילים נגד ישראל. אתמול (שבת) אף נוספה עילה עדכנית: החות'ים הכריזו כי כל ספינה שתשוט לישראל דרך הים האדום – גם אם אינה ישראלית – תהיה מעתה מטרה לגיטימית. זאת, כדי לשתק את הפעילות המסחרית של ישראל.

התגובה הישראלית – עד כה – הייתה מאופקת ומוסתרת. ישראל מעדיפה להתמקד בלחימה בעזה ולא להרחיב את הפעילות לחזיתות אחרות. התקיפות הצבאיות של מחסני הנשק באזור צנעא לפני כמה ימים לא זוהו כתקיפות ישראליות, נכון לעת הזו.

הסנקציות החדשות כוללות מגבלות על 13 אנשים וגופים האחראים למימון ארגון החות'ים בסך של עשרות מיליוני דולרים. המימון מתבצע באמצעות הובלת סחורות מאיראן

הסנקציות החדשות כוללות מגבלות על 13 אנשים וגופים האחראים למימון ארגון החות'ים בסך של עשרות מיליוני דולרים. המימון מתבצע באמצעות הובלת ומכירת סחורות מאיראן, המגיעות מידי משמרות המהפכה.

כאמור, בפעם הראשונה במקרה של החות'ים הסנקציות קשורות גם באופן ישיר לישראל. "מאז אוקטובר, החות'ים ירו מספר רב של טילים ומל"טים נגד אוכלוסייה אזרחית ותשתיות אזרחיות של ישראל, ללא כל התגרות מצד ישראל. הם תקפו ספינות מסחריות בים האדום ובמפרץ עדן. ספינות אמריקאיות הפועלות לפי החוק במים הבינלאומיים, הגיבו למתקפה במערכות הגנה.

המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)
המשחתת "קרני" של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)

"פעולות אלה מובילות לחוסר יציבות באזור ומסכנות את המדינות במזרח התיכון בהרחבת הסכסוך בין ישראל לחמאס". בהודעת הסנקציות צוין כי שיטת המימון נעשית באמצעות רשת של משרדי החלפת כספים וחברות מסחריות במספר רב של מקומות. בראש האופרציה ניצב אדם בשם סעיד אל־ג'מאל – והוא איש הקשר להכנסת הכסף מאיראן.

אדם נוסף העובד עם אל־ג'מאל, בילאל חודרוג' (Bilal Hudroj), פועל באמצעות חברת חודרוג' אקסצ'יינג' מביירות, לבנון. השניים – אל־ג'מאל מתימן וחודרוג' מביירות – מעבירים מיליונים בדולרים ובאירו לחברות להמרת כספים בצנעא.

כל האישים והחברות לעיל נכנסו לרשימת הסנקציות – או שהיו כלולים ברשימות סנקציות קודמות – וכל הנכסים שלהם, החשבונות שלהם וכל מי שנמצא איתם בקשר מסחרי, נמצאים כעת תחת מעקב

רשת המימון של החות'ים מתפרשת עד לטורקיה. חברת סחר בתכשיטים ויהלומים בשם "פירלאנט" – שיש לה אתר קניות הנחזה ללגיטימי – משמשת למימון טרור. שמה המלא של החברה הטורקית הוא "Pirlant Istanbul Kuyumculuk Ticaret" והבעלים של החברה הוא אחמט דורי.

דורי דואג להעברות בשווי של מיליוני דולרים, בתיאום אל־ג'מאל המוזכר לעיל. לפי הודעת משרד האוצר האמריקאי, הכסף האיראני מופקד בחשבונות של חברת "פירלאנט" – ומשם מועבר לחשבונות של חברות להמרת כספים הנמצאות בידי החות'ים בתימן.

חמושים חות'ים בתימן, 14 בספטמבר 2020 (צילום: Mohammed HUWAIS / AFP)
חמושים חות'ים בתימן, 14 בספטמבר 2020 (צילום: Mohammed HUWAIS / AFP)

חברה נוספת המשמשת כאמצעי להעברת כספים רשומה ופועלת מדובאי, איחוד האמירויות. שם החברה הוא "אבו־סאמבול ג'נרל טריידינג" – וגם במקרה הזה התיאום מתבצע מול אל־ג'מאל. אבו סאמבול מעביר כספים גם דרך עסקים הפועלים בלבנון, ובתיאום עם ארגון הטרור חזבאללה.

אחד מעובדיו של אבו סאמבול תועד מעביר מיליוני דולרים במזומן בשליחות מטעמו של אל־ג'מאל. הרשת הסבוכה הזאת ממשיכה ומתפרשת: מיליונים מידיו של אל־ג'מאל עברו לחברה הפועלת מתימן, תחת השם "דאבוס".

אם מדינות אחרות – במיוחד באיחוד האירופי ובריטניה – לא יצטרפו להטלת הסנקציות ולהגברת הלחץ על ארגון החות'ים, הפעילות של משרד האוצר האמריקאי לא תספיק

חברת "דאבוס" נרשמה ב־2021, כשחברות אחרות של אל־ג'מאל הוכנסו לרשימת הסנקציות האמריקאית. אדם נוסף בשם טאליב עלי חוסיין אל־רוואי העביר מיליוני דולרים לחברת "דאבוס", כדי לממן את פעילות הטרור. אותו אל־רוואי העביר גם סכומי כסף גדולים מחברה סורית בשם "Qatirji Group" באמצעות רכש של מוצרי דלק גולמי מאיראן.

כל האישים והחברות לעיל נכנסו לרשימת הסנקציות – או שהיו כלולים ברשימות סנקציות קודמות – וכל הנכסים שלהם, החשבונות שלהם וכל מי שנמצא איתם בקשר מסחרי, נמצאים כעת תחת מעקב פיננסי של הרשויות האמריקאיות.

צבא תימן פרסם תמונות המתעדות לטענתם שיגור רחפנים לעבר ישראל, 6 בנובמבר 2023 (צילום: רשתות ערביות)
ארגון החות'ים פרסם תמונות המתעדות לטענתם שיגור רחפנים לעבר ישראל, 6 בנובמבר 2023 (צילום: רשתות ערביות, Houthi Media Center)

המהלך האמריקאי חשוב, וייתכן שבהמשך ארגון הח'ותים שוב יוכר כארגון טרור. אולם, אם מדינות אחרות – במיוחד באיחוד האירופי ובריטניה – לא יצטרפו להטלת הסנקציות ולהגברת הלחץ על ארגון החות'ים, הפעילות של משרד האוצר האמריקאי לא תספיק, ככל הנראה, כדי לחנוק את צינור הכסף של הארגון הטרור התימני.

עוד 908 מילים
סגירה