אל תתנו לחמאס לפגוע בנשמה ובמקורות שלנו

מתנחל על רקע הפרעות בחווארה (צילום: צילום מסך מסרטון של "חדשות הגבעות")
צילום מסך מסרטון של "חדשות הגבעות"
מתנחל על רקע הפרעות בחווארה

חודשיים עברו והכאב על אובדן חיי הנרצחים ונפילת הלוחמים לא שוכך, הערגה להחזרת כל החטופים לא מרפה, והזעם על אטימות הלב ושמחת ההרג של קיצוני  חמאס לא דועך.

עם זאת, חשוב מאוד לא להתעלם מן העובדה שההתקפה הרצחנית של חמאס על התושבים של עוטף עזה הייתה מזימה לרצוח לא רק את הגוף אלא גם את הנפש. מטרת העל של מלחמת הדת הקנאית של חמאס לא כל כך שונה מזו של החוגים הכי קיצוניים בין היהודים – הם רוצים תיאוקרטיה הומוגנית מהירדן ועד הים. אולי לכן התמקדו דווקא בישובים המלאים באנשים שקידמו שלום ודו-קיום. אם ניתן לחמאס להתנקש בחמלה שלנו, הם כבר ניצחו.

מטרת העל של חמאס במלחמת הדת הקנאית לא שונה מזו של החוגים הכי קיצוניים בין היהודים – הם רוצים תיאוקרטיה מהירדן ועד הים. אולי לכן התמקדו באנשי שלום. אם ניתן להם להתנקש בחמלה שלנו, הם ניצחו

בשנה האחרונה מפלגות וקבוצות מסוימות בקואליציה ניסו לכפות על המדינה פרשנות מעוותת למסורת היהודית. חמאס היה ער לשינוי הזה, ואולי במודע רצה לחזק את המגמה הזאת במעשיו הברבריים. להפוך סכסוך לאומי למלחמת דת, ולהפוך את הזעם שלנו לכלי בידיהם.

יש מאמץ בחוגים מסוימים בעמנו לזהות לא רק את חמאס עם עמלק אלא את כל העם הפלסטיני. החוגים האלה, המזכירים שמצוות התורה היא למחוק את זכר עמלק בגלל הברבריות שלו – רוצים להשליך אותה על כל הפלסטינים ולא רק על חמאס.

השר עמיחי אליהו תהה לגבי הפלת פצצה גרעינית על עזה (ומה עם החטופים? והבלתי מעורבים? והנשורת הגרעינית על ישראל? והסביבה?). ח"כ בצלאל סמוטריץ' הציע למחוק את חווארה אחרי מתקפת טרור שגבתה חייהם של שני האחים יגל והלל יניב ז"ל.

עמדת השחור-לבן של חמלה לעמנו ואפס חמלה לעם שכנגד – היא סילוף ובגידה במסורת היהודית וערכיה.

לכן אנו צריכים להיות מוטרדים מאוד כשרבנים מסוימים מגיעים לכוחות צה"ל בשדה הקרב לעודדם ומעבירים מסרים שנוגדים את טוהר הנשק (ראו כתבה של חן שליטא בשומרים, 13.11.23).

בשנה האחרונה מפלגות וקבוצות מסוימות בקואליציה ניסו לכפות על המדינה פרשנות מעוותת למסורת היהודית. חמאס היה ער לשינוי הזה, ואולי במודע רצה לחזק את המגמה הזאת במעשיו הברבריים

ההשלכות הקטלניות של מגמה זאת ניכרות במותו המיותר של יובל קסטלמן ז"ל, שנהרג מירי חייל המילואים אביעד פריג'ה, שהרגיש כי ניתן לחסלו גם אם נכנע ואינו מהווה שום סכנה – רק משום ש"נחשד" כמחבל.

ממשלת ישראל הנוכחית כוללת קומץ קיצונים שמנכסים לעצמם את הזכות להגדרת היהדות, לא רק במרחב האזרחי אלא גם הפוליטי והצבאי. זהות יהודית ערכית מאז ומתמיד הסתמכה על קריאה ופירוש המקורות. כדי להתגונן מפני  פלישת הקנאות הדתית והמשיחית היהודית ב"עידוד" חמאס למרכז הבמה והשיח הישראלי, עלינו לדעת איך "להילחם על המגרש" – ארון הספרים היהודי.

בטקס ליל הסדר אנו שופכים טיפת יין מן הכוס על כל מכה מעשרת המכות  שאלוהים הביא על המצרים, כי שמחת היציאה ממצרים שלנו לא מלאה לנוכח הסבל שנגרם לעם ששעבד אותנו.

ומה לגבי הפלסטינים שלא הרימו יד עלינו? לכן כשצה"ל הביא ציוד וצוות רפואי לבית חולים שיפא ודאג לפינוי בשלום של פגים, והזהיר תושבים עזתים שיתפנו לפני שהפציצו בניינים שכיסו מנהרות טרור, ופתח דרכי מילוט לאזרחים עזתים לברוח דרומה מאזור הלחימה – עלינו להיות גאים בו ואנו צריכים להמשיך לעודד אותו להתנהל בדרך זו בהמשך הלחימה עד שנכריע סופית את חמאס.

זהות יהודית ערכית הסתמכה תמיד על קריאה ופירוש המקורות. כדי להתגונן מפלישת הקנאות הדתית והמשיחית היהודית ב"עידוד" חמאס למרכז הבמה, יש לדעת איך "להילחם על המגרש" – ארון הספרים היהודי

לתת דרור לרגשות הזעם והנקם יוביל אותנו למקומות חשוכים. גם לזה יש תקדים בספר בראשית, כאשר שמעון ולוי טבחו בתושבי שכם על רקע אונס אחותם דינה. על מעשיהם אמר אביהם יעקב על ערש דווי שלו – "ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה".

אותו זעם אצלנו, אם לא נרסן אותו, יביא עלינו קללה גם כן. רגש הזעם לפעמים נותן לנו תחושה שהכל מותר לנו, שכל הצדק איתנו. הוא מעוור אותנו  מהתוצאות. לא צריכים להסתכל רחוק לראות איך זעם בלתי נשלט והתקרבנות קיצונית בתוך העם הפלסטיני הביאו עליהם אסונות חוזרים ונשנים.

"וְגֵ֥ר לֹא־תוֹנֶ֖ה וְלֹ֣א תִלְחָצֶ֑נּוּ כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם": (שמות פרק כ"ב, ח)

מה משמעותו של  הביטוי "כי גרים הייתם בארץ מצרים"? בני ישראל היו נטולי זכויות, ובעמדת נחיתות מוחלטת בפני כל מצרי. כמו שאמר הלל הזקן אלף מאתיים שנים לאחר מכן – "מה ששנוא עליך, על תעשה לחברך".

ישראל שולטת ביטחונית ביהודה ושומרון. כאשר חמומי מוח שיוצאים מתוך יישובי מתנחלים ומתוך הקו הירוק מציקים לחקלאים פלסטינים ותושבי כפרים עד כדי הברחתם מיישוביהם (כאלף אנשים מ-15 כפרים לפי דיווחים אחרונים), ואחדים מכוחות הביטחון משפילים תושבים פלסטינים ללא הצדקה, זוהי עבירה מפורשת על פי התורה.

העובדה שממשלת ישראל לא בולמת את התופעות מייד היא חרפה לאומית. זה לא נשאר ביהודה ושומרון וזולג לתוך הקו הירוק. כאשר סטודנטים ערבים בנתניה לא יכולים לגור במעונות שלהם בגלל איומים של גורמים יהודים קיצוניים, כאשר צוותי רפואה ערבים חווים עלבונות והשפלות מתושבים יהודים זועמים, זוהי גם עבירה על איסורים מפורשים בתורה. איפה הרבנות הראשית או רבנים של  המתנחלים?  האם התורה מורכבת רק ממצוות יישוב הארץ?

לפי חז"ל, הפסוק מספר שמות למעלה מזהיר גם על הונאת דברים ולא רק פגיעה ברכוש. הצקה לאזרחי מדינת ישראל הערבים היא עבירה ברורה על מצוות התורה. האזרחים הערבים של המדינה סובלים מן המלחמה הזאת כמונו, גם להם יש קורבנות בנפש, גם מתוכם יצאו גיבורים להגן על האזרחים מהעוטף, וגם הם תרמו ותורמים לחברה. בנוסף לעבירה על התורה, הצקה להם היא איוולת חברתית ופוליטית שרק מחזקת את ידי הקיצוניים בצד השני.

ערביי ישראל סובלים מהמלחמה כמונו, עם קורבנות בנפש וגיבורים שהגנו על אזרחים בעוטף. בנוסף לעבירה על התורה, הצקה להם היא איוולת חברתית ופוליטית שמחזקת קיצוניים בצד השני

יחד עם המאמץ שלנו להתגונן פיזית נגד חמאס, ולהשמיד את היכולת שלהם לפגוע בנו עוד, אנו חייבים לסכל את המזימה שלהם לפגוע בנשמה שלנו. אנו חייבים לסכל את המזימה לדכא אצלנו את היכולת לחוש חמלה לא רק לבני עמנו אלא גם לאחר. ואנו צריכים לסכל את היוזמה לעודד את הגורמים הקיצוניים ביותר בחברה הישראלית שמעוותים את ערכי המסורת שלנו תחת כסות של יהדות. לא ניתן להם להצליח!

ג'ק גילרון הוא פרופ' אמריטוס ממכון לחקר המים ע"ש צוקרברג באונ' בן-גוריון, תושב באר שבע זה 31 שנה. הוא עוסק בחקר התפלה וטיפול במים ופעיל בנושאי אקלים וסביבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 921 מילים
סגירה