נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מקבל את פניו של שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן באנקרה, 1 בנובמבר 2023 (צילום: TURKISH PRESIDENCY PRESS OFFICE / AFP)
TURKISH PRESIDENCY PRESS OFFICE / AFP

איראן חוזרת על דפוסי הפעולה המוכרים בקפריסין - וטורקיה מעלימה עין

שני אזרחים איראנים חצו את הגבול מהחלק הטורקי של קפריסין לחלק היווני באוקטובר האחרון, בסמוך לעיתוי טבח חמאס בעוטף עזה ● השניים נעצרו, ובחקירתם התברר כי הופעלו על ידי אותו גורם איראני שפיקד על ניסיון ההתנקשות באיש עסקים ישראלי בגאורגיה ● בתוך כך, הביקורת על טורקיה גוברת - ולא מן הנמנע שנאט"ו תצטרך לנקוט עמדה ביחס לחברה הסוררת ● פרשנות

בפעם השלישית בתוך שנה סיכלו שירותי הביטחון של קפריסין פיגוע נגד מטרות ישראליות באי. בצעד חריג למדי, פרסמה ביום ראשון לשכת ראש הממשלה הודעה רשמית, שבה מודה ישראל כי המוסד העביר את המידע לשלטונות הקפריסאים לגבי החוליה האיראנית, שעסקה באיסוף מודיעין לקראת פיגוע.

מתברר כי שני אזרחים איראנים חצו את הגבול מהחלק הטורקי של קפריסין לחלק היווני במהלך חודש אוקטובר האחרון, בסמוך לעיתוי טבח חמאס בעוטף עזה. לא ברור האם סמיכות האירועים קשורה, אבל היא מעידה על כך שהמוסד מייד הגביר את הערנות שלו לגבי קפריסין – וכנראה לא רק שם.

שני האזרחים ביקשו מעמד של מבקשי מקלט. בשלב הראשון שירותי הביטחון של קפריסין התירו להם להסתובב באי, כאשר הם נמצאים תחת מעקב מתמיד. כנראה שההוראה מהמוסד הייתה לנסות לגלות את יעד הפיגוע ולהבין האם יש תשתית איראנית נוספת שפועלת בחלק היווני של האי.

באמצע חודש נובמבר השניים נעצרו, מבלי שידעו האחד על הפעלתו של השני. בחקירה התברר כי שניהם הופעלו מטהרן על ידי אותו קצין מודיעין איראני. אותו קצין גם הפעיל את התשתית שניסתה להתנקש לפני שנה באיש העסקים הישראלי איציק משה בטביליסי, בירת גאורגיה.

מחקירת העצורים בקפריסין עלה כי אחד מהם לא היה כנראה אזרח תמים אלא איש משמרות המהפכה שהחזיק במספר דרכונים. ההודעה הישראלית והקפריסאית לא מציינת את זה, אבל מקור משטרתי בקפריסין מסר לתקשורת המקומית כי ברשותו של העצור התגלו "מסמכי נסיעה שונים".

רכב של משטרת קפריסין הנושא חשוד בניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בניקוסיה, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Iakovos Hatzistavrou / AFP)
רכב של משטרת קפריסין הנושא חשוד בניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בניקוסיה, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Iakovos Hatzistavrou / AFP)

זו כנראה גם הסיבה שבהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי מחקירת השניים עלה מודיעין גם על יעדי פיגוע נוספים מחוץ לקפריסין. לא מן הנמנע שבחקירה עצמה השתתפו אנשי מוסד ישראלים.

עיון מעמיק יותר בהודעה החריגה של משרד ראש הממשלה מעלה מסר חריף מאוד לטורקיה, השולטת דה פקטו בחצי האי הצפוני של קפריסין, כל שכן בכל הקשור לממד הביטחוני: "הנוכחות האיראנית בצפון קפריסין והשימוש באזור זה בעבר ובהווה, הן למטרות טרור והן כזירת פעילות ומעבר לפגיעה ביעדים ישראליים ויהודים, מהווה סוגיה מטרידה", נאמר בהודעה הישראלית.

"הנוכחות האיראנית בצפון קפריסין והשימוש באזור זה בעבר ובהווה, הן למטרות טרור והן כזירת פעילות ומעבר לפגיעה ביעדים ישראליים ויהודים, מהווה סוגיה מטרידה"

מבלי להזכיר במפורש את טורקיה, יש כאן רמז עבה לכך שאנקרה מעלימה עין מפעילות הולכת ומתגברת של משמרות המהפכה בקפריסין הטורקית. ספק אם נוסח כזה היה ננקט לולא המתיחות הגוברת בין ישראל לטורקיה והדברים הקשים שהטיח הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בראש הממשלה נתניהו, אותו כינה "פושע מלחמה".

מעניין שגם השלטונות הקפריסאים הצטרפו לביקורת המרומזת הזו של ישראל, כשבעיתונות המקומית ציטטו ביומיים האחרונים גורמי ממשל ש"מוטרדים" מהנעשה בחצי האי הצפוני.

בחודש אוקטובר 2021 נעצר בלימסול אזרח אזרי בעל דרכון רוסי עם אקדח ומשתיק קול, דקות לפני שירה באיש העסקים הישראלי טדי שגיא.

איש העסקים טדי שגיא (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
איש העסקים טדי שגיא (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

בחקירותו התברר כי הוא עשה את אותו מסלול של שני העצורים האחרונים: הוא נחת בקפריסין הטורקית, חצה את הגבול בניקוסיה ושם חיכה לו הנשק שהוכן על ידי עובדים זרים מפקיסטן, שעבדו בקפריסין היוונית כשליחים של מסעדות. הפקיסטנים הם גם אלו שהכינו למתנקש את התשתית לפיגוע, שכללה איסוף מודיעין וסימון היעד ברובע העסקים של לימסול.

מתברר שאיראנים המגיעים לחלק הטורקי של קפריסין לא נזקקים לוויזה או אישור כניסה ויכולים להגיע בכל דרך, יבשתית או אווירית.

"השוטרים בחלק היווני של האי שמוצבים בנקודות הביקורת לאורך הגבול רואים בכל מי שמגיע מצפון האי מקומי והם רק מוודאים כי יש ברשותו דרכון של מדינה מוכרת", סיפר  אתמול הד"ר איתן חי ינרוג'ק, מומחה לטורקיה מאוניברסיטת תל אביב ומכון ירושלים, לעיתון "גלובס".

המציאות הזו מאפשרת כר פעולה נוח וזמין למשמרות המהפכה האיראניים, תחת עינו הפקוחה של שירות הביטחון הטורקי (MIT), הפועל גם בקפריסין הטורקית.

המציאות הזו מאפשרת כר פעולה נוח וזמין למשמרות המהפכה האיראניים, תחת עינו הפקוחה של שירות הביטחון הטורקי (MIT), הפועל גם בקפריסין הטורקית

מכון המחקר האמריקני FDD פירסם אתמול שני גילויי דעת העוסקים בקפריסין הטורקית, כשגם הם מצביעים על המסר המרומז (החריף) של ישראל לטורקיה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נושא דברים במושב של הוועדה לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי באיסטנבול, 4 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נושא דברים במושב של הוועדה לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי באיסטנבול, 4 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

חוקר המכון ג'ו טרוזמן טוען כי מדובר בקמפיין מתוכנן ומתוזמן של איראן לפגיעה במטרות יהודיות, ולא בכדי צפון קפריסין נבחרה כיעד התארגנות. ראש המכון מארק דובוביץ כינה את חשיפת החוליה "הפן החשוף של שיתוף הפעולה במזרח הים התיכון נגד טרור איראני".

בעניין הזה, דובוביץ מדגיש, חשוב מאוד להבליט את השותפות של טורקיה בנאט"ו. הוא אמנם לא אומר את הדברים במפורש, אבל בהחלט רומז שהברית חייבת לנקוט כאן עמדה ואולי אפילו צעדים, שכן חברה בכירה – טורקיה – מעלימה עין ומאפשרת פעילות טרור איראנית על אדמה של חברה אחרת – קפריסין.

נאט"ו חייבת לנקוט כאן עמדה ואולי אפילו צעדים, שכן חברה בכירה – טורקיה – מעלימה עין ומאפשרת פעילות טרור איראנית על אדמה של חברה אחרת – קפריסין

עוד 695 מילים
סגירה