גדעון סער (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90

עד היום מעמדו של נתניהו בליכוד נראה מובטח, אך הפרסום על רצונו בהקדמת הפריימריז לראשות המפלגה הוציא את גדעון סער לאור ● בציוץ בן שתי מילים פתח סער את קרב הירושה בימין - ונתניהו עלול להתחרט על הרעיון ● פרשנות

יוזמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיום פריימריז בזק לראשות הליכוד נועדה לגדוע את התקווה, שהיא התנאי לכל מהפכה.

אלא שכמו בקמפיין המצלמות והדה-לגיטימציה לאזרחים הערבים, גם כאן התוצאה עשויה להיות הפוכה – מתן לגיטימציה לאפשרות של החלפתו.

ההודעה המהירה של גדעון סער כי יתמודד, והכרזת התמיכה בו מצד מקורבתו ח"כ מיכל שיר, הם תחילתו של שיח שעד כה היה מושתק.

בשונה מההסבר של נתניהו למהלך, לפיו הוא נועד "לנפץ את אשליית המרד בליכוד", המניע העמוק יותר הוא חששו מהתפוררות בלוק הימין ב-21 הימים האחרונים שלפני הפיזור האוטומטי של הכנסת וההליכה לבחירות.

התפוררות כזאת תכרסם גם בנאמנות שרוחשים לו בליכוד, אך ללא ההכרזה על הפריימריז, היא לא הייתה צפויה להתחיל שם.

איתות למצוקה שבה נתניהו מצוי ניתן אתמול, כשהתברר שראשי סיעות הגוש מסרבים לחתום על התחייבות לתמיכה בלתי מסויגת בו באותו שלב.

היום כבר האשימה במשתמע איילת שקד את נתניהו, כי הוא האחראי לכך שברית מפלגות הימין אינה קדושה. "ב-2009 הוא השאיר את האיחוד הלאומי בחוץ והכניס את העבודה", אמרה בראיון לאתר ynet. "אם נתניהו יחליט שהוא לא חפץ בברית יותר, אנחנו נשב ונדבר, ונראה מה עושים".

ומה אם ראשי הסיעות הם שיחליטו ללכת בכיוון חדש? לזה שקד לא התייחסה, אך ברור שהאפשרות קיימת.

מייקל הזלטיין ורעייתו אן (צילום: AP Photo/Malcolm Linton)
מייקל הזלטיין ורעייתו אן (צילום: AP Photo/Malcolm Linton)

זוכרים את מייקל

ההודעה הקצרה של סער – "אני מוכן" – התקבלה בהפתעה בקרב גורמים בליכוד. אחד מהם הזכיר את מייקל הזלטיין, חבר המפלגה השמרנית הבריטית, שכיהן באמצע שנות ה-80 כשר ההגנה, ועשור לאחר מכן כסגנו של ראש הממשלה, ג'ון מייג'ור.

ב-1990 התמודד הזלטיין מול מרגרט תאצ'ר, ראשת הממשלה המכהנת, על הנהגת המפלגה. הוא הצליח לכפות סיבוב שני, שבו תאצ'ר כבר לא התמודדה, אך את פירות ההישג שלו קטף מייג'ור, שזכה בתפקיד. כשלונו של הזלטיין יוחס לקריאת התיגר המוקדמת מדי, לדעת רבים במפלגה, על תאצ'ר.

"אם ח"כ אחד מאתגר את נתניהו זה עלול לפתוח את הפתח", אמר גורם בליכוד. "לנתניהו, ככל שיהיו יותר מתמודדים זה יותר טוב, כי בבלוק שלו ההערצה אליו מטורפת, והוא יקבל הרבה יותר מ-50% מהקולות.

"אם גדעון סער יפסיד הוא 'גמר' לשלב הבא, כי הבלוק של נתניהו לא יצביע עבורו בשלב הבא, במאבק מול כ"ץ, ארדן, אדלשטיין ושות'. זה תקף ביחס לכולם".

בהתאם להערכת איש הליכוד, שר החוץ, ישראל כ"ץ, אכן מיהר להוציא הודעת תמיכה בנתניהו. כך גם ח"כ שלמה קרעי. אך חברי כנסת ושרים אחרים לא מיהרו להוציא הודעות תמיכה מטעמם, מה שמצביע על כך שהתמיכה בנתניהו בתוך הליכוד רחוקה מלהיות אוטומטית. זהו זמן של חישובים פוליטיים מדוקדקים.

במאי האחרון הסתייג סער מחקיקה פרסונלית שתשרת את חסינות נתניהו, ומתח ביקורת על הפסקת אש עם חמאס, לאחר סבב נוסף מול עזה. למרות זאת, הוא ממשיך להוביל בפער ניכר בסקרים על הובלת הליכוד לאחר נתניהו

מצד שני, הערכת איש הליכוד ביחס לסער עשויה להתברר כשגויה. במאי האחרון הסתייג סער מחקיקה פרסונלית שתשרת את חסינות נתניהו, ומתח ביקורת על הפסקת אש עם חמאס, לאחר סבב נוסף מול עזה. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל הפגנת העצמאות והמנהיגות, הוא ממשיך להוביל בפער ניכר בסקרים על הובלת הליכוד לאחר נתניהו.

בסקר חדשות 13 מלפני שבוע וחצי, השיבו 26% מבוחרי הליכוד כי סער הוא המחליף הרצוי לנתניהו. אחריו, בפער ניכר, נמצאים גלעד ארדן עם 10%, יולי אדלשטיין (8%), מירי רגב (6%) וישראל כ"ץ עם 5% בלבד.

סיכוייו הקלושים של כ"ץ להיבחר עשויים להסביר את תמיכתו המוחלטת בנתניהו, ששדרג אותו לתפקיד שר החוץ.

גדעון סער ורעייתו גאולה אבן-סער (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
גדעון סער ורעייתו גאולה אבן-סער (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

ההערכה התבדתה

מאז נבחר לראשות הממשלה ב-2009, ההתמודדויות הפנימיות בליכוד לא היוו אתגר לנתניהו. ב-2012 התמודד מולו משה פייגלין, ונתניהו זכה ביותר מ-75% מהקולות, וב-2016 בוטלו הפריימריז לראשות המפלגה בהיעדר מתמודדים.

קודם להודעת סער על התמודדותו, ההערכה בליכוד הייתה שגם הפעם איש לא יעמוד מול נתניהו.

ההפתעה של סער עשויה לרקום סיפור חדש לחלוטין. גם אם לא יצליח לנצח את נתניהו, קמפיין אפקטיבי עשוי ליצור סחף לכיוונו ולגבש מחנה שיחליש את שלטון היחיד הבלתי מעורער של נתניהו במפלגה.

ההפתעה של סער עשויה לרקום סיפור חדש לחלוטין. גם אם לא יצליח לנצח את נתניהו, קמפיין אפקטיבי עשוי ליצור סחף לכיוונו ולגבש מחנה שיחליש את שלטון היחיד הבלתי מעורער של נתניהו במפלגה

מהסיבות האלה, הפריימריז לראשות המפלגה הם בשלב הזה רעיון בלבד. אם נתניהו יבין שבמקום להשתיק את הקולות המערערים על מנהיגותו הוא רק ליבה אותם, הוא עשוי לרדת מהעץ. אחת הדרכים לעשות זאת היא לטעון שלאחר קמפיין בחירות שעלה כ-60 מיליון שקל, יהיה קשה למפלגה לעמוד בפריימריז בעלות 7-9 מיליון שקל.

עוד 660 מילים
סגירה