תיעוד של יובל קסטלמן מרים ידיים לפני שנורה בידי החייל אביעד פריג'ה בפיגוע בירושלים, 30 בנובמבר 2023 (צילום: צילום מסך ממצלמות האבטחה במקום)
צילום מסך ממצלמות האבטחה במקום

"בן גביר והחייל שייכים למי שהשקפת עולמם היא שקודם כל יורים ואחר כך בודקים"

פרקליט המדינה לשעבר מדגיש כי אינו מכיר את פרטי הפרשה מעבר למה שפורסם בתקשורת ● על ההחלטה לפתוח בבדיקה של מח"ש בנוגע להתנהלות הצוות שחקר את האירוע הוא אומר: "אני מנחש שהמידע שהגיע לפרקליטות מעלה את האפשרות שתפקוד המשטרה היה פסול לחלוטין ושהשוטרים פעלו באופן שהיה עלול לסכל את חשיפת האמת לגבי התנהלות החייל"

פרקליט המדינה עמית איסמן הנחה השבוע את המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לפתוח בבדיקה פלילית להתנהלות הצוות שחקר את החייל אביעד פריג'ה, שירה למוות ביובל קסטלמן ז"ל בפיגוע בירושלים לפני שבועיים.

בפרקליטות נימקו את בדיקת מח"ש ב"סתירה בטענת המשטרה, לפיה, כביכול, לא צריך לנתח את גופת קסטלמן כי לא היו בה קליעים". אבל תפקיד מח"ש אינו לבדוק טעויות בחקירות משטרה, אלא לחקור ולבדוק חשדות לעבירות פליליות של שוטרים. אלו חשדות עשויים להיות הסיבה לחקירת מח"ש במקרה הזה?

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור אומר לזמן ישראל: "מח"ש אינה אמורה לחקור עבירות של חיילים, כך שתפקידו של מח"ש אינו לבדוק את החשדות החמורים כלפי החייל, אלא רק את התנהלות המשטרה בפרשה".

לדור הדגיש כי אינו מכיר "ולא יודע את העובדות בפרשה, ומה שאני אומר הוא אך ורק על סמך מה שפורסם לגבי הפרשה ולא על סמך ידע אישי, שאין לי".

פרקליט המדינה משה לדור במשרדו, ספטמבר 2009 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
פרקליט המדינה משה לדור במשרדו, ספטמבר 2009 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

"מהיכרותי עם המערכת ותפקידיה", אומר לדור, "אני מנחש שהמידע שהוביל להחלטה לפתוח בבדיקת האירוע מעלה את החשש שתפקוד המשטרה היה פסול לחלוטין, ואת החשד ששוטרים פעלו באופן שעלול היה להיטיב עם החייל ולפגוע בחקירה.

"תפקידה של מח"ש הוא לחקור חשדות לעבירות פליליות חמורות של שוטרים, והעבירות שעשויות להיבדק במקרה כזה הן לכאורה, אם אני מבין נכון, שיבוש הליכי חקירה, או מרמה, או הפרת אמונים. עבירות, שאם נעשו, לכאורה, נעשו כדי לסכל את גילוי האמת לגבי התנהלות החייל.

"אני מנחש שהמידע מעלה את החשש שתפקוד המשטרה היה פסול… וששוטרים פעלו באופן שעלול היה להיטיב עם החייל, לפגוע בחקירה…לסכל את גילוי האמת"

"יש לשים לב שלא מדובר בהליך פורמלי של חקירה, אלא בהליך שמוגדר כ'בדיקה'. כדי להימנע מתיוג של האירוע כחקירה פלילית, הומצא הפטנט לקרוא לשלבים הראשונים של החקירה 'בדיקה'".

האם הסיבה לחששות או החשדות הללו עשויה להיות הקרבה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לחוגים הרעיוניים והחברתיים שמהם בא החייל אביעד פריג'ה?
"לא הייתי מנסח את זה ככה. הייתי אומר, שאם יגיעו למסקנה שנעשה לכאורה מהלך מכוון לגונן על ההריגה (מצד המשטרה, ת.ג.), אז ניתן להניח שזה תואם מסרים שיש מי שמעביר אותם לאנשי משטרה. מסרים שלפיהם הציפייה היא לנהוג כפי שנהג החייל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע במעלה אדומים, 1 באוגוסט 2023 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע במעלה אדומים, 1 באוגוסט 2023 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

"אם יגיעו למסקנה שנעשה מהלך מכוון לגונן על ההריגה, אז ניתן להניח שזה תואם מסרים שיש מי שמעביר אותם לאנשי משטרה, שלפיהם הציפיה היא לנהוג כפי שנהג החייל"

זאת הציפייה של בן גביר מהחיילים או מהשוטרים?
"הציפיה מהחיילים היא לרצות את השר ולפעול כך, והציפיה מהשוטרים היא לא לאכזב את השר ולא למנוע פעולות כאלה. ובלי קשר לשאלות התיאורטיות לגבי חקירת משטרה הספציפית הזאת, זה מסר שמחלחל לצה"ל ולמשטרה כאחד.

"וכן, בן גביר והחייל שייכים שניהם למי שהשקפת עולמם היא שראוי קודם כל לירות ואחר כך לבדוק. הרי החייל לא ידע שמדובר ביהודי, ולפי החשד שעולה מהפעולה שלו, וגם מהריאיונות איתו, הוא נהג כמי שהייתה לו הזדמנות פז להרוג את המחבל גם כשכבר לא נשקפה ממנו שום סכנה, כשהוא היה על הברכיים בידיים מורמות".

עוד 441 מילים
סגירה