שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משפשף את עיניו במשרד האוצר בירושלים, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

סמוטריץ' בשפל בסקרים - והמריבות שהוא יוזם לא עוזרות לו

הציונות הדתית צנחה מתחת לאחוז החסימה בסקרים האחרונים, ויו"ר המפלגה מחפש ליצור ריבים כדי להחזיר אליו את הבייס ● סמוטריץ' תוקף את ראש הממשלה, את שר הביטחון, את החרדים ● הוא מעביר כספים ליהודה ושומרון ● הוא מאיים לפרק את הממשלה אם יועברו כספים לרשות הפלסטינית ● אבל כל זה לא עוזר: בתחרות המתפתחת על קולות הציונות הדתית והחרד"לים, בן גביר מנצח ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' מחפש לריב, כמו שאומרים בשכונה. אין הזדמנות בשבוע האחרון שהוא החמיץ לתקוף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את שר הביטחון יואב גלנט, את יו"ר ש"ס אריה דרעי, את החרדים ואת העולם.

ככל שחולף הזמן ההיסטריה גוברת. אפשר גם לומר כי ככל שהסקרים מחמירים עם סמוטריץ' ומורידים אותו בשיטתיות מתחת לאחוז החסימה, כך עולה רף האיומים בפירוק הממשלה ובכלל.

אחרי הסקר האחרון ששודר בערוץ 12 שלשום (שני), שבו סמוטריץ' והציונות הדתית (שוב) לא עברו את אחוז החסימה, שר האוצר חיפש ולא מצא סיבה לקטטה הגונה שאולי תחזיר לו את החיוניות והמנדטים האבודים. בסוף סמוטריץ' תקף אתמול את ראש הממשלה, למרות שהוא חושב בדיוק כמוהו בסוגית היום שאחרי.

נתניהו מכריז כמעט כל יום כי הרשות הפלסטינית לא תחזור לשלוט בעזה, אחרי שהבין בסקרים הפרטיים שלו כי הציבור ברובו חרד היום ממדינה פלסטינית תואמת עזה. גם האזכור השוטף של הסכמי אוסלו נועד להפחיד את הציבור ולהחזיר לנתניהו את תמיכה. "עזה לא תהפוך לחמאסן וגם לא לפתחסטן", מצייץ ראש הממשלה.

סמוטריץ' קרא דיווח כי נתניהו מדבר על פקידים מהרשות שמתגוררים בעזה שינהלו את החיים האזרחיים בגוף השלטוני שיקום אחרי השלב הראשון של המלחמה. נתניהו הכחיש את הדיווח ב"ישראל היום" וצייץ שוב את הסלוגן "לא חמאסטן ולא פתחסטן", אבל סמוטריץ' לא רצה להשתכנע.

"לוחמי צה"ל לא מוסרים את נפשם בעזה כדי להמליך בה את אבו מאזן תומך הטרור ומכחיש השואה או את אנשיו במקום חמאס", הודיע סמוטריץ', ובעצם רק חזר על המסר של נתניהו.

יום קודם לכן, סמוטריץ איים בפירוק הממשלה. הפעם זה קרה על רקע הכוונה להעביר תקציבים לרשות הפלסטינית – לטענתו מאחורי גבו. "אם הכסף לרשות הפלסטינית יעבור – אתפטר. אני מוכן לשלם מחיר אישי כבד", הכריז סמוטריץ' ודיווח בישיבת הסיעה כי אמר את הדברים גם לנתניהו.

סמוטריץ איים בפירוק הממשלה. הפעם זה קרה על רקע הכוונה להעביר תקציבים לרשות הפלסטינית – לטענתו מאחורי גבו. "אם הכסף לרשות הפלסטינית יעבור – אתפטר. אני מוכן לשלם מחיר אישי כבד""

העימותים נמשכו אתמול על רקע התביעה של סמוטריץ' לדחות את הבחירות המקומיות לסוף פברואר. סמוטריץ' צודק בעניין הזה: קשה לקיים בחירות באמצע מלחמה כאשר מועמדים רבים נמצאים בחזית. קשה גם לשנע קלפיות לעזה ולבקש מהלוחמים להצביע שם. לאף אחד אין ראש ואנרגיה למאבקים פוליטיים, אולי רק לסמוטריץ'.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לישיבת הקבינט, 10 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לישיבת הקבינט, 10 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כדרכו, הפך סמוטריץ' גם את המאבק לעניין סקטוריאלי והדגיש את הדתיים הלאומיים שלוחמים באחוזים גבוהים יותר מכל האחרים. הקואליציה רותחת בימים האלה סביב סיפור הבחירות המקומיות.

סמוטריץ' בינתיים מוריד ומבטל ומעלה מחדש את המס על משקאות ממותקים, לא בלי קשר לבחירות האלה, כולם מתרוצצים ומשנים עמדות ונתניהו לא מכריע בהמולה הזו.

אבל כל זה לא עוזר. בתחרות הקשה המתפתחת בין סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על קולות הציונות הדתית והחרד"לים, השר לביטחון לאומי מנצח. סמוטריץ' נחשב כמי שממצמץ, אחרי שתמך ביחד עם שרי הציונות הדתית בהפוגה בסוף נובמבר. את הרושם הוא מנסה לתקן באמצעות תקציבי העתק שהוא מעביר להתנחלויות ביהודה ושומרון, לצרכי ביטחון, בנייה ותשתיות.

סמוטריץ' נחשב כמי שממצמץ, אחרי שתמך ביחד עם שרי הציונות הדתית בהפוגה בסוף נובמבר. את הרושם הוא מנסה לתקן באמצעות תקציבי העתק שהוא מעביר להתנחלויות

בן גביר הצביע נגד ההפוגה בעזה, ועל כל איום לאומני-מגזרי של סמוטריץ' הוא יוצא בסאונד-בייט בוטה פי כמה. סמוטריץ' עמד חסר אונים בימין מול הקריאה של בן גביר להוציא להורג מחבלי נוח'בה, אם חמאס לא משחרר חטופים.

איתמר בן גביר בדיון על חוק עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן גביר בדיון על חוק עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול כבר תקף בן גביר את נתניהו ושר הביטחון גלנט, אחרי שהתעמת עם הרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט על רקע פרשת הכריזה של החיילים בג'נין. "תן גיבוי ללוחמים, גם אם זה לא מביא לך פירגונים מהאולפנים", צייץ בן גביר כלפי גלנט. עכשיו צריך לחכות לקונטרה של סמוטריץ', בעיקר אחרי הזינוק של בן גביר בסקרים.

סמוטריץ' משלם מחיר גם על התנהלות כושלת במשרד האוצר ולדברי מקורביו, הוא נתפס כחלק מהכישלון הכללי של הממשלה מאז 7 באוקטובר.

המקורבים טוענים, עם זאת, כי הירידה בסקרים נובעת גם מכך שרבים מתומכיו נמצאים במילואים ולא עונים לטלפונים מהסוקרים, וכי הבסיס החרד"לי הקשה של סמוטריץ' עדיין שווה ארבעה מנדטים.

אולי, אבל לפי שעה סמוטריץ' רק בורח לאחור.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 614 מילים ו-1 תגובות
סגירה