חייל בחופשה מעזה ירה בחבריו – ופצע אותם קל

התקרית החריגה אירעה אחרי שנשקו של החייל, שיצא להתרעננות מהלחימה בעזה, נלקח ממנו משום שהיה במצב נפשי קשה – ואף הופנה לטיפול רפואי, שטרם קיבל ● לזמן ישראל נודע כי החייל היורה עדיין לא נחקר, לנוכח מצבו המורכב ● מדובר צה"ל נמסר כי התקרית עדיין נמצא בחקירת מצ"ח

צנחנים יוצאים מרצועת עזה, 20 בדצמבר 2023
צנחנים יוצאים מרצועת עזה, 20 בדצמבר 2023

תקרית חריגה ביחידת הצנחנים, שיצאה להתרעננות קצרה מרצועת עזה, הסתיימה בשלושה פצועים קל, כאשר חייל במצב נפשי קשה – אחרי יותר משבעה שבועות של לחימה ללא הפוגה – חטף נשק מאחד מחבריו וירה לעברם צרור.

בנס לא נפגע אף אחד במישרין מהכדורים, אך שלושה חיילים נפצעו קל מרסיסים לפני שהשתלטו על חברם ולקחו ממנו את הנשק. החיילים, לוחמי גדוד 890 של הצנחנים, יצאו לפני זמן קצר להתרעננות ראשונה מאז החלה הלחימה בכפר הנופש באשקלון.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי החייל היורה סבל לכאורה מבעיות נפשיות זמן מה לפני כן, ובעקבות זאת הופנה לטיפול רפואי, אך ככל הנראה סירב לקבלו. במהלך הימים האחרונים נלקח ממנו נשקו האישי וחבריו קיבלו הנחיה לשמור עליו, אבל לטיפול רפואי הוא טרם הגיע.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי החייל היורה סבל לכאורה מבעיות נפשיות זמן מה לפני כן, ובעקבות זאת הופנה לטיפול רפואי, אך ככל הנראה סירב לקבלו. במהלך הימים האחרונים נלקח ממנו נשקו האישי

בסופו של דבר, אומרים גורמים ששוחחו עם החיילים, נשאר החייל בחדר לבדו, לקח נשק של אחד מחבריו – והחל לירות לכיוונם. מדובר צה"ל נמסר כי התקרית עדיין נמצא בחקירת מצ"ח ובסיומה תעבור לבחינת הפרקליטות הצבאית, אך אישרו את הפרטים: "מספר חיילים נפצעו באורח קל מרסיסי ירי וטופלו רפואית בהתאם".

צנחנים יוצאים מרצועת עזה, 20 בדצמבר 2023
אילוסטרציה: צנחנים יוצאים מרצועת עזה, 20 בדצמבר 2023

בתגובתו התייחס דובר צה"ל גם למצבו הנפשי של הלוחם בעקבות הלחימה הממושכת בעזה: "האירוע  התרחש במהלך חופשת התרעננות של הלוחמים, לאחר שבועות של לחימה בעזה. המפקדים מלווים את כלל החיילים המגיעים להתרעננות, ומונחים, בסיוע גורמי הרפואה, בתהליכי עיבוד של אירועי הלחימה".

גורמים בסביבת הלוחם העריכו שהמצב הנפשי הקשה נגרם בשל הלחימה הממושכת והקשה, שבמהלכה, כפי שפרסמנו, לא יצאו לוחמי הצנחנים אפילו לריענון אחד מחוץ לרצועה, בצעד שזכה לביקורת בצבא ומחוצה לו.

גורמים בסביבת הלוחם העריכו שהמצב הנפשי הקשה נגרם בשל הלחימה הממושכת והקשה, שבמהלכה, כפי שפרסמנו, לא יצאו לוחמי הצנחנים אפילו לריענון אחד מחוץ לרצועה

לזמן ישראל נודע כי המקרה האמור דווח למשטרה הצבאית החוקרת, שפתחה בחקירת נסיבות האירוע. הממצאים יועברו לפרקליטות הצבאית. עוד נודע כי החייל היורה עדיין לא נחקר, לנוכח מצבו הנפשי המורכב. כמו כן נודע כי חקירתו תתבצע כאשר הדבר יתאפשר בהמלצת הגורמים הרפואיים המטפלים בו.

במסגרת החקירה תצטרך המשטרה הצבאית לבדוק מדוע לא הגיע החייל לטיפול רפואי מוקדם יותר, למרות הסימנים הברורים שהביאו את מפקדם לקחת ממנו את נשקו, וכן האם הוא הושאר לבדו בחדר עם הנשק.

כמו כן תצטרך המשטרה הצבאית לבדוק מדוע לא הופעלה פקודת מטכ"ל העוסקת ב"טיפול בחייל הנמצא במצוקה נפשית": "המפקד ימנע מהחייל כל גישה לנשק; לשם כך ימנה שני חיילים שמתפקידם להשגיח על החייל, לבל יפגע בעצמו או באחרים".

חיילי צה"ל בשכונת שייח' רדואן בעזה, 24 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
אילוסטרציה: חיילי צה"ל בשכונת שיח' רדואן בעזה, 24 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המפקדים מלווים את הלוחמים לצד גורמי רפואה ומוודאים טיפול הולם לכל חייל. האירוע התרחש במהלך התרעננות כוחות מהלחימה בעזה. מספר חיילים נפצעו באורח קל מרסיסי הירי וטופלו. מטעמי צנעת הפרט לא נוכל להרחיב אודות מצבו של החייל, ואנו מבקשים לכבד את פרטיותו.

"האירוע דווח למצ"ח שפתחה בחקירה. נוכח מצבו הרפואי של החייל היורה, בעת הזו הוא טרם נחקר. החקירה תיערך כשהדבר יתאפשר על דעת הגורמים הרפואיים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 464 מילים ו-1 תגובות
סגירה