זו הייתה שנה מדממת במיוחד, ולא רק מטרור ומלחמות

פרחים על קברים של חיילים שנהרגו במלחמת סוכות, 14 באוקטובר 2023 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
Yossi Zamir/Flash90
פרחים על קברים של חיילים שנהרגו במלחמת סוכות, 14 באוקטובר 2023

סוף השנה האזרחית מביא איתו באופן מסורתי את סיכומי השנה בתחומים השונים. השנה, בעוד אנו מתעוררים מדי בוקר לעוד ידיעות על נופלים במלחמה, ושרויים עדיין באבל על האסון הנורא שפקד את ישראל, ראוי לבדוק מה קרה בישראל בתחום שעליו אף פעם לא נעים לדבר – המוות. כמה ישראלים סיימו את חייהם בשנה האחרונה מסיבות לא טבעיות, והאם מדובר במספרים חריגים.

בכל מה שנוגע לטרור ומלחמות, ברור לכולם שאנחנו נמצאים בעיצומה של טרגדיה נוראית. עוד לפני מתקפת הטרור המזעזעת של ה-7.10, בחצי השנה הראשונה של 2023, נמנו בישראל 32 אזרחים וחיילים שנרצחו בפיגועי טרור, המספר הגבוה ביותר של נרצחים מטרור בעשור האחרון.

ראוי לבדוק מה קרה בישראל בתחום שעליו אף פעם לא נעים לדבר – המוות. כמה ישראלים סיימו את חייהם בשנה האחרונה מסיבות לא טבעיות, והאם מדובר במספרים חריגים

מתקפת הפתע ב-7.10 כבר גרמה למספר הנרצחים היומי הגבוה ביותר בישראל אי פעם מטרור וממלחמות, ומספר הנרצחים היחסי הגבוה ביותר מאירוע טרור בעולם המערבי בעשורים האחרונים. הוא גם חצה את מספר הנרצחים הישראלים בשתי האינתיפאדה גם יחד.

מספר ההרוגים במלחמת חרבות ברזל כולה הוא השלישי בגובהו בתולדות ישראל, אחרי מלחמת השחרור ומלחמת יום הכיפורים, ואפילו מספר החיילים שנפלו בלבד, שכבר חצה את קו ה-500, מתחיל להתקרב למספרים של מלחמות ששת הימים ולבנון השנייה, וחצה מזמן את אלה של לבנון השנייה וההתשה.

וזה לא נגמר שם. אמנם המספרים הבלתי נתפסים של מלחמת חרבות ברזל מאפילים על כל השאר, אבל גם בתחומי החיים האחרים מספר המתים השנה נסק, זאת למרות מיתון שחל מאז אוקטובר במספר המתים מתחומים שאינם טרור.

כך, בשנת 2023 נרצחו בישראל באירועי פשיעה ואלימות 242 ערבים, 230 מהם אזרחי ישראל. המספר הזה גבוה פי שניים ממספר הנרצחים הערבים אשתקד, אז נרצחו 115 ערבים, 101 אזרחי ישראל.

לשם השוואה, בשנה המדממת ביותר מפשיעה בחברה הערבית עד השנה הנוכחית, שנת 2021, נרצחו 128 ערבים, קצת יותר מחצי מהנרצחים בשנה הנוכחית.

מתקפת הפתע ב-7.10 כבר גרמה למספר הנרצחים היומי הגבוה ביותר בישראל אי פעם מטרור וממלחמות, ומספר הנרצחים היחסי הגבוה ביותר מאירוע טרור בעולם המערבי בעשורים האחרונים

מספר המתים בתאונות עבודה נמצא בעלייה גם הוא, וגדל ב-14% מהשנה שעברה, מ-72 הרוגים ל-82 הרוגים, זאת למרות הירידה הדרמטית בעבודות הבנייה (הענף המדמם ביותר) בחודשים האחרונים.

גם מקומן של תאונות הדרכים לא נפקד, ומספר ההרוגים בעטיין נמצא בעלייה, אם כי במקרה הזה היא קלה יחסית ועומדת על כ-2%. גם כאן, למרות הירידה בנסועה שנרשמה החל בחודשים אוקטובר ונובמבר.

סוף השנה האזרחית מביא איתו הפעם גם את סיכום השנה הראשונה של ממשלת ישראל ה-37, שהושבעה ב-29 בדצמבר 2022.

כמו תמיד, בעת שהושבעה נקבעו קווי היסוד של הממשלה החדשה. בעוד הראשון שבקווי היסוד עסק ב"זכות הבלעדית והבלתי ניתנת לערעור על שטחי ארץ ישראל" של העם היהודי, השני שבהם הבטיח:

"הממשלה תפעל באופן אקטיבי כדי לבצר את הביטחון הלאומי ולהקנות ביטחון אישי לאזרחיה תוך מאבק נחרץ ונחוש באלימות ובטרור".

גם אם לא ניתלה בממשלה את האשמה המלאה על מותם של כל אותם אלה שסיימו את חייהם בשנת 2023, ברור שבסעיף הזה רושמת ממשלת ישראל כישלון מוחלט. דומה שביטחונם של אזרחי ישראל מעולם לא היה מעורער יותר.

לאחר שמספר הנרצחים הערבים במקרי פשיעה הגיע בשנת 2023 למצב כזה שכמעט ואין אזרח ערבי בישראל שלא מכיר מקרוב את אחד הנרצחים – גם אזרחי ישראל היהודים הגיעו למצב שבו כמעט אין בית אשר אין בו מת.

גם אם לא ניתלה בממשלה את האשמה המלאה על מות אלה שסיימו את חייהם בשנת 2023, ברור שבסעיף הזה רושמת ממשלת ישראל כישלון מוחלט. דומה שביטחונם של אזרחי ישראל מעולם לא היה מעורער יותר

האובדן של כל החיים הרבים האלה, שהיו אנשים אוהבים ופועלים ולא רק מספרים, הוא הדבר הנורא מכל. קודם כל להם עצמם שלא יהיו עוד, ואחר כך גם למשפחותיהם, חבריהם, ושאר מעגלי החיים שלהם.

אך את אלה מאתנו שנותרו כאן צריכה להטריד גם הידיעה שההפקרות שהובילה אותנו למצב העגום הזה נמשכת ותוביל עוד לאבדות רבות. שלהנהגה שלנו אין תכנית לשאלה איך יראו עזה ועוטף עזה ביום שאחרי, ואיך יחזרו תושבי הצפון לבתיהם למרות איום חזבאללה.

צריכה להטריד אותנו גם הידיעה שבמשרד לביטחון לאומי יושב עבריין מורשע, שפירק את המשרד לחלוטין מאנשיו ומקצועיותו, ושהפתרון שלו לביטחון האישי שהתרסק במהלך כהונתו הוא לחמש את אזרחי ישראל, כמעט בלי פיקוח והדרכה.

צריכה להטריד אותנו הידיעה, שבמקום להזדעק ולהגן על הפועלים שנופלים אל מותם, עוסקת כנסת ישראל בימים אלה בדרכים להקטין את העיצומים שמוטלים על הפרות בטיחות, ושמשרד התחבורה, שאמון על הבטיחות בדרכים, התרוקן אף הוא מאנשי המקצוע שבו. במיוחד מאלה שעוסקים בקידום התחבורה הציבורית, שבנוסף לכל מעלותיה היא גם בטיחותית הרבה יותר.

אובדן החיים האלה איננו גזירת גורל. ממשלות ראויות יותר, בארץ ובעולם, פעלו בנחישות והצליחו לשמור על חיי אזרחיהם. מגיעה לנו הנהגה שתפסיק לזלזל ביקר לנו מכל – החיים שלנו ושל היקרים לנו.

אובדן החיים האלה איננו גזירת גורל. ממשלות ראויות יותר, בארץ ובעולם, פעלו בנחישות והצליחו לשמור על חיי אזרחיהם. מגיעה לנו הנהגה שתפסיק לזלזל ביקר לנו מכל – החיים שלנו ושל היקרים לנו

מגיעה לנו ממשלה שתשים לנגד עיניה את המטרה העליונה והאחריות הכבדה שניתנה לה בהגנה על החיים האלה, ושתפעל בנחישות ובמקצועיות להגן על הביטחון האישי של כל רובדי החברה הישראלית בכל תחום שהוא. החיים שלנו תלויים בזה.

אביעד הומינר רוזנבלום הוא סמנכ"ל קרן ברל כצנלסון, לשעבר יועץ מדיניות לשר העבודה והרווחה ורפרנט תכניות עבודה במשרד ראש הממשלה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 794 מילים
סגירה