"תחיי ההתנגדות של אנשי פלסטין": הצעדה הפמיניסטית בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
גילעד שדה

הצעדה הפמיניסטית בפריז הפכה להפגנת ענק נגד ישראל

אירועי הענק בצרפת לכבוד יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים הפכו לאירועי דה־הומניזציה נגד ישראלים ויהודים, תוך ניסיון להלבין את פשעי חמאס וקריאה לאינתיפאדה גלובלית ● ארגונים יהודיים טוענים שנאסר עליהם לצעוד ● חלק ממארגני הצעדה אף נעצרו בחשד לתמיכה בטרור ● "היה קשה לצעוד כי הונפו שלטים אנטישמיים"

תחנת "נאסיון" ("האומה") הודיע הכרוז האלקטרוני בקו מספר אחד במטרו של פריז. הדלתות נפתחו ורוב הנוסעות נפלטו מהרכבת. סמוך לתחנה, שתי נשים קשרו סרטים סגולים לשיער בנותיהן. כמו נחיל נמלים, הנוסעות עשו את דרכן החוצה מהמבוך התת־קרקעי אל כיכר האומה המפורסמת.

זה היה ב־25 בנובמבר, יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. הצעדה היוצאת מהכיכר נחשבת לאירוע הפמיניסטי השני בחשיבתו בצרפת, אך מבט חטוף בכיכר השנה הראה כי היא מלאה בדגלי פלסטין, מה שהעלה את התהייה האם באמת מדובר בצעדה למען זכויות נשים.

בצד השני של הכיכר התכנסו נשים יהודיות מארגון "Nous Vivrons" ("אנו נחיה"), שהגיעו לכאן כדי להפגין נגד ארגוני הנשים המתעלמים ממעשי הזוועה של חמאס. הן לבשו מכנסיים מוכתמים באדום והחזיקו שלטי מחאה עם תמונתה של נעמה לוי שנחטפה לעזה – וקראו: "מאמינות לך, אלא אם את יהודייה".

לצדן התקהלו מפגינים פרו־פלסטינים ואנשי אנטיפה רעולי פנים. המשטרה הקיפה את המפגינות היהודיות, שהודו לה בקריאות "תודה למשטרה". "השוטרים ביקשו שנחכה קצת כדי שהצעדה המרכזית תתקדם לפני שאנחנו יוצאות", אמרה קרולין, ממקימות ההתארגנות היהודית. בסוף המשטרה לא התירה להן לצעוד.

מפגינים בצעדה הפמיניסטית, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
מפגינים בצעדה הפמיניסטית, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

קרולין אמרה לזמן ישראל כי המחאה תואמה עם אחד הארגונים הפמיניסטיים מהצעדה המרכזית – וכי הן הופתעו לגלות שנאסר עליהן להשתתף בצעדה. היא גם הופתעה מהעובדה שהצעדה הייתה מפגן אנטי־ישראלי. מהפרסומים של מארגנות הצעדה עולה כי הן היו אלה שמנעו מ"אנו נחיה" להשתתף בצעדה, בטענה כי מדובר בארגון ימין קיצוני.

"אפילו שאנחנו נלחמות בפרופגנדה, מאשימים אותנו שאנחנו [ארגון] ימין קיצוני כדי לבטל את הקול שלנו", אומרת קרולין. לאחרונה פרסם הניו יורק טיימס תחקיר הכולל עדויות לתקיפות מיניות שיטתיות ב־7 באוקטובר. ניתן למצוא דפוסי פעולה שיטתיים גם בתגובת ארגוני הנשים לפשעי חמאס, תוך כדי הלבנת הזוועות.

בפריז, למשל, כמה ארגונים שעמדו מאחורי הצעדה הודיעו ש"הטענות על פשעים נגד נשים יהודיות הן כלי בידי ממשלה קולוניאליסטית המנסה להכשיר רצח עם"

בפריז, למשל, כמה ארגונים שעמדו מאחורי הצעדה הודיעו ש"הטענות על פשעים נגד נשים יהודיות הן כלי בידי ממשלה קולוניאליסטית המנסה להכשיר רצח עם וטיהור אתני".

מתחקיר זמן ישראל המבוסס על תיעוד הצעדה הפמיניסטית, ניתוח פרסומי הארגונים מאז 7 באוקטובר, ראיונות ומידע הזמין בטלגרם וברשתות החברתיות עולה כי כמה ארגונים פמיניסטיים מנהלים באופן גלוי קמפיין דה־הומניזציה נגד נשים ישראליות, תוך כדי שיתוף פעולה עם ארגונים פלסטיניים תומכי טרור.

שוטרים מעכבים מפגין פרו־פלסטיני שניסה להתעמת עם ההפגנה היהודית, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
שוטרים מעכבים מפגין פרו־פלסטיני שניסה להתעמת עם ההפגנה היהודית, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

"העובדה שמארגני הצעדות בצרפת אסרו על תנועות יהודיות להשתתף בהן לא מפתיעה", סיפרה ד', פעילה חברתית מפריז, בת לאם קתולית ולאב מוסלמי. "הצעדה הפמיניסטית אוחדה עם ההפגנה הפרו־פלסטינית השבועית היוצאת מכיכר הרפובליקה", אמרה לזמן ישראל.

ד', שביקשה להישאר בעילום שם בשלל החשש לפגיעה בפרנסתה, הוסיפה שהיא מזועזעת מ"הניצול לרעה" של המאבק הפמיניסטי.

עוד טענו בארגון כי בצעדה בפריז נכחו ארגונים פמיניסטיים יהודיים לצד הארגונים האחרים. הארגון אף הוסיף וטען כי הם הכריזו שהצעדה כוללת גם את המאבק של קורבנות חמאס

"הפסיקו את ההתקפות כלפי התנועה הפמיניסטית!" נכתב בכותרות ההודעה לעיתונות של ארגון Nous toutes ("כולנו"), שעמד בראש הארגונים שהובילו את צעדת ה־25 בנובמבר בפריז – והיה זה שקיבל את האישור לקיומה.

בהודעה שיצאה כמה ימים לאחר הצעדה נכתב, בין היתר: "אנו מסרבות לאינסטרומנטליזציה של מאבקינו. מחאת ה־25 בנובמבר זכתה להצלחה עממית גדולה". הארגון יוצא נגד הטענות בגין "הכחשת אלימות מינית ורצח נשים יהודיות בישראל על ידי חמאס" והאיסור ליהודים להשתתף במחאה.

נשים יהודיות מפגינות מול הצעדה האנטי־ישראלית של ארגוני הנשים, כיכר האומה, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
נשים יהודיות מפגינות מול הצעדה האנטי־ישראלית, כיכר האומה, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

"ראשית, ברצוננו לאשר מחדש כי אנו נלחמים באופן קולקטיבי בכל [צורה של] אלימות, התעללות ורצח נשים המבוצעים נגד כל הנשים והמיעוטים המגדריים – ללא קשר ל[זהות] התוקפים. אנו מגנים באופן חד־משמעי את הפשעים המיניים והמגדריים, האונס ורצח הנשים שבוצע על ידי חמאס".

עוד טענו בארגון כי בצעדה בפריז נכחו ארגונים פמיניסטיים יהודיים לצד הארגונים האחרים. הארגון אף הוסיף וטען כי הם הכריזו שהצעדה כוללת גם את המאבק של קורבנות חמאס. "מסע ההכפשה של הימין הקיצוני", כמו שהם קראו לפרסומים השונים, "הצליח לשכנע רבים, כולל נשים יהודיות ופמיניסטיות".

"כולנו פלסטינים. אנחנו נלחמים בציונות – משטר עליונות קולוניאליסטי, גזעני וסקסיסטי המעודד, בין היתר, את תרבות האונס. מיתוס הציונות הוא תוצר של מודרניות מערבית גזענית, קפיטליסטית, אימפריאליסטית"

בפועל, ארגון "כולנו" איחד את צעדת ה־25 בנובמבר עם הצעדה האנטי־ישראלית השבועית של ארגון Urgence Palestine ("מצב חירום פלסטיני"), שהוקם לאחרונה ועומד מאחורי רוב ההפגנות האנטי־ישראליות בצרפת.

"יחי מאבקן של הנשים הפלסטיניות – יחי המאבק לשחרור פלסטין", כתבו "Urgence Palestine" בכותרת ההזמנה לצעדה הפמיניסטית. "מכיוון שאנו נלחמים נגד כל צורות הדיכוי הפטריארכלי, נצעד ב־25 בנובמבר כדי לצעוק בקול רם וברור – הפסיקו את רצח העם המתמשך, תחי ההתנגדות". עוד נכתב בהודעה הארוכה והאנטישמית, שפורסמה יום לפני הצעדה:

ארגון "סמידיון", שקרה לאינתיפאדה עולמית והילל את פשעי חמאס, מודיעים כי ישתתפו במצעד הפמיניסטית (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
ארגון "סמידיון", שקרה לאינתיפאדה עולמית והילל את פשעי חמאס, מודיע כי ישתתף בצעדה הפמיניסטית בפריז (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"בגלל שכולנו פלסטינים, אנחנו נלחמים בציונות – משטר עליונות קולוניאליסטי, גזעני וסקסיסטי המעודד, בין היתר, את תרבות האונס. מיתוס הציונות הוא תוצר של מודרניות מערבית גזענית, קפיטליסטית, אימפריאליסטית ופטריארכלית.

"הציונות נוצרה על ידי נטילת אדמות פלסטיניות בכוח כדי לספק 'ארץ ללא אנשים' למתנחלים יהודים ברחבי העולם. בפרויקט שלהם למחיקת העם הפלסטיני, מנהיגים ציוניים תמיד ראו לרעה את הרחם הפלסטיני, את מטריצת הלידה וההתרבות הפלסטינית".

מדובר בתנועה המאגדת משפיעים וארגונים שהתאחדו, לטענתם, כדי להביא סוף ל"משטר הישראלי הקולוניאליסטי". הארגון הוא חלק מתנועת ה־BDS ופועל יחד עם "סמידיון" – ארגון למען האסיר הפלסטיני

על פי האתר של הארגון, מדובר בתנועה המאגדת משפיעים וארגונים שהתאחדו, לטענתם, כדי להביא סוף ל"משטר הישראלי הקולוניאליסטי". הארגון הוא חלק מתנועת ה־BDS ופועל יחד עם "סמידיון" – ארגון למען האסיר הפלסטיני – שהוצא מחוץ לחוק בגרמניה אחרי שהילל את פשעי השבעה באוקטובר.

באותו היום ארגון Revolution Permanente ("המהפכה התמידית"), ממארגני הצעדה וחלק מ־Urgence Palestine יצא בפרסום תחת הכותרות: "רצח נשים המוני בישראל", שם הם טענו כי הפגיעה – במירכאות – בנשים ישראליות היא לא יותר מתעמולה של מדינה קולוניאליסטית.

"רצח נשים המוני בישראל": פרסום של Revolution Permanente יום לפני הצעדה בפריז (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
"רצח נשים המוני בישראל": פרסום של Revolution Permanente יום לפני הצעדה בפריז (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

הפרסום שותף על ידי ארגונים פוליטיים ותנועות פמיניסטיות כמו Du Pain Et Des Roses ("לחם ושושנים"). לאחרונה נחשף כי פעיל מרכזי ב"המהפכה התמידית" נעצר על ידי משטרת צרפת בחשד לתמיכה בטרור.

ארגון "כולנו" – שארגן את הצעדה ואיחד אותה עם הארגונים המצוינים לעיל – טוען כי נעשה לו עוול. עם זאת, בניגוד גמור לטענות הארגון, בצעדה לא השתתפו ארגונים יהודיים, לפחות לא באופן רשמי.

היא וחברותיה הגיעו לצעדה בפריז כדי למחות על הלבנת פשעי חמאס ועל האנטישמיות בשמאל. הן דיברו עם אנשים וארגונים שהניפו שלטים אנטישמיים והסבירו להם כי מדובר בסיסמאות פוגעניות

"אני אישית לא סיימתי את הצעדה ואני יודעת שהיה קשה גם לאחרות לסיים אותה בגלל שהונפו שלטים אנטישמיים", מספרת אלה כהן, חברה בארגון "ORAAJ" – ארגון מהפכני יהודי נגד גזענות ופטריארכיה.

היא וחברותיה הגיעו לצעדה בפריז כדי למחות על הלבנת פשעי חמאס ועל האנטישמיות בשמאל. הן דיברו עם אנשים וארגונים שהניפו שלטים אנטישמיים והסבירו להם כי מדובר בסיסמאות פוגעניות כלפי יהודים, אך נענו בביטול. "בלי לדעת מה זה ציונות, הם משתמשים בזה כדי לדחות כל ביקורת וכדי להפוך אותה ללא לגיטימית".

חברה בקולקטיב "ORAAJ", שהצטרפה לצעדה כדי למחות על שתיקת ארגוני הנשים, במחאה בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
חברה בקולקטיב "ORAAJ", שהצטרפה לצעדה כדי למחות על שתיקת ארגוני הנשים, במחאה בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

היא הוסיפה כי על אף שהאנטישמיות מגיעה גם מהשמאל הקיצוני, היא ממשיכה לעמוד על האידיאלים והעמדות הפוליטיות שלה. "אנחנו לא יכולות לתת למאבק באנטישמיות להפוך למונופול של הימין הקיצוני – ולא יכולות לתת לשמאל הקיצוני לצאת חף מפשע".

עם זאת, כהן הבהירה כי יש לה בעיה עם ארגונים כמו "קול יהודי לשלום": "כשהם אומרים 'לא בשמי' הם מקדמים אנטישמיות. זה מחריד ומסוכן כי הם טוענים שאנחנו, היהודים ברחבי העולם, אחראים לחוסר הצדק או למלחמה בעזה, שזה כשלעצמו היגיון אנטישמי".

הארגונים מאחורי הצעדה טענו בפרסומים השונים שהם מסרבים לניכוס המאבק הפמיניסטי. עם זאת, הם בעצמם ניצלו את צעדת ה־25 בנובמבר כדי להפגין נגד ישראל ולהפיץ אנטישמיות – ולא רק בפריז

הארגונים מאחורי הצעדה טענו בפרסומים השונים שהם מסרבים לניכוס המאבק הפמיניסטי. עם זאת, הם בעצמם ניצלו את צעדת ה־25 בנובמבר כדי להפגין נגד ישראל ולהפיץ אנטישמיות – ולא רק בפריז.

על פי "המחאה התמידית", מארגני הצעדות בצרפת הצליחו למנף את האירועים ברחבי המדינה למפגן אנטי־ישראלי. אלפי משתתפות קראו לאינתיפאדה, למלחמת קודש ולשפיכות דמים. נשים מחבלות – שרצחו או ניסו לרצוח יהודים – זכו למעמד של כבוד תחת הסלוגן "לוחמות חופש".

פוסטר של הצעדה הפמיניסטית עם דגל פלסטין והכיתוב: "מהים ועד הנהר פלסטין תשוחרר" בערבית (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
פוסטר של הצעדה הפמיניסטית עם דגל פלסטין והכיתוב: "מהים ועד הנהר פלסטין תשוחרר" בערבית (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

במהלך הצעדה בפריז השחיתו הצועדות את סניף מקדונלד'ס, צרו עליו – ואף התפרצו פנימה תוך כדי קריאות לכיוון הסועדים – ביניהם גם ילדים קטנים – "רוצחים, מקדונלד'ס שותפים לרצח עם בעזה". מפגינים אף השחיתו חנויות עם גרפיטי נגד ישראל.

אינתיפאדה עולמית

דובר כבר רבות על חוסר התגובה של ארגוני הנשים לפשעי חמאס – מארגון הנשים של האו"ם ועד לארגונים קטנים ברחבי העולם שהפכו את המאבק למען זכויות נשים ככלי נגד ישראל. התנהלות ארגוני השמאל הקיצוני והארגונים הפמיניסטיים והלהט"בקיים הרדיקליים חושפים תמונה מסוכנת של תמיכה בטרור וקשר ישיר לרעיון האינתיפאדה הגלובלית.

מאז המתקפה האכזרית של חמאס, ארגונים מסוימים כמו "סמידיון" פועלים לעידוד הטרור הפלסטיני בשיתוף פעולה עם ארגונים פמיניסטיים וארגוני שמאל קיצוני, כדי לפתוח חזיתות נוספות נגד ישראל

מאז המתקפה האכזרית של חמאס, ארגונים מסוימים כמו "סמידיון" פועלים לעידוד הטרור הפלסטיני בשיתוף פעולה עם ארגונים פמיניסטיים וארגוני שמאל קיצוני, כדי לפתוח חזיתות נוספות – אלימות ולא אלימות – נגד ישראל.

שיתופי הפעולה בצרפת הם דוגמה המעידה על מגמה עולמית – ומראה את הקשר בין התאים האנטי־אימפריאליסטים לכאורה ופרו־טרוריסטים הפועלים בתוך האוניברסיטאות, ארגונים פמיניסטיים, להט"בקיים וארגוני שמאל קיצוני נגד ישראל ולמען אינתיפאדה עולמית.

ההכרזה על אינתיפאדה גלובלית באתר סמידיון (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הכרזה על אינתיפאדה גלובלית באתר סמידיון (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"האינתיפאדה הגלובלית" הוכרזה בשנה ה־37 ל"אינתיפאדה הגדולה" (האינתיפאדה הראשונה) ונועדה לחבור לחזיתות בעזה, תימן, גבול סוריה, הגדה המערבית ולבנון. "מניו יורק לעזה, מוונקובר לעזה, מברלין לעזה, מלונדון לעזה, מקייפטאון לעזה, מסאו פאולו לעזה, מפריז לעזה – האינתיפאדה תהיה גלובלית!" נכתב בכרזה שפורסמה באתר של ארגון הגג של סמידיון.

בין היתר נכתב בכרזה כי הקריאות הנשמעות, "בזמן שמיליונים צועדים נגד רצח העם הציוני המתמשך של העם הפלסטיני בעזה, הן לא רק הבעת הזדהות עם העם הפלסטיני והתנגדותו ההרואית, אלא גם שיקוף של האופי הבינלאומי, הערבי והפלסטיני למען המטרה הפלסטינית.

"הדחף לנורמליזציה עם המשטר הציוני נראה בעיני רבים בלתי נמנע, בעוד שאחרים קוננו על אי האחדות של התנועה הפלסטינית. המאבק היום הבהיר שוב את תפקיד הכוחות באזור ובעולם – ומאחד את העם הפלסטיני"

"האינתיפאדה נועדה לכיול המצפן ולהצבת המאבק הפלסטיני על דרך המלך. לפני ה־7 באוקטובר, הדחף לנורמליזציה עם המשטר הציוני נראה בעיני רבים בלתי נמנע, בעוד שאחרים קוננו על אי האחדות של התנועה הפלסטינית. המאבק היום הבהיר שוב את תפקיד הכוחות באזור ובעולם – ומאחד את העם הפלסטיני ובני בריתו הערבים והבינלאומיים לקראת שחרור ושיבה".

משבר אמון

"כעובדת מין, אני מזועזעת מההצהרה החד־צדדית, הבורה והלא מוסרית, שאין לה שום קשר לזכויותינו", אומרת דסה הינק, ישראלית החיה בברלין ודומינטריקס ("מלכת סאדו") מקצועית הפעילה למען זכויות עובדי ועובדות המין.

קריקטורה אנטישמית בצעדה בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
קריקטורה אנטישמית בצעדה בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

הינק הופתעה לגלות שאיגוד עובדות המין של ברלין יצא בהצרה אנטי־ישראלית. "מדוע ארגון המתמקד בסיוע לעובדות מין מביע דעה על אירוע בינלאומי שלא קשור לזכויות עובדים? לפי הטקסט, ברור שמדובר בהצהרה שטחית חסרת בסיס, אני לא רוצה להיות חלק מתנועה המפרסמת סיסמאות לצבירת פופולריות".

בריאיון מברלין היא מספרת לזמן ישראל כי נוצר אצלה משבר אמון "בעקבות הפוליטיזציה של תנועת עובדות המין והתנועות הפמיניסטיות". לדבריה, מה שהופך את הדברים "למגונים עוד יותר", היא  העובדה שיש נשים צעירות מאוד שעדיין מוחזקות בשבי, ושיש סיבה להאמין שחלקן אף התוקף מינית.

הינק חושבת שפשעי חמאס היו כל כך מחרידים עד שאנשים מרגישים צורך להצדיק אותם. "הם מבינים שהישראלים שנרצחו בפסטיבל נובה, למשל, הם אנשים יפים כמוהם, אוהבי שלום"

"התעלמות כזו מענייני נשים מצד איגוד עובדות המין רק הופכת את ההצהרה למרושעת יותר". הינק חושבת שפשעי חמאס היו כל כך מחרידים עד שאנשים מרגישים צורך להצדיק אותם. "הם מבינים שהישראלים שנרצחו בפסטיבל נובה, למשל, הם אנשים יפים כמוהם, אוהבי שלום, אנשים שעושים את אותם הסמים, אוהבים לרקוד לצלילי אותה המוזיקה. אז הם צריכים להאמין שהגיע להם".

היא מספרת שכבר בקיץ האחרון היא שמה לב שההפגנות של ארגון זכויות עובדות המין הפכו למעין איחוד מאבקים שאינם קשורים זה לזה. "מדובר בפוליטיזציה של תנועת עובדות המין, תוך כדי שילוב המאבקים עם מאבקים 'פרוגרסיביים' אחרים. רעיונות חצי אפויים שאין להם שום קשר למציאות".

מפגינה יהודייה נגד שתיקת ארגוני זכויות הנשים, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
מפגינה יהודייה נגד שתיקת ארגוני זכויות הנשים, פריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

"זה ממש מכעיס", היא מוסיפה, "הרגשתי שחמאס בא ותוקף מהחזית – והשאר דוקרים אותנו בגב. זה קשה לגנות את השימוש באונס ככלי מלחמה? למה? זה פשוט משהו שאני עדיין לא מצליחה להבין".

"כסטודנטית צעירה בישראל, בתפיסת העולם שעיצבתי לעצמי הבנתי שכדי לשנות את העולם אנחנו צריכות להיכנס לפוליטיקה כנבחרות ציבור", אומרת ניצן סניור, שיזמה את פרויקט "פוליטיקאיות צעירות". בשיחת טלפון מביתה בשרון היא מסבירה כי החליטה להקים את הפרויקט כדי לעודד נשים להיכנס לפוליטיקה ולהיבחר לרשויות המקומיות והכנסת.

"לא התחלתי את הפרויקט תחת הרצון לקדם נשים לשם קידום נשים, אלא להפוך את ישראל לטובה יותר באמצעות השתתפות של יותר נשים במוקדי קבלת ההחלטות וההשפעה"

"לא התחלתי את הפרויקט תחת הרצון לקדם נשים לשם קידום נשים, אלא להפוך את ישראל לטובה יותר באמצעות השתתפות של יותר נשים במוקדי קבלת ההחלטות וההשפעה לטובת המדינה".

בשנת 2010 החלה סניור את לימודיה באוניברסיטה העברית בירושלים. תוך כדי התואר הראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים ולאחר מכן בתואר השני בתקשורת פוליטית עם התמחות בלימודי מגדר, היא השתתפה במאיץ יזמות מטעם אגודת הסטודנטים והסטודנטיות בקמפוס. באמצעותו היא הוציאה לפועל את הרעיון לתוכנית מנהיגות לנשים, המתמקדת במרחב הפוליטי.

מפגינים משחיתים סניף של מקדונלד'ס במהלך הצעדה נגד אלימות כלפי נשים בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
מפגינים משחיתים סניף של מקדונלד'ס במהלך הצעדה הפמיניסטית בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

מאז הפרויקט התרחב לאוניברסיטאות ומכללות נוספות בארץ – והפך לתנועה ארצית עצמאית. כיום ל"פוליטיקאיות צעירות" יש מעל 600 בוגרות מכל קצוות החברה הישראלית. "המטרה שלי הייתה להביא כמה שיותר נשים ישראליות לשיח הפוליטי.

"בעולם שבו לכל ארגון יש אג'נדה, תמיד העדפתי מרחבי למידה עצמאיים ונטולי פניות". לדבריה, במשך השנים היא בחרה בקפידה את הגופים עימם שיתפה פעולה, כדי לנטרל כל השפעה פוליטית על התכנים והפעילות.

הארגון מנסה ליצור בית לכל אישה ישראלית שרוצה להיות מעורבת פוליטית, מתוך התפיסה שנשים מהוות יותר מ־50% מהאוכלוסייה, אך לא מיוצגות בהתאם

הארגון מנסה ליצור בית לכל אישה ישראלית שרוצה להיות מעורבת פוליטית, מתוך התפיסה שנשים מהוות יותר מ־50% מהאוכלוסייה, אך לא מיוצגות בהתאם. "נשים פועלות גם מתוך הבנת הצרכים הנשיים ולכן מסוגלות לדאוג לאוכלוסייה מגוונת – ולהביא את הקול הזה אל מוקדי קבלת ההחלטות.

"חוץ מזה, ברמה הדמוקרטית, איך מדינה יכולה להתנהל בצורה תקינה כשחצי מהתושבות לא מיוצגות כראוי?" סניור רואה בפעילות הציבורית כשליחות ולדעתה יש חשיבות בייצוג שווה. "זו השליחות של פוליטיקאיות צעירות. זו המהות שלנו.

מפגינים משחיתים סניף של מקדונלד'ס במהלך הצעדה נגד אלימות כלפי נשים בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
מפגינים משחיתים סניף של מקדונלד'ס במהלך הצעדה נגד אלימות כלפי נשים בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

"באופן מעשי אנחנו מאפשרות לנשים מכל המגזרים והדתות ללמוד אצלנו, ולכן ברמה האישית אני מרגישה שבר גדול מאוד עם התנועה הפמיניסטית העולמית". היא מספרת שהשבר נוצר מתוך הציפייה לסולידריות כללית: "כל מה שלימדו אותנו לאורך השנים התנפץ כשראיתי את ההתעלמות וההכחשה של הפגיעה בנשים יהודיות, בשילוב של אג'נדות מלאות שנאה לישראל.

"קיבלתי את זה, כמו שאומרים, לפנים", היא מוסיפה. "אני שמחה שאין לי שום מחויבות לארגונים בינלאומיים, מלבד לנשים המדהימות בישראל. זה לא שהיו לי ציפיות גדולות מהתנועה, אני מכירה את ההטיות האנטי־ישראליות של הארגונים.

"מאז שראיתי איך נשים שקוראות לעצמן פמיניסטיות מתנהגות בעקבות השבעה באוקטובר אני שואלת את עצמי אם אני יכולה להגדיר את עצמי כפמיניסטית"

"למרות זאת, הייתה לי תקווה כלשהי לתגובה פחות מזעזעת, או יותר נכון לחוסר תגובה מזעזעת של נשים פמיניסטיות מובילות בעולם. זה לא הפמיניזם שלי, אנטישמיות מקבלת לגיטימציה בזכות ארגוני 'זכויות אדם ונשים' שמקדמים אג'נדה אנטי־ישראלית ואנטי קולוניאליסטית ובכך מתירים את דמנו.

"מאז שראיתי איך נשים שקוראות לעצמן פמיניסטיות מתנהגות בעקבות השבעה באוקטובר אני שואלת את עצמי אם אני יכולה להגדיר את עצמי כפמיניסטית".

מפגינים משחיתים את הפסל בכיכר הרפובליקה, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
מפגינים משחיתים את הפסל בכיכר הרפובליקה, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

ההתגייסות של "ארגוני זכויות האדם" למאבק נגד ישראל הפכה לטרנד עולמי מעבר לגבולות פריז וברלין. החלום של ארגוני הטרור להביא לאינתיפאדה גלובלית ולאחד כמה שיותר חזיתות מול ישראל ובעלות בריתה הופך למוחשי ולמסוכן יותר. חלק מאותם "מלומדים ופרוגרסיביים" עושים דה־הומניזציה לישראל וליהודים – ואף לוקחים חלק פעיל באינתיפאדה הגלובלית.

אולם, בלי להקל ראש בסכנה הנשקפת, יש לזכור כי מדובר במיעוט קולני ואלים המשתלט על המרחב – ומשתיק רבים המתנגדים לתנועה העולמית נגד ישראל.

התגובות הפתיעו אותה. היו כאלה שהאשימו אותה בהצדקת רצח עם – ואף ניתקו את הקשרים איתה, אך היא גילתה שיש לה גם תומכים. "אומני דראג, קווירים ואקטיביסטים, שהיה חשוב להם להגיד שהם עומדים לצדנו"

בחזרה לפריז, כחודש לאחר "הצעדה הפמיניסטית" שהפכה למפגן שנאה אנטישמי, לולו פרארה (שם במה), אומנית בורלסקה יהודייה, עלתה על במה קטנה בחלל בעל קשתות אבן, שמזכירות מרתף ירושלמי קלאסי אבל בכלל נמצאות באחד ממועדוני הקברט בפריז.

"חששתי מהקהל וזה לא טבעי אצלי", היא אמרה. "לא ידעתי אם אנשים יתעצבנו על המופע או ינהגו באלימות, אבל הייתי חייבת למחות על השתיקה והכחשת הפשעים של השבעה באוקטובר על ידי ארגוני זכויות הנשים והפמיניסטיות".

שלט "מוות לישראל – מוות להודו – מוות לסרילנקה – לשחרר את פלסטין" בהפגנה בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)
שלט "מוות לישראל. מוות להודו. מוות לסרילנקה. לשחרר את פלסטין", בהפגנה בפריז, 25 בנובמבר 2023 (צילום: גילעד שדה)

התגובות הפתיעו אותה. היו כאלה שהאשימו אותה בהצדקת רצח עם – ואף ניתקו את הקשרים איתה, אך היא גילתה שיש לה גם תומכים. "אומני דראג, קווירים ואקטיביסטים, שהיה חשוב להם להגיד שהם עומדים לצדנו, פנו אליי. חשוב שנדע שאנחנו לא לבד ושיש הרבה אנשים שחוששים להביע דעה.

"אבל אם נמשיך להשמיע את קולנו, עוד ועוד אנשים יתעוררו – ולאט לאט יותר אנשים יעזו להביע את דעתם ולמחות נגד העוול שנעשה לנו".

בזמן שהתפשטה לקול יללות הקהל החלה להישמע אזעקה מוקלטת. היא הוציאה נר, הדליקה אותו – והניפה אותו, נותנת לשעווה לטפטף על החולצה הלבנה בזמן שהיא מקריאה את שמות קורבנות הפסטיבל בנובה

ההופעה בת ארבע הדקות החלה. פרארה נעה עם הגב לקהל, לבושה בבגד לבן בעל לבבות אדומים. בזמן שהתפשטה לקול יללות הקהל החלה להישמע אזעקה מוקלטת. היא הוציאה נר, הדליקה אותו – והניפה אותו, נותנת לשעווה האדומה לטפטף על החולצה הלבנה בזמן שהיא מקריאה את שמות חלק מקורבנות הפסטיבל בנובה.

דממה שררה באולם הקטן. "נגמרו המילים", היא אמרה בקול רם בעברית ותרגמה לצרפתית, רגע לפני שהאור באולם כבה. נשמע זעקה של כאב מהחושך – ומייד לאחר מכן החלה להישמע מנגינת התקווה.

תמונה לאחר המופע של השחקנית לולו פרארה (שם במה), פריז, נובמבר 2023 (צילום: באדיבות המצולמת)
תמונה לאחר המופע של השחקנית לולו פרארה (שם במה), פריז, נובמבר 2023 (צילום: באדיבות המצולמת)

האור נדלק. פרארה נעמדה והמשיכה להתפשט. היא הניפה את החולצה מעלה. על כיסוי אחת הפטמות נכתב "חי" ועל השנייה צויר מגן דוד. על החזה והבטן נמתחה כתובת: "We will dance again". עוד נשוב לרקוד!

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 2,652 מילים ו-2 תגובות
סגירה