בלי שלטון מקומי לא תהיה דמוקרטיה

חלקת הקבורה האזרחית בבית הקברות מורשה (צילום: באדיבות הכותב)
באדיבות הכותב
חלקת הקבורה האזרחית בבית הקברות מורשה

המאבק הארוך להקמת חלקה לקבורה אזרחית בבית העלמין "מורשה" ברמת השרון, שהסתיים לאחרונה בהצלחה עם אישור המכרז במועצת העיר ובחירתה של עמותת "מנוחה מכובדת" להפעלתו, הוא תזכורת לחשיבות של כוח חילוני חזק וגדול במועצות הערים.

*  *  *

למרבה הכאב, דווקא מלחמת ה"שבעה באוקטובר" עוררה מחדש את הדחיפות והצורך בקבורה לפי השקפת הנפטר.

במשך שנים היו מי שביקשו לעכב, בתחילה את עצם הקמת החלקה, אחר כך למנוע את תחילת הפעלתה ולבסוף לעכב את אישור המכרז, והכל כדי שההפעלה האזרחית תימנע או תישאר בידי המועצה הדתית.

במשך שנים היו מי שביקשו לעכב – תחילה את עצם הקמת חלקת הקבורה האזרחית -בהמשך את תחילת הפעלתה ולבסוף את אישור המכרז, והכל כדי שההפעלה האזרחית תימנע או תישאר בידי המועצה הדתית

היו מי ששמו מקלות בגלגלים, כולל כאלה שמתיימרים לייצג את הציבור החילוני. היו מי שקיוו לעצור את המובן מאליו, שלכל אחת ואחד מאתנו תהיה הזכות להיקבר במותו באופן שתואם את השקפתו, דרך חייו וערכיו.

3 שנים עמדה החלקה המיועדת לקבורה אזרחית בבית הקברות "מורשה", מיותמת, בזמן שמשפחות רבות נאלצו לוותר על ערכיהן ולקבור את יקיריהן בקבורה דתית, לוותר ולאמץ פתרון חלקי דרך המועצה הדתית או למצוא פתרונות רחוקים ויקרים יותר.

הלחץ שהגיע מלמעלה היה גדול, והביא לדחיות חוזרות ונשנות בקידום המכרז. אבל הגוש החילוני החזק בעיריית רמת השרון הודיע לראש העיר שלא נאפשר עוד עיכובים, הביא לפניו את הפתרון החוקי ודרש קבלת החלטה.

פתאום התברר כי כל הסיבות לעיכובים מתפוגגות כשיש רצון אמיתי וסוף סוף נבחרה העמותה הזוכה, ולתושבות ותושבי רמת השרון תעמוד מעתה הזכות לקבורה חלופית (אזרחית) לפי השקפתם.

הלקח של המאבק ארוך השנים ברמת השרון – חשוב שיהדהד בכל המדינה. כפי שמסתמן, המלחמה הנוראית לוקחת את תשומת הלב הציבורית מהבחירות שיתקיימו בסוף פברואר.

3 שנים עמדה החלקה האזרחית בבית הקברות "מורשה" מיותמת, כשמשפחות רבות נאלצו לוותר על ערכיהן ולקבור את יקיריהן בקבורה דתית, לאמץ פתרון חלקי דרך המועצה הדתית או פתרונות רחוקים ויקרים

אבל אם לא נזכור שבסופו של דבר, הבחירות המוניציפליות תשפענה על חיינו הרבה אחרי שהמלחמה תסתיים, הציבור החילוני עלול למצוא את עצמו עם פחות כוח, חלש עוד יותר מול שלטון מרכזי שמבקש לגזול ממנו עוד ועוד הישגים שהושגו בעמל רב.

בבחירות הקרובות יש מי שזוממים לנצל את המלחמה לחיזוק השפעתם, מי שמעוניינים במיעוט מצביעים, ככלי לביצור אמונתם הדתית בערים חילוניות. אבל אסור לנו לתת להם את זה. אסור לנו לוותר על השלטון המקומי.

אל מול מממשלה, שבשנה האחרונה הוכיחה פעם אחר פעם עד כמה דורסנית היא יכולה להיות, עלינו, הציבור החילוני, ליברלי, חופשי בישראל, לבצר את השפעתנו בשלטון המקומי.

לא להגיד ש"יש דברים חשובים יותר", כי אז אנחנו עלולים להישאר עם עוד פחות השפעה ממה שיש לנו היום. לא לתת לרעם התותחים לגבור על המחויבות שלנו לחיזוק הדמוקרטיה.

בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף, אריה דרעי ואיתמר בן גביר לא רוצים שהציבור החילוני יבוא להצביע – הם יודעים שהתסכול שלנו מבחירות במהלך מלחמה יחזק אותם.

בבחירות הקרובות יש מי שזוממים לנצל את המלחמה לחיזוק השפעתם, מי שמעוניינים במיעוט מצביעים, ככלי לביצור אמונתם הדתית בערים חילוניות. אבל אסור לנו לתת להם את זה. אסור לנו לוותר על השלטון המקומי

בדיוק מהסיבה הזו, אסור לנו לוותר. אסור לנו להתייאש. כמו שאנחנו יודעים להירתם לסיוע לחקלאים ולמפונים, כמו שהתנדבנו למילואים, כך אנחנו צריכים לעמוד על משמר הדמוקרטיה, קודם כל בשלטון המקומי. לא לתת לחסידי ההפיכה המשטרית לממש את זממם ולהשתמש במלחמה כבעוד כלי לחיזוק שליטתם והכפפתנו לחוקים דתיים ואנטי דמוקרטיים.

עידן למדן הוא עורך דין וחבר מועצת עיריית רמת השרון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 520 מילים
סגירה