נסראללה הבטיח נקמה. הוא לא ממהר לממש אותה

הנחת העבודה בצה"ל היא כי חזבאללה ימשיך לנסות למצוא פרצה בחגורת ההגנה העבה שישראל פרסה מול לבנון ● אם חלילה הוא יצליח, תמיד יוכל לתלות על ה"הישג" הזה את הנקמה על חיסול עארורי ● אם לא יהיה כזה הישג, הוא יסתפק בירי המאסיבי שביצע בסוף השבוע על בסיס צה"ל במירון ● בכל מקרה, ההערכה הרווחת היא שנסראללה עדיין רוצה להישאר מתחת לסף המלחמה ● פרשנות

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם, 5 בינואר 2024 (צילום: צילום מסך מ"אל מנאר", AFP)
צילום מסך מ"אל מנאר", AFP
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם, 5 בינואר 2024

בתוך שבוע נשא מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה שני נאומים, שניהם אחרי חיסולו של בן חסותו מחמאס סאלח אל-עארורי. וכרגיל, האוזן הישראלית הייתה לא רק כרויה לדברים שלו, אלא גם רגישה מאוד. בדרך כלל הנאומים של נסראללה מכילים ניואסנים ורמזים שדרכם אפשר ללמוד על הכוונות והתוכניות שלו.

כך היה בנאום הראשון שלו, ביום רביעי האחרון, כשהבטיח נקמה על חיסול עארורי. המסר הזה היה צפוי ובישראל לקחו – ועדיין לוקחים – את העניין ברצינות גמורה.

המטח של עשרות הרקטות (לראשונה מאז החל העימות עם חזבאללה) ששוגר אתמול בבוקר לעבר המתקן של חיל האוויר בהר מירון, היה לטענת חזבאללה חלק מהנקמה הזו. הדגש בהודעה שהוציא הארגון היה על המילה חלק – כלומר, לא נעצור כאן; המשך יבוא.

לא בכדי חזבאללה פירט בהודעה את מה תקף: הוא עשה זאת כדי להמחיש כי גבה מחיר יקר מנכס צבאי חשוב. ההסבר המפורט חשוב לו יותר מהפעולה עצמה – זה ממחיש את מרחב הפעולה הצר של נסראללה. חזבאללה נזקק לתת הסברים לזירה הפנים-לבנונית השסועה ולציבור השיעי, שסופר יותר מ-150 הרוגים מאז תחילת הלחימה.

הלווייתו של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בביירות, לבנון, 4 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הלווייתו של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בביירות, לבנון, 4 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

הנחת העבודה בצה"ל היא כי חזבאללה ימשיך לנסות למצוא פרצה בחגורת ההגנה העבה שפרס צה"ל מול לבנון, כדי לגבות מחיר. אם חלילה הוא יצליח, תמיד יוכל לתלות על ה"הישג" הזה את הנקמה על חיסול עארורי. אם לא יהיה כזה הישג, אפשר יהיה להסתפק בירי על מירון.

ההערכה הרווחת היא שנסראללה אמנם הבטיח – אבל לא ממש רץ לקיים אותה. הוא עדיין רוצה להישאר מתחת לסף המלחמה.

את החיזוק להנחה הזו אפשר לראות בנאום האחרון שנשא ביום שישי. הכותרת שניתן לתת לנאום הזה היא נאום אפולגטי. נסראללה ניסה לצייר בכל דרך את היותו מגן לבנון ולא מחריבה. לכן הוא הקדיש חלק ניכר מהזמן למתן הסברים לציבור הלבנוני. גם אם הדברים לא נאמרו במפורש – למי שצריך בלבנון, המסר והכתובת היו ברורים.

נסראללה ניסה לצייר בכל דרך את היותו מגן לבנון ולא מחריבה. לכן הוא הקדיש חלק ניכר מהזמן למתן הסברים לציבור הלבנוני. גם אם הדברים לא נאמרו במפורש – למי שצריך בלבנון, המסר והכתובת היו ברורים

פרק נרחב בנאום הוקדש להישגים הצבאיים של הארגון בלחימה עד כה. "לישראל צבא מתקדם וברור לנו לחלוטין שלפי התכנון, התחנה הבאה שלו אחרי עזה הייתה אמורה להיות לבנון", הצהיר נסראללה. "אנחנו מנענו את זה בפעולות שלנו". ה"אנחנו" התייחס לחזבאללה, לא לצבא לבנון ולא לפוליטיקאים הלבנונים.

הפגזות צה"ל בדרום לבנון, 13 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הפגזות צה"ל בדרום לבנון, 13 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

במהלך הדברים הוא הזכיר מונח "תקיפת עמוד"  ואז החל לתאר במפורט כי כל טיל ששוגר לעבר התרנים שהציב צה"ל לאורך הגבול, השמיד אמצעי מעקב של מאות אלפי דולרים.

הוא הגיב כנראה לחלק מהביקורת הקשה שהופנתה אליו במהלך השבועות האחרונים על המחיר הכבד שמשלמים בארגון: חזבאללה מאבד עשרות לוחמים ועונה בתקיפת עמודים. ההרוגים, מבחינת נסראללה, זו בטן רכה ומוקש שהיה חייב לעקוף.

אחר כך, בפרק המדיני של הנאום, ניתן היה לראות במפורש כיצד הוא ממשיך להתכתב ישירות עם הביקורת הקשה שהפנה אליו לפני שבועיים הפטריאך המרוני של לבנון, כשקרא לו להסיג את הטילים והכוחות מדרום המדינה ולקיים במלואה – ולטובת מדינת לבנון – את החלטה 1701.

תשובתו של נסראללה הייתה: "אנחנו עומדים בפני הזדמנות אמיתית לניסוח משוואה שתמנע מהאויב הישראלי להפר את המרחב האווירי שלנו והריבונות של ארצנו. מי הוליד את זה? החזית שנפתחה".  יש שיראו בדברים הללו את הסולם שהציב נסראללה לסיום הלחימה: הסדרת קו הגבול.

"אנחנו עומדים בפני הזדמנות אמיתית לניסוח משוואה שתמנע מהאויב הישראלי להפר את המרחב האווירי שלנו והריבונות של ארצנו. מי הוליד את זה? החזית שנפתחה"

אי אפשר לנתק את הדברים הללו מביקורו של השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין בישראל ביום חמישי. אמנם שר הביטחון יואב גלנט הקפיד להדגיש בביקור כי חלון הזמנים להסכם עם לבנון הולך ונסגר, אבל נראה כי בין השורות ישראל שמעה מהוכשטיין דברים אחרים, כנראה על נכונות לבנונית לסגור את סוגיית הגבול בהסכם.

השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ושגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיי וראש ממשלת לבנון נג'יב מיקטי בביירות, 7 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ושגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיי וראש ממשלת לבנון נג'יב מיקטי בביירות, 7 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

אם הסכם כזה יושג, זו תהיה פגיעה קשה בלגיטימציה המלאכותית שבנה לעצמו חזבאללה לנוכחות צבאית בדרום, כיחיד שמגן על האינטרסים הלבנוניים בגבול עם ישראל.

אם הסכם כזה יושג, זו תהיה פגיעה קשה בלגיטימציה המלאכותית שבנה לעצמו חזבאללה לנוכחות צבאית בדרום, כיחיד שמגן על האינטרסים הלבנוניים בגבול עם ישראל

אבל הדרך להסכם עדיין ארוכה, מה שמכניס למערכת השיקולים הישראלית את העובדה ש-80,000 תושבים עדיין מפונים מבתיהם. העניין הזה הובהר להוכשטיין בצורה חד משמעית.

החזרת  התושבים תהיה רק אחרי הסגת חזבאללה אל מעבר לליטני ונטרול איום הפשיטה על הישובים. המסר היה: זה יקרה בלחימה או בהסכם או בלחימה והסכם.

הדרג המדיני ומערכת הביטחון נותנים הזדמנות להסכם ומתכוננים ללחימה; תושבי הצפון מבקשים אותה.

עוד 677 מילים
סגירה