ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

אחרי ציפייה ארוכה, הרשות לניירות ערך האמריקאית החליטה להנגיש לעולם את הביטקוין דרך תעודות סל מוכרות ● מה המשמעות של המהלך למי שמעוניין להשקיע בביטקוין, ומדוע מחיר המטבע דווקא צנח בסוף השבוע? ● כל מה שרציתם לדעת על המהלך הדרמטי

ביום שלישי האחרון זה קרה. הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה קצת לפני השעה 23:30 בחשבון "X" (טוויטר לשעבר) הרשמי שלה כי אישרה את הבקשות להנפקת קרנות סל המאפשרות לעקוב אחר מחיר הביטקוין.

מדובר בהודעה שבקהילת הביטקוין התפללו לה מאז הגיח המטבע הווירטואלי לעולם לפני בדיוק 15 שנה. ההודעה גררה זינוק אדיר במחיר הביטקוין בתוך דקות.

מדובר, למעשה, בהכרה רשמית ראשונה בסדר גודל כזה בביטקוין על ידי הרגולטור החשוב בעולם הפיננסי. המשמעות של ההחלטה היא שכל הדיוט יוכל עתה לסחור בביטקוין בצורה נגישה וקלה דרך תעודות סל.

אז זהו שלא. או לפחות עדיין לא. יו"ר רשות ני"ע בארה"ב גארי גנסלר פרסם ציוץ משלו – ועצר את החגיגה פחות מ־10 דקות אחרי האישור ההיסטורי. גנסלר – מתנגד ידוע של הביטקוין – הודיע כי החשבון האישי שלו ברשת "X" נפרץ וההודעה שפורסמה בחשבון ה־SEC היא לא יותר מפייק שבוצע על ידי האקר. באותו רגע הביטקוין שינה כיוון וצנח בכ־10%.

צוות "X" בדק את האירוע מאוחר יותר ומסר כי הפריצה אירעה כתוצאה ממחדל אבטחתי מביך הקשור בטלפון של גנסלר. הפרסום הזה גרר תגובות זועמות מצד סאנטורים וחברי קונגרס, שדרשו לחקור כיצד קרה המחדל. אבל בשורה התחתונה, העולם הפיננסי היה צריך להתאזר בסבלנות רק עוד יומיים עד קבלת ההודעה הרשמית. הפעם אמיתית לגמרי.

ביום חמישי ה־SEC פרסם את אישור תעודות הסל – ולמעשה הכריז על פתיחת פרק חדש בעולם הביטקוין. זה ככל הנראה לא היה מקרי שה־SEC משך את ההחלטה שלו על האישור עד המועד האחרון שהוצב לו. הוא מעולם לא הסתיר את סלידתו מהכשרת הביטקוין בעולם הפיננסי המסורתי.

מאז הניסיון הראשון והמתוקשר של האחים וינקלווס ב־2017 להרים תעודת סל עוקבת ביטקוין, נהדפו שוב ושוב 20 ניסיונות דומים על ידי הרגולטור. הכול בטענה לסיכון כספי המשקיעים תחת המסחר התנודתי בביטקוין

מאז הניסיון הראשון והמתוקשר של האחים וינקלווס ב־2017 להרים תעודת סל עוקבת ביטקוין, נהדפו שוב ושוב 20 ניסיונות דומים על ידי הרגולטור. הכול בטענה לסיכון כספי המשקיעים תחת המסחר התנודתי בביטקוין וכל מיני תירוצים בירוקרטים אחרים.

מי שחייב את ה־SEC לאשר את תעודות הסל היה לא אחר מאשר בית המשפט האמריקאי, שלא הותיר לו ברירה.

מה זה בכלל תעודת סל?

תעודת סל היא קרן השקעות העוקבת אחר הביצועים של נכס בסיס. נכס בסיס יכול להיות מניות, סחורות, סל של מטבעות, או במקרה הזה – ביטקוין.

הבורסה לני"ע בוול סטריט, ניו יורק. 24 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הבורסה לני"ע בוול סטריט, ניו יורק. 24 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

תעודת סל מונפקת על ידי בית השקעות ונסחרת בבורסה מסורתית. היא מאפשרת למי שמעוניין להשקיע, למשל בשוק המטבעות או הסחורות, באופן פשוט ונגיש. כך, במקום לרכוש פיזית את המטבע או הסחורה (כמו דולר, זהב, נפט, חיטה וכו') – או להידרש לפתוח חשבון מיוחד לצורך המסחר בהם – המשקיע יכול לרכוש תעודת סל העוקבת אחר מחיריהם. קל ופשוט.

מנפיק התעודה מוכר את התעודה למשקיע במחיר מסוים. התעודה נסחרת בבורסה, וערכה אמור לעלות כאשר נכס הבסיס עולה במחיר, או לרדת אם הוא יורד. אחרי תקופת מסחר – ועל פי דרישת המשקיע – מנפיק התעודה מחויב להחזיר לחשבונו של המשקיע את סכום ההשקעה, בתוספת או קיזוז השינוי במחיר נכס הבסיס, והכל בניכוי עמלות.

תעודת הסל חוסכת למשקיע את כל הצורך בהתעסקות בניהול המסורבל של רכישת מטבעות ביטקוין ומכירתם. רכישה ישירה מצריכה מהמשקיע הבנה מיוחדת

למה הנפקת תעודת הסל החדשה היא מהלך דרמטי?

תעודת הסל חוסכת למשקיע את כל הצורך בהתעסקות בניהול המסורבל של רכישת מטבעות ביטקוין ומכירתם. רכישה ישירה של המטבע הווירטואלי מצריכה מהמשקיע הבנה מיוחדת של איך מנהלים ומתנהלים עם ארנקי ביטקוין.

הארנק הזה צריך להיות מצד אחד לא מאובטח מדי – דבר המגביר את הסיכוי שהקוד או הנתיב אליו יאבדו – אך מצד שני גם לא מאובטח מעט מדי – ואז הוא עלול להיגנב. כאמור, למחזיקי הביטקוין אין רשות רגולטורית או בנק מרכזי שיכול לתת להם ערבון אם וכאשר הארנק שלהם נפרץ או שהסיסמה שלהם אובדת.

סוחרים בבורסה לני"ע בוול סטריט, ניו יורק. 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo / Seth Wenig)
סוחרים בבורסה לני"ע בוול סטריט, ניו יורק. 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo / Seth Wenig)

גם מי שמצליח לנהל את מטבעות הביטקוין שלו באופן מושלם עשוי להיתקל אחר כך בסירוב של הבנק לקבלת כסף תמורת מכירת המטבעות. לצורך זה הוא ייאלץ להוכיח שהכול נעשה בצורה חוקית ואין סכנה בפעילותו להלבנת הון. מדובר בתהליך שהוא בעצמו מסורבל וכרוך בזמן ולא מעט כסף.

החידוש בהחלטת ה־SEC מאפשרת לסחור בביטקוין בבורסה מוכרת ורשמית בלי כל כאב הראש הגדול הכרוך בניהול המטבע וההתעסקות מול הבנקים. מי שיקנה את התעודה הזו ייהנה מכלי פיננסי מוכר ומפוקח על ידי הרגולטור הפיננסי הבכיר בעולם.

המשמעות היא שכל משקיע שירכוש את תעודת הסל הזו, יוכל, באופן תאורטי, גם להחליף אותה באותו שווי של דולר או ביטקוין, שמנפיק התעודה מתחייב להחזיק מנגד

המסחר בתעודת סל יהיה מגובה למעשה גם בביטקוין אמיתי. כלומר, על כל השקעה בקרן הזו, מנפיק התעודה מתחייב לרכוש ביטקוין אמיתי באותו השווי מנגד. המשמעות היא שכל משקיע שירכוש את תעודת הסל הזו, יוכל, באופן תאורטי, גם להחליף אותה באותו שווי של דולר או ביטקוין, שמנפיק התעודה מתחייב להחזיק מנגד.

יש כבר מכשירים דומים, אז מה החידוש?

רוב המכשירים הפיננסים העוקבים אחרי מחיר הביטקוין נסחרים מחוץ לארה"ב בשווקים בעלי היקף מסחר מצומצם יחסית. קרנות ותעודות סל שכן שאושרו בארה"ב ואמורות לעקוב אחרי מחיר הביטקוין לא מגובות בביטקוין אמיתי. זה הקפיץ את העמלות עליהן או הקטין את האמינות, והגביר את הסיכון בפעילותן.

מטה בלאקרוק בניו יורק, 13 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan, File)
מטה בלאקרוק בניו יורק, 13 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan, File)

הפעם נכנסים למשחק בית ההשקעות הגדול בעולם בלאקרוק וגופי השקעות גדולים אחרים, שהולכים להיסחר בשוק הפיננסי הגדול בעולם בצורה מפוקחת, עם כלי פיננסי מגובה בביטקוין אמיתי.

מה המשמעות של המהלך?

תעודת סל של ביטקוין פותחת אפשרות להשקעה במטבע הווירטואלי עבור קהל משקיעים ומוסדות שעד היום נרתעו מלהיכנס לתחום. מדובר בעיקר בגופים או באנשים שאין להם ניסיון וידע במסחר במטבעות קריפטו, או שסתם הייתה להם רתיעה מלהיכנס לתחום לא מפוקח.

זה גם אומר שהביטקוין יכול להתחיל להופיע בתיקי השקעות מוכרים ונפוצים בעולם. מנהלי קרנות מוסדיים גדולים יוכלו להוסיף אותו לקרנות ההשקעה שלהם

זה גם אומר שהביטקוין יכול להתחיל להופיע בתיקי השקעות מוכרים ונפוצים בעולם. מנהלי קרנות מוסדיים גדולים יוכלו להוסיף אותו לקרנות ההשקעה שלהם. כמו כן, אישור כזה מכניס את הביטקוין לתוך המיינסטרים ומשרה ביטחון סביבו בקרב ציבור המשקיעים.

הרי עד שבוע שעבר – ובמשך 15 שנה – הביטקוין נחשב ל"ילד הרע והסורר" של עולם ההשקעות ושמו נקשר בעיקר לפעילויות פליליות וטרור.

מסחר בביטקוין בחנות בארה"ב (צילום: AP Photo/Eric Gay)
אילוסטרציה: מסחר בביטקוין בחנות בארה"ב (צילום: AP Photo/Eric Gay)

אז למה מחיר הביטקוין צנח?

אחרי שהגיע כמעט ל־49 אלף דולר למטבע אחד סמוך להודעת אישור התעודות, הביטקוין צנח בסוף השבוע עד לשפל של קצת פחות מ־42 אלף דולר. ככל הנראה זה היה כתוצאה מהכלל הפשוט: "קנה בשמועה – ותמכור בחדשות".

הרעיון כאן הוא לקנות מניות או נכסים אחרים על בסיס שמועות או ציפייה של אירוע חיובי שעומד לקרות. הכול מתוך הנחה שהשמועה או הציפייה יגרמו לעלייה במחיר הנכס לפני שהאירוע באמת יתרחש.

רוב הערכות מדברות על כך שכניסת בתי ההשקעות לתחום, והנגשת הסחר בביטקוין לכל דורש על ידי כלי מפוקח, אמורה ליצור גם ביקוש רב ונזילות למטבע מצד גורמים רבים

לאחר שהאירוע החיובי מתרחש והוא מתפרסם, המחיר של הנכס לרוב כבר מתומחר עוד לפני מועד הפרסום – ולעיתים אף מתנפח מעבר לערכו האמיתי עקב אופוריה זמנית בשוק. בשלב זה, המשקיעים מוכרים את הנכסים שלהם כדי לנצל את השווי המוגזם ולרשום רווח. כמובן שאין במקרה זה שום רמז למה שצפוי לערך המטבע בטווח הרחוק יותר.

האם תעודות הסל יגרמו למחיר הביטקוין לנסוק בעתיד?

התשובה, בגדול – אף אחד לא יודע. רוב הערכות מדברות על כך שכניסת בתי ההשקעות לתחום, והנגשת הסחר בביטקוין לכל דורש על ידי כלי מפוקח, אמורה ליצור גם ביקוש רב ונזילות למטבע מצד גורמים רבים, שנמנעו לעשות זאת עד היום.

מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בוירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בווירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

לזה ניתן להוסיף כי מספר מטבעות הביטקוין החדשים המונפקים הולך וקטן עם הזמן. עד 2040 תסתיים הנפקת ביטקוין חדשים כליל – ומספרם יתייצב על 21 מיליון. עלייה בביקוש למטבע מול קצב הנפקה נמוך מהדרישה תהיה הסיבה, לדעת מומחים רבים, שתביא לעלייה במחירו בטווח הרחוק.

הערכות נגדיות חוזות שבניגוד לציפייה, המשקיעים יחששו מלהסתער על כלי פיננסי העוקב אחר מטבע וירטואלי כל כך לא יציב וספקולטיבי. זה, להערכתם, יותיר את הקרנות הגדולות עם הבטחה גדולה אבל ללא קליינטים רבים.

בסוף חשוב לזכור שמדובר בכלי פיננסי ראשוני מסוגו, שממזג מערכת פיננסית מסורתית מפוקחת היטב עם מערכת פיננסית שחוקי הג'ונגל שולטים בה

בסוף חשוב לזכור שמדובר בכלי פיננסי ראשוני מסוגו, שממזג מערכת פיננסית מסורתית מפוקחת היטב עם מערכת פיננסית שחוקי הג'ונגל שולטים בה. ככה שלא ברור מה יהיו התוצאות של ניסוי כזה וכיצד יושפע מכך מחיר הביטקוין.

אז שווה להיכנס לשוק הזה עכשיו?

אסור להתבלבל. חותמת הכשרות שהעניק ה־SEC לביטקוין מעניקה אומנם למשקיע ביטוח ממעשי הונאה ורמאות וגם חוסכת לו את כל כאב הראש והסיכונים הכרוכים בניהול ותחזוקת מטבעות ביטקוין.

ביטקון. אילוסטרציה (צילום: iStock)
ביטקון. אילוסטרציה (צילום: iStock)

עם זאת, חשוב לזכור שההחלטה לא הופכת את המטבע לנכס בטוח יותר מבחינת סיכוני השקעה. עדיין מדובר במטבע וירטואלי ספקולטיבי בעל תנודתיות גבוהה, עם סיכון רב למי שמשקיע בו.

פוטנציאל הרווח אומנם מהיר אבל גם בביטקוין אין מתנות חינם, כי באותה מידה פוטנציאל ההפסד – גדול. לכן, מומלץ לכל מי שמעונין לרכוש תעודת סל כזו להכיר היטב את השוק הזה, את היתרונות והסיכונים הרבים הטמונים בו, ואם צריך אז גם להתייעץ עם מומחה בעניין.

עוד 1,344 מילים
סגירה