הכדורגלן שגיב יחזקאל בשדה התעופה בן גוריון עם חזרתו לישראל מטורקיה, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

פרשת הכדורגלן שגיב יחזקאל מסמנת קו שבר עמוק בין טורקיה וישראל

מאז החלה המלחמה בעזה, הפך השיח בטורקיה לאלים ורווי שנאה כלפי ישראל - גם בקרב קהלים שנחשבו מתונים או מתנגדים לארדואן ● התופעה הזו הקצינה ביממה האחרונה בעקבות המעצר של שגיב יחזקאל ● זהו תמרור אזהרה המעיד על מגמת הסחף לכיוון האסלאמיסטי והאנטישמי - וכל זה במדינה השנייה בגודלה בנאט"ו.

עקרונית, אנטליה היא לא עיר של ארדואן. ראש העיר מוהיטין בורק שייך למפלגה הרפובליקאית ולמחנה של כמאל קיליצ'דראולו, יריבו של רג'פ טאיפ ארדואן, שמתנגד לזהות האסלאמיסטית שכפה נשיא טורקיה על המדינה.

מדוע העובדה הזו חשובה? משום שאנשי קבוצת הכדורגל אנטליהספור אמנם נכנעו אתמול (שני) בפרשת שגיב יחזקאל ללחץ האוהדים והרחוב הטורקי, אבל מאחורי הקלעים עשו הכול כדי לעזור לכדורגלן הישראלי כדי לעבור את החוויה הטראומטית בתא המעצר.

"אם ארדואן היה מתעקש, יחזקאל היה יכול לגמור בכלא", אומר עיתונאי "גלובס" דין שמואל אלמס, מומחה לטורקיה המודרנית. זה גם המסר שקיבלו גם אנשי משרד החוץ הישראלי במהלך היום מהעמיתים הטורקים שלהם.

בדיעבד, בשיחה עם כלל הגורמים שטיפלו במעצרו של יחזקאל, הפער בין המישור ההצהרתי של כולם למישור המעשי עצום. כלפי חוץ כולם נכנעו ללחץ הרחוב בטורקיה – המועדון, הממשלה הטורקית ומערכת המשפט. בפועל, כולם רצו לסיים את הפרשה כמה שיותר מהר, וכך גם היה. המטוס הפרטי שהחזיר את יחזקאל לארץ לא היה יוצא מישראל אם לא היה ברור שיחזקאל משתחרר.

בדיעבד, בשיחה עם כלל הגורמים שטיפלו במעצרו של יחזקאל, הפער בין המישור ההצהרתי של כולם למישור המעשי עצום. כלפי חוץ כולם נכנעו ללחץ הרחוב בטורקיה. בפועל, כולם רצו לסיים את הפרשה כמה שיותר מהר

שגיב יחזקאל עם הכתובת שהציג אחרי שהבקיע שער, 14 בינואר 2024 (צילום: Demiroren News Agency / AFP)
שגיב יחזקאל עם הכתובת שהציג אחרי שהבקיע שער, 14 בינואר 2024 (צילום: Demiroren News Agency / AFP)

מאז מעצר השחקן ביום ראשון בשעת לילה בביתו, בישראל נכנסו לדריכות שיא. בשעות הבוקר נכנס לתמונה גם ראש שב"כ רונן בר ששוחח עם מקבילו הטורקי, איברהים קאלין. במקביל, היה מי שבדק גם אם נדרשת התערבות של ראש המוסד דוד ברנע, והמסר היה שאין צורך.

בשעות הבוקר נכנס לתמונה גם ראש שב"כ רונן בר ששוחח עם מקבילו הטורקי, איברהים קאלין. במקביל, היה מי שבדק גם אם נדרשת התערבות של ראש המוסד דוד ברנע, והמסר היה שאין צורך

כאן המקום אולי להתעכב על היחסים המורכבים בין שארגוני הביטחון הישראלים למקבילים בטורקיה. איברהים קאלין הוא לא איש שצמח בארגון; הוא היה יועצו ואחר כך דוברו של ארדואן ומונה לתפקיד במקום מקורב אחר של ארדואן – הקאן פידאן, שמונה לשר החוץ.

מי שעוד שוחח עם קאלין היה מכר אחר שלו מישראל: רונן לוי, מנכ"ל משרד החוץ היוצא ואיש צללים בעברו שפקד לא אחת את טורקיה. בשפה צבאית, זו הייתה תנועת מלקחיים.

המדיניות משעות הבוקר אתמול הייתה להשאיר את הפרשה כמה שרחוק מהכותרות ולהימנע מהצהרות. ארדואן רגיש מאוד למילים ולביקורת, במיוחד בעת הנוכחית עם הלחימה בעזה. כולם זוכרים את מצעד התודות שהוא דרש וקיבל מהבכירים הישראלים אחרי שחרור בני הזוג אוקנין ב-2021. אז זה היה המשחק המקדים שלו לקראת חידוש היחסים עם ישראל. הפעם המגמה הייתה הפוכה – לדאוג שהוא לא יגיב.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפסגת נאט"ו שנערכה בוילנה, 11 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Mindaugas Kulbis)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפסגת נאט"ו שנערכה בוילנה, 11 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Mindaugas Kulbis)

אלא שבישראל קשה להתאפק ומיד ראינו שורה של גינויים – מגדעון סער ("ישראל צריכה להגיש תלונה לבית הדין בהאג על כיבוש צפון קפריסין"), דרך שר הביטחון יואב גלנט ("טורקיה היא זרוע ביצועית של חמאס") ועד איתמר בן גביר ("טורקיה פועלת כלפי השחקנים הישראלים בנאציזם").

למזלו של יחזקאל, ארדואן במקרה הזה בלע את הרוק. הוא ידע מה יכולה להיות תגובת התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א למעצר ומאסר של כדורגלן זר: הרחקה מיידית מכל המפעלים הבינלאומיים והאירופיים וחרם בדומה לזה שהוטל על רוסיה. למועדוני הצמרת בטורקיה ולקהל הפנטי שלה לכדורגל, זו היתה יכולה להיות מכת מוות.

למזלו של יחזקאל, ארדואן במקרה הזה בלע את הרוק. הוא ידע מה יכולה להיות תגובת התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א למעצר ומאסר של כדורגלן זר: הרחקה מיידית וחרם בדומה לזה שהוטל על רוסיה

ארדואן הבין את זה, טיפש הוא לא, ולכן אפשר לפרשה להסתיים מהר ככל הניתן. אבל, לא לפני שגבה את ליטרת הבשר הפוליטית שלו, עם התמונה של יחזקאל מובל לבית המשפט מלווה בשוטרים ומתנצל על מעשיו בפני שופט.

לפרשה הזו מבחינת ארדואן יכול היה להיות גם מחיר תדמיתי קשה. במשרד החוץ הכינו מעין פירמידת מנופים. הראשון היה הדרג המקצועי – הנהלות משרדי החוץ. גורם ישראל שהיה צד במגעים סיפר שזה עבד מייד ולכן לא היה צריך להפעיל את המנופים הגדולים יותר: שרי החוץ של שתי המדינות, ראשי המדינות ולבסוף, בצוק העיתים, צד שלישי.

הכדורגלן שגיב יחזקאל בשדה התעופה בן גוריון עם חזרתו לישראל מטורקיה, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
הכדורגלן שגיב יחזקאל בשדה התעופה בן גוריון עם חזרתו לישראל מטורקיה, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

פרשת יחזקאל אמנם הסתיימה טוב מבחינת הכדורגלן אבל היא בהחלט מסמנת קו שבר עמוק מאוד בין ישראל לטורקיה. דין אלמס, שעוקב אחרי הרשתות החברתיות בטורקיה, מתאר מדרון חלקלק ומסוכן. לדבריו, מאז שהחלה המלחמה בעזה הפך השיח בטורקיה לאלים מאוד כלפי ישראל, גם בקרב קהלים שנחשבים מתונים או מתנגדים לארדואן.

התופעה הזו הקצינה ביממה האחרונה בעקבות המעצר של יחזקאל. זה בהחלט תמרור אזהרה המעיד על מגמת הסחף לכיוון האסלאמיסטי והאנטישמי. וכל זה במדינה השנייה בגודלה בנאט"ו.

עוד 675 מילים ו-1 תגובות
סגירה