בנימין נתניהו ממשיך לחזק את חמאס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 20 בספטמבר 2023 (צילום: Jim WATSON / AFP)
Jim WATSON / AFP
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 20 בספטמבר 2023

בנימין נתניהו ממשיך לחזק את חמאס ברצועת עזה. בסירובו לאפשר לאנשי הרשות בסיוע כוח ערבי ורב לאומי לנהל את העניינים האזרחים, הוא מחזק את בעל הבית הקיים – חמאס.

מאות משאיות של אוכל וציוד אחר נכנסים לרצועה בכל יום. חמאס אחראי בפועל על חלוקת המזון והציוד. החלוקה נעשית על ידי שליחיו של חמאס, אנשי אונר"א הנשמעים להוראותיו ואינם מעזים לפעול בדרך עצמאית. מי שנותן לחם ואורז ומפיג רעב הוא השליט על האדם הצועד על קיבתו. הלחם הופך לנשק חזק שבאמצעותו חמאס משליט את חשיבתו על האנשים ומתעל את מעשיהם. אם אין חמאס אין לחם ואם אין לחם אין חיים.

מי שנותן לחם ואורז ומפיג רעב הוא השליט על האדם הצועד על קיבתו. הלחם הופך לנשק חזק שבאמצעותו חמאס משליט את חשיבתו על האנשים ומתעל את מעשיהם. אם אין חמאס אין לחם ואם אין לחם אין חיים

אין דרך אחרת מלבד יצירת מסלול לגיבוש כוח משופר של הרשות הפלסטינית בגיבוי בינלאומי שייטול אחריות למתרחש. זה מה שהציעו האמריקאים ומסתבר שהם פועלים בחוכמה רבה יותר מנתניהו וחבריו השבויים בחלומות משיחיים ובלתי ריאליים.

שר הביטחון יואב גלנט כבר אמר לאחרונה (בריאיון לסולימאן מסוודה, 14.01) כי "רשות פלסטינית חזקה היא אינטרס ישראלי" וכי היא ערובה ליצירת נורמליזציה ויציבות בתנאים שנוצרו.

הלחצים שמופנים בקבינט מכיוונם של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר נגד מהלכים אלה, גורמים להחמרת המצב וליצירת ביצה טובענית נוסח וייטנאם. התעקשותו של נתניהו תגביר את הלחץ הבינלאומי ותוביל להפסקת הלחימה בתנאים רעים, שישאירו את חמאס לשלוט בשטח עד שיוכל לבנות את כוחו מחדש ולשחוק את הישגי המלחמה.

זאת ועוד, יחיא סנוואר לא יסתפק רק בעסקת חטופים בלי הבטחות ליום שאחרי עם ערבויות בינלאומיות. סנאוור ידרוש להבטיח את שרידותו בשלטון ואת ביטחונם האישי של מנהיגי חמאס לפני שחרור האסירים.

ישראל לא יכולה להבטיח להפסיק את הלחימה וזה הפער הגדול כרגע הנוגע להמשך המלחמה. המצרים צריכים להיכנס למו"מ – הם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על חמאס.

לחצי סמוטריץ' ובן גביר בקבינט גורמים להחמרת המצב וליצירת ביצה טובענית נוסח וייטנאם. התעקשות נתניהו תגביר את הלחץ הבינלאומי ותוביל להפסקת הלחימה בתנאים רעים, שישאירו את חמאס לשלוט בשטח

הממשל האמריקאי מצוי בקרע עם נתניהו. הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן אינם נותנים בו אמון. הם לא סומכים על שיקול דעתו. העובדה שלראשונה מאז הקמת המדינה משתתפים הנשיא ומזכיר המדינה האמריקאים בישיבות הקבינט של ממשלת ישראל מעידה, שמדובר על חששות רציניים מנתניהו ומהקיצוניים בממשלתו.

ישראל הייתה יכולה לפעול, ללא בעיות מיוחדות, בתיאום מלא עם ארה"ב, שמהלכיה האסטרטגים ליצירת חזית מערבית עם המדינות הסוניות המתונות משרתת את צרכיה של ישראל. זאת ועוד, האמריקאים מעורבים בניסיון להשיג עסקה לשחרור החטופים ומסייעים בכך, וזה ראוי להערכה משום שארה"ב לא נהגה להיות מעורבת בנושא זה.

נתניהו מבין ששעון החול של הנשיא ביידן להסדר אזורי הולך ואוזל. אם לא תהיה התקדמות בחודשים הקרובים לגיבוש הסדר נורמליזציה עם סעודיה ויצירת ציר מול האיום האיראני, הסדר הכרוך במקביל בשיקום עזה ותחילת משא ומתן עם הרשות הפלסטינית – כל התהליך יתמוסס בשל הקרבה למועד הבחירות בארה"ב.

מאז ראשית כהונתו הקפיא נתניהו בכוונת מכוון כל קשר ודיאלוג מדיני עם הרשות הפלסטינית. ישראל החמיצה במשך שנים הזדמנויות לשנות את המציאות האסטרטגית באזור בשל מדיניות ההפרדה בין עזה ליהודה ושומרון. נתניהו התחמק מכל מו"מ עם הרשות הפלסטינית בטענות שווא שונות, ולשם כך חיזק את חמאס עד שהגענו לפיצוץ ולשבר הגדול בתולדות המדינה.

הוא תמך בחמאס כדי לקעקע את האפשרות לפתרון מדיני והפך למשתף הפעולה הטוב ביותר לקטאר – מדינה שמימנה את חמאס והעבירה לו יותר ממיליארד וחצי דולר מאז ראשית כהונת נתניהו ב-2009.

מאז ראשית כהונתו הקפיא נתניהו בכוונת מכוון כל קשר ודיאלוג מדיני עם הרשות הפלסטינית. ישראל החמיצה במשך שנים הזדמנויות לשנות את המציאות האסטרטגית באזור בשל מדיניות ההפרדה בין עזה ליו"ש

עכשיו, לאחר שצה"ל השתלט על צפון הרצועה ופועל בדרומה הוא יוצר תוהו ובואו שיתרום לשרידותו של חמאס. התמשכות הלחימה ללא הצבת יעדים מדיניים להשגה ביום שאחרי תהיה חסרת תועלת והמשך המצב הקיים.

נראה שרק מאבק ציבורי נחוש ויציאה לרחובות הערים שיובילו לבחירות יעלו את ישראל למסלול של הצלה לאומית. זה יעד שכל מי שחרד לעתיד המדינה צריך לחתור אליו בימים אלה.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 629 מילים ו-2 תגובות
סגירה