השפעת האיום החות'י על ערך מוצרים לצרכי מכס

צילום לוויין מראה את ספינת הסוחר "גלקסי לידר", בבעלות הישראל רמי אונגר, עשרה ימים אחרי שנחטפה בידי המורדים החות'ים בתימן, 28 בנובמבר 2023 (צילום: Maxar Technologies / AFP)
Maxar Technologies / AFP
צילום לוויין מראה את ספינת הסוחר "גלקסי לידר", בבעלות הישראל רמי אונגר, עשרה ימים אחרי שנחטפה בידי המורדים החות'ים בתימן, 28 בנובמבר 2023

כידוע, בשלושת החודשים האחרונים ישראל נמצאת במצב מלחמה. למלחמה זו יש השפעות רבות על הסחר הבינלאומי, במיוחד על הערכת המכס, אפילו על יבואנים מהאיחוד האירופי.

כך, בחודשים האחרונים מאז תחילת המלחמה, החל ארגון החות'ים מתימן לאיים על כל ספינה העוברת דרך מפרץ עדן לים סוף, בדרכה מחצי הכדור המזרחי למדינת ישראל.

בחודשים האחרונים מאז תחילת המלחמה, החל ארגון החות'ים מתימן לאיים על כל ספינה העוברת דרך מפרץ עדן לים סוף, בדרכה מחצי הכדור המזרחי למדינת ישראל

נתיב סחר ימי זה דרך הים האדום משרת – לא רק את מדינת ישראל, אלא מעביר באופן תכוף סחורות מהמזרח הרחוק – סין, יפן, תאילנד, וייטנאם, דרום קוריאה, הודו ועוד – גם ליעדי האיחוד האירופי, למצרים ולמדינות רבות נוספות.

כמה חברות ספנות מובילות, כמו מארסק והפאג-לויד הודיעו כי בשל האיום הזה בתימן הן לא ייכנסו יותר לים האדום, אלא מתכוונות להאריך את המסע, לבצע הקפה מתחת ליבשת אפריקה ואז לעבור דרך האוקיינוס האטלנטי, בדרכן לאירופה ולישראל. חברות ספנות אחרות כמו קוסקו הודיעו כי לא יגיעו לישראל עד להודעה חדשה.

חזרנו לימי הקורונה?

למותר לציין כי מצב זה פוגע ביבואנים לישראל ולאיחוד האירופי, אשר ימתינו להגעת המטען זמן רב יותר, וצפויים לשלם יותר עבור דמי ההובלה, היטלים וכו'.
התייקרות ההובלה מזכירה במעט את מה שהתרחש בתקופת הקורונה.

כאשר הקורונה התפרצה ברחבי העולם, ההובלה התייקרה במאות אחוזים, מסיבות רבות. שינוע מכולה מסין לישראל, שעלה בעבר כ-2,000 דולר, התייקר ליותר מ-15,000 דולר.

מצב זה פוגע ביבואנים לישראל ולאיחוד האירופי, שימתינו להגעת המטען זמן רב יותר, וצפויים לשלם יותר עבור דמי ההובלה, היטלים וכו'. התייקרות ההובלה מזכירה במעט את מה שהתרחש בתקופת הקורונה

אין כלל אחיד בעולם בנושא מכס על הובלה

הכללים להערכת טובין לצרכי מכס קבועים בהסכם הערכת טובין של ארגון הסחר העולמי. ההסכם קובע מספר כללים אחידים לצורך הערכת מכס. בהם – הוספת עמלות שאינן עמלות קנייה, הוספת חומרים, רכיבים המסופקים למוכר ללא תשלום או במחיר מוזל, הוספת תמלוגים ודמי רישיון ועוד כללים מחייבים רבים.

ההסכם, לעומת זאת, אינו קובע כלל אחיד לגבי הוספת/אי הוספת עלויות הובלה לערך למכס, ומותיר עניין זה לשיקול דעת של כל מדינה.

הובלה וערך למכס – CIF מול FOB

ישראל, כמו רוב המדינות ברחבי העולם, כולל האיחוד האירופי, מטילות מכס על הערך הכולל (CIF- cost, insurance & freight). כלומר, המכס מוטל על עלות הסחורה, כולל הובלה בינלאומית וביטוח. לכן, כל עלייה בתעריפי הובלה, גם בשל מצב מלחמה, מגדילה את הערך למכס ואת מסי היבוא.

לעומתן, ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה משתמשות בשיטה אחרת ומטילות מכס על הערך ללא עלויות הובלה (FOB – free on board). לכן, באותן מדינות, התייקרות ההובלה פוגעת ביבואן רק פעם אחת, ולא פעמיים (רק ההובלה מתייקרת, המכס לא).

ההקלות הזמניות הישראליות

כדי להתמודד עם מצב המלחמה, פרסמו רשות המסים ושר האוצר מספר הקלות ליבואנים בישראל. ביניהן, אי הטלת מכס על:
• תוספת סיכון מלחמה הנגבית על ידי חברות הספנות.
• הוצאות הובלה נוספות, פריקה, העמסה הנובעות מהכרזת "תום מסע".
• ביטוח מטען נוסף עקב מצב המלחמה.
כמו כן, הוחלט לאפשר ליבואני רכב חשמלי לשחרר עד 31.1.24 כלי רכב עם מס קניה של 20% ולא 35% (השיעור שחל מ-1.1.24), אם יוכיחו שכלי הרכב היו מיועדים להיכנס לישראל לפני עליית המס, וכי שינוי המסלול גרם לעיכוב.

פורסמו הקלות ליבואנים בישראל, ובהן – לאפשר יבואני רכב חשמלי לשחרר עד 31.1.24 כלי רכב עם מס קניה 20% ולא 35%, אם יוכיחו שהרכבים יועדו להיכנס לישראל לפני עליית המס, וכי שינוי המסלול גרם לעיכוב

הערות נוספות

כפי שציינתי, יבואנים במדינות המשתמשות בערך CIF לחישוב מכס, נפגעים פעמיים עם התייקרות ההובלה – גם בשל ההובלה, וגם בשל המכס הנגבה על ההובלה, בעוד שבמדינות המשתמשות בערך FOB לחישוב מכס, היבואנים נפגעים פעם אחת בלבד. בשנים האחרונות, אירועים רבים גרמו להתייקרות ההובלה, ביניהם משבר הקורונה ומצבי מלחמה. כללי הערכת טובין לצרכי מכס אמורים להיות אחידים, לכן לא ברור מדוע אין כלל אחיד בעולם לעניין הובלה.
אם דמי ההובלה מתייקרים מעת לעת ובשל אירועים בלתי צפויים, במקום לתת הקלות זמניות, אולי הגיעה העת שארגון המכס העולמי יקבע כלל אחיד – לפיו לא יוטל מכס על הובלה.

עומר וגנר הוא עו"ד המתמחה בדיני מכס, מס קניה, מיסוי עקיף, יבוא, יצוא, היטלי סחר, רגולציה וסחר בינלאומי. נשוי+1. המאמר משקף את דעתו של הכותב בלבד, ואין לראות בו כמתן חוות-דעת משפטי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 618 מילים
סגירה