גדי איזנקוט, בנימין נתניהו (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

נתניהו נגד איזנקוט: הקרב על הנרטיב

הריאיון של איזנקוט ב"עובדה" מסעיר את סביבת נתניהו, ולא בכדי החלו תומכיו לתקוף את הרמטכ"ל לשעבר ● מעבר לכך שהריאיון הפך את איזנקוט למועמד לגיטימי לראשות הממשלה, נתניהו ואנשיו זועמים על הנרטיב כאילו איזנקוט היה זה שמנע בדקה ה-90 מתקפה על חזבאללה כשנכנס לממשלה ● מבחינתם, מדובר באחד ההישגים הגדולים של נתניהו דווקא ● פרשנות

מה שקרה בחדר ישיבת הקבינט ב-11 באוקטובר ולאורך כל אותם הימים עוד ייחקר במשך דורות. הלחץ האדיר, ההתרוצצות, הנפשות המעורבות, המאבקים הפנימיים בכל השעות האלה שבהן עמדה ישראל לפתוח במתקפת מנע על חזבאללה ועל הדרך אולי גם לחסל את חסן נסראללה. כל אלה יעמדו במוקד הדיון ההיסטורי.

ביום חמישי האחרון אמר השר גדי איזנקוט בראיון ל"עובדה" כי היינו קרובים כחוט השערה, ואפילו פחות, ממלחמה עצימה נגד חזבאללה בצפון. על פי התיאור בתוכנית, איזנקוט מנע את המתקפה הזו בכוחותיו האחרונים, בצרחות אדירות שהדהדו גם מחוץ לחדר הדיונים. "זה הכול גדי ורק גדי", אומרים חבריו הקרובים, "הוא צרח שם גם על נתניהו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מוכן כמובן לקבל את הצגת הדברים בצורה הזו, שבה הוא נראה כמי שנגרר אחרי התגובה הרעשנית של איזנקוט, ולכן מנע את המהלך הצבאי מול חזבאללה. מבחינת נתניהו הוא, ורק הוא, הוביל את ההחלטה המנהיגותית הזו, ו"זו אחת ההחלטות החשובות בהיסטוריה של ראש ממשלת ישראל", כפי שמגדיר בכיר בסביבת ראש הממשלה.

מבחינת נתניהו הוא, ורק הוא, הוביל את ההחלטה המנהיגותית הזו, ו"זו אחת ההחלטות החשובות בהיסטוריה של ראש ממשלת ישראל", כפי שמגדיר בכיר בסביבת ראש הממשלה

את המיתוס הזה נתניהו עוד ילך ויטפח, לפני שיריביו יתפסו עליו קרדיט. נתניהו, אומרים שותפים בדיון המכונן ההוא, יזם מלכתחילה, בתיאום עם האמריקאים, את אסטרטגיית בידול הזירות בין לבנון ועזה.

בני גנץ וגדי איזנקוט במפגש עם משפחות חטופים, 17 באוקטובר 2023 (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)
בני גנץ וגדי איזנקוט במפגש עם משפחות חטופים, 17 באוקטובר 2023 (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)

נתניהו, הם אומרים, היה האיש שהוביל את הדיון בקבינט מול שר הביטחון יואב גלנט וראשי הצבא, שתמכו במתקפה הגדולה על חזבאללה. נתניהו יצר את הרוב בקבינט המלחמה בזכות הניסיון והחוכמה שלו, הציל את המדינה, מנע מלחמה אסונית בו-זמנית, ואפשר את מיקוד ההכרעה בזירה הדרומית. תיכף ניגע גם בזה.

מבחינת נתניהו ואנשיו, איזנקוט אכן סייע להעביר את ההחלטה הגורלית, אבל המעורבות שלו לא הייתה כזו קריטית. ראש הממשלה לא התכוון לשחרר את המטוסים, והרוב בקבינט המלחמה היה מובטח לו ביחד עם השרים איזנקוט, בני גנץ ורון דרמר.

גנץ, איזנקוט ושרי המחנה הממלכתי הצטרפו לממשלה ב-11 באוקטובר, שעות ספורות לפני הדיון בקבינט המלחמה. אנשי איזנקוט אומרים שנתניהו באותם הימים שאחרי 7 באוקטובר היה נתון בהלם, יחד עם רבים מהשרים. את הדברים הללו מספרים לזמן ישראל גם שרים בקבינט, שהיו לצדו של נתניהו בימים הראשונים אחרי מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס.

אנשי איזנקוט אומרים שנתניהו באותם הימים שאחרי 7 באוקטובר היה נתון בהלם, יחד עם רבים מהשרים. את הדברים הללו מספרים לזמן ישראל גם שרים בקבינט, שהיו לצדו של נתניהו בימים הראשונים

בעניין הדיון הדו-זירתי, הטענה היא שנתניהו היה פאסיבי ולא עמדו לו הכוחות להתנגד לגלנט שהוביל בדעתו גם את הרמטכ"ל הרצי הלוי. בדרך כלל לא נהוג לחלוק על דעתם המקצועית של ראשי הצבא, ורק ההתייצבות של שני הרמטכ"לים לשעבר – ובעיקר איזנקוט – הכריעה בסוף נגד המתקפה. לפי הטענה הזו, נתניהו רק חיכה לשניים כדי שיחלצו אותו מהלחץ הצבאי והגורמים המיליטנטיים בימין הפוליטי.

ישיבת קבינט ניהול המלחמה בקריה, 10 בינואר 2024 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ישיבת קבינט ניהול המלחמה בקריה, 10 בינואר 2024 (צילום: חיים צח/לע"מ)

בקרבת ראש הממשלה מכחישים, כמובן, ואומרים כי הבידול המלחמתי שהוביל נתניהו מאפשר הכרעה ממשית בזירה אחת, הדרומית, בלי לנטוש את השנייה. המלחמה שמתנהלת בעזה נראית בעיני נתניהו ואנשיו כמו עוד תמונת ניצחון, נוסף על ההכרעה שהוביל ב-11 באוקטובר. לדבריהם, ההישגים עד כה בשטחי עזה עוד יילמדו בתולדות עם ישראל.

"ההישגים הצבאיים שהושגו עד היום ברצועה הם חסרי תקדים בהיסטוריה הצבאית המודרנית", אומר לזמן ישראל אחד מאנשי נתניהו, "כאשר הציבור ייחשף להיקף ההרס, ההכרעה, חיסול המחבלים, התשתיות והמנהרות יבינו שזה ההישג הגדול ביותר בתולדות המדינה – מול האירוע הכי חמור בתולדות המדינה. זה עדיין לא הושלם, ועד שזה לא יושלם המלחמה לא תיפסק. אם נפסיק עכשיו את המלחמה, אין לנו זכות קיום".

"כשהציבור ייחשף להיקף ההרס, ההכרעה, חיסול המחבלים, התשתיות והמנהרות יבינו שזה ההישג הגדול ביותר בתולדות המדינה – מול האירוע הכי חמור בתולדות המדינה"

"במגילת אסתר כתוב ש'מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות'. נתניהו הוא האיש שהגיע בדיוק לעת הזאת להציל אותנו ואת המדינה", מוסיף מקורב אחר לראש הממשלה.

בחזרה לאיזנקוט. הריאיון שהרימה לו אילנה דיין בערוץ 12 ביום חמישי האחרון הפך את איזנקוט לאחת הדמויות המרכזיות בניהול המלחמה. איש הגיוני, צנוע, ערכי וגלוי לב, מסוג המנהיגים שרבים בעם נושאים אליהם עיניים.

הריאיון, למרות השטחיות המסוימת בנושאים גאופוליטיים, הפך את איזנקוט כמועמד לגיטימי לראשות הממשלה, מה שהעלה את חמתם של מקורבי נתניהו שהחלו כבר בסוף השבוע לתקוף את הרמטכ"ל לשעבר בדרכים שונות.

בעניין המשך המרוץ של איזנקוט ראוי לומר את הדברים הבאים: אין לו שום כוונה להדיח את גנץ מראשות המחנה הממלכתי ולתפוס את ההובלה במקומו. "מי שאומר את זה לא מבין את מערכת היחסים ביניהם, יחסים בין לוחמים", אומר מקורב לאיזנקוט.

אין לאיזנקוט שום כוונה להדיח את גנץ מראשות המחנה הממלכתי ולתפוס את מקומו. "מי שאומר את זה לא מבין את מערכת היחסים ביניהם, יחסים בין לוחמים"

איזנקוט גם לא מתכוון להיפרד מגנץ ולעמוד בראש רשימה עצמאית שתרוץ בבחירות הבאות. "חבל לדבר. זה לא רלוונטי", מסכם המקורב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 732 מילים ו-2 תגובות
סגירה